Holdet 2022 id/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Nina Stræde Christiani
Hold 2022 id/k (1k id, 2k id, 3k id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Floorball
Titel 2 Rytme og bevægelseskvalitet
Titel 3 Pickleball
Titel 4 Basketball 2k
Titel 5 Hiphop
Titel 6 Springgymnastik
Titel 7 Træningsprojekt
Titel 8 Flagfootball
Titel 9 Salsa, Rueda de casino
Titel 10 Kampsport
Titel 11 Klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Floorball

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytme og bevægelseskvalitet

Formålet med forløbet i ” Rytme og bevægelseskvalitet” er, at du skal kunne tilegne dig foreviste trin og bevægelser, og så skal du selv arbejde med at lave nye bevægelser og koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de basale trin i Sabah fra Senegal og Bachata og det udtryk, som man bruger i de danse. I forløbet kommer du til at arbejde med koreografier, bounce, isoleringer og rytme, så det kræver mod, samarbejde og kreativitet.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag, hvor sidstnævnte vil være fx 1-og-2) og holde et flow

Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation

Kropsbeherskelse, herunder:
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk – Sabah (afrikanskdans) ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning)
- Udtryk – Bachata har mere bløde bevægelser i både hofte og skulder.
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som

Fokuspunkter:
- din evne til at følge musikkens rytme
- din evne til at afkode og lære afrodansbevægelserne
- din evne til at indgå i samarbejde om at skabe og fremvise afrodansbevægelser (målrettet kreativ proces)

Som teori har eleverne undersøg fordelene ved at varme kroppen op.
Eleverne skal kunne forklare de forskellige formål med at varme op.
Og eleverne skal kunne forklare hvad der sker med puls, vejrtrækning og temperatur i kroppen når man varmer op.

Her er de trin I skal kunne i bachata
- forskellige grundtrin 
https://www.google.com/search?q=bachata+warm+up&rlz=1C5CHFA_enDK954DK954&oq=bachata+warm+up&aqs=chrome..69i57.6476j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:25f7520c,vid:odPpvn7vA6o

- Damedrejning 
https://www.youtube.com/watch?v=6eHFnSl4Cl0&list=PLLALQuK1NDrjZBzmTEMbcEf71d1I8VeEe&index=11

- Herredrejning 
https://www.youtube.com/watch?v=fyernyg0EXw&list=PLLALQuK1NDrjZBzmTEMbcEf71d1I8VeEe&index=28

- Cradle Promenade
https://www.youtube.com/watch?v=jgm58cbu0kw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pickleball

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Til eksamen:
I skal til eksamen fremvise udvalgte slag fx serv, returnering... I skal ligeledes fremvise forskellige slagsekvenser, og til sidst skal I vise det færdige spil i en doublekamp.  

Praktik:
I forhold til bedømmelsen skal du:   
- kunne udføre de valgte slag
- kunne placere dig hensigtsmæssigt på banen
- vise forståelse for det taktiske i spillet
- kunne forstå og overholde reglerne i spillet
- kunne indgå i en kampsituation med en doublemakker

Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne forklare teknikken i de valgte slag
- kunne forklare reglerne i spillet
- kunne forklare din og din makkers placering på banen i en kampsituation

Pensum til forløbet er:
s. 1-5 i Pickleball kompendiet

Og følgende links:
Intro: https://www.youtube.com/watch?v=kqLRRNOpe8U
Serv: https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0
Returnering: https://www.youtube.com/watch?v=I7bAmwXX2PQ
Third shot drop: https://www.pickleballchannel.com/Master-Third-Shot-Drop-Pickleball411
Flugtning: https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg
Lob: https://www.youtube.com/watch?v=AURQbATV5Pg
No man’s land drill: https://www.youtube.com/watch?v=DHsgVb84tGo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basketball 2k

Faglige mål:
Eleverne skal tilegne sig både tekniske og taktiske færdigheder inden for basketball. De skal have en forståelse af, hvad det vil sige at spille på et hold (holdtaktik). De skal ligeledes have viden om de grundlæggende regler, og ideen bag basketball. De skal ligeledes kende til de fysiske krav, der stilles til en basketballspiller (aerob og anaerob).   

Indhold:
I starten af forløbet arbejder vi med de tekniske elementer og spiller primært 3 mod 3 (streetbasket) med få enkle regler. Efterhånden arbejder vi os over imod de taktiske elementer og dermed mere spil 4 mod 4, hvor vi arbejder med faste opstillinger i forsvar og angreb. Her har vi fokus på placering på banen og løbebaner.

Særlige fokuspunkter:
Teknik:
- aflevering (bryst-, studs-, over hovedet)
- driblinger (beskyttet dribling)
- finter (roll- og crossoverdribling)
- skud (lay up samt hopskud)
- triple threat position, jumpstop og pivotering
- rebound både i isolerede øvelser og i kamp

Taktik:
- Forsvarsprincipper: zone- og mandsopdækning
- Angrebsprincipper: give-and-go, screening og back door.
- generel forståelse af opstilling og løbebaner, fx cuts


Til eksamen:
I skal til eksamen fremvise forskellige enkeltøvelser med fokus på specifikke tekniske elementer, fx afleveringer. I skal ligeledes fremvise mere sammensatte øvelser/småspil med fokus på de taktiske elementer. Til sidst skal I vise det færdige spil i kamp.  

Praktik:
I forhold til bedømmelsen skal du:   
- kunne udføre de valgte tekniske elementer
- kunne placere dig hensigtsmæssigt på banen
- vise forståelse for det taktiske i både forsvar og angreb.
- kunne forstå og overholde reglerne i spillet
- kunne indgå på et hold i en kampsituation


Ideer til teori
Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne forklare teknikken i de valgte tekniske elementer
- kunne forklare din og holdets måde at bevæge sig på banen
- kunne forklare reglerne i spillet
- kunne redegøre for de fysiske krav til en basketballspiller (aerob og anaerob)

Teoristof:
kap. 12: Basketball
- Afsnit 12.1 og 12.2
Omfang: 10 side

Kapitel 2: Menneskets fysiologi
Omfang: 20 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hiphop

Faglige mål:
Eleverne skal kunne udføre en række basale moves inden for hiphop. De skal kunne udføre en hiphopserie og selv konstruere mindre serier og til sidst en længere serie (performance). Eleverne skal kende Labans bevægelseslære og kunne bruge den i forhold til deres egen hiphopserie.

Indhold:
I starten af forløbet vil det være lærerstyret, hvor eleverne følger læreren, som foreviser en række grundlæggende mooves. Der vil ligeledes være en fælles hiphopserie, som alle eleverne skal lære. Der er fokus på udtryk, attitude og koordination. I løbet af forløbet vil eleverne arbejde mere i grupper, hvor de skal sammensætte deres moves til mindre serier. Forløbet rundes af med en performance, hvor eleverne fremviser deres hiphopserie for klassen.

Fokuspunkter
Grundtrin (grundlæggende moves)
Kropsbevidsthed
Koordination
Rytmisk forståelse
Kendskab til særlige kendetegn ved stilarten, fx bounce
Udførelse af bestemte hiphopmoves
Sammensætning af hiphopserie
Bevidsthed om rum og tid ud fra Labans bevægelseslære.

Evaluering:
Performance på 3 minutter i grupper som optages og afleveres i lectio som video. Elevernes performance vises desuden til resten af klassen.



Ideer til teori (det er ikke et krav)
Teori:
I forhold til bedømmelsen skal du:
- kunne beskrive hiphoppens historie i overordnede træk
- kunne beskrive, hvad der kendetegner hiphop
- kunne redegøre for hiphop i forhold til begrebet subkultur
- kunne forklare, hvordan I har brugt Labans bevægelseslære i forhold til jeres koreografi

Teoristof:
Yubio
13.1 og 13.2 Hiphops historie og breakdance (3,5 s.)
33.6 Idrættens organisering (2,5 s.)
30.8 Labans bevægelseslære (3 s.)
33.3 Hiphop moves og koeografier
26.6 Subkultur (3 s.)

Pensum
Ca. 13 sider + videoer af moves i yubio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Springgymnastik

Faglige mål:

Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker ved både springgymnastik og akrobatik.
Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af ruller, spring, balance og akrobatik. Udgangspunktet er grundlæggende
bevægelser, som tilpasses den enkeltes niveau. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker vises. Enten som isolerede øvelser, eller hvis det er muligt på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kropsspænding
- Forlæns og baglæns rulle
- Hovedstand & håndstand (evt. med modtagning)
- Vejrmølle & araberspring
- Opspring i minitrampolin/springbræt
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere
- Kunne modtage teknisk korrekt
- Kunne planlægge og udføre et relevant opvarmningsprogram

Teori
3.3 om opvarmning
3.2 om arbejdets 3 faser
27.1 Historisk view
27.2 Regler, ide og organisation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Træningsprojekt

Faglige mål:
Parallelt med flagfootball (separat teori )

Formålet med træningsprojektet:
I skal lave et realistisk, personligt træningsprogram, som kan inspirere til fortsat fysisk aktivitet.
Træningsprogrammet skal forbedre jeres konditionsmæssige træningstilstand.
I skal have indsigt i centrale områder af træningslæren (hvilken form for træning kan forbedre hhv. kredsløbet og de mere perifere tilpasninger ude i musklerne)
I skal have indsigt i forskellige sundhedsparametre og koble teori og praktik.
Projektet starter med en bib-test og afsluttes med en bib-test.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udvælge et realistisk mål og fokus for træningsforløbet
- Argumentere for dine valg ud fra nedenstående teori
- Argumentere for opbygning af eget træningsforløb
- Gennemføre eget program
- Løbende udfylde træningsdagbog/træningslog
- Reflektere over eget træningsprojekt i afsluttende rapport


Pensum
Kap 5 Motivation (3s)
- 5.2.1
Kap 1 Sundhed (4s)
- 1.3.2 Fysisk aktivitet hos voksne
- 1.3.3 Effekter af fysisk aktivitet
I kap 3 Træningslære (9s)
- 3.1 Superkompensation
- 3.4 Aerob træning
- 3.4.1 Kondital og udholdenhed
- 3.4.2 Kontinuerlig træning
- 3.4.3 Intervaltræning
- 3.4.4 Mærkbare effekter
Kap. 7 Test (2s)
- 7.2.1 Biptest/yo-yo-test
- 7.2.4 Pulsforholdstest

= 18 sider i alt

Evaluering:
Afsluttes med videorapport
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Flagfootball

Formål med forløbet:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football. Der arbejdes med forskellige tekniske færdigheder såsom kaste/gribe samt forskellige teknikker til at løbe i fri position. Derudover arbejdes der også med det taktiske element i flag football og ikke mindst holdsamarbejdet. I hele forløbet er man inddelt i faste hold for at kunne udarbejde en god playbook. Der lægges vægt på meget tid til selve spillet, da det er den bedste måde at lære de mange regler på. Tidsreglen på 30 sekunder mellem hvert spil bør overholdes for at undgå for lange pauser og for lav intensitet.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor man testes i sine tekniske færdigheder samt evner i det færdige spil.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste en amerikansk fodbold, så den roterer rigtigt i luften
- Gribe en amerikansk fodbold stående/i bevægelse - både lave og høje bolde
- Udføre forskellige løberuter med retningsskift (cuts) og med god acceleration
- Have en vis forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskelige defence-principper
- Have en taktisk og teknisk forståelse af forskellige offence-principper
- Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som ens playbook indeholder

Pensum
I Yubio
- 6.2 Regler, ide & organisering

Dele af teori fra træningsprojektet hænger sammen med forløbet i flagfootball:
- 3.4.2 Kontinuerlig træning
- 3.4.3 Intervaltræning
- 3.4.4 Mærkbare effekter
- 3.1 Superkompensation

Videoer:
Intro til hvad flagfootball er: Introduction to Flag American Football: https://www.youtube.com/watch?v=TC5Wz_PXS1E

Receiver ruter https://www.youtube.com/watch?v=OVV37YjtdUE
- Du behøver ikke se hele videoen, men se nogle af ruterne.

Forsvarsøvelser https://www.youtube.com/watch?v=CKRE120QEXU
- Vi skal ikke lave alle disse øvelser men se nogle af dem, og læg mærke til hvordan man blot river flagene af uden fysisk kontakt og hvordan man kan undgå at blive "taklet" (fx finte).

I yubio afsnit ”16.3 Øvelse”
- Greb om bolden, kast og gribe.
- Løberuter
- Handoff og snap


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Salsa, Rueda de casino

Studieplan
Eleverne skal lærer at danse Salsa som Rueda de Casino.
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino. Du skal også kunne sætte en del af figurerne sammen efter eget ønske i en individuel dans.

Hvad skal jeg kunne
Kropsbeherskelse, herunder:
• Følge takten 1-2-3-pause
• Træde på forfod
• Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
• Kunne style figurerne

Caller
• Du skal selvfølgelig kunne følge en caller
• Prøve at være caller

Flow og rytme
• De skal lærer at genkende, udføre og kalde følgende figurer

Grundtrin
• Fly
• Fly high
• Floor
• Muchata mala
• Besito
• Musqito
• Dame
• Dame dos (dos con uno/dos)
• Rapido
• Dile que no
• Vuelta
• Enchufla
• Enchufla – double
• Enchufla – dile que no
• Enchufla – double – dile que no
• Laprima
• Laprima + double
• La familia (laprima + enchufla – Dile que no)
• Vacilala
De vil også forsøge sig med fri dans ud fra de angivne figurer.

Af teori skal der læses:
• Dans gør dig klogere
• Komplekse bevægelser, kap 22.6 i Yubio
• Fra bogen "Dans 22", Red. Mie Lykke "Om salsa side 1.jpg"  og "Om salsa side 2.jpg"

Faglige mål:
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder musik og bevægelse
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer

Kernestof:
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
• de for undervisningen relevante digitale redskaber

Antal sider:
10 sider via artikler
5 sider via videoer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kampsport

Faglige mål:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indsigt i basale teknikker i kamp. Forløbet giver indsigt i og forståelse for forskellige former for kamp. Både forskellige stilarter og forskellen mellem konkurrence, selvforsvar og show. Udgangspunkt er de bløde stilarter og konkurrenceformen.
Dernæst arbejdes med de hårde stilarter, og her bevæger vi os væk fra konkurrencen og over i selvforsvar.
Forløbet afsluttes med en iscenesat kamp, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages.
Forløbsprøven er fremvisningen af den iscenesatte kamp, og evalueringen tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikker.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Rullefald
- Slag med knytnæve med korrekt håndstilling
- Blokeringer på inderside/yderside af modstanderens slag
- Cirkelspark (nogenlunde) og frontspark
- Hoftekast i opstillet øvelse
- Holdegreb (fastholdelse af person i egen vægtklasse)
- Frigørelse fra holdegreb. Forståelse for teknikken. Kan udføres, ved moderat modstand.
- Simpelt selvforsvar mod slag (forståelse for indvendig/udvendig side)
- Greb og frigørelse fra greb om håndled og hals
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp


Forløbets teoretiske læringsmål:
I forhold til kampsport:
- Eleverne skal tilegne sig overordnet viden om forskellige typer af kampsport, både de hårde og de bløde kategorier af kampsport.
- Eleverne skal kunne reflektere over de bagvedlæggende værdier i kampsport, som fx kamp og ære, Krop og sind, mod, respekt, beskedenhed, venskab, oprigtighed, selvkontrol og generøsitet.
- Forstå og anvende begreberne uke og tori i praksis og teori.
o Uke: den som modtager træningen og Tori: den som udfører træningen

Pensum:
Dokument ”Hvad er judo” af Martin Lykkegaard.  
Yubio
- 24.1 Kampsportens historie, 3 sider
- 24.3 Øvelser (bl.a. om nødværgeparagraf), 4 sider
- 24.6 Ære og kamp, 3 sider

Video:
Holdegreb: https://www.youtube.com/watch?v=jwArJKRlJ8o
Fejning: https://www.youtube.com/watch?v=aFBp0cZ79bQ
Hoftekast: https://www.youtube.com/watch?v=rZwTiXWAMi4&list=PLaCK0PNJ_gxJ-SXaCFPu-OSS_FKbP0Mnw&index=15

Videoer og forklaringer fra Yubio:
Kast og holdegreb:
24.A17 Holdegreb
24.A18 Frigørelse fra holdegreb.
24.A21 Hoftekast
24.A22 Benspænd.

Slag og spark:
24.B5 Slag med knytnæve
24.B7 Hvem ringer? Lige blokering mod slag til hovedet.
24.B10 Cirkelspark
24.B14 Frontspark/skubspark.

Og selvforsvar
24.C3 Håndledslås


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Klar til eksamen

De forløb I kan trække til eksamen er følgende:

Boldspil:
- basketball eller flagfootball

Dans:
- Hip hop eller salsa

Klassiske og nye idrætter:
- Pickleball eller kampsport

I kommer altså til at trække en disciplin fra hvert emne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer