Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Christian Jensen Lex, Ellen Jakobsen
|
Hold
|
2023 Ma z (1z Ma, 2z Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vektorer 1
Vi bruger stort set kun egne noter til det her forløb. Siderne i bogen har eleverne kunnet læse efter, hvis de ville.
Vi introducerer begrebet vektorer og repræsentant for en vektor. Vi gennemgår:
- regning med vektorer (addition, subtraktion, forlængelse)
- koordinatform
- længde af vektor (med bevis)
- enhedsvektor
- vektorliginger
- prikproduktet, herunder regneregler (med beviser)
- sammenhæng mellem fortegn på prikproduktet og størrelsen på vinklen mellem vektorerne (uden argument/bevis)
- ortogonale (vinkelrette) vektorer
- tværvektor
- determinant samt parallelle vektorer og arealet af parallelogrammet, to vektorer udspænder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1
|
06-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reducering, bogstavregning, andengradsligninger
Vi bruger moduler på at gennemgå:
- reducering
- ligningsløsning
- regning med parenteser (plus- og minusparenteser samt gange ind i parenteser)
- faktorisering (sætte uden for parentes)
- kvadratsætninger (i begge retninger)
- regnearternes hierarki
- potenser
- andengradsligninger og løsning vha. løsningsformlen (uden bevis)
Derudover bruger vi tid+energi på at arbejde med skriftlige besvarelser vha. en model, som vi kalder "fem-trins-modellen" (se pdf-dokumentet).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner og procentregning
Vi arbejder kort med procentregning, specielt
- finde procent af
- finde procentforskel
- lægge procent til og trække procent fra
Vi arbejder med eksponentielle funktioner, herunder:
- definitionen
- betydningen af konstanten a for grafens forløb
- b som begyndelsesværdien (med bevis)
- a som fremskrivningsfaktor, omskrivning mellem a og r og procentværdi
- finde a og b ud fra to punkter (uden bevis for formlerne)
- fordoblings- og halveringstider, udregning og aflæsning heraf
- procentvækst (med bevis)
- mange forskellige modeller med eksponentielle funktioner, også med halvering/fordobling
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potensfunktioner og regression
Vi arbejder med potensfunktioner, herunder:
- definitionen
- b som skæringen med linjen x = 1
- betydningen af konstanten a for grafens forløb
- procent-procent vækst (uden bevis)
- få forskellige modeller med potensfunktioner
Vi arbejder med forskellige regressioner (både i maple og excel) og modeller med funktioner, herunder:
- mere lineær regression
- eksponentiel regression (herunder kort om eksponentielle funktioner med e som grundtal)
- potensregression
- residualer for lineære regressionsmodeller (både i maple og excel)
For de tre nævnte funktionstyper arbejder vi desuden videre med fortolkning af konstanterne i forskellige modeller.
Obs: eleverne har IKKE set andre typer af regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polynomier og parabler
I forløbet gennemgår vi andengradspolynomier og parabler, herunder:
- genkendelse af konstanterne a,b,c samt deres fortegns betydning for grafens udseende
- diskriminanten d samt fortegnets betydning for grafens udseende
- rødder
- faktorisering vha. rødderne
- toppunktet (uden bevis)
- andengradspolynomiet skrevet om vha. toppunktet (formel 76)
Desuden:
- kort om tangenter og hældninger i forbindelse med konstanten b
- nulreglen til ligningsløsning
Eleverne har forberedt små oplæg om andengradspolynomier og parabler og holdt dem for hinanden som træning til mundtlig årsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorer 2
Vi går tilbage til vektorer og arbejder med:
- determinanter og prikprodukter med andengradsligninger
- enhedscirklen, definition af sinus og cosinus (ikke tangens)
- vinkler mellem vektorer
- argument ("bevis") for sammenhæng mellem fortegnet på prikproduktet og størrelsen af vinklen mellem vektorerne
- projektion af vektor på anden vektor
- regne vektorer med maple
Vi har primært arbejdet med egne noter i forløbet.
OBS: Vi har ikke arbejdet med hverken midtpunktsformlen eller hældningsvinkler for rette linjer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Flere funktionstyper og mere om funktioner
Vi skal se lidt flere funktionstyper:
- begreberne ligefrem og omvendt proportionalitet
- mere om eksponentielle funktioner med e som grundtal
- logaritmefunktioner
- trigonometriske funktioner
Vi taler desuden mere om funktioner:
- mere om to typiske opgaver ("find f(x) når x er kendt" og "find x når f(x) er kendt")
- definitions- og værdimængde
- skæring mellem grafer (både "regne" og "tegne")
- stykkevist definerede funktioner (også i maple)
- sammensatte funktioner
- forskydning (vandret OG lodret)
Vi bruger desuden tid på at repetere liginngsløsning, kvadratsætninger og brøkregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Analytisk geometri
Analytisk geometri
Vi har i dette forløb arbejdet med følgende emner og begreber:
- Linjens ligning
- Linjens parameterfremstilling
- Skæring mellem linjer givet linjens ligning
- Skæring mellem linjer givet parameterfremstilling
- Oversættelse mellem ligning og parameterfremstilling
- Vinkler mellem linjer
- Vektorprojektioner og projektionssætningen
- Afstand mellem punkt og linje
- Cirklens ligning
- Kvadratkomplettering
- Skæring mellem cirkler og linjer
- Tangenter til cirkler
Vi har i dette forløb bevist:
- Linjens ligning
- Projektionssætningen
- Afstandsformlen mellem punkt og linje
- Cirklens ligning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Differentialregning
Vi har i dette forløb arbejdet med følgende emner og begreber:
- Differentialregneregler
- Differentiation af polynomier
- Tangentligninger
- Linearitet af differentiation (sum, differens og konstantreglen)
- Ekstrema
- Definition af differens- og differentialkvotient samt afledt funktion
- Produktreglen
- Monotoniforhold
- Sammenhæng mellem grafen for f og f'
- Optimering og differentialregning
- Kædereglen
- Egenskaber for polynomier ved brug af differentialregning
- Væksthastighed
Vi har i dette forløb bevist:
- Toppunktsformlen for andengradspolynomier
- Tangentens ligning
- Udvalgte afledte funktioner herunder bl.a. x^2, x^3, 1/x
- Linearitet af differentiationsoperationen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Vi har i dette forløb arbejdet med følgende emner og begreber:
- Mængder
- Grundlæggende kombinatoriske begreber herunder additionsprincippet, multiplikationsprincippet, permutationer, kombinationer og fakultetsoperatoren.
- Binomialkoefficienten og K(n,r)
- Pascals trekant
- Sandsynlighedsbegreber herunder udfaldsrum, hændelse og udfald
- Sandsynlighedsfunktioner
- Symmetriske sandsynlighedsfelter
- Stokastiske variable
- Binomialfordelingen
- Middelværdi og spredning
- Konfidensintervaller
- Binomialtest
Vi har i dette forløb bevist:
- Udledning af sandsynlighedsfunktionen for den binomialfordelte stokastiske variabel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Matematikhistorisk forløb
Vi har i dette forløb arbejdet med:
- Fermats sidste sætning og Wiles
- Matematiske paradokser, mængdelære og Russell
- Ufuldstændighed og Gödel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensforberedelse
Vi har i dette forløb arbejdet med mundtlighed og skriftlighed med henblik på eksamen. Vi har desuden arbejdet med annuitetsformlerne.
Til eksamensforberedelsen samt i løbet af undervisningen har eleverne brugt videoerne på følgende Youtube-kanal:
https://www.youtube.com/@ChristianJensenLex
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592203914",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592203914",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592203914"
}