Holdet 2023 En t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Nina Ellebye Larsson
Hold 2023 En t (1t En, 2t En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet i engelsk
Titel 2 Reading non-fiction EXAM
Titel 3 Nature and us EXAM
Titel 4 ELF (Global English) - EXAM
Titel 5 The American Election + American values - EXAM
Titel 6 "Seaspiracy" - optakt til SRO
Titel 7 American Election and values continued - EXAM
Titel 8 Doctor Jekyll and Mr Hyde + romanticism - EXAM
Titel 9 Tilladte hjælpemidler til terminsprøven

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet i engelsk

(hver enkelt elev har en undervisningsbeskrivelse fra grundforløbet)
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Reading non-fiction EXAM

Forløbet skal fungere som en introduktion til og træning i at analysere non-fiction tekster af forskellige art. Vi har hovedsageligt fokus på taler. Vi opbygger en værktøjskasse med centrale begreber og metoder, som bruges i analyse af non-fiction og vi har fokus på, hvordan hensigtsmæssig kommunikation kendetegnes. Vi arbejder med sproglige og retoriske virkemidler, den retoriske pentagon og Toulmins argumentationsmodel.
Eleverne skal også skrive og afholde deres egen tale, hvor de anvender specifikke sproglige virkemiler og appelformer.


Faglige mål
-forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner -
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi -
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode

Tekster
President Abraham Lincoln: Gettysberg Address (1863)
Emma Watson: He for She - Gender equslity is your issue too (2014)
Martin Luther King Jr: "I have A Dream" (28 August 1965)
Tom: Hooper: The King's Speech (movie) 2010
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nature and us EXAM

This course focuses on the theme 'nature and us' - the relationship between human beings and nature as represented in different types of texts from different literary periods. We've touched briefly on the UNESCO Sustainable Development Goals.
We have focused on analysis of texts of different genres and the students have written their own one-page short stories.

Key words:
Romaticism
Attitudes to nature and to life in the city
The environment, natural disasters, climate change

Kernestof:
Morris Lurie: The Larder (1984) (short story)
Sally Wickers: Why Willows Weep (2011) (short story)
Greta Thunberg: Youth 4 Climate speech https://www.youtube.com/watch?v=n2TJMpiG5XQ)
William Wordsworth: The Tables Turned (1789)
Liz Jensen: "Survivor Syndrome" (2011) (short story)

Supplerende materiale:
https://en.unesco.org/sustainabledevelopmentgoals

Supplerende:
The Anthropocene (video)

faglig emål (jf læreplanen)
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 ELF (Global English) - EXAM

Global English - og UKs rolle som kolonimagt

Et forløb om engelsksprogets rolle i verden. Vi belyser hvordan engelsk pga. Storbritanniens rolle som kolonimagt og efterfølgende USA's rolle som stormagt kom til at blive et globalt sprog.
Vi berører begrebet Lingua Franca, og diskuterer fordele og ulemper ved at have engelsk som et fælles globalt sprog (fordele ved at kunne kommunikere på tværs af nationalsporg og ulemper ved at engelsk i visse situationer bliver dominerende og undertrykker andre sprog).
Vi ser David Crystals video om variation af engelsk ("Englishes" frem for English). Derudover har vi læst tekster, som giver et historisk overblik og læst et enkelt uddrag af en roman som et eksempel på kommunikationsstrategier for non-native speakers.
Vi har set et interview med en person, der netop taler en variation af engelsk( fx den kvindelige taxachauffør i BBC-indslaget).
Forløbet indeholdt også en kort introduktion til Storbritanniens fortid med den transatlantiske slavehandel og det britiske imperium og vi har læst en række digte med fokus på temaerne immigration, det postkoloniale og engelsk som "overmagtens sprog".


Punkter i forhold til lærerplan:
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca  
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Tekster:

English around the world
David Crystal: "Will English always be a global language" (2013): https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc
Ocean Wong (2019): af romanen "On Earth We're Briefly Gorgeous"
BBC pidgin: https://www.bbc.com/pidgin/articles/cjme4gr8e9no
Ngügï Wa Thiong: Decolinizing the Mind
Lennox Morrison (2016): Native English speakers are the world's worst communicators"
David Thomas: "Do the English need to speak a foreign language?"
John Agaard: "Listen Mr Oxford Don"
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden" (1899)


Supplerende materiale:
Features of English
Female Danfo Driver: https://www.youtube.com/watch?v=4C1ulv1s_S8 (dette er en kortere version af indslaget. Det fuld eindslag kan findes via en instagramprofil, som jeg ikke kan linke til)

https://www.facebook.com/bbcnewspidgin/videos/yetunde-mohammed-di-female-danfo-driver-for-lagos/390417663223234/


English as Lingua Franca and Global English
(Inkl andet engelsktalende område)

british
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 The American Election + American values - EXAM

American values and the American election

Forløbet har fokus på det amerikanske præsidentvalg i november 2024 og på at genopfriske metoderne til at arbejde med retoriske analyse af politiske taler. Klassen skal tilegne sig viden om det politiske klima i USA og nogle af de værdier, der ligger til grund for ideen om USA, samt den amerikanske drøm. Vi undersøger enkelte centrale politikeres holdninger og værdier og hvordan de kommer til udtryk i deres kommunikation.
I grupper har eleverne analyseret og holdt oplæg om enten Tim Walz', Hillary Clintons, eller Michelle Obamas tale fra det demokratiske konvent i august 2024. Alle har læst alle taler, men ikke arbejdet i dybden med dem. (Eleverne har også fået talerne på pdf)


Tekster:
Taler fra the Democratic national Convention, August 2024 by
Tim Walz
Michelle Obama
Hillary Clinton
Video "The Elctoral Collede Explained": https://www.youtube.com/watch?v=ajavsMbCapY



Supplerende materiale
Eleverne har (efter eget valg) hørt en af disse to Genstart-episoder (podcast):

https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-harris-herlige-honeymoon-11802450321
eller
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-et-weird-valg-11802450324

Trump Vs Harris, DR
https://www.dr.dk/drtv/se/trump-vs-harris_-ungdom-og-fascisme_484070



I forhold til læreplanen
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 "Seaspiracy" - optakt til SRO

Analyse af dokumentarfilm
samspil med biologi
SRO

Klassen arbejde med analyse af dokumentarfilmen "Seaspiracy" (2021), som også skal bruges i klassens SRO. Vi har fokus på analyse af filmiske virkemidler og deres effekt, forskellige typer af dokumentarfilm, autenticitetsmarkører og på, hvilken rolle instruktøren spiller i denne specifikke film. Vi undersøger filmen troværdighed og diskuterer, hvordan den forsøger at overbevise, samt dens intention og sammenholder det med den viden klassen har fra biologi. VI besøger også DTU aqua, hvos forsker Kenn haste Andersen blandt andet giver os et indblik i, hvad der er op og ned på filmens mange påstande.

Ali Tabrizi: "Seaspiracy" (2021)
Om de klassiske tre dokumentargenrer



Faglige mål:
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 American Election and values continued - EXAM

Vi fortsætter vores tema om det amerikanske valg og amerikanske værdier. Vi læser og analyserer taler og artikler og har særligt fokus på Trumps retorik. Vi arbejder med dokumentarfilmen "A Storm Foretold", hvilket ligger i forlængelse af klassen arbejde med analyse af dokumentarfilm.

Tekster
Christoffer Guldbrandsen: "A Storm Foretold" (2023)
article: "Congress certifies Trump's win without the Jan. 6th violence of four years ago", AP, 6/1 2025
https://apnews.com/article/jan-6-trump-election-certification-capitol-b8284b9b6b22f78ab7f23f8c8b3c3da3

The Impact of Trump's Rhetoric og Trump's Ellipse Speech fra bogen "Election Year" af Genefke, Mikklesen og Wich. LIgger i pdf'en "The Impact of Trump's rhetoric"

Article: Nesrine Malik: "Brat Kamala Harris or Dragon mother Pelosi? This meme machine is a risky strategy in a high-stakes election". The Guardian, 26/8 2024
https://www.theguardian.com/commentisfree/article/2024/aug/26/brat-kamala-meme-machine-risky-election-democrats
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Doctor Jekyll and Mr Hyde + romanticism - EXAM

Vi læser Stevensons 'novella' som værk og arbejder i den forbindelse også med romanticism og the Victorian age. I vores læsning af værket har vi fokus på en tematisk læsning (bl.a dobbeltgængermotivet, splittelse og viktoriatidens sociale normer og idealer). Vi berører kort metoden psykoanalytisk/freudiansk læsning og socialhistorisk læsning. Eleverne er også blevet introduceret til typiske træk i 'gothic fiction'.
Klassen læser også to digte af William Wordsworth og en kort tekst at Dorothy Wordsworth som eksempler på digte fra perioden og som opvarmning til klassens studietur til m
Manchester og Grasmere.

Tekster:
Robert Levis Stevenson: The Strange Case of Doctor Jekyll and Mr Hyde (1886)
William Wordsworth: "Daffodils"/I Wandred Lonely as a Cloud" (1804 ) and "Written in March" (1802)
Dorothy Wordsworth from "The Grasmere Journals" (1802)

Background on the Victorian Age, in Trine Østergaard (2020): "The Strange case of Dr Jekyll and Mr Hyde" Systime. I-bog. (Dokumentet hedder 2.t Victorian England)

A GUide to Gothic Fiction: https://www.penguin.co.uk/discover/articles/what-is-gothic-literature

Supplerende matariale:
Overly Sarcastic Productions: Halloween Special, Dr Jekyll & Mr Hyde https://www.youtube.com/watch?v=3kUElZGMXm8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Tilladte hjælpemidler til terminsprøven

I den lange liste herunder finder du links til tilladte hjælpemidler.

Husk at du skal have downloaded alt, der kan downloades (fx fra Lectio eller skyen). Hvis en side på nettet ikke kan downloades, kan du lave den som bogmærke. Du må IKKE google noget til prøven.
Du må bruge min læring - men hav den som bogmærke og log på med din email.
Du må bruge de elektroniske ordbøger, du kan finde i listen herunder.


Terminsprøver/eksamen – tips & tricks

Lidt tips og tricks mht. terminsprøven og forberedelsen til terminsprøven/eksamen.
Forberedelse til prøven:
1) Forbered dig til grammatikdelen ved at gennemgå de opgaver, vi allerede har løst.
2) Gå ind på Minlæring.dk og dan dig overblik over, hvilke grammatiske emner vi har gennemgået. Gå herefter ind i øverste bjælke i Minlæring og find: ”Opgavesæt→ Eksamensopgaver→ Eksamensopgave”. Find de eksamensopgaver, der gælder for dit niveau og løs så mange, du orker – tag dig god tid.
3) Sæt dig ind i hvordan din grammatikbog – Fejlstøvsugeren – er bygget op, så du ved, hvordan du kan slå op i den til terminsprøven (start med ”index” på s. 125 i Fejlstøvsugeren).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Forbered dig til essaydelen ved at gennemgå dine gamle opgaver, så du ved, hvad du skal være obs på.
2) Download fra ”Tools for analysis” mappen i Lectio/Dokumenter samtlige dokumenter til en separat Toolbox-mappe på din computer. Sæt dig ind i, hvilken information du kan finde i hvert dokument.

Til selve prøven: Hvad skal du gøre, og hvad er tilladt:
1. Start med at downloade ExamCookie. Klik ja til “tilladelse til skærmoptagelse”. Når du har downloadet programmet, kan du se ikonet for det på forsiden af din computer. Ikonet lyser gult indtil prøven går i gang – herefter vil det lyse grønt.
2. Til eksamen: Skriv IKKE navn og skole på opgaven til eksamen. Prøven er anonymiseret! Navn skal anføres til terminsprøven.
3. Husk hovedtelefoner og forlængerledning!
4. I får kun teksterne og opgaverne udleveret elektronisk – IKKE på papir!
5. Du må IKKE Google noget/gå på nettet – du må altså heller ikke hente dokumenter fra Lectio, og derfor er det vigtigt, at du har hentet alt, du skal bruge, INDEN prøven.
6. Du må heller ikke bruge Grammarly eller tilgå fælles dokumenter på fx Google Docs.
7. WordEditor – en indbygget hjælpefunktion i Word – må ikke bruges, da funktionen kan give forslag til andre formuleringer eller generere tekst for eleven.
8. Du må ikke bruge ChatGPT eller anden for AI.
9. Du må bruge følgende hjælpemidler – til både grammatikdel og essay:
a. Din grammatikbøger –fx Fejlstøvsugeren.
b. Dokumenter der ligger på din harddisk.
c. https://www.minlaering.dk/
d. Flg. elektroniske hjælpemidler og ordbøger (som du ikke må Google til prøven, og som derfor skal ligge i en favoritmappe/bjælke, som du kan trykke dig direkte ind på – eller: du kan åbne dette dokument og trykke på nedenstående links).
i. https://www.ordbogen.com/da/
ii. Oxford: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
iii. Longman: https://www.ldoceonline.com/ (indeholder også skemaer til bøjning af verber)
iv. Merriam-Webster: https://www.merriam-webster.com/
v. Dansk-dansk ordbog, i fald du mangler et ord forklaret: https://ordnet.dk/
vi. http://www.dictionary.com Skift mellem ordbog og thesaurus
vii. https://www.thesaurus.com/ (Synonymordbog)
viii. Editor – en indbygget hjælpefunktion i Word – må gerne anvendes som stavekontrol, men ikke til at få ordforslag/formuleringer/hjælp til at skrive opgaven. Du må altså gerne bruge den indbyggede stavekontrol i Word (markeres via røde/blå bølgestreger under din tekst); men du må ikke aktivere Editor ved at trykke på ikonet.

Selve arbejdsprocessen:
I må selv bestemme, hvilken rækkefølge I vil løse opgaverne i. Min anbefaling er:
1. Download skabelonen/template, som du skal skrive i, til din harddisk – husk at gemme den et sted, hvor du nemt kan finde den. DOBBELTTJEK, at skabelonen er gemt og ikke kun ”hentet” – (navngiv dokumentet). Du må ikke skrive i et dokument, der kan deles med andre.

2. Skim hurtigt grammatikopgaverne – bare tryk på hver opgave, så du ser hvilken type opgave det er.

3. Læs opgaveformuleringerne til både fiktion- og non-fiktionstekst.

4. Læs den essaytekst, du regner med at ville skrive om (vælg på forhånd, om du foretrækker fiktion/non-fiktion). Understreg/tag noter evt. spsm. til teksten.  

5. Løs grammatikopgaverne: Afsæt 45 minutter til at løse dem… og MAX. 60 minutter. HUSK AT GEMME UNDERVEJS! LÆS GRUNDIGT, hvad du bliver bedt om at gøre i grammatikopgaverne, så du faktisk svarer på dét, der bliver spurgt om!

6. Genlæs opgaveformuleringen og essayteksten, så du nu læser grundigere og understreger de ord og passager, der er relevante for at besvare opgaveformuleringen.

7. Summary: Husk at summary er en separat opgave – den er er altså ikke af dit essay.

8. Fiktion: husk at temaet er den råde tråd i dit essay – samt at du desuden i opgaveformuleringen bliver bedt om at fokusere på noget bestemt.

9. Non-fiktion: Emnet er din råde tråd, og du skal være opmærksom på, hvad du bliver bedt om at fokusere på i opgaveformuleringen. Husk også at besvare diskussionsdelen af opgaveformuleringen. Diskussionen skal stå som et selvstændigt afsnit lige inden slutkonklusionen.

10. HUSK: Du må IKKE bare copy-paste dit summary ind i din essay-intro. Du kan muligvis genbruge et par sætninger fra dit summary, men ellers skal en intro jo være langt mere rettet mod tematik/emne + der skal i introen være ”hook”/interessevækkende sætning samt præsentation af de tre analytiske punkter i din opgave. Skriv gerne en tragtindledning.

11. Du skal angive kilder til både grammatikopgaver og essayopgaverne. Se retningslinjer nedenfor.

12. Inden du afleverer: DOBBELTTJEK, at du har besvaret nøjagtigt den opgave, der stilles. Tjek for stavefejl, slåfejl, kongruensfejl… og alle de andre. Hav lavet en liste hjemmefra med måske 5 grammatiske problemer, som du typisk har.





Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer