Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Johan Christian Damsgaard
Hold
2022 MU s (
1s MU
,
2s MU
,
3s MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Basal rytmelære + basal instrumentkendskab
Titel 2
Julekoncert + basal sangteknik og stemmeopvarmning
Titel 3
Grooveanalyse
Titel 4
Basal node- og akkordlære + studieretningsdage
Titel 5
Melodianalyse
Titel 6
Blues
Titel 7
Skriftlighed (kor)
Titel 8
Funktionsharmonik
Titel 9
Musiktur 2023
Titel 10
Sammenspilsforløb (sang efter eget valg)
Titel 11
Julekoncert
Titel 12
Indføring i modalharmonik
Titel 13
Filmmusik (+ SRO)
Titel 14
Forberedelse til + afvikling af studietur
Titel 15
Sangskrivning ud fra track-and-hook-metoden
Titel 16
Skriftlighed (rep. af kor + intro til bas)
Titel 17
Cover-nummeret (eksamensemne 1)
Titel 18
Lille solosangsforløb
Titel 19
Diverse 3.g-skriftlighed (inkl. SRP)
Titel 20
Musiktur 2024
Titel 21
Julekoncert 2024
Titel 22
Klassisk musikhistorie - TURBO
Titel 23
Programmusik (teori-emne 2)
Titel 24
Sammenspil og solosang
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Basal rytmelære + basal instrumentkendskab
Introduktionsforløb.
Med udgangspunkt i bodypercussion-trommerytmer lærte vi om taktarter og nodeværdier. For at få den rigtige fornemmelse, skulle eleverne selv anskaffe sig trommestikker, så vi også kunne træne at holde rigtigt på dem.
Som en del af forløbet lærte eleverne, hvordan man aflæser en trommenode (hi-hat, lilletromme, lilletromme m. kantslag, stortromme).
Begreber:
Nodeværdi (helnode, halvnode, fjerdedelsnode, ottendedelsnode, triol)
Taktart
Punktering
Lift
Pauser
Som sammenspilsnummer spillede vi Green Days "Boulevard of Broken Dreams". Eleverne skulle kunne orientere sig i rytmerne, men blev guidet i at finde tonerne på klaver og bas.
Vi talte om grundlæggende spilleteknik på klaver og bas og prøvede at applicere det til vores sammenspil.
Indhold
Kernestof:
Boulevard of Broken Dreams – blank.pdf
16.-dels-rytmer 1.doc
Musescore: Download
16.-dels-rytmer 3.doc
Virtual bass guitar | Musicca
Hav gerne købt et sæt trommestikker (deadline for anskaffelse af trommestikker er 10/11)
Trommeøvelser 1.mscz
Simpel rytmenotation i Musescore.mscz
Trommeøvelser med kombinerede oplæg (+ claves).mscz
Alle har købt trommestikker og har dem med.
Punktering eller bindebue.mscz Læs dokumentet. Løs øvelsen nederst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Julekoncert + basal sangteknik og stemmeopvarmning
Vi lærte Boyz ii Mens "Let it Snow" i et trestemmigt arrangement til skolens julekoncert.
Forløbets fokus var at træne optræden for et større publikum samt at lære basal sangteknik og stemmeopvarmning.
Indhold
Kernestof:
Rytmelære - Pauser.mscz
Boyz ii Men - Let It Snow (1s-version).mscz
Forskellige trommerytmer.mscz Træn standardrytme med forvægt og standardrytme med bagvægt. Brug mindst 15 minutter på træningen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Grooveanalyse
Forløbet byggede videre på rytme-forløbet.
Nu begyndte vi at se på, hvilken effekt kombinationen af rytmer har for oplevelsen af et stykke musik.
Vi analyserede en række rytmiske musiknumres groove, og prøvede selv nogle kontrasterende grooves af i sammenspil.
Grooves til analyse:
Ameli Dot - Drunk
Bill Haley - Rockin' Around The Clock
Billie Eilish - All the Good Girls Go to Hell
rosegold feat. Sivas - Easy Money
Bo Kaspers Orkester - Undantag
The Beatles - Can't Buy Me Love
James Brown - I'm Black and I'm Proud
Teori:
Afsnittet "Groove" fra Anders Aares "Rockmusik i tid og rum"
Begreber:
Beatmarkering
Modrytme
Off beat
Afterbeat
Claves
Komplimentærrytmik
Udfyldningsgrad
Aktivitetsniveau
Walking bass
Two beat bass
Sammenspil:
Tre begyndergrooves
Billie Eilish - All the Good Girls Go to Hell
Bo Kaspers Orkester - Undantag
Indhold
Kernestof:
Bas til begyndergrooves
To begyndergrooves.mscz
To begyndergrooves - klaver.pdf
Grooveanalyse-begreber.pdf
Rytmelære - Pauser.mscz
Forskellige trommerytmer.mscz Træn standardrytme med forvægt og standardrytme med bagvægt. Brug mindst 15 minutter på træningen.
Tre begyndergrooves.mscz
Forskellige trommerytmer.mscz Træn standardrytme med forvægt og standardrytme med bagvægt + den nye rytme (liftet standardgroove). Brug mindst 15 minutter på træningen.
Grooveanalyse-begreber.pdf Læs til (men ikke inklusiv) "lift". Det er repetition fra sidst. Det forventes, at I kan redegøre for "beatmarkering" (= "pulsmarkering" i teksten), "modrytme" samt de forskellige modrytmer og deres navne.
Klaver
Nodegenkendelse i G-nøglen
Øvelse: De afledte toner
JakobMJensen - Nodelære
Grupper til sammenspil 20-12-2022.docx
Ønsker til studieretningsdag 1s
Billie Eilish - All the Good Girls Go To Hell (groove).mscz
Groove - Undantag.mscz
Anders Aare et al - Rockmusik i tid og rum (Groove).pdf
jakobmjensen: F-nøglen
Øvelse: Tonerne i F-nøglen
rosegold feat Sivas - Easy Money (groove).mscz
Ameli Dot - Drunk (groove).mscz
Billie Eilish - All the Good Girls Go To Hell (groove til groove-øvelse).mscz
Bo Kaspers Orkester - Undantag (groove til groove-øvelse).mscz
Bill Haley - Rock Around the Clock (groove til groove-øvelse).mscz
Ameli Dot - Drunk (groove til grooveøvelse).mscz
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Basal node- og akkordlære + studieretningsdage
Vi terpede øvelser på
jakobmjensen.dk
for at blive sikre i nodelæsning og nodegenkendelse i G-nøglen og F-nøglen.
Formålet var, at eleverne selv skulle kunne decifrere basstemmer og klaverfigurer i nogle udvalgte grooves, som de skulle spille til studieretningsdag 1.
På studieretningsdagen, der var et samarbejde mellem engelsk og musik, skulle eleverne skrive en sang. Tekstproduktionskriterierne blev sat af engelskfaget, mens sammenspilskriterierne byggede på delelementer fra elevernes groovekendskab. De skulle således selv bygge et groove på baggrund af forskellige basfigurer (walking bass, two beat, claves etc.), klaverfigurer (8.-dels-underdelinger, off beat, afterbeat etc.) og trommerytmer (standard rockrytme, liftet standard rockrytme etc.). Studieretningsdag 1 endte med en koncert, hvor eleverne spillede deres egenkompositioner.
Studieretningsdag to udgjordes af en ekskursion til Musikmuseet, hvor vi fik to omvisninger ("Fra lyd til musik" og "Musikhistorien på fast track")
Nye begreber:
Tonenavne
Treklang
Firklang
Dur
Mol
-7
maj7
dim
aug
voicing
becifringsnotation (herunder bastonenotation)
Indhold
Kernestof:
Tre begyndergrooves.mscz
Klaver
Nodegenkendelse i G-nøglen
Grooveanalyse-begreber.pdf
Øvelse: De afledte toner
JakobMJensen - Nodelære
Grupper til sammenspil 20-12-2022.docx
Bas til begyndergrooves
To begyndergrooves - klaver.pdf
Ønsker til studieretningsdag 1s
Virtual bass guitar | Musicca
Bo Evers- Robotvisen (2013).doc
Grupper til studieretningsdag 1s.docx
Study line project.pptx
Sang-grooves til studieretningsdage.mscz
Sammenspil studieretningsdage 2023.mscz
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Melodianalyse
Indledningsvist talte vi om, hvad en god melodi er.
For at have noget at tage udgangspunkt i, sang vi "Den lille frække Frederik" og et uddrag af Schönbergs "Tot", opus 48.
For at kunne tale meningsfyldt om melodibevægelse terpede vi intervaller på baggrund af
jakobmjensen.dk
.
I den teoretiske del af forløbet analyserede vi nogle kortere melodier i plenum: "Den lille frække Frederik" og "Smile" (Chaplin)
Billie Eilishs "All the Good Girls Go To Hell" og Bo Kaspers Orkester "Undantag", som vi havde analyseret groovet på i forrige forløb.
Eleverne optrådte med numrene, hvorefter vi analyserede melodierne i mindre grupper.
Forløbet endte med, at vi sang en række kortere sange (primært fra Højskolesangbogen), som eleverne i mindre grupper analyserede og lavede oplæg om i plenum.
Analysebegreber:
Interval
Prim
Sekund (stor/lille)
Terts (stor/lille)
Kvart
Tritones (forstørret kvart/formindsket kvint)
Kvint
Sekst (stor/lille)
Septim (stor/lille)
Oktav
Ambitus
Toptone/bundtone
Frase
Periode
Trinvis bevægelse/skalabevægelse
Spring
Kromatik/kromatisk bevægelse
Tonegentagelse
Akkordbrydning
Ledetone
Kernetoner
Melodirytme
Melismatisk / Melisme
Sekvens/sekvensering
Rytmisk/melodisk motiv
Skala (dur/mol)
Tonemateriale
Skalafremmede toner
Buebevægelse
Vippebevægelse
Opadgående/nedadgående bevægelse
Sange til analyse i plenum:
Henning Hansen - Den lille frække Frederik
Charlie Chaplin - Smile
Arnold Schönberg - Tot
Billie Eilish - All the Good Girls Go to Hell
Bo Kaspers Orkester - Undantag
Sange til analyse i grupper:
Tue West - Hvad tænker Ingrid på
Aske Bentzon - Lyse nætter
Kandis - Gi'r tilbage igen
Søren Huss - Undertiden
Marianne Søgaard - Dommen er faldet, ingen appel
Marianne Søgaard - Hold håbet op
Egil Harder - Den blå anemone
Otto Mortensen - Den grønne søde vår
Indhold
Kernestof:
Billie Eilish - All the Good Girls Go to Hell (vers 1 + omkvæd).pdf
Henning Hansen - Den lille frække Frederik.pdf
Bo Kaspers Orkester - Undantag.pdf
Arnold Schönberg - Tot (melodi - sat ned).pdf
Øvelse: Intervalgenkendelse fra prim til kvint
Havet står så blankt + smile.jpg
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/interval/genkendelse_prim_til_oktav.html
jakobmjensen.dk: Intervalgenkendelse fra prim til oktav
Skalaøvelse.mscz
Billie Eilish - All the Good Girls Go To Hell (groove til groove-øvelse).mscz
Bo Kaspers Orkester - Undantag (groove til groove-øvelse).mscz
Kvintcirklen.png
Jakobmjensen.dk: Skalaer
I skal være koncertklar med enten "Undantag" eller "Eilish"
Begrebsbattle (melodisk analyse).docx
Tue West - Hvad tænker Ingrid på.mscz
Aske Bentzon & Alberte Winding - Lyse Nætter.mscz
Kandis - Gi'r tilbage igen.mscz
Søren Huss - Undertiden.mscz
Marianne Søgaard - Dommen er faldet, ingen appel.mscz
Marianne Søgaard - Hold håbet op.mscz
Otto Mortensen - Den grønne søde vår.mscz
HOW TO - Melodianalyse.docx
Grupper til melodianalyseprojekt 1s 2023.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Blues
Praktisk og teoretisk forløb om bluesmusikken inklusiv ekskursion.
Indføring i bluestræk:
12-takters blues
Blå toner
Bluesskala
Blueskadence (V-IV-I)
7'er på alle akkorder
bIII, bV, bVII.
Vi sang Robert Johnsons "Sweet Home Chicago" enstemmigt.
I den praktiske del af forløbet skulle eleverne i grupper skrive en tolvtakters blues i 6/8. Der var krav til såvel form som lyrik.
Ekskursionen gik til MOJO, hvor vi hørte Alain Apaloo og Copenhagen Slim.
Indhold
Kernestof:
Bas for begyndere.docx
6-8-dels bluesgroove.mscz
Sweet Home Chicago.mscz
Flydekorsøvelse 1.mscz
12 Bar Blues Backing Track In A Major
Bluesharmonik (fra Anders Aare et al - Rockmusik i tid og rum).pdf Læs de fem første sider i pdf'en. Det forventes, at I har et bud på, hvad der står om form og harmonik.
Den store begrebsbattle 2023 (til 2g).docx
Robert Johnson - Sweet home Chicago.pdf
Virtual bass guitar | Musicca
Repetér bluesskalaen. Tag udgangspunkt i durskalaen. Hvilke trin (toner) fra durskalaen er bevarede i bluesskalaen, og hvilke er tilføjede/ændrede? Hvad er intervallerne i bluesskalaen? Hvordan finder man selv bluesskalaen i en vilkårlig toneart?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Skriftlighed (kor)
Indføring i forskellige korteknikker til brug i M2
Indhold
Kernestof:
Den store begrebsbattle 2023 (til 2g).docx
Robert Johnson - Sweet home Chicago.pdf
Virtual bass guitar | Musicca
Repetér bluesskalaen. Tag udgangspunkt i durskalaen. Hvilke trin (toner) fra durskalaen er bevarede i bluesskalaen, og hvilke er tilføjede/ændrede? Hvad er intervallerne i bluesskalaen? Hvordan finder man selv bluesskalaen i en vilkårlig toneart?
Læs op på reglerne for flydekor hjemmefra.
Vær klar til at kunne finde (og spille) akkorderne til sangen fra sidst (D - F - G, G - F - C eller D - C - A - G), og lyt til den (
Tænk over numre til musikturen. I får noget tid i modulet til at tale med hinanden om jeres ideer.
Skriv en D-blues-skala ned
Because I Got High.mscz
Fem korteknikker baseret på flydekor (Afroman).mscz
Jakob M Jensen - Harmonik.pdf
Fem korteknikker baseret på flydekor (Afroman) - lektion 2g.mscz
Because I Got High (F-dur).mscz
Undersøg noget om musik og menneskerettigheder. I skal kunne tale om det i ca. 5 minutter.
Nodeindtastning i Musescore.mscz
Fem korteknikker baseret på flydekor (Afroman) - lektion 3g med tekst på lange.mscz
Lav tekst på lange toner til "get the broom high".
Thomas Hammer - Tekst på lange toner (fra Bastarden s 14-15.pdf
I'm Just Ken - koropgave.mscz
Repetition af nodeværdier og pauser.mscz
Opgave 5 - Joanna & And I Love Her.mscz
Musiktur 2s 2023
Korsvarsøvelse - Another Brick In The Wall.mscz
Korsvarsøvelse 2 - Take My Breath Away.mscz
Because I Got High (F-dur) - korklar.mscz
Link til "Bastarden" (e-bogsversion)
Når I har skaffet adgang til "Bastarden" bedes I læse
Opgave 1 (2g) - Firklange, intervaller, dur- og molskalaer (FACIT).mscz
Øvelse i tekst på lange toner (Bad Moon Rising).mscz
Hav en ide med til, hvilket nummer I vil spille til vores koncertdag.
Korsvarsøvelse 2 - Take My Breath Away.mscz I skal have besvaret første del af opgaven (første system), hvor I lægger flydekor i takt 1 + 2, og hvor I lægger korsvar niveau 1 i pausen efter solisten i første system.
Opgave 7.1a - I Shot The Sheriff.mscz
Opgave 7.1a - Another Brick In The Wall.mscz
Opgave 7.1b - Bad Moon Rising.mscz
Læs "Bastarden" 7.1 og 7.2 om treklangsmedstemmer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Funktionsharmonik
Indføring i funktionsharmonik.
Diverse analyseøvelser.
Vi har været omkring følgende:
1. Tonika (T)
2. Dominant (D)
3. Subdominant (S)
4. Tonikaparallel (Tp)
5. Subdominantparallel (Sp)
6. Dominantparallel (Dp)
7. Ledetonespænding
8. Kvintfald
9. Fællestoneaffinitet
10. Tonal kadence
11. Autentisk kadence
12. Plagal kadence
13. Dissonans
14. Konsonans
15. Skuffende kadence
16. Tonikastedfortræder (Tst)
17. Tonikaafledning (Taf)
18. Vekseldominant (DD)
19. Bidominant ((D))
20. Ufuldkommen dominant (u)
21. Kvintskridtssekvens
22. Dominantkæde
23. Hvordan noterer man bastoner?
24. Hvad er en 6'er-akkord? Hvilken funktion har typisk 6'er på?
25. Hvad er en 7'er-akkord? Hvilken durfunktion har typisk 7'er på?
26. Dominant-kvart-kvint-forudhold - D54
27. Dominant-kvart-sekst-forudhold - D64
I arbejdet med analysen har vi sunget følgende sange:
Afroman: Because I got High
Aage Stentoft: Kys mig godnat
Otto Mortensen: Septembers himmel er så blå
Indhold
Kernestof:
Læs op på reglerne for flydekor hjemmefra.
Vær klar til at kunne finde (og spille) akkorderne til sangen fra sidst (D - F - G, G - F - C eller D - C - A - G), og lyt til den (
Tænk over numre til musikturen. I får noget tid i modulet til at tale med hinanden om jeres ideer.
Skriv en D-blues-skala ned
Because I Got High.mscz
Den store begrebsbattle 2023 (til 2g).docx
Fem korteknikker baseret på flydekor (Afroman).mscz
Jakob M Jensen - Harmonik.pdf
Repetition af nodeværdier og pauser (4).mscz
Opgave 5 - Joanna & And I Love Her.mscz
Korsvarsøvelse - Another Brick In The Wall.mscz
Korsvarsøvelse 3 - I'm Just Ken.mscz
Korsvarsøvelse 2 - Take My Breath Away.mscz I skal have besvaret første del af opgaven (første system), hvor I lægger flydekor i takt 1 + 2, og hvor I lægger korsvar niveau 1 i pausen efter solisten i første system.
Begrebsbattle (funktionsharmonik 1).docx
Aage Stentoft - Kys mig godnat.pdf
Fem korteknikker baseret på flydekor (Marley).mscz
Funktionsharmonik lidt opgaver (bidom).docx
Otto Mortensen - Septembers himmel er så blå.docx
Funktionstegn-vejledning.pdf
Funktioner2019.ttf
Otto Mortensen - Septembers himmel er så blå (1).docx
Begrebsbattle (funktionsharmonik 2).docx
Because I Got High (JC failer).mscz
6'er og sus4 - definition og øvelse.mscz
Opgave 2 - Sunny.mscz
Læs i Bastarden s. 1-5 om flydekor. Tag jer ikke af, når han skriver om 9'ere og 11'ere - det tager vi i klassen, men prøv at forstå alle 5 sider.
Medbring noget at skrive med (blyant eller kuglepen)
Poul Halberg - Julestjerner-medley.mscz
Diverse funktionsharmoniske øvelser fra jakobmjensen.docx
Kurt Larsen - Vintertid.mscz
Modulationsøvelser.pdf
Andreas Peter Berggreen - Vær velkommen Herrens år (becifring).mscz
Jakob M. Jensen om modulation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Musiktur 2023
Den årlige musiktur til Jomsborg.
Praktisk øveinternat, hvor alle højniveau-musikelever spiller sammen i to dage, optræder til en maratonkoncert på Jomsborg, hvorfra lærerne udvælger en række numre til koncert på skolen efterfølgende.
Ud over elevernes sammenspilsnumre blev der indstuderet tre kornumre, som alle elever sang, nemlig:
Erann DD: When You're Around
Sheppard: Let Me Down Easy
Ásgeir: Trust
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Sammenspilsforløb (sang efter eget valg)
Praktisk forløb.
Endte med en koncert i klassen inkl. individuel respons.
Indhold
Kernestof:
Øvelse i tekst på lange toner (Bad Moon Rising).mscz
Korsvarsøvelse - Another Brick In The Wall.mscz
Korsvarsøvelse 2 - Take My Breath Away.mscz
Fem korteknikker baseret på flydekor (Afroman).mscz
Hav en ide med til, hvilket nummer I vil spille til vores koncertdag.
Korsvarsøvelse 2 - Take My Breath Away.mscz I skal have besvaret første del af opgaven (første system), hvor I lægger flydekor i takt 1 + 2, og hvor I lægger korsvar niveau 1 i pausen efter solisten i første system.
Jakob M Jensen - Harmonik.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Julekoncert
Vi indstuderede i fællesskab et medley over tre sange fra julekalenderen "Julestjerner", og optrådte med dem til skolens julekoncert.
Numrene var (alle af Poul Halberg):
Jul hele året
On the road to jul
Souljul.
Indhold
Kernestof:
Poul Halberg - Julestjerner-medley.mscz
Medbring kompendierne fra sidst.
Diverse funktionsharmoniske øvelser fra jakobmjensen.docx
Poul Halberg - Julestjerner-medley.mscz Kor: Lær teksten udenad. Band: Øv jer på "Jul hele året".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Indføring i modalharmonik
Indføring i modalharmonik, herunder introduktion til kirketonearter.
Teorien byggede på to afsnit fra Martin Hamanns "Popmusik og modalharmonik" ("Modalharmonisk analyse i fire etaper", "Om bevægelsesmønstre i modal- og funktionsharmonik").
Begreber:
Kirketoneart
Sekundbevægelse, tertsbevægelse, kvartfald
Jonisk
Dorisk
Frygisk
Lydisk
Mixolydisk
Æolisk
Lokrisk
I forløbet indgik øvelser fra musikipedia.
Indhold
Kernestof:
Musikipedia: Kirketonearter
Martin Hamann - Modalharmonisk analyse i fire etaper (2020).pdf Læs dokumentet og tag noter undervejs. Når Hamann nævner kirketonearter på første side, skal I ikke gå i panik - de bliver kort forklaret senere i teksten. I modulet gennemgår vi Hamanns
Begrebsbattle (kirketonearter).docx
Øv jer hjemmefra på kendetegnene ved de forskellige kirketonearter - de kommer i en begrebsbattle i dette modul :-O
Find akkorderne til et nummer, I holder af. Hav dem med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Filmmusik (+ SRO)
Teoretisk forløb om filmmusik.
Forløbet skulle danne grundlag for arbejdet med SRO'en, der omhandlede musikken i Danny Boyles "Trainspotting".
Forløbet indledtes med en øvelse, hvor Billie Eilishs "Lovely" var brugt som baggrundsmusik til to forskellige videoer.
Vi analyserede først nummeret uden billedepåvirkning, hvorefter vi så filmklippene og tolkede på, hvordan musikken konkret blev brugt.
Samme øvelse lavede vi uden central styring med to behandlinger af Edvard Griegs "I Dovregubbens Hall".
Senere lavede vi næranalyser af en række filmsceners musik.
TIl sidst tog vi til Copenhagen Dox og så en dokumentar om filmlyd (Midge Costins: "Making Waves: The Art of Cinematic Sound" (2019))
Teoretisk byggede forløbet på
Jakob M Jensen: Filmmusik (s. 1-4)
Kexuan Xu: Analysis of the Roles of Film Soundtracks in Films
Citater om musikken i "Trainspotting" (samlet i et dokument af JC)
Uddrag af "The Musical Contexts - The Musical Contexts GCSE Music Study and Revision Guide for Film Music"
Vi lavede analyser af:
Billie Eilish: "Lovely" (musikvideo, scene fra "13 Reasons Why")
Edvard Grieg: "I Dovregubbens Hall" (trailer til "Happy Games", scene fra "Johnny English")
Michael Giacchino: "Married Life" (uddrag af Disneys "Up")
Joachim Holbek: "Soundtrack til Nattevagten" (første vagt)
Iggy Pop: "Lust for Life" (anslaget i "Trainspotting")
Lou Reed: "Perfect Day" (overdosisscenen fra "Trainspotting")
Følgende begreber var centrale i arbejdet:
1. Diegetisk lyd
2. Reallyd
3. Vokallyd
4. Diegetisk musik
5. Ikke-diegetisk lyd
6. Lydeffekter
7. Underlægningsmusik
8. Intercessiv musik
9. Jingles
10. Parafraserende musik
11. Polariserende musik
12. Kontrapunktisk musik
13. Ledemotiv
Indhold
Kernestof:
13 Reasons Why Season 2x13 Clay's Last Talk With Hanna's Ghost
Kexuan Xu - Analysis of the Roles of Film Soundtracks in Films (2022)
Billie Eilish, Khalid - lovely (Official Music Video)
Billie Eilish - lovely (with Khalid) Audio
Billie Eilish - Lovely.pdf
Johnny English Cooking
Funny Games Trailer
Begrebsbattle - filmmusik.docx
Edvard Grieg - I Dovregubbens Hall.pdf
Jakob M Jensen - Filmmusik.pdf Læs s. 1-4. Terp begreberne. Vi skal arbejde med dem i dag (og måske der kommer en begrebsbattle?)
Nattevagten, første vagt noder.pdf
Nattevagten, første vagt.mp4
Musicca.com: C-nøgle-øvelser
Begrebsbattle - filmmusik 2.docx
Michael Giacchino - Married Life (node)
Hvad skulle det være?
Matt Lawson - Adding Sound and Music to an 1896 Silent Film
Skriveøvelse - Hvordan skriver man en analyserende passage i SRO og SRP i musik.docx
Matt Lawson - Up - Musical Analysis (Married Life))
I skal have analysen af jeres Nattevagt-filmklip klar.
Nattevagten MUSIKANALYSE.docx
Forberedende modul til SRO-analysen af Trainspotting.docx
Lust For Life (grundgroove).mscz
Iggy Pop - Lust For Life.pdf
Lou Reed - Perfect Day.pdf
Øvelse til harmonikken i 'Lust For Life'.docx
Trainspotting - anslag.mp4
Trainspotting - overdose.mp4
Minikompendium om kontekst til Nattevagten.pdf Læs pdf'en. Tag noter til særlige kendetegn ved musikken i "Nattevagten" og ved de såkaldte strategier, som Bernhard Hermann fulgte.
Uddrag af The Musical Contexts - The Musical Contexts GCSE Music Study and Revision Guide for Film Music.pdf Læs pdf'en. Det er et uddrag fra en længere tekst, hvor jeg har sakset elementer, der kan være relevante for jeres SRO.
SRO 2e.docx
Pigevers - øvefil (midterstemme).mscz Jer der har midterstemmen: Øv til denne fil i mindst ti minutter hjemmefra.
Pigevers - øvefil (overstemme).mscz Jer der har overstemmen: Øv til denne fil i mindst ti minutter hjemmefra.
Pigevers - øvefil (understemme).mscz Jer der har understemmen: Øv til denne fil i mindst ti minutter hjemmefra.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forberedelse til + afvikling af studietur
Forløbet havde såvel en praktisk som en teoretisk vinkel.
Praktisk opøvede vi tre a cappella-satser, som vi kunne optræde med på studieturen:
Trad. (arr. Jonathan Quick + JC): Loch Lomond (5-stemmig sats)
Simon & Garfunkel: Cecilia (3- stemmig sats)
Trad. (arr. Stundom): Det brinner en eld (2-stemmig sats m. bodypercussion).
Vi arbejdede med sangudtryk i a cappella folkemusik. Desværre nåede numrene ikke at blive koncertklare, men vi pudser dem af i 3.g og optræder med dem der.
I det teoretiske arbejde blev eleverne ganske kort præsenteret for nogle karakteristika ved folkemusik gennem et oplæg og en workshop med folkemusikgruppen Stundom.
På studieturen blev det folkemusiske spor fulgt op ved at vi fik
a) En danselektion på Edinburgh University Campus, hvor vi blev undervist i forskellige dansetyper (og prøvede at danse) af nogle studerende.
b) En koncert (også med studerende fra campus).
Herudover fik vi et oplæg om at være freelance musiker i Skotland af Dan Wilson ("Withered Hand"), ligesom vi tog til evensong i den anglikanske katedral.
Indhold
Kernestof:
13 Reasons Why Season 2x13 Clay's Last Talk With Hanna's Ghost
Kexuan Xu - Analysis of the Roles of Film Soundtracks in Films (2022)
Billie Eilish, Khalid - lovely (Official Music Video)
Billie Eilish - lovely (with Khalid) Audio
Billie Eilish - Lovely.pdf
Johnny English Cooking
Funny Games Trailer
Begrebsbattle - filmmusik.docx
Edvard Grieg - I Dovregubbens Hall.pdf
Jakob M Jensen - Filmmusik.pdf Læs s. 1-4. Terp begreberne. Vi skal arbejde med dem i dag (og måske der kommer en begrebsbattle?)
Nattevagten, første vagt noder.pdf
Nattevagten, første vagt.mp4
Musicca.com: C-nøgle-øvelser
Begrebsbattle - filmmusik 2.docx
Pigevers - øvefil (midterstemme).mscz Jer der har midterstemmen: Øv til denne fil i mindst ti minutter hjemmefra.
Pigevers - øvefil (overstemme).mscz Jer der har overstemmen: Øv til denne fil i mindst ti minutter hjemmefra.
Pigevers - øvefil (understemme).mscz Jer der har understemmen: Øv til denne fil i mindst ti minutter hjemmefra.
Oh, Ye'll - øvefil (dybe alter).mscz
Oh, Ye'll - øvefil (lyse alter).mscz
Oh, Ye'll - øvefil (sopraner).mscz
Oh, Ye'll - øvefil (drenge).mscz
Svensk folkevise - Det brinner en eld.mscz
Loch Lomond (SATB) - forenklet.mscz
Simon & Garfunkel - Cecilia.pdf
Stjerneløb gennem Edinburgh:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Sangskrivning ud fra track-and-hook-metoden
Eleverne blev præsenteret for track-and-hook-tilgangen til sangskrivning, og skulle på baggrund af det skrive et hit.
Kriterier:
1. Popform (vers/omkvæd) efter mønstret vers, omkvæd, vers, 3 x omkvæd.
2. Nummeret skal være groove-baseret. Ét groove i vers, det samme grundgroove gjort lidt mere aktivt i omkvæd.
3. Nummeret skal være modalharmonisk.
4. Nummeret skal indeholde et instrumentalt hook.
5. I omkvædet skal melodien have hook-karakter og kunne læres udenad, så tilhørerne kan synge med allerede efter andet omkvæd (prøvet af i praksis til koncert).
Indhold
Kernestof:
Gudrun Marie Schmidt - Fra hitfabrikken til din krop (2015)
Jakob M Jensen om hook og riff
M1 øvesæt.docx
I skal i sangskrivningsgrupperne have øvet på jeres grooves, så vi kan arbejde med toplining i dette modul.
Rodney Alejandro: What is Topline Songwriting? (Berklee Online)
Fejltyper i kor.mscz
Fem korteknikker baseret på flydekor (Marley) F-dur.mscz
Fra timen.mscz
Læs op på jeres noter om kor i M2 (flydekor, medstemmer, korsvar)
Se på rettelserne til jeres koropgave tilbage fra december. Sammenhold med følgende oversigt over fejltyper (I skal IKKE rette i opgaven, men få et overblik over, hvilke typer fejl, I har lavet).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Skriftlighed (rep. af kor + intro til bas)
Vi træner M2
En række mindre øvelser samt et par skriftlige afleveringer.
Vi repeterede:
Flydekor
Medstemmer
Korsvar
I bas lærte vi om:
Grundtoner
Ostinatbaseret bas
Spring til og fra akkordtoner
Trinvis gennemgang
Kromatisk gennemgang
Indhold
Kernestof:
Fejltyper i kor.mscz
Fem korteknikker baseret på flydekor (Marley) F-dur.mscz
Fra timen.mscz
Læs op på jeres noter om kor i M2 (flydekor, medstemmer, korsvar)
Se på rettelserne til jeres koropgave tilbage fra december. Sammenhold med følgende oversigt over fejltyper (I skal IKKE rette i opgaven, men få et overblik over, hvilke typer fejl, I har lavet).
Koropgave 2.mscz
Opgave 11.2 - Gennemgangsbas.mscz
Standardbas_og_gennemgangsbas 1.mscz
Læs "Bastarden" (vores e-bog) fra "Anden del - groove" til og med 11.2 samt 12.1 og 12.2. Det handler om bas og trommer i arrangement.
Basopgave 1.mscz
Lav basopgaverne fra 3/5 hjemmefra
Koropgave 2 (et bud fra JC).mscz
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Cover-nummeret (eksamensemne 1)
Forløbet faldt i to dele.
Vi lagde ud med at træne, hvordan man laver en sammenhængende analyse af en popsang ud fra følgende analysepunkter:
Form
Melodik
Harmonik
Groove
Sound
Popanalysen byggede på Anders Aares "Rockmusik i tid og rum".
Denne analysestruktur skulle udgøre grundlaget, når vi i anden del af forløbet skulle lave komparativ analyse af et nummer og en coverversion af samme.
I coveranalysen diskuterede vi stilistiske elementer og deres associationer, forskellige covertyper ("mimic cover", "referential cover" og "rendition cover"), covernummerets historie fra The Beatles til Taylor Swift (herunder politiske implikationer ved covernummeret og forskellige strømninger i valget af nummer at efterligne).
Coverteorien byggede på
Henrik Smith-Sivertsen: 2.5 - Cover(ing)-original(ising)
Dai Griffiths - Cover versions and the Sound of Identity in Motion
Adam Sweetin - The Beatles - Teh Revolution Starts Here
José Lois Ortega - Is Taylor Swift Leading a New Pop Revolution? A Crossgeneration analyses af Pop-Rock Cover Songs
Herudover introducerede JC de tre begreber "mimic cover", "referential cover" og "rendition cover" fra Cristyn Magnus - Appreciating Covers.
De numre, vi analyserede i pop-analysen, arbejdede eleverne videre med i coveranalysen, hvor de i grupper fik et covernummer.
Numrene var:
The Beatles/Fiona Apple: Across the Universe
The White Stripes/Ben L'Oncle: Seven Nation Army
Radiohead/Postmodern Jukebox: Creep
Taylor Swift/Hayseed Dixie: You Need To Calm Down
Når grupperne havde lavet en komparativ analyse, fremlagde de for hinanden i matrix-grupper, og nogle grupper forholdte sig til nogle små artikler, der kommenterede på deres numre:
Sydney Meier: Cover Story - Guess What - Fiona Apple's Cover of Across the Universe is Better Than the Original Beatles Version.
David Edward Perry: BWW Exclusive Interview - Creative Music Powerhouse Scott Bradlee Shares on Developing Himself and the Sound of Postmodern Jukebox
The White Stripes: Om 'Seven Nation Army'
Sidst på året holdt vi et repetitionsmodul, hvor vi skulle have analyseret hhv. Mark Ronson/Amy Winehouse: Valerie og The Zutons: Valerie - materialet ligger på modulet, men vi nåede ikke at gennemgå det.
Indhold
Kernestof:
Beatles - Across the Universe.pdf
Taylor Swift - You Need To Calm Down (2019).pdf
Radiohead - Creep.pdf
The White Stripes - Seven Nation Army.pdf
Begrebsbattle (form-analyse af popmusik).docx
Form og repetition (mystiske tegn, man kan møde i noden).docx
Anders Aare et al - Rockmusik i tid og rum (Form).pdf
Guide til absolut trintalsanalyse.pdf
Jakob M Jensen - Harmonik.pdf
De tre molskalaer.docx
I skal kunne begreberne fra arket med mystiske tegn, I fik udleveret i går.
Brændende læber.mscz
De ni grundgrooves for bas og trommer (Justin Bieber-version) (1).mscz
Læs 12.1-12.2 og 15.1-15.2 i "Bastarden". Tag noter - både til hovedpointer ("regler") og spørgsmål
Anders Aare - Rockmusik i tid og rum - Sound.pdf
Rytmegenkendelse - en slags begrebsbattle.pdf
Begrebsbattle (groove 2).docx
Taylor Swift - You Need To Calm Down (grooves).pdf
Radiohead - Creep.mscz
The White Stripes - Seven Nation Army (grooves).mscz
Koncert-rækkefølge:
Læs op på jeres begreber fra melodianalyse
Hør sangene
Hayseed Dixie - You Need tl Calm Down (grooves).mscz
Ben l'Oncle Soul - Seven Nation Army (partitur).mscz
Fiona Apple - Across the Universe (grooves).mscz
Scott Bradlee's Postmodern Jukebox - Creep.mscz
Instrumentalønsker til eksamen Udfyld linket
3s solo / sammenspil
Coverteori.pdf Læs til (ikke inkl.) "2.2 The covering artist". Artiklen handler om begrebet "cover" og om dets historiske ophav. Jeg forventer, at I kan genfortælle den historiske baggrund for coverbegrebets opståen og kort kan forklare, hvad coverbe
Creep_-_Postmodern_Jukebox.mscz
The White Stripes - Om 'Seven Nation Army'.pdf
Sydney Meier (2022) - Cover Story - Guess What - Fiona Apple_s Cover of Across the Universe is Better Than the Original Beatles Version.docx
David Edward Perry (2020) - BWW Exclusive Interview- Creative Music Powerhouse Scott Bradlee Shares on Developing Himself and the Sound of Postmodern Jukebox in his Book - 'OUTSIDE THE JUKEBOX' .docx
Coverteori.pdf Læs afsnittet "2.5 Cover(ing) – original(ising)". Notér forfatteren (Henrik Smith-Sivertsens) pointer omkring, hvad en original henholdsvis et cover er.
Dai Griffiths - Cover versions and the sound of identity in motion (2002).pdf
Adam Sweeting - The Beatles - The Revolution Starts Here (2004).pdf
José Lois Ortega - Is Taylor Swift leading a new Pop revolution A crossgeneration analysis of Pop-Rock cover songs.pdf
The Beatles - I Will.pdf
Covernumre (analysemodel).docx
I skal være klar til at fremlægge jeres pointer fra sidste lektions artikler (Sweeting, Ortega, Griffiths)
Alison Krauss - I Will
Skabelon M2.mscz
The Zutons - Valerie (grooves).mscz
The Zutons - Valerie (mel).mscz
Mark Ronson - Valerie (grooves).mscz
Emma Wilkes: The Zutons say Amy Winehouse's 'Valerie' cover was "a gift from god"
Læs op på jeres noter til Cover-forløbet. Skriv spørgsmål ned, hvis der er noget, I er i tvivl om.
Videnskab.dk: Sådan kaprer man et hit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Lille solosangsforløb
Træning af solosang.
Afsluttende koncert i klassen.
Indhold
Kernestof:
Beatles - Across the Universe.pdf
Taylor Swift - You Need To Calm Down (2019).pdf
Radiohead - Creep.pdf
The White Stripes - Seven Nation Army.pdf
Begrebsbattle (form-analyse af popmusik).docx
Form og repetition (mystiske tegn, man kan møde i noden).docx
Anders Aare et al - Rockmusik i tid og rum (Form).pdf
Guide til absolut trintalsanalyse.pdf
Jakob M Jensen - Harmonik.pdf
De tre molskalaer.docx
I skal kunne begreberne fra arket med mystiske tegn, I fik udleveret i går.
Standardbas_og_gennemgangsbas 1.mscz
Standardbas_og_gennemgangsbas 2.mscz
Motown-vendingen.pdf
Bedre bas (11-2 til 11-4 fra Bastarden).pdf
Brændende læber.mscz
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Diverse 3.g-skriftlighed (inkl. SRP)
Repetition af eksamensdisciplinerne samt intro til det sidste og til SRP
Indhold
Kernestof:
Standardbas_og_gennemgangsbas 1.mscz
Standardbas_og_gennemgangsbas 2.mscz
Motown-vendingen.pdf
Bedre bas (11-2 til 11-4 fra Bastarden).pdf
Brændende læber.mscz
Musik og metode 2021.pdf
SRP - Sorg i kunsten.pdf
Udfordringer når man skriver tværfagligt i musik.docx
Analysemetoder i musik.html
Studieretningsprojekt (SRP) i musik | Musikipedia
Fem korteknikker baseret på flydekor (Marley).mscz
I'm Just Ken - koropgave med de fem korteknikker.mscz
Korsvar Mercy.mscz
Begrebsbattle (melodisk analyse).docx
HOW TO - Melodianalyse.docx
De ni grundgrooves for bas og trommer (Justin Bieber-version) (1).mscz
Don't Look For Love.mscz
Hvad forventes af dit arrangement.docx
1stx231-MUS-A-15052023 (1).zip
Funktionstegn-vejledning.pdf
Camille Saint-Saëns - Le Cygne (Svanen).pdf
Programmusikalsk analyse af Saint-Saëns 'Svanen'.docx
Camille Saint-Saëns - The Swan
Guide til absolut trintalsanalyse.pdf
Skriv, hvis der er bestemte ting, I ønsker repeteret.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Musiktur 2024
Praktisk øveinternat, hvor alle højniveau-musikelever spiller sammen i to dage, optræder til en maratonkoncert for hinanden, hvorfra lærerne udvælger en række numre til koncert på skolen efterfølgende.
Ud over elevernes sammenspilsnumre blev der indstuderet to kornumre, som alle elever sang, nemlig:
Vulfpeck: Back Pocket
Taylor Swift: Anti-Hero
Indhold
Kernestof:
Guide til absolut trintalsanalyse.pdf
Anders Aare - Rockmusik i tid og rum - Sound.pdf
Forskellige oplæg (udfyldt).mscz
Afsnit
Husk mad og drikke til frokost. Husk drikkedunk.
Rytmegenkendelse - en slags begrebsbattle.pdf
Begrebsbattle (groove 2).docx
Taylor Swift - You Need To Calm Down (grooves).pdf
Radiohead - Creep.mscz
The White Stripes - Seven Nation Army (grooves).mscz
Beatles - Across the Universe.pdf
Koncert-rækkefølge:
Læs op på jeres begreber fra melodianalyse
Hør sangene
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Julekoncert 2024
Praktisk forløb, hvor vi indstuderede
Bob Geldorf: Do They Know It's Christmas
Vi optrådte til skolens julekoncert d. 5/12.
Indhold
Kernestof:
Do they know (SAB).pdf
Læs op på jeres analyser af hhv. "Creep", "Seven Nation Army" og "Across the Universe".
Skabelon M2.mscz
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Klassisk musikhistorie - TURBO
Kort forløb om den klassiske musikhistorie fra gregorianik til dodekafoni.
Vi lagde ud med at se Anders Koppels "Eventyret om den forunderlige musik".
Herefter gennemgik JC forskellige perioder, hvorefter vi prøvede at analysere på melodi, form og satsteknikker.
Nedslag:
Gregorianik: Kyrie IX
Folkevise: Ebbe Skammelsøn (melodi + drone)
Renæssance: Pierre Passereau: Il est bel et bon (polyfoni)
Wienerklassik: Mozart: Madamina fra Don Juan (opera, karakterkomedie, symmetri, homofoni, melodi med akkompagnement)
Romantik: Robert Schumann: Ich hab' im Traum geweinet (form følger tekstlig idé, akkompagnement kommenterer melodi, patos)
Tidlig modernisme: Arnold Schönberg: Tot (dodekafoni, rækken som kompositionsprincip)
Desuden læste vi om perioderne i Jakob Jensen - Klassisk Musikhistorie.
Til sidst tog vi på ekskursion til den katolske domkirke i København, Sankt Ansgar, hvor vi sang og hørte et oplæg om gregorianik og orgelmusik.
Indhold
Kernestof:
Ebbe Skammelsøn.doc
Gregoriansk sang - Kyrie IX + Victimae paschali laudes.doc
Se jeres video med rettelser til Sunroof
Pierre Passereau - Il est bel et bon (ca 1530).pdf
Pierre Passereau - Il est bel et bon (ca 1530) (King's Singers).mp4
Mozart - Madamina (Furlanetto).mp4
Mozart - Leporello (Madamina).pdf
Jakob Jensen - Klassisk musikhistorie.pdf
Robert Schumann - Ich hab im Traum geweinet (fra Dichterliebe).pdf
Robert Schumann - Dichterliebe - Ich hab' im Traum geweinet (Fritz Wunderlich).mp3
Arnold Schönberg - Tot (opus 48), Susanne Lange.mp3
Arnold Schönberg - Tot (opus 48).pdf
Tænk over, hvilke numre du gerne vil optræde med til eksamen. Det gælder både sammenspil og solo. Tal ikke med hinanden om det inden modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Programmusik (teori-emne 2)
Musikteoretisk emne nummer to.
Teoretisk tog forløbet udgangspunkt i spørgsmålet om, hvorvidt musik kan udtrykke ekstramusikalsk betydning.
Som teoretisk baggrund for diskussionen lå
Christian Martin Schmidt: Programmusik (1980) (uddrag) og
Roger Scruton: Programme Music (2001) samt
en kort gennemgang af Johann Matthesons affektlære.
Som et særligt tematisk supplement gennemgik vi Aplin & Williams: "Meteorological Phenomena in Western Classical Instrumental Music" (2011)
Eleverne læste desuden uddrag af Carl Nielsens "Ord, Musik og Programmusik" (1909), samt Matthew Bribitzer-Stulls "The phenomenon of musical association" (2015)
Vi analyserede nedenstående værker med forskellig grundighed:
George Friedrich Händel: Rejoice Greatly (fokus på affektlæren)
Carl Nielsen: Snurretoppen.
Pjotr Tchaikovsky: Sukkerfeens dans
Camille Saint-Saëns: Svanen
Antonio Vivaldi: Foråret (første del til og med stormen)
Ludwig van Beethoven: Storm (pastoralesymfonien, 4. sats).
Fini Henriques: Myggedans
Udover den teoretiske diskussion var emnets formål at træne eleverne i partiturlæsning, herunder transponerede instrumenter.
Som afslutning på forløbet tog vi første maj ind i DRs koncertsal at høre Bedřich Smetanas "Ma Vlast", der jo er programmusik. Dette stykke analyserede vi ikke, men vi hørte en podcast om det: https://english.radio.cz/bedrich-smetanas-my-country-a-symphonic-poem-nation-8579756
Indhold
Kernestof:
Indledende lytteøvelse til programmusik.docx
Roger Scruton - uddrag af 'Programme Music' (2001).docx
Eksempel 4.mp3
Eksempel 1.mp3
Eksempel 2.mp3
Eksempel 3.mp3
Mattheson & affektlære.pdf
Georg Friedrich Händel - Rejoice Greatly.pdf
Sammenspilnumre - brainstorm
Fini Henriques - Myggedans.pdf
Eksempel 4 1.mp3
Violin mimicry.mp4
Odd Quartet - How To Read Music Scores.mp4
Pjotr Tchaikovsky Sukkerfeens dans.pdf
TakadimiRhythm - Introduction to Instrumental Transposition.mp4
London Philharmonia Orchestra - Instrument - Celeste (til 'Sukkerfeens dans').mp4
Begyndelsen på 'Sukkerfeens dans' (harmonisk analyse elevversion).mscz
Programmusikalsk analyse af Pjotr Tchaikovskys 'Sukkerfeens dans'.docx
Medbring overstregningstuscher.
Camille Saint-Saëns - Le Cygne (Svanen).pdf
Programmusikalsk analyse af Saint-Saëns 'Svanen'.docx
Camille Saint-Saëns - The Swan
Guide til absolut trintalsanalyse.pdf
Vivaldi - Forår (1) - tekst.docx
Vivaldi - Foråret (I).pdf
Vivaldi - Foråret (inkl. storm)
Programmusik-analysemodel.docx
Karen L Aplin & Paul D Williams - Meteorological phenomena in Western classical instrumental music (2011) - uddrag.docx
Jakob Jensen - Klassisk musikhistorie (1).pdf
Ludwig van Beethoven - 6 symfoni (Pastorale), 4 sats (Storm).pdf
Beethoven - Storm from Pastoral Symphony No. 6. Concert for Kids
Jeres programmusikalske analyse af Vivaldi skal være færdig.
Joshua Weilerstein - Beethovens Pastorale-symfoni - 4 sats (Sticky Notes Podcast).mp3
Dominique Røyem - The Long History of Programmatic Music
Carl Nielsen - Ord, musik og programmusik - uddrag (1909).docx
Matthew Bribitzer-Stull - uddrag af 'The phenomenon of musical association' (2015).docx
Citater fra Christian Martin Schmidt.docx
Eric Whitacre - Cloudburst
Radio Prague: Introduction to Bedřich Smetana's "My Country" ("Má Vlast")
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
Sammenspil og solosang
Forløbet skulle være første bud på, hvordan en praktisk eksamen kunne se ud.
Eleverne lavede selv grupperne.
Vi holdt koncert for klassen 14/3.
Efter respons kunne eleverne vælge at gå videre med deres numre eller forberede andre til den afsluttende koncert d. 13/5, hvor vi fremlagde endelige eksamensnumre for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Sammenspilnumre - brainstorm:
Sammenspils- og solo-numre i 3s 2025:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52691045850", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52691045850", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52691045850" }