Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Christian Jensen Lex
|
Hold
|
2023 Ma m (1m Ma, 2m Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til matematik i gymnasiet
Introduktion til matematik i gymnasiet:
I dette forløb har vi arbejdet med:
- Forskelle og ligheder mellem skriftlighed i gymnasiet og i folkeskolen
- Brøkregneregler
- Potensregneregler
- Træning i Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vækst
Det overordnede forløb "Vækst" består af flere underforløb:
- Procentregning
- Eksponentiel vækst
- Potensvækst
Under "Procentregning" har vi arbejdet med:
- Procent af en størrelse
- Procentvis andel af to størrelser
- Procentvis forøgelse og formindskelse
- Procentvis ændring
- Rentes regning.
Under "Eksponentiel vækst" har vi arbejdet med:
- Vækstegenskaber for eksponentialfunktionen
- Grafer for eksponentialfunktioner
- Begyndelsesværdier og fremskrivningsfaktorer
- Vækstrater
- Topunktsformlen for eksponentialfunktioner
- Eksponentiel regression med fokus på import af data fra Excel til
Maple
- Logaritmer herunder titalslogaritmen og den naturlige logaritme
- Fordoblings- og halveringskonstanten
- Virkelighedsnære eksempler på eksponentiel vækst som eksempelvis
bakterievækst, makroøkonomisk udvikling eller rentesregning
Vi har i dette forløb bevist:
- Topunktsformlen for fordoblingskonstanten.
- Logaritmeregneregler for titalslogaritmen.
- Formlen for fordoblingskonstanten.
Under forløbet "Potensvækst" har vi arbejdet med:
- Potensfunktioner
- Grafer for potensfunktioner
- Potensregression
- Topunktsformlen for potensvækst
- Potensfunktioners vækstegenskaber
Vi har i dette forløb bevist:
- Topunktsformlen for potensfunktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktioner
Funktioner.
I dette forløb har vi arbejdet med:
- Proportionalitet og omvendt proportionalitet
- Sammensatte funktioner
- Stykvist definerede funktioner
- Vurdering af forskellige regressioner
- Den naturlige eksponentialfunktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polynomier
Vi har i dette forløb arbejdet med:
- Polynomier og deres definition
- Graden af polynomier
- Andengradspolynomier
- Parabler og betydningen af koefficienterne for et polynomium.
- Rødder for andengradspolynomier
- Diskriminanter og rodformlen
- Andengradsligninger
- Regning med parenteser og kvadratsætninger
- Polynomiel regression
Vi har i dette forløb bevist:
- Rodformlen for andengradspolynomier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer
Vi har i dette forløb arbejdet med:
- Definitionen af vektorer
- Koordinater for vektorer
- Geometrisk definition af sum, differens og skalering
- Algebraisk definition af sum, differens og skalering.
- Punkter og vektorer
- Forbindelsesvektorer
- Prikprodukter og orthogonalitet
- Vinkler mellem vektorer i Maple
- Tværvektorer og determinanter herunder arealer af parallelogrammer
- Trigonometriske funktioner cos, sin og tan
- Retvinklede trekanter
- Relationsformlerne for siderne i retvinklede trekanter
Vi har i dette forløb bevist:
- Relationsformlerne for siderne i retvinklede trekanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Diverse
Vi har i dettte forløb arbejdet med:
- To ligninger med to ubekendte
- Skæring mellem linjer
- Indekstal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Analytisk geometri
Analytisk geometri
Vi har i dette forløb arbejdet med følgende emner og begreber:
- Linjens ligning
- Linjens parameterfremstilling
- Skæring mellem linjer givet linjens ligning
- Skæring mellem linjer givet parameterfremstilling
- Oversættelse mellem ligning og parameterfremstilling
- Vinkler mellem linjer
- Vektorprojektioner og projektionssætningen
- Afstand mellem punkt og linje
- Cirklens ligning
- Kvadratkomplettering
- Skæring mellem cirkler og linjer
- Tangenter til cirkler
Vi har i dette forløb bevist:
- Linjens ligning
- Projektionssætningen
- Afstandsformlen mellem punkt og linje
- Cirklens ligning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning
Differentialregning
Vi har i dette forløb arbejdet med følgende emner og begreber:
- Differentialregneregler
- Differentiation af polynomier
- Tangentligninger
- Linearitet af differentiation (sum, differens og konstantreglen)
- Ekstrema
- Definition af differens- og differentialkvotient samt afledt funktion
- Produktreglen
- Monotoniforhold
- Sammenhæng mellem grafen for f og f'
- Optimering og differentialregning
- Kædereglen
- Egenskaber for polynomier ved brug af differentialregning
- Væksthastighed
Vi har i dette forløb bevist:
- Toppunktsformlen for andengradspolynomier
- Tangentens ligning
- Udvalgte afledte funktioner herunder bl.a. x^2, x^3, 1/x
- Linearitet af differentiationsoperationen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Vi har i dette forløb arbejdet med følgende emner og begreber:
- Mængder
- Grundlæggende kombinatoriske begreber herunder additionsprincippet, multiplikationsprincippet, permutationer, kombinationer og fakultetsoperatoren.
- Binomialkoefficienten og K(n,r)
- Pascals trekant
- Sandsynlighedsbegreber herunder udfaldsrum, hændelse og udfald
- Sandsynlighedsfunktioner
- Symmetriske sandsynlighedsfelter
- Stokastiske variable
- Binomialfordelingen
- Middelværdi og spredning
- Konfidensintervaller
- Binomialtest
Vi har i dette forløb bevist:
- Udledning af sandsynlighedsfunktionen for den binomialfordelte stokastiske variabel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Matematikhistorisk forløb
Vi har i dette forløb arbejdet med:
- Fermats sidste sætning og Wiles
- Matematiske paradokser, mængdelære og Russell
- Ufuldstændighed og Gödel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensforberedelse
Vi har i dette forløb arbejdet med mundtlighed og skriftlighed med henblik på eksamen. Vi har desuden arbejdet med annuitetsformlerne.
Til eksamensforberedelsen samt i løbet af undervisningen har eleverne brugt videoerne på følgende Youtube-kanal:
https://www.youtube.com/@ChristianJensenLex
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592201126",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592201126",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592201126"
}