Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Katrine Bentzon-Tilia
|
Hold
|
2023 En c (1c En, 2c En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
EXAM:American Values & Beliefs (inkl. værklæsning)
I dette forløb sætter vi fokus på basale amerikanske værdier herunder frontier myten og den amerikanske drøm. Centralt i forløbet er læsningen af F. Scott Fitzgeralds "The Great Gatsby", men vi kommer også ind på mere nutidige perspektiver på den amerikanske drøm. Herunder: måden hvorpå den amerikanske drøm præsenteres i popkulturen (film, musik, TV shows), gennem historier om kendte amerikanere, der udlever den amerikanske drøm, push pull faktorer i forhold til immigrationsspørgsmålet, og tech verdenen som den nye froniter.
I dette forløb sætter vi fokus på basale amerikanske værdier herunder frontier myten og den amerikanske drøm. Centralt i forløbet er læsningen af F. Scott Fitzgeralds "The Great Gatsby", men vi kommer også ind på mere nutidige perspektiver på den amerikanske drøm. Herunder: måden hvorpå den amerikanske drøm præsenteres i popkulturen (film, musik, TV shows), gennem historier om kendte amerikanere, der udlever den amerikanske drøm, push pull faktorer i forhold til immigrationsspørgsmålet, og tech verdenen som den nye froniter.
Materiale:
Fitzgerald, Scott. "The Great Gatsby", 1925
Luhrman, Baz. "The Great Gatsby", 2013 (film)
Madsen, Heidi W. "Modernism" + "The Modernist world view and the Jazz Age".
Systime, 2021, p.133-137.
The Roaring 20's: Crash Course US History #32.
https://www.youtube.com/watch?v=VfOR1XCMf7A&ab_channel=CrashCourse
F. Scott Fitzgerald - A Troubled Life Cut Short | Documentary
https://www.youtube.com/watch?v=AOfGtqWguk4&ab_channel=ProfessorGraemeYorston
World Book Club: The Great Gatsby
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p017pz6y
Rawden, Jessica. "The Great Gatsby: 9 Big Differences Between the Book and the Movie", 2013.
https://www.cinemablend.com/new/Great-Gatsby-9-Big-Differences-Between-Book-Movie-37479.html
https://www.wsj.com/podcasts/the-journal/artificial-episode-1-the-dream/494574b2-9a1d-44d5-a908-adbc5abd97f8
Joe Moont & Dana Sullivan Kilroy. "10 people who have lived the American Dream", Dec 2024. https://www.thestreet.com/investing/stocks/10-people-living-the-american-dream-11173382
https://www.showallegiance.com/blogs/american-flag/the-american-dream-how-ideals-and-values-shape-u-s-power
Richard Power. "Identity - American Dreaming". NY Times, 2000.
https://www.nytimes.com/2000/05/07/magazine/identity-american-dreaming.html
Supplerende:
https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2023/stjerner-og-striber-byggemand-biden-11802335012
https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber-2654211769000
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
English as Lingua Franca (ELF)
Forløb om engelsk som lingua franca (ELF). Efter forløbet skal du kende til steder, hvor engelsk tales som officielt nationalsprog, og du skal have opnået basal viden om den historiske udvikling af engelsk som lingua franca.
Derudover skal du kende til forskellen på standard English og non-standard English og kunne redegøre for centrale karakteristika ved ELF-kommunikation. Gennem forløbet vil du desuden opnå viden om ELF-kommunikation i autentiske kommunikationssituationer, i fiktion samt i uddannelsessammenhæng.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EXAM: US Election
I forlængelse af vores arbejde med TGG og den amerikanske drøm, gives der i dette forløb en introduktion til det amerikanske præsidentvalg.
Eleverne introduceres til ledende politikere, og vi genopfrisker, hvordan man arbejder med taler. Her arbejder eleverne gruppevis med at analysere forskellige taler fra det demokratiske konvent. Som afslutning på forløbet arbejder vi med dokumentarfilmsanalyse af C. Guldbrandsens film "A Storm Foretold" (2023).
I forløbet indgår et kort tværfagligt samarbejde med religion, hvor vi har fokus på forskelle og ligheder mellem religionens rolle i hh. dansk og amerikansk kontekst.
Vi har skrevet stil om et uddrag af om VP kandidat J.D. Vances "Hillbilly Elegy" og hermed forsøgt at trække tydelige tråde til arbejdet med amerikanske værdier og den amerikanske drøm.
Kernestof
"Toolbox - Speech analysis" p. 217-221, "Democracy under Pressure" p.23-29, "The Impact of Trump's Rhetoric" p.37-42, i Genefeke et al , "Election Year", Columbus, 2024.
Michelle Obama's speech at the Democratic National Convention 2024:
https://www.youtube.com/watch?v=Z832P-efBaM
Hillary Clinton's Speech at the Democratic National Convention 2024:
https://www.youtube.com/watch?v=Iwpttgh2kRY
Tim Walz' speech at the Democratic National Convention 2024:
https://www.youtube.com/watch?v=Mf0u5MJEjhw
Cristoffer Guldbrandsen. "A Storm Foretold" (2023)
How the electoral system works:
https://www.youtube.com/watch?v=W9H3gvnN468
https://www.youtube.com/watch?v=ajavsMbCapY
J.D. Vance. "Hillbilly Elelgy" (excerpt)
Supplerende materiale:
https://www.presidency.ucsb.edu/documents/donald-j-trump-event-timeline
Christoffer Guldbrandsens interview med Politiken. 30. December 2022.
https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2024/stjerner-og-striber-usa-biden-elsker-onsdage-11802437020
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-harris-herlige-honeymoon-11802450321
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-et-weird-valg-11802450324
https://www.dr.dk/drtv/se/trump-vs-harris_-kan-13-doede-soldater-hjaelpe-trump_476041
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-hvor-mange-attentater-kan-usa-holde-til_477725
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EXAM: The British Empire and Its Aftermath
Dette forløb giver sammen med årets sidste forløb en kort introduktion til britisk kolonihistorie med fokus på Indien. Eleverne skal kunne lave en post kolonial analyse af en tekst. Vi har øvet os på filmen "The Man Who Knew Infinity". 10 af klassens elever har desuden deltaget i et tværfagligt samarbejde med matematik og skrevet SRO om tværkulturelle videnskabelige samarbejder.
Materiale:
Kipling, R. "Lispeth", 1888.
Singh, K. "Karma", 1950
Adiga, A. "The White Tiger" (excerpt), 2008.
Brown, Matt. "The Man Who Knew Infinity", 2015 (film)
Documentary - background
https://www.youtube.com/watch?v=5Cc4LaSRiSc&ab_channel=WarandMilitaryDocumentaries
* "English Around the World" (article)
* David Crystal. "Will English Always be the Global Language?, 2013 (Talk)
https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc
** Jakob Sinding Skött & Casper Sylvest. " UK NOW - An introduction to modern Britain". Cloumbus, 2023, Chap. 1 & 2
* Læst i ELF forløbet
** Læst i UK Now forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EXAM: Evil
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med begrebet ondskab; og gennem forskellige tekster, både fiktion og sagprosa, diskuteres hvad ondskab er, hvor den kommer fra, og hvordan den kommer til udtryk.
I forløbet har vi fokus på sprogproduktion, sagprosa – og fiktionsanalyse samt integrering af grammatik i den daglige gennemgang af tekster. Der lægges desuden vægt på opbygning og og anvendelse af ordforråd, herunder svære fagtermer og begreber, som forsøges anvendt i det daglige arbejde med tekster og i klassediskussioner.
Forløbet baseres delvist på Wider Context forløbet. Vi arbejder med spørgsmål som "Er det onde nødvendigt for at forstå det gode"? "Er mennesket fundamentalt ondt eller godt - eller en blanding?" "Hvad trigger ondskaben - eller forhindrer den i at komme op til overfladen?" - og endelig "Hvor er vi så fascinerede af det onde?".
Udover det fælles stof, har eleverne arbejdet gruppevis med forskellige vinkler på ondskab.
Materiale:
Spence, Sean. "Bad or Mad?", 2004 (gengivet fra Wider Contexts).
Poe, Edgar Allan. "The Tell-Tale Heart", 1843.
Zimbardo, Phillip. "The Psychology of Evil", 2008 (TEDtalk).
https://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_the_psychology_of_evil?subtitle=en
Reicher, Stephen & Alex Haslem. "Why Not Everyone is a Torturer", 2004. (gengivet fra Wider Contexts)
Fincher, David. "Se7en", 1995 (film)
Supplerende:
Frank, Lone. "Ondskabens Væsen", Weekendavisen, 2005.
https://litkicks.com/FourTypesOfEvil/
(som vi lærte om på Politimuseet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
UK Now
Som optakt til klassens studietur til Liverpool, gives en kort overordnet introduktion til national identitet og nogle af de udfordringer UK står overfor i dag. Vi har kort talt om historie og national identitet, politik og økonomi, immigration og integration, medier og populærkultur og Englands plads i verdenen i dag.
Materiale.
UK Now pp. 8-17 & 20-27
https://www.youtube.com/watch?v=F9qF6FvwrHI&ab_channel=TheNewYorkTimes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Post-colonial India
* se materiale og beskrivelse under The British Empire and Its Aftermath
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612378588",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612378588",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612378588"
}