Holdet 2023 En x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Janne Colding
Hold 2023 En x (1x En, 2x En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Guns in the USA: Non-fiction analysis: Eksamen
Titel 2 The American Dream/American Values + VÆRK: Eksamen
Titel 3 The British Empire & Postcolonialism: Eksamen
Titel 4 The British Empire & POCO (fortsat fra 1g):Eksamen
Titel 5 Feminism, sex, gender: Eksamen
Titel 6 Nigeria & English as Lingua Franca: Eksamen
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Guns in the USA: Non-fiction analysis: Eksamen

Klassen har arbejdet med våbenlovning i USA og baggrunden for lovgivningen så vel som følgerne af lovgivningen, fx mht. til ”The Second Amendment”. Desuden har klassen fået kendskab til begrebet om lobbyorganisationer, med særligt henblik på NRA.

Fokus har været på nonfiktionsanalyse via politiske taler. Desuden er der blevet arbejdet med metodebevidsthed, og holdet har taget hul på at udfylde et metodeark, som løbende skal opdateres. I indeværende forløb har der været fokus på flg. metoder:

- METODER/NON-FIKTION:
- Kommunikationsanalyse (Cicero)
- Den retoriske analysemetode (stilfigurer og appelformer)
- Argumentationsanalyse: Toulmin’s T-model; argumenttyper
- samt enkelte begreber fra diskursanalysen, nemlig antagonismepar (antagonisms);
        binaries: ”us” vs. “them” og hegemonidiskurs/ hegemonic discourse.

NONFIKTIONSANALYSE:
Klassen har set en dokumentar fra The Guardian om våben i USA: https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2016/sep/16/gun-nation-a-journey-to-the-heart-of-americas-gun-culture-video

I analysen af taler om våbenlovgivning af hhv. Emma Gonzales, Barack Obama og Donald Trump, har holdet arbejdet ud fra en fast nonfiktionsskabelon fra deres Toolbox, nemlig:

When analyzing non-fiction texts (speeches, newspaper articles, etc.), try to be systematic and analyze the following items:
1) The rhetorical situation (“kommunikationssituationen”) (use Cicero’s Pentagon). Remember to conclude: what is the writer’s / speaker’s intention with the text?

2) Structure of the text: (Sometimes it may be difficult to understand the structure of the text until you have worked with some of the other points on this page). Remember: A well-structured speech support the logos of the text.  Start out by establishing a basic outline of the text: are you able to sum up: what is the text basically about? You may not be able to now (after having worked with Cicero’s Pentagon), but you MUST be able to before you make your conclusion in assignment 6.

3) Figures of speech (tropes and schemes) – for example: alliterations, allusions, antitheses, anaphoras, metaphors, lists (incl. tricolons), rhetorical questions, etc. Please note: The writer may use tropes and schemes to enhance the pathos of the text: Tropes (trope, tankemæssig stilfigur; for instance: metaphors, antitheses, polyptoton) appeal to the mind and create images that may set off emotions of anger, joy, etc. Schemes (lydlig stilfigur; for instance: anaphoras, alliterations; rhyme schemes in general) go on in your ears – just like music – and may influence your emotions in ways like music. Remember to point out: What is the effect of using the specific figures of speech?

4) Argumentative features: How does the speaker argue, and is his argumentation coherent? Use Toulmin’s T-model when you analyze argumentation (does the speaker have evidence that supports his claim? What is the speaker’s main claim? What are his secondary claims (that may support the main claim)?

Explain – in your own words – how the speaker argues. You may want to – but you don’t have to- use the terms and definitions that you find on the pages above (“Argumenttyper”).
The text – especially speeches – may not be particularly argumentative, and it may be enough to briefly outline what the main claim is.

5) Style: Consider whether the style of the text is formal or informal – or somewhere in between. Analyse the grammar, the vocabulary, and the spelling to determine the formality of the text (look at the table on p. 23 above).

6) Analyze the modes of persuasion (“appelformerne”): Logos, ethos, pathos (which mode of persuasion dominates the speech?)

7) Your conclusion: Based on your findings in 1-6 above, always answer the question: Does the text work rhetorically – and why/why not?

Nonfiktionsdelen af forløbet blev afsluttet med, at eleverne individuelt holdt en 3-minutters tale for læreren (opgavebeskrivelse nedenfor) med henblik på aktivt at anvende de retoriske greb, de stiftede bekendtskab med i analysen af de politiske taler. Når eleverne ikke holdt tale, brugte de modultid på at læse Willy Vlautins roman LEAN ON PETE (2010), mhp. på vores næste forløb om the American Dream/American Values. Desuden løste de opgaver om essaygenren i Minlærings bog DO IT, WRITE!, som optakt til at skrive deres første essay (om netop romanen).

Tale-oplægget skulle opfylde flg. kriterier:

“Give a 3-minute speech in which you try to convince somebody of something. You must talk for three minutes only (give or take 15 seconds).
Your speech manuscript must be handed in in writing (under “opgaver”), but you will also give your speech in class orally on different dates (individually). You will get oral feedback right after your speech. REMEMEBER TO TIME YOUR SPEECH BEFORE YOU HAND IN YOUR MANUSCRIPT!

Other requirements:
1. Make it clear who your intended audience is – keep in mind the rhetorical situation (Cicero’s pentagon)
2. Use at least three different figures of speech (e.g., alliteration, tricolon, antithesis, anaphora, etc.)
3. Make sure your argumentation is solid; if you use various sources to back up your argument (e.g., statistics), you MUST inform your audience (the teacher) of who the sources are (incl. links). In your manuscript, you MUST make a list of the sources you have used. Show clearly where in your text you include information or points of view that are not your own.
4. Consider your use of the modes of persuasion: ethos, logos and pathos.

After your 3-minute presentation, you must briefly explain which figures of speech and other rhetorical techniques you chose to use (no more than one minute).”


I slutningen af forløbet har klassen udfyldt metodearket, som skal opdateres løbende i resten af uddannelsesforløbet, så der udvikles bevidsthed om at bruge metoderne på relevant vis for at åbne og fortolke/analysere tekster.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Three-minute speech 10-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 The American Dream/American Values + VÆRK: Eksamen

ANALOGT FORLØB:

Forløbet har været centreret om begrebsafklaring vedr. the American Dream/American Values via Datesman-teksterne. Herudover har der været fokus på skønlitterær analyse af hhv. romanen LEAN ON PETE (inkl. skrivning af analytical essay) og digtanalyse, analytical essay om Anna Greens novelle ”Food Stamp” samt non-fiktionsanalyse af Martin Luther Kings tale, ”I Have a Dream, og der har været fokus på metodebevidsthed med fokus på:

- METODER/FICTION:
- Den nykritiske analysemetode (for LEAN ON PETE: Tema: tekstens bærende idé; Karakteristik, Symbolik, Setting (tid, sted, miljø); Relationships;

- og for digtene: Tema; Rim; stilfigurer (metaforer, retoriske spørgsmål, allitteration, anaforer); digtets struktur; stilleje: formelt; overordnet billedsprog/symbolsk betydning; genre; stilfigurer: (antitese; tricolon:/tretrinsraket; symbol): Free verse)
- Biographical analysis/Den biografiske analysemetode (metoden blev brugt i mindre grad i og fra 1920’erne)
- Socialhistorisk analysemetode. Hvordan er teksten udtryk for den tid, den blev skrevet i?

- METODER/NON-FIKTION:
- Kommunikationsanalyse
- Den retoriske analysemetode
- Den retoriske analysemetode: stilfigurer og appelformer
- Argumentationsanalyse: Toulmin’s T-model
- Argumentationsanalyse: Argumenttyper:

SKØNLITTERÆR ANALYSE:
Forløbet startede med læsning af LEAN ON PETE, idet klassen parvis skrev summaries af individuelle kapitler samt fandt relevante citater mhp. brug i essayskrivning. Som optakt til essayskrivning løste holdet opgaver i Minlæring/DO IT, WRITE! om, hvordan det analytiske essay skal bygges op. Klassen rundende romanen af med parvis og i grupper at skrive et analytical essay.


BEGREBSAFKLARING:
Vi har arbejdet med den amerikanske drøm som begreb ud fra James Truslow Adams definition fra The Epic of America (1931) og ud fra ordlyden i den amerikanske uafhængighedserklæring om at “certain truths are self-evident: ‘that all Men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are life, Liberty and the Pursuit of Happiness.’"

Med udgangspunkt i Datesman et al.’s ”American Ways” har vi læst om ”Traditional American Values and Beliefs”, herunder  Cultural Diversity, Individual Freedom/Self-Reliance; Equality of Opportunity/Competition; Material Wealth/Hard Work; – alle begreber og værdier, der er med til at definere den amerikanske drøm.

ANDEN SKØNLITTERÆR ANALYSE:
Den amerikanske drøm som ideal er belyst via kanonisk amerikansk poesi af Lazarus, Whitman og Emerson; mens en mere kritisk tilgang til den amerikanske drøm ses via Langston Hughes’ afroamerikanske perspektiv.

Forløbet blev afrundet med, at eleverne i grupper gav individuelle, mundtlige præsentationer af et digt af enten Lazarus, Whitman, Emerson eller Hughes. Eleverne skulle følge denne struktur i deres oplæg:

Give a presentation of 5 minutes:
0) Start by giving an outline of what you'll talk about (en disposition).
1) Read aloud your poem (30 seconds of your choice).
2) Present your author and historical period (45 seconds)
3) Present your conclusion (what is the poem about - what is most important in the poem?)
4) Dig into the text, look at details, e.g.: rhyme patterns (e.g. abab); imagery: metaphors, symbols, alliterations, anaphoras, rhetorical questions, etc.) Use the POETRY GUIDES to help you figure out what to focus on
5) Put the poem into the perspective of the American Dream.

Når grupperne ikke holdt oplæg, løste de grammatikopgaver i Minlæring om do-omskrivning.

Digtanalysen blev efterfulgt at endnu en essay-opgave om Anna Green’s novelle ”Food Stamp”. Fokus på at få helt styr på strukturen for et analytical essay.

NON-FIKTIONSANALYSE:
Klassen gav i grupper en analyse af Martin Luther Kings berømte tale, I HAVE A DREAM (1963), ikke mindst med fokus på talens brug af metaforer og andre stilfigurer. Herefter skulle de gruppevis præsentere deres analyser for læreren ud fra nedenstående punkter:

When analyzing non-fiction texts (speeches, newspaper articles, etc.), try to be systematic and analyze the following items:

1) The rhetorical situation (“kommunikationssituationen”) (use Cicero’s Pentagon). Remember to
conclude: what is the writer’s / speaker’s intention with the text?

2) Structure of the text: (Sometimes it may be difficult to understand the structure of the text until you
have worked with some of the other points on this page). Remember: A well-structured speech
support the logos of the text. Start out by establishing a basic outline of the text: are you able to
sum up: what is the text basically about? You may not be able to now (after having worked with
Cicero’s Pentagon), but you MUST be able to before you make your conclusion in assignment 6.

3) Linguistic features: rhetorical tools /figures of speech (tropes and schemes) – for example:
alliterations, allusions, antitheses, anaphoras, metaphors, lists (incl. tricolons), rhetorical questions,
etc. Please note: The writer may use tropes and schemes to enhance the pathos of the text: Tropes
(trope, tankemæssig stilfigur; for instance: metaphors, antitheses, polyptoton) appeal to the mind
and create images that may set off emotions of anger, joy, etc. Schemes (lydlig stilfigur; for
instance: anaphoras, alliterations; rhyme schemes in general) go on in your ears – just like music –
and may influence your emotions in ways like music. Remember to point out: What is the effect of
using the specific figures of speech?

4) Argumentative features: How does the speaker argue, and is his argumentation coherent? Use
Toulmin’s T-model when you analyze argumentation (does the speaker have evidence that
supports his claim? What is the speaker’s main claim? What are his secondary claims (that may
support the main claim)?
Explain – in your own words – how the speaker argues. You may want to – but you don’t have to use the terms and definitions that you find on the pages above (“Argumentationstyper”).
The text – especially speeches – may not be particularly argumentative, and it may be enough to
briefly outline what the main claim is.

5) Analyze the modes of persuasion (“appelformerne”): Logos, ethos, pathos (which mode of
persuasion dominates the speech?)

6) Your conclusion: Based on your findings in 1-5 above, always answer the question: Does the text
work rhetorically – and why/why not?
De grupper, der ikke holdt oplæg, brugte modultiden på at løse opgaver om genitiv på Minlæring.

I øvrigt var holdet i marts måned til et CPH:DOX-arrangement om det amerikanske fængselssystem, hvor vi så dokumentaren 'Tehachapi', efterfulgt af et uddybende oplæg fra forsker Nanna Dahler.

Forløbet blev afsluttet med grammatiske øvelser om uregelmæssige verber og adjektiver på Minlæring som optakt til at løse Eksamensopgave 10 på samme platform.


---------------------------------------------------------------------------------------


Ift. novellen som genre, har der været fokus på nedenstående genretræk og relevante analysepunkter:

Genre features of the short story:
i. Short
ii. moment or scene in isolation; / episode, a specific event (“begivenheden”)/ one plotline; “the situation”
iii. characters in the novel develop through time as they are conditioned or determined by their milieu, whereas the short story presents characters who are already developed and are brought into a conflict that reveals them.
iv. Often concerned with writing technique
v. Limited number of characters
vi. Often limited period of time
vii. Often scenic rather than panoramic depiction (pay attention to shifts in depiction)
viii. Often – but not always - in medias res beginning (instead of “ab ovo”)
ix. Often open ending
x. Often a surprising twist in plot in story’s final lines – this may change the whole point of the story.

Relevant concepts of analysis: glossary:
1. Theme – ALWAYS!
2. Setting (time, place, environment)
3. Narrative point of view (first-person narrator, third-person narrator, limited point of view, omniscient narrator, focalizer/ledefigur, unreliable narrator, etc. “Narrative” is also a good word – “fortælling”)
4. Narrative structure/composition (in medias res, ab ovo, scenic/panoramic; open ending; foreshadowing; flashback vs. to flash forward; = prolepsis vs. analepsis)
5. Characterization
6. Word classes (semantic fields of, for instance, adjectives, may point to interpretation)
7. Imagery/figures of speech: Similes & metaphors; symbols, motifs, repetitions etc.
8. Intertextuality
9. Feminism (men as active, women as passive; the Cinderella complex; the male gaze, etc.)
10. Subgenre, for instance: Gothic genre/literary folk tale/love story, etc.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fiction-essay on LEAN ON PETE 02-02-2024
Genaflevering af Lean on Pete 08-03-2024
Essay 2: "Food Stamp! 22-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 The British Empire & Postcolonialism: Eksamen

ANALOGT FORLØB:

Forløbet åbnede med et lærer pptx-oplæg om ”Empire in a postcolonial perspective” med en introduktion til baggrunden for det britiske imperium – hvad der muliggjorde de britiske imperium, og hvilke faktorer (fx manglen på råvarer) ”nødvendiggjorde” imperiet.
Holdet blev også introduceret for en række begreber fra den postkoloniale analysemetode, som efterfølgende er blevet anvendt på forløbets tekster (fx binary oppositions, the colonial mindset, diaspora, representation, voice, hybridity, hegemony, colonization of the mind, etc).

Som supplement til læreroplægget har holdet læst en faktatekst af Madelung og Frederiksen om ”Classical Imperialism” (inkl. begreber om ”the middle passage”, divide and rule, the Berlin Conference, etc.).

Herefter har holdet genafleveret ”Food Stamp” essayet samt løst opgaver om konjunktioner på Minlæring mhp. at forbedre syntaksen i det skriftlige arbejde.

Efter denne intro til temaet har holdet arbejdet med den grammatiske del af eksamenssættet fra 25/5-2022. Både grammatisk og tematisk arbejde fortsætter i starten af 2g.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Noter til Empire oplæg 15-05-2024
Genaflevering af "Food Stamp" 22-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The British Empire & POCO (fortsat fra 1g):Eksamen

ANALOGT FORLØB:

1g
Forløbet åbnede med et lærer pptx-oplæg om ”Empire in a postcolonial perspective” med en introduktion til baggrunden for det britiske imperium – hvad der muliggjorde de britiske imperium, og hvilke faktorer (fx manglen på råvarer) ”nødvendiggjorde” imperiet.

Holdet blev også introduceret for en række begreber fra den postkoloniale analysemetode, som efterfølgende er blevet anvendt på forløbets tekster (fx binary oppositions, the colonial mindset, diaspora, representation, voice, hybridity, hegemony, colonization of the mind, etc).

Som supplement til læreroplægget har holdet læst en faktatekst af Madelung og Frederiksen om ”Classical Imperialism” (inkl. begreber om ”the middle passage”, divide and rule, the Berlin Conference, etc.).

Herefter har holdet genafleveret ”Food Stamp” essayet samt løst opgaver om konjunktioner på Minlæring mhp. at forbedre syntaksen i det skriftlige arbejde.

Efter denne intro til temaet har holdet arbejdet med den grammatiske del af eksamenssættet fra 25/5-2022. Både grammatisk og tematisk arbejde fortsætter i starten af 2g.

2g
I starten af 2g fortsatte forløbet via essayskrivning, der relaterede til forløbets emne:

1. Write a short summary of the article “In former British colonies, ghosts of past haunt mourning for queen” by Rael Ombuor in about 125 words. (An article in The Washington Post September 12, 2022)

2. Write an analytical essay (600-900 words) about the article. Your essay must focus on the different views on the queen’s role as head of state for the British Empire. Discuss briefly the consequences of the British Empire [please write a separate discussion paragraph – place it immediately before your conclusion]

Include the following analytical terms in your essay:
structure, writing style*, intention

Material: Rael Ombour: “In former British colonies, ghosts of past haunt mourning for queen.” An article in The Washington Post September 12, 2022.

*REPETITION VEDR. STYLE:
Stilanalyse i analytical essays er altid en sproglig analyse - dvs. at der skal nærlæses.
I NONFIKTIONSANALYSE: her skelner man overordnet mellem formel og uformel stil. Man finder frem til graden af det formelle/uformelle ved at undersøge grammatikken (inkl. syntaks), ordforråd og stavemåde. Desuden undersøges teksten for stilfigurer, fx anaforer, metaforer, retoriske spsm. (disse bidrager til at styrke patos), etc. Det kan også være relevant at undersøge teksten for qualifiers/styrkemarkører, jf. Toulmins T-model. Tjek din Toolbox til nonfiktionsanalyse.

I FIKTIONSANALYSE: Her kan stilen fx være litterær, høj/lav stil, objektiv, minimalistisk, elegant, kompleks/simpel, poetisk, repetitiv, etc. og mht. syntax kan den være parataktisk/hypotaktisk. Du skal ud fra dit analyseobjekt analysere sproget og beskrive det, du finder - der er ikke en "facitliste". Også i fiktionsanalysen undersøger man "figurative language/imagery", dvs. stilfigurer/billedsprog; men her bruges de ikke for at tilføje patos, men snarere som en "genvej til erkendelse". ”Imagery” peger specifikt på billedsprog, der relaterer til de fem sanser, og kan her medvirke til fx at fremkalde en bestemt stemning, etc.

Herefter har klassen analyseret og fortolket Rudyard Kipling digtet ”The White Man’s Burden” (1899).  Ud fra digtet har vi brugt begreber som ”the colonial mindset” og set på, hvordan forfatteren i vid udstrækning trækker på binære oppositioner i form af ”nature/savagery vs. civilization”, ”being a ’heathen’ vs. Christianity” (other dichotomies: child-adult, ignorant-knowledgeable, passionate-distant/in control of emotions; black-white; male-female; natives + instinctive knowledge vs. the white man’s ’learned knowledge’). Vi har talt om, at ved netop at definere den koloniserede som fx ’uciviliseret’ kan kolonimagten definere sig selv som det modsatte, nemlig ’civiliseret’. I forbindelse med digtanalysen har klassen gruppevis skulle arbejde med forskellige strofer ud fra opgaverne: 1) What is your stanza about? Translate it into idiomatic Danish. Make sure to translate in a way that shows that you understand the meaning of your stanza.  2) Find binaries: what word classes are used? Are the binaries implicit or explicit? 3) The colonial mindset: where do you see it? What is it about? Be specific! 4) Rhyme scheme? Figures of speech (anaphora, antiheses, allusion, metaphors, allitteration, assonance, etc.? Hver gruppe har fremlagt deres strofe af digtet.

Herudover har klassen læst uddrag fra en 1911 skolebog - A School History of England - forfattet af C.R. L. Fletcher og Rudyard Kipling og læst om ”Growth of the Empire”. Klassen har analyseret hver sin sektion af bogen med brug af begreberne fra den postkoloniale analysemetode.

I forlængelse heraf har vi diskuteret brugen af formuleringen "developing countries” ud fra artiklen:  Time to stop referring to the “developing world”,
https://blogs.worldbank.org/en/opendata/time-stop-referring-developing-world

Som eksempel på kenyansk modstand mod det britiske koloniherredømme har klassen læst Kenyattas allegori ”The Gentlemen of the Jungle” (1938) Teksten er læst med udgangspunkt i den postkoloniale analysemetode samt ud fra Toulmins argumentationsmodel med fokus på: hvilke belæg er der for påstanden/the claim: "we are entitled to take your hut?"

Som eksempler på britiske forfattere, der var kritiske over for kolonistyret, har klassen læst George Orwells ”Shooting an Elephant” (1936), og vi har i den forbindelse haft fokus på genreanalyse, idet teksten kan læses som både novelle og essay. Teksten er også læst ud fra en strukturanalyse samt via en nærlæsning af extended metaphors, metonymy, etc. Desuden har vi arbejde med modalverber ud fra tekstens brug af modalverber.

Som indføring i afkoloniseringen af det britiske imperium er holdet sluttet af med at læse Madelung og Frederiksens informationstekst ”Liberation Movements and Decolonization 1945-1979” om afkoloniseringen og ud fra denne tekst udarbejdet en liste på 10-12 punkter over faktorer, der medvirkede til afkoloniseringen. Denne tekst holdt vi sammen med faktateksten, vi læste sidst i 1g, idet vi opsummerede.: "what circumstances made the British Empire POSSIBLE, - and why did they find it NECESSARY?

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Non-fiction essay: Queen Elizabeth 06-09-2024
Summary: "Shooting an Elephant" 02-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Feminism, sex, gender: Eksamen

ANALOGT FORLØB:

Forløbet om køn åbnede med en lektie, hvor klassen skulle The Guardian dokumentaren: ”Anonymous comes to town” om voldtægt i en lille amerikansk by.  https://www.theguardian.com/news/ng-interactive/2019/apr/18/anonymous-comes-to-town-how-hackers-took-on-high-school-sexual-assault-in-ohio


Herefter er klassen blevet bekendt med flg. definition på feminisme som begreb: a “minimal definition” of feminism that the various strands of feminism share despite their differences, i.e. the “two fundamental beliefs” are:

1. “That women currently occupy a subordinate position in society; that they suffer certain injustices and systemic disadvantages because they are women.

2. That the subordination of women is neither inevitable nor desirable: it can and should be changed through political action.” (Cameron, p. 9)

Forløbet var koncentreret om to overordnede fokusser:

1) overblik over de 4 feminismebølger og
2) en række faglige begreber forbundet med den feministiske analysemetode.

DE FIRE FEMINISMEBØLGER:
Vi gik historisk frem ved at læse tekster/se film, der hørte under hver feminismebølge:

FIRST WAVE:
First-wave feminism: ca. mid-1850s to the beginning of WWII (with a lot of activity until the 1920s, but not much happening after that, partly due to the recession and WWII). Fokus på stemmeret og synet på seksualitet
Tekster læst: William Acton: "Want of sexual feeling in the female." (1857)
Susan B. Anthony "On Women's Rigth to Vote" (1873)
Begge tekster blev læst i deres historiske kontekst, og blev analyseret retorisk via Ciceros pentagram, stilfigurer og appelformer samt argumentatorisk via Toulmin’s model.

SECOND WAVE:
Second-wave feminism: refers to the period after WWII until the 1990s. Fokus på ligeløn, reproduktionsrettigheder (p-pillen); abort (Roe v. Wade/1973).

Som optakt til 2.-bølgefeminisme læste klassen artiklen ”Film Theory 101 – Laura Mulvey: The Male Gaze Theory” og blev introduceret til Bechdel testen: https://bechdeltest.com/year/1993

Herefter så klassen nedenstående musikvideoer, ud fra hvilke vi kunne udlede nogle tendenser, som vi efterfølgende kunne sætte ord på ved at bruge begreber fra den feministiske analysemetode: Binaries (women as passive, men as active); the male gaze; the beauty myth and gender as an economy;  heteronormativity v. queering; stereotypes

Musikvideoer:
a. Josh Thompson: “Way Out Here”: https://www.youtube.com/watch?v=D0sYnro_3Rc
b. Lil Baby x Gunna: “Drip too hard”: https://youtu.be/_YzD9KW82sk?feature=shared
c. Maroon 5: “Girls like you”: https://youtu.be/aJOTlE1K90k?feature=shared
d. Lil Nas X + Jack Harlow: “Industry Baby”: https://youtu.be/UTHLKHL_whs?feature=shared
e. LD: ”Lost on you”: https://youtu.be/wDjeBNv6ip0?feature=shared
f. Billie Eilish: “Bad Guy”: https://youtu.be/DyDfgMOUjCI?feature=shared


Tekster læst:
Anne Koedt: "The Myth of the Vaginal Orgasm" (1970)

Joyce Carol Oates: “Silkie” (1972) med særligt fokus på køn i novellen, incl. ”gender as an economy”, the male gaze, m.v.

Vi har ligeledes talt om, at Roe v. Wade fra 1973 i 2022 blev omstødt i USA, så der nu ikke er en grundlovssikret ret til abort, men at retten til abort nu er lagt ud til enkeltstaterne, hvoraf flere har forbudt abort.

THIRD WAVE:
Third-wave feminism: refers to the period of the early 1990s until approx. the financial crisis of 2008. Fokus: sexual harassment; intersectionality; queering

Vi åbnede 3. feminismebølge  med et fokus på sexual harassment i forbindelse med the Clarence Thomas/Anita Hill hearings https://www.youtube.com/watch?v=4oPnd911FcM som et af kerneområderne for den 3. feminismebølge.

Tekster læst:
Klassen arbejdet med Hillary Rodham Clinton”Remarks to the U.N. 4th World Conference on Women Plenary Session”, delivered 5 September 1995, Beijing, China (teksten hører tidsmæssigt under 3. bølge, men indholdsmæssigt mere under 2. bølge)

Desuden har vi set videoer med Judith Butler, der kort forklarer køn er performativ: https://bigthink.com/videos/your-behavior-creates-your-gender samt videoen ”Berkeley professor explains gender theory | Judith Butler”: https://youtu.be/UD9IOllUR4k?feature=shared Gennemgået i plenum med stop undervejs med fokus på socialt/biologisk/tildelt køn.

Vi har desuden set/læst Kimberlé Crenshaws TEDTalk om ”Intersectionality”.

FOURTH WAVE:
Fourth-wave feminism: ca. after the financial crisis of 2008 …today.

Fjerde bølge er i teoretisk forstand præget af en videreudvikling af de tidligere bølger, fx begrebet om intersektionalitet, men herudover er 4. bølge primært anderledes end de andre bølger pga. et delvist skift væk fra en akademisk sfære til offentlig mainstream sfære gennem de sociale medier, inkl. #MeToo, samt aktivisme i form af fx slut-walks.

Vi har læst artiklen ”Baby Storm’s mom on gender, parenting and the media” om at opfostre kønsneutrale børn. Teksten blev brugt som afsæt for Do Debate øvelsen:  ”It is a good idea for parents to raise their young children as gender neutral.”

Arkansas Senator Tom Cotton: “Cotton Defends the Right to Life”, June 30, 2021: Talen kan ses som en modreaktion mod kvinders rettigheder – dvs. et ”backlash”.

Forløbet blev afsluttet med redegørende elevoplæg ud fra lærerens pptx om køn:
Mundtlige præsentationer: hver elev skal tale i 3 sammenhængende minutter. Den efterfølgende gruppe er responsgruppe, der skal stille afklarende spørgsmål mhp. dialog. Aflever én powerpoint pr. gruppe i forbindelse med oplæg.

”Pornography”, slides 96-100 + ”The male gaze”, slides 159-162:  Gruppe 3
“Rape”, slides 101-117: Gruppe 1
“Abortion”, slides 118-130: Gruppe 4
”Let’s talk about men and boys” + “toxic masculinity”, slides 131-140: Gruppe 5
”Incels” , slides 141-146 + ”And then there is DK”, slides 147-148: Gruppe 2
1. Eva, Albert, Rune, Edrin, Susan
2. Arwin, Mads, Kadiatou, Aisha
3. Sara, Gustav, William, Ida, Yacqub
4. Ditlev, Zakaria, Sofia, Camilla
5. Axel, Malik, Noah, Aksel


Ud over ovenstående tekster har dele af klassen skrevet essay om Saba Sams novelle ”Overnight”, der omhandler voldtægt i et venskabsforhold.

Ligeledes har 9 elever i klassen skrevet SRO om J.K. Rowling og køn/transkønnethed: Hvilket syn på køn og seksualitet fremgår af J.K. Rowlings blog/essay ”J.K. Rowling Writes about Her Reasons for Speaking out on Sex and Gender Issues” (juni 2020)?

Faglige begreber forbundet med den feministiske analysemetode:

I. the Cinderella Complex
II. the Madonna-Whore complex.
III. The male gaze. The gaze (fra Simone de Beauvoirs andenbølgeteorier om kvinders internalisering af blikket fra ”den anden”: kvinder internaliserer blikket fra "den anden" (dvs manden) - dvs. som objekt for den andens blik. Dette påvirker kvindens adfærd og hun kommer til at identificere sig med det (begærs-)objekt, den andens blik gør hende til, og hun bliver fremmedgjort for sig selv.) I 1970'erne går filmskaber Laura Mulvey videre med begrebet og kalder det nu specifikt "the male gaze". Mere nyligt har vi læst om sociologen og litteraten Eva Illouz begreb om ”the scopic gaze/scopic capitalism”, dvs: »alle de industrier, som har sat blikket i centrum. Det blik er rettet mod noget, som man så kan udvinde profit fra. Og det, som der er blevet skabt klart mest profit på, er kvindens krop.« (information, august 2023).
IV. Kimberlé Crenshaws begreb om intersectionality
V. queering via Judith Butler, inkl. hendes begreb om ”gender as performative”. Herudover har vi kort talt om, hvordan queering stiler mod at udfordre heteronormativitet: queering: challenges traditional gender-binaries
VI. Toxic masculinity
VII. Incels
VIII. Binære oppositioner: kvinder = følelser; mænd = rationelle. Women as passive, men as active, etc.
IX. Queering
X. Heteronormativity



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af Queen Elizabeth 20-10-2024
Grammatik/eksamenssæt 22-10-2024
Essay II: Vance/Overnight 24-11-2024
Grammatiksæt 28-11-2024
Genaflevering af Hilbilly/Overnight 12-12-2024
Silkie 08-01-2025
Essay 3: "Home is not" el. "I'm not proof" 02-02-2025
Genaflevering: "Home is not"/"I am not"... 12-03-2025
2x En skr. prøve 13-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nigeria & English as Lingua Franca: Eksamen

Forløbet har primært trukket på tekster fra grundbogen AFRICA UNFOLD (2015) af Anne Hess Thaysen og Lise Debel Christensen, og herudover er klassen kort introduceret for English as a Lingua Franca samt Pidgin English. Her har vi kort arbejde med udgangspunkt i Kachru’s ”three circles of English model” (inner, outer og expanding circle med inner og outer circle som hhv. norm-providing og norm-developing) og med særligt fokus på de kommunikative sprogstrategier i ELF frem for sproglig korrekthed.

I arbejdet med Nigeria har klassen også trukket på begreberne fra den postkoloniale analysemetode, som de kender fra deres Empire-forløb.

Klassen har læst de introducerende kapitler i bogen:  “SETTING THE SCENE: The historical context” samt ”Modern West Africa Literature“, og der er arbejdet med klassens basale læseforståelse via flg. spsm:

1) what are three largest ethnic groups in Nigeria; where are they located geographically, and what are their religions?
2) when did the slave trade begin in West Africa?
3) What was the motto of the British explorer, David Livingstone?
4) Nigeria became a colony in 1900. How did the British rule over the different ethnic/geograpic groups?
5) What happened in connection with independence from the UK in and after 1960?
6) What is Nigeria an important producer of?
7) What is meant by "Alternating regimes"?
8) What is the World Bank?
9) Write a list of 4 items that describe Nigeria in "the New Millennium"
10) What are Denmark's ties to Nigeria?

og om "Modern West African Literature" på s. 12-14.

11) What characterizes the origins of the three waves of literacy in Nigeria?
12) In what ways are oral traditions still part of Nigerian culture?
13) Sum up: what are the three generations of post-independence Nigerian writers? (dates and foci of their literature)?

Herefter har vi arbejdet med Adichies TED talk:  Ted: “The Danger of a Single Story”, s. 15-20, og ud over at arbejde med bogens arbejdsspørgsmål, har vi haft fokus på:  1) Does Adiche draw on concepts we know from postcolonial theory? 2) Which “different stories” does she tell? (dvs. stereotyper og binaires udfordrer hun?)

Vi har set trailers til Nollywood film, vi har defineret ”sharia”, og efterfølgende har klassen læst om bogens forskellige overordnede emnr: CULTURE – NEW DEPARTURES + SOCIAL CHANGES; SOCIAL CHANGES – CHANGING IDENTITIES; POWER & MONEY; MIGRATION; POSTCOLONIAL PERSPECTIVES. Dette har givet eleverne grundlag for at vælge, hvilken tekst de parvis eller individuelt har villet analysere og præsentere for klassen. Navngivne elever samt læreren har stillet spørgsmål til oplæggene, og for nogle af teksterne har andre elever givet resuméer af deres kammeraters oplæg. Derfor har eleverne IKKE alle æst de samme tekster, men de har grundigt læst egen oplægstekst, samt den tekst, de skulle give feedback på.

2x presentation and feedback texts: Africa Unfold
1) Please write your name under the text you would like to analyze and comment on/interpret.
2) In the right-hand column, add the title of the text you would like to give feedback on through asking questions for the presenters. Do NOT choose two short texts.
3) Everybody must take notes for each presentation so that they can give a summary of the presentation.

Text for analysis Text for feedback

CULTURE – NEW DEPARTURES + SOCIAL CHANGES:

P. 32: ”Nollywood industry creating negative image of Africa”? (4,5)
Noah Feedback: Camilla og sophia!

P. 37: “Shuga: the soap opera helping Africa confront HIV” (3,8)
Zakaria og Ditlev, Feedback: Ida og Aisha

p. 76: “How mobile broadband can transform Africa (3,9)
Malik Feedback: Albert

SOCIAL CHANGES – CHANGING IDENTITIES:
P. 89: “A Discussion with Pastor James Wuye and Imam Muhammad Ashafa” (9,3)
Axel og Arwin. Feedback: Aksel og Kadiatou

POWER & MONEY:

P. 107: “Who are Nigeria’s Boko haram Islamists?” (3,7)
Edrin og Yacqub. Feedback: Sara

P. 111: “For many, Nigeria’s moderate form of Sharia fails to deliver on promises” (5,1)
Aksel og Kadiatou. Feedback: Axel og Arwin

P. 135: Goodluck Jonathan: ”Independence Day speech” (7,1):
Eva  og Albert. Feedback: Edrin og Yacqub

MIGRATION:

P. 160: ”Knowing your place” (5,6)
Susan og Rune. Feedback:  William og Gustav

P. 164: ”No place like home” (4,8)
Sara. Feedback: Malik

POSTCOLONIAL PERSPECTIVES

pp. 172-175: “How to write about Africa” (5,3)
Camilla og Sophia. Feedback: Zaka og Ditlev

pp 176-179: “The role of the writer in Africa” (4,4)
ida og aisha. Feedback: Noah og Rune

Pp. 180-183: “Things Fall Apart” (5,5)
William og Gustav. Feedback: Eva og Susan




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gender pptx 16-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer