Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Helen Parsbæk Pedersen
|
Hold
|
2023 En z (1z En, 2z En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Violence and Evil
Formål:
Er menneskets født ondt eller skal der forskellige uheldige omstændigheder til for at et menneske bliver ondt?
Følgende tekster er læst
Rendezvous. novelle fra Contexts
Warning. artikel fra Contexts
Lord of the Flies. Romanuddrag. fra Contexts.
Stephen King, The Man Who Loved Flowers. novelle
film: Elephant (2003)
Arbejdsformer: glosearbejde, ordforråd, par- og gruppearbejde. Filmanalyse (narrative analysis + cinematic analysis)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
American values and The American Dream
Formål:
Eleverne skal tilegne sig en overordnet forståelse af, hvem de første nybyggere i Nord Amerika var, hvor de kom fra og hvorfor de valgte at emigrere til Nord Amerika. Hvilke basale værdier var vigtige for disse første indvandrere og hvilken rolle spiller disse (historiske) værdier i nutidens USA. Dette belyses gennem en læsning om amerikanske basale værdier, en analyse af et maleri, en retorisk analyse af en tale af B.Obama og en læsning af værket Of Mice and Men fra 1936, for at se hvorledes disse basale værdier influerer på karaktererne i romanen.
Følgende tekster er læst:
Basic American Values and Beliefs. fra American Ways; An introduction to American Culture. non-fiction.
Steinbeck, Of Mice and Men. (1936) værk.
Of Mice and Men. film i uddrag.
https://vintageamericanways.com/american-values/
John Gast, American Progress. 1872. Painting
Fra Contexts, Adam. artikel.
fagligt fokus: glosearbejde, retoriske virkemidler, litterær analyse. det retoriske pentagram.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Written assignment The Man Who ....docx
-
Tthe man who loved flowers.docx
-
Read The Man Who Loved Flowers once more and check your notes from before Christmas when we analysed it in class.
-
Basic values study Q 1.0.docx
-
Basic American Values and Beliefs.pdf
-
Ingen lektier men medbring Getting Started
-
No homework for today but do bring your grammar book Getting Started
-
Study questions, Basic American Values and Beliefs-3.docx
-
Basic American Values and Beliefs vocabulary.docx
-
American values study q part II.docx
-
Please read the rest of the article about Basic American Values. you'll find the text on yesterday's module.
-
No homework for today but do bring both Getting Started + the thin novel Of Mice and Men
-
Group work:
-
Please read from pages 1-10 in Of Mice and Men
-
1z Of M&M cp 1 part 2.docx
-
Minlæring
-
Of Mice and Men: læs sidste del af kapitel 1 til i dag.
-
1.2 Of Mice and Men chapter 2, part one..docx
-
Please read the first part of cp 2 page 32, top in Of Mice and Men
-
1.3 Of Mice and Men chap.2 , part 2..docx
-
Please read the rest of chapter 2 for today (until page 42) and:
-
1.4 Of Mice and Men chapter 3 I.docx
-
Test i verbets tider a retteark.docx
-
Plese read: First part of cp 3 until page 60, top
-
1.5 Of Mice and Men Chp 3 II.docx
-
Last part of cp 3 until page 74 (and the few of you who have the edition with the yellow fields and the red lady on the cover: read until page 65)
-
1.6 Of Mice and Men. Cp 4 docx.docx
-
Please read chapter 4 for today. Bring both Getting Started and Of Mice and men to class.
-
Reread cp 4 in Of Men and Men and also read your answers from last time when you analysed the chapter.
-
1.7 Of Mice and Men - chapters V + VI.doc
-
Read the rest of Of Mice and Men (chapters 5+6)
-
A More Perfect Union.pdf
-
Medbring Getting Started, please.
-
Read the speech A More Perfect Union. See attached document. Note how he involves and catches the audience's attention. (rhetorical devices)
-
Minlæring adj gradbøjning
-
Pair work on John Gast American Progress.docx
-
Eneste lektie til i dag er at færdiggøre adjektivernes komparation i Minlæring. De af jer som ikke var til stede i modulet tirsdag, skal især være ophyggelige med at lave lektien, således at I ikke kommer til at mangle viden fremadrettet.
-
Adam tasks.doc
-
In Contexts, please, read the article about Adam pp. 136 - 139 and do bring the book to class. Note that only students who have brought their books will be allowed to participate in class.
-
Minlæring Adverbier
-
Written assignment on Adam.docx Reread the article about Adam so that you know all the details.
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
World War I (Eksamen)
I dette forløb har fokus været på hvorledes soldaterne blev hvervet til første verdenskrig, hvorledes de blev påvirket af krigen, hvorledes synet på krigen skiftede karakter og hvorledes de civile opfattede soldaterne.
Følgende tekster er læst fra Contexts, 2015. Gyldendal.:
Afsnittene om recruitment posters + digtene
Sassoon, Suicide in the Trenches
Sassoon, Does it Matter?
Mccrae, In Flanders Field fra https://www.poetryfoundation.org/poems/47380/in-flanders-fields
Hemingway, Soldier's Home. 1925. https://www.somanybooks.org/eng208/SoldiersHome.pdf
Peter Jackson, They Shall not Grow Old (2018). dokumentarfilm.
faglige fokuspunkter: , digtanalyse,krigseufemismer, gruppefremlæggelser, war memorials, war recruitment posters. Glosearbejde med at opbygge et ordforråd til brug i analyserne af digte, krigsmonumenter, hverveplakater. Mundtlige fremlæggelser af hverveplakater, krigsmonumenter og narrativ analyse af novelle. + individulle orals m lærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
WW1 vocabulary + tasks.doc
-
Minlæring adverbiers form
-
Lav resten af Adverbier lektien i Minlæring, som vi startede på onsdag. Medbring Contexts.
-
4 recruitment posters.docx
-
Recruitment posters pairwork.docx
-
Færdiggør Adverbiers form lektien i Minlæring som vi startede på i torsdags. Bring Contexts
-
Øv dig på din fremlæggelse hjemme på engelsk, så du ikke kommer til at mangle ord på engelsk. Skriv gerne enkelte stikord ned på papir men ikke færdig tekst. Rækkefølgen i dokumentet nederst. Når man ikke fremlægger, laver man lektie i Minlæring om u
-
Presentation posters on Wednesday 10th.docx
-
Minlæring Utællelige substantiver + kollektiver
-
They Shall Not Grow Old study questions.docx
-
Remember Contexts + Getting Started
-
In Flanders Field.docx
-
HUSK CONTEXTS + GETTING STARTED. Jeg forventer, at hver elev har sin egen bog.
-
Soldier's Home study questions version 2.0.docx
-
Please read the first 2 pages of the short story Soldier's Home written by Ernst hemingway Soldier's Home - E-Text.pdf
-
Orals.docx
-
Please read the rest of the short story Soldier's Home for today
-
Time schedule for orals 1z-2.docx
-
I dette modul skal alle, også de som fremlægger i dag, lave lektien i Minlæring om relative pronominer. lektien skal være lavet senest 9.40 = tilstedeværelse. Du må gerne lave lektien på forhånd. Brug evn linket: Minlæring pronominer
-
Time schedule for orals 1z.docx
-
Alle, også de som fremlægger i dag, skal lave følgende lektie i Minlæring. Et eksempel på en skriftlige eksamensopgave, grammatikdelen: Minlæring
-
Lektie i dette modul er endnu en eksamensopgave i Minlæring. Alle, også de som fremlægger i dag, skal lave lektien inden modulet er slut. Man må gerne lave lektien før modulet. En lavet lektie= tilstedeværelse i modulet Minlæring
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Social classes,social mobility in Britain(Eksamen)
Fagligt fokus har været på det klasseopdelte Britiske samfund. De sociale og kulturelle forskelle.
Følgende tekster er læst:
Jilly Cooper, Class. (1979) from Worlds of English
Penelope Lively, Happiest Days of your Life. Fra Worlds of English. Systime 2010
Priestly, An Inspector Calls. Heinemann Plays. Værk
Artikel :https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/nov/16/social-mobility-working-class-graduate-britain
Billy Elliot. Film.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Class.pdf
-
Eng B 19 maj 2022.zip
-
Please bring ear phones for today and your grammar book Getting Started.
-
AN Inspector Calls I.docx
-
1. For today, please read from page 1 - 7 , bottom in An Inspector Calls. Read the pages twice so that you become familiar with the style of writing and get to know the characters.
-
An Inspector Calls II.docx
-
Please read until page 17, down for today in An inspector Calls.
-
An Inspector Calls III.docx
-
Please read from page 18 - page 26, down in An Inspector Calls. Bring earphones so that we can continue working with assignment 2 in the old exam paper.
-
Please read the essay written by Tara Westover: 11_Non-fiction_v2-6714.pdf
-
Retoriske pentagram
-
An Inspector Calls IV.docx
-
An Inspector Calls: please read the first part of act 2 from p. 27 till page 35, down.
-
please read the rest of act 2 in An Inspector Calls and do bring your book if you want to participate in class. Also bring Getting Started
-
Verber udvidet tid øvelser.docx
-
Please read the rest of the play for today, act 3.
-
An Inspector Calls VI.docx
-
Minlæring
-
Please read the article from The Guardian: Titel and look up at least 7 words that are unfamiliar to you. Write down the Danish translations of the words and bring them to class. In the beginning of the module I'll ask you to write your translated wo
-
My social mobility journey feels more like an exhausting.docx
-
Du skal senest i slutningen af dette modul have lavet HELE lektien i Minlæring = tilstedeværelse i modulet: Resten af udvidet tid + eksamensopgaven, som der er link til nedenfor..
-
Eng B august 2020.zip
-
Stilleje ny.pdf
-
Bring Getting Started + earphones please since focus today will be on grammar + an old exam paper
-
Billy Elliot study questions.docx
-
Læs de første 3 sider i pdf.filen om stilleje og fokuser på hvad du lærer om forskellige stillejer i sprog og hvilke stiltræk der er i henholdsvis uformelt og formelt sprog. Du skal bruge din viden, når du løser eksamensopgaver i modulet i dag.
-
Study questions on Penelope Lively.docx
-
Lively, Penelope. The Happiest Days of Your Life, 1978_Worlds of English enkeltsidet.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dystopias (Examen)
Dystopias
I dette forløb er læst forskellige dystopiske tekster med hvert sit fokus: totalitær stat, forurening/samfundsnedbrud og teknologi. Vi har desuden arbejdet med, hvad der inspirerer forfattere til at skrive dystopisk litteratur og hvorfor denne litteratur har en stor læserskare. Desuden fokus på fælles dystopiske træk i litteraturen.
Følgende tekster er læst:
George Orwell, 1984 (1949) cp 1.
Bradbury, The Veldt (1950) https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/163728/The%20Veldt%20-%20Ray%20Bradbury.pdf
https://www.mindymcginnis.com/blog/why-do-people-find-dystopian-novels-so-appealing
McCarthy, C, The Road (2006) chapter 1.
The Road (2009) film
Supplerende materiale:
Dystopian Fiction. fra The English Handbook
BBC video: Why dystopian fiction is an instruction manual for now:
https://www.bbc.com/culture/article/20180622-why-dystopian-fiction-is-an-instruction-manual-for-now
Fagligt fokuspunkt: mundtlig fremstilling, litterær analyse, evne til perspektivering mellem de læste tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
South Africa - country profile (eksamen)
South Africa – Before and after the Apartheid system.
Students were encouraged to learn about South Africa during the apartheid; the institutionalized racism and the impact this had on the citizens of the country. Also focus was on the aftermath of Apartheid, how the country has tried to heal itself and how the 50 years of Apartheid still impact the country financially as well as socially.
Apartheid explained: https://www.youtube.com/watch?v=S7yvnUz2PLE
Michelle Faul, What Life was like during Apartheid. Article. Fra antologien From Apartheid to Zefside. L&R Uddannelse, 2015.
Noah, Trevor, Born a Crime. Autobiography. Extract cp 1. https://lithub.com/trevor-noah-on-growing-up-in-south-africa-under-apartheid/
How South Africa dealt with the atrocities of Apartheid. The Truth and Reconciliation committee https://www.youtube.com/watch?v=lWtYZn6wLUc
Mindset and relationship between Blacks and Whites after Apartheid : Rayda Jacobs, The Guilt. Contexts. Gyldendal.
Death of Nelson Mandela: Obama’s speech at the memorial of Nelson Mandela. https://www.youtube.com/watch?v=SggOsfjsL0c
Politics, economy and justice. How is South Africa doing today:
a. Violence and crime in Cape Town https://www.youtube.com/watch?v=9Gy1VuHtQFs
b. Reverse apartheid, affirmative action policy and poor whites https://www.youtube.com/watch?v=jj84Sw1x2po
Lingua Franca and Power of language
https://www.timeslive.co.za/sunday-times/news/2016-09-08-how-schools-use-language-as-a-way-to-exclude-children/
Supplerende materiale
Trevor Noah doing accents: https://www.youtube.com/watch?v=yWI61kpFEAA
Long Walk to freedom (2013) som findes på filmstriben.dk (om Nelson Mandelas liv)
Fagligt fokus: forståelse for Sydafrikas historie fra 1948 til i dag, lytteøvelser, litterær analyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Minimalism and Dirty realism (eksamen)
I dette forløb er fokus på amerikansk litterær minimalisme, dets genretræk og the iceberg theory. Desuden ligheder og forskelle mellem Hemingway og Carvers skrivestil og temaer.
Følgende tekster er læst
Hemingway, Ernest, Hills Like White Elephants. 1927
Hemingway, Ernest,Cat in the Rain. 1925
Hemingway, Ernest,Mr and Mrs Elliot. 1925
Carver, Ramond, Popular Mechanics. 1977
Carver, Ramond,Tell the Women We’re Going. 1982
Carver, Ramond,Neighbors. 1971
Supplerende læsning:
https://bookishbay.com/hemingways-iceberg-theory-art-of-minimalist-writing/
https://www.gilliamwritersgroup.com/blog/echoes-of-carver-embracing-minimalism-in-modern-short-stories
Kviums maleri "Europæiske Eksperimentalbillede" (1992)
Fagligt fokus: litterær analyse, forståelse for litterær minimalism, the iceberg theory,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612395551",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612395551",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612395551"
}