Holdet 2023 En z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Helen Parsbæk Pedersen
Hold 2023 En z (1z En, 2z En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Violence and Evil
Titel 2 American values and The American Dream
Titel 3 World War I (Eksamen)
Titel 4 Social classes,social mobility in Britain(Eksamen)
Titel 5 Dystopias (Examen)
Titel 6 South Africa - country profile (eksamen)
Titel 7 Minimalism and Dirty realism (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Violence and Evil

Formål:
Er menneskets født ondt eller skal der forskellige uheldige omstændigheder til for at et menneske bliver ondt?

Følgende tekster er læst

Rendezvous. novelle fra Contexts
Warning. artikel fra Contexts
Lord of the Flies. Romanuddrag. fra  Contexts.

Stephen King, The Man Who Loved Flowers. novelle

film: Elephant (2003)

Arbejdsformer: glosearbejde, ordforråd, par- og gruppearbejde. Filmanalyse (narrative analysis + cinematic analysis)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 American values and The American Dream

Formål:

Eleverne skal tilegne sig en overordnet forståelse af, hvem de første nybyggere i Nord Amerika var, hvor de kom fra og hvorfor de valgte at emigrere til Nord Amerika. Hvilke basale værdier var vigtige for disse første indvandrere og hvilken rolle spiller disse (historiske) værdier i nutidens USA. Dette belyses gennem en læsning om amerikanske basale værdier, en analyse af et maleri, en retorisk analyse af en tale af B.Obama og en læsning af værket Of Mice and Men fra 1936, for at se hvorledes disse basale værdier influerer på karaktererne i romanen.

Følgende tekster er læst:

Basic American Values and Beliefs. fra American Ways; An introduction to American Culture. non-fiction.

Steinbeck, Of Mice and Men. (1936) værk.
Of Mice and Men. film i uddrag.


https://vintageamericanways.com/american-values/

John Gast, American Progress. 1872. Painting


Fra Contexts, Adam. artikel.




fagligt fokus: glosearbejde, retoriske virkemidler, litterær analyse. det retoriske pentagram.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 World War I (Eksamen)

I dette forløb har fokus været på hvorledes soldaterne blev hvervet til første verdenskrig, hvorledes de blev påvirket af krigen, hvorledes synet på krigen skiftede karakter og hvorledes de civile opfattede soldaterne.  

Følgende tekster er læst fra Contexts, 2015. Gyldendal.:

Afsnittene om recruitment posters + digtene

Sassoon, Suicide in the Trenches
Sassoon, Does it Matter?

Mccrae, In Flanders Field fra https://www.poetryfoundation.org/poems/47380/in-flanders-fields


Hemingway, Soldier's Home. 1925. https://www.somanybooks.org/eng208/SoldiersHome.pdf

Peter Jackson, They Shall not Grow Old (2018). dokumentarfilm.

faglige fokuspunkter: , digtanalyse,krigseufemismer, gruppefremlæggelser, war memorials, war recruitment posters. Glosearbejde med at opbygge et ordforråd til brug i analyserne af digte, krigsmonumenter, hverveplakater. Mundtlige fremlæggelser af hverveplakater, krigsmonumenter og narrativ analyse af novelle. + individulle orals m lærer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Social classes,social mobility in Britain(Eksamen)

Fagligt fokus har været på det klasseopdelte Britiske samfund. De sociale og kulturelle forskelle.

Følgende tekster er læst:

Jilly Cooper, Class. (1979)  from Worlds of English

Penelope Lively, Happiest Days of your Life. Fra Worlds of English. Systime 2010

Priestly, An Inspector Calls. Heinemann Plays. Værk

Artikel :https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/nov/16/social-mobility-working-class-graduate-britain


Billy Elliot. Film.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dystopias (Examen)

Dystopias

I dette forløb er læst forskellige dystopiske tekster med hvert sit fokus: totalitær stat, forurening/samfundsnedbrud og teknologi. Vi har desuden arbejdet med, hvad der inspirerer forfattere til at skrive dystopisk litteratur og hvorfor denne litteratur har en stor læserskare. Desuden fokus på fælles dystopiske træk i litteraturen.

Følgende tekster er læst:

George Orwell, 1984 (1949) cp 1.

Bradbury, The Veldt (1950) https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/163728/The%20Veldt%20-%20Ray%20Bradbury.pdf

https://www.mindymcginnis.com/blog/why-do-people-find-dystopian-novels-so-appealing

McCarthy, C, The Road (2006)  chapter 1.

The Road (2009)  film



Supplerende materiale:

Dystopian Fiction. fra The English Handbook

BBC video: Why dystopian fiction is an instruction manual for now:

https://www.bbc.com/culture/article/20180622-why-dystopian-fiction-is-an-instruction-manual-for-now

Fagligt fokuspunkt: mundtlig fremstilling, litterær analyse, evne til perspektivering mellem de læste tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 South Africa - country profile (eksamen)

South Africa – Before and after the Apartheid system.
Students were encouraged to learn about South Africa during the apartheid; the institutionalized racism and the impact this had on the citizens of the country. Also focus was on the aftermath of Apartheid, how the country has tried to heal itself and how the 50 years of Apartheid still impact the country financially as well as socially.


Apartheid explained: https://www.youtube.com/watch?v=S7yvnUz2PLE

Michelle Faul, What Life was like during Apartheid. Article. Fra antologien From Apartheid to  Zefside. L&R Uddannelse, 2015.

Noah, Trevor, Born a Crime. Autobiography. Extract cp 1. https://lithub.com/trevor-noah-on-growing-up-in-south-africa-under-apartheid/  

How South Africa dealt with the atrocities of Apartheid. The Truth and Reconciliation committee  https://www.youtube.com/watch?v=lWtYZn6wLUc


Mindset and relationship between Blacks and Whites after Apartheid : Rayda Jacobs, The Guilt. Contexts. Gyldendal.

Death of Nelson Mandela: Obama’s speech at the memorial of Nelson Mandela. https://www.youtube.com/watch?v=SggOsfjsL0c

Politics, economy and justice. How is South Africa doing today:

a. Violence and crime in Cape Town https://www.youtube.com/watch?v=9Gy1VuHtQFs

b. Reverse apartheid, affirmative action policy and poor whites https://www.youtube.com/watch?v=jj84Sw1x2po


Lingua Franca  and Power of language
https://www.timeslive.co.za/sunday-times/news/2016-09-08-how-schools-use-language-as-a-way-to-exclude-children/




Supplerende materiale


Trevor Noah doing accents: https://www.youtube.com/watch?v=yWI61kpFEAA

Long Walk to freedom (2013)  som findes på filmstriben.dk (om Nelson Mandelas liv)

Fagligt fokus: forståelse for Sydafrikas historie fra 1948 til i dag, lytteøvelser,  litterær analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Minimalism and Dirty realism (eksamen)

I dette forløb er fokus på amerikansk litterær minimalisme, dets genretræk og the iceberg theory. Desuden ligheder og forskelle mellem Hemingway og Carvers skrivestil og temaer.

Følgende tekster er læst

Hemingway, Ernest, Hills Like White Elephants. 1927
Hemingway, Ernest,Cat in the Rain. 1925
Hemingway, Ernest,Mr and Mrs Elliot. 1925
Carver, Ramond, Popular Mechanics. 1977
Carver, Ramond,Tell the Women We’re Going. 1982
Carver, Ramond,Neighbors. 1971

Supplerende læsning:

https://bookishbay.com/hemingways-iceberg-theory-art-of-minimalist-writing/

https://www.gilliamwritersgroup.com/blog/echoes-of-carver-embracing-minimalism-in-modern-short-stories

Kviums maleri "Europæiske Eksperimentalbillede" (1992)

Fagligt fokus: litterær analyse, forståelse for litterær minimalism, the iceberg theory,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer