Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Katie Lin Pedersen
|
Hold
|
2023 Ke t (1t Ke, 1t Ke øv, 2t Ke, 2t Ke øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Molekyler - Når elektroner er fælles
Forløb 1 – Intro til kemi og Molekyler (Når elektroner deles)
1. Redegøre for molekyler og deres elektronparbindinger, herunder:
a. Kende de stoffer der udgør atmosfærens vigtigste gasser samt strukturen af deres molekyler
b. Hvilke grundstoffer der indgår i molekyler
c. Hvad der kendetegner elektronparbindinger
d. Begreberne molekylformel, elektronprikformel, og strukturformel
e. Anvende et molekylbyggesæt til at vise molekylstrukturer
f. Vide hvad atomer i molekyler opnår ved at danne elektronparbindinger
g. Beskrive rumlige strukturer af molekyler, og forklare betydningen af ledige elektronpar for struk- turen
h. Navngive uorganiske molekyler
2. Redegøre for drivhusgasser og global opvarmning, herunder:
a. Fænomenet drivhuseffekt og hvad der kendetegner en drivhusgas
b. Kende de fire mest dominerende drivhusgaser i atmosfæren, og forklare i hvilke sammenhænge de dannes
c. Kende til konsekvenser som stigningen i koncentrationen af drivhusgasser i atmosfæren har
d. Anvende enheden ppm
e. Begreberne GWP og CO2-ækvivalent og deres sammenhæng
f. Kende til hvilken effekt et mindre kødforbrug og produktion af elektricitet fra fornybare kilder har på den samlede udledning af drivhusgasser
3. Redegøre for polaritet og elektronegativitet, herunder:
a. Begreberne elektronegativitet EN, elektronegativitetsforskel ∆EN og delladninger
b. Forskellen på en polær og en upolær elektronparbinding
c. Begrebet en dipol
d. Polaritet af udvalgte molekyler
4. Redegøre for intra- og intermolekylære kræfter, herunder:
a. Definere begreberne intramolekylære kræfter og intermolekylære kræfter
b. Forklare hvad der kendetegner dipol-dipol-bindinger og herunder hydrogenbindinger
c. Forklare fænomenet London-kræfter, og hvordan de opstår
d. Nævne og forklare om forhold der har indflydelse på molekylforbindelsers smelte- og kogepunk- ter samt deres opløselighed i et givent opløsningsmiddel
5. Redegøre for hydrofile og hydrofobe miljøer i kroppen, herunder:
a. Hvor de hydrofile og hydrofobe miljøer i en celle befinder sig
b. Hydrofile atomgrupper og hydrofobe atomgrupper, og deres betydning for et molekyles opløse- lighed i vand
c. Glucoses, dioxygens og carbondioxids opløselighed i kroppens vandige miljøer
d. Et DNA-molekyles opbygning inkl. en beskrivelse af dets hydrofile grupper og de intermolekylære kræfter der hersker i molekylet
e. Kende til proteiners opbygning
f. Kende til phospholipider og cholesterols opbygning og polaritetsforhold samt deres placering i cellemembranen
g. Vide hvilke intermolekylære kræfter der virker mellem de hydrofobe molekyler i cellemembranen
Eksperimentelt arbejde
Oprensning af DNA med biologi
Suppklerende:
Lidt om cholesterols rolle i cellemembranen (mest fokus på hvordan molekylet indlejres i membranen, intermolekylære bindinger)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
arbejd selv opgaver molekyler
|
09-11-2023
|
Genes in a bottle (DNA ekstraktion)
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 organiske forbindelser og mængdeberegning
1. Redegøre for hvad der generelt kendetegner organiske forbindelser, samt deres forekomst og anvendelse.
2. Redegøre for hvordan organiske forbindelser generelt er opbygget, herunder:
a. Carbonatomets og hydrogenatomets bindingsstruktur
b. Hvilke andre grundstoffer end C og H, der kan indgå i organiske forbindelser
c. Begreberne stofklasser og funktionelle grupper
3. Redegøre for carbonhydriders opbygning og repræsentationsformer, herunder begreberne:
a. Alkaner, alkener, alkyner
b. Mættede og umættede
c. Molekylformel, strukturformel, sammentrukket strukturformel og stregformel
d. Ligekædet og forgrenet
e. Strukturisomeri
4. Navngive udvalgte organiske forbindelser, herunder:
a. Huske navnene for de ti første ligekædede alkaner
b. Definere og forklare begreberne hovedkæde og sidekæde samt præfiks og suffiks
c. Forklare princippet i nummerering af carbonatomer
d. Anvende flere af suffikserne –an, -en, -yn, -yl, -ol, -al og –on til navngivning af organiske for- bindelser tilhørende forskellige organiske stofklasser
5. Redegøre for egenskaber hos organiske molekyler af betydning for bl.a. smelte- og koge- punkter samt opløselighed i vand, herunder:
a. Massens betydning for smelte- og kogepunktet
b. Betydning af polære funktionelle grupper for smelte- og kogepunktet samt opløseligheden i vand
c. Betydning af intermolekylære kræfter (hydrogenbindinger og London-kræfter) for smelte- og kogepunktet samt opløseligheden i vand
6. Redegøre for forskellen på fuldstændige og ufuldstændige forbrændingsprocesser med organi- ske molekyler.
7. Redegøre for sikkerhedsmæssige overvejelser i forbindelse med at arbejde med stoffer i hjemmet og i laboratorier, herunder kendskab til farepiktogrammers samt H- og P-sætningers betydning.
OBS! Navngivning af alkener er kun gennemgået i de tilfælde hor dobbeltbindingen sidder i den længste carbonkæde
Eksperimentelt
Fremstilling af hånddisinfektionsmiddel
Supplerende: Kort om sundhedskadelige gasser der dannes ved forbrændingsreaktioner, kort om hvordan man kan fremstille og oprense bioethanol
HÆNGEPARTI
udbytteprocent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Ionforbindelser og koncentrationer
Forløb 3: Ionforbindelser og koncentrationer
1. Redegøre for ioner og ionforbindelser, herunder:
a. Definitioner for en ion og en ionforbindelse
b. Eksempler på ioners biologiske betydning
c. Forskellen på en enatomig ion og en fleratomig ion
d. Hvordan en ionforbindelse dannes
e. Begreberne ionbinding, iongitter og krystalstruktur
f. Hvad der er karakteristisk for ionforbindelsers smelte- og kogepunkter
g. Ioners radius og hvordan den er afhængig af deres elektronstruktur
h. Ioniseringsenergi Ei og elektronaffinitet Eea for et atom og hvordan elektronegativitet afhænger af disse
i. Navngivning
j. Begreberne formelenhed og krystalvand
2. Redegøre for koncentrationer af ioner og ionforbindelser, herunder:
a. Begreberne masseprocent c% m og masse/volumenprocent c% m og deres tilhørende formler
V
b. Hvordan vand kan opløse en ionforbindelse
c. Opskrivning af reaktionsskemaer for en opløselighedsreaktion
d. Hvordan man i praksis fremstiller en opløsning af et salt med en veldefineret koncentration
e. Begrebet formel stofmængdekoncentration c og aktuel stofmængdekoncentration samt deres enheder
f. Sammenhængen mellem formel stofmængdekoncentration, stofmængde og volumen
3. Redegøre for transportprocesser i celler, herunder:
a. Fænomenet diffusion og begrebet koncentrationsgradient
b. Forskellen på passiv og aktiv transport
c. Hvad der kendetegner en semipermeabel membran
d. Hvordan forskellige typer stoffer kan transporteres gennem en semipermeabel membran
e. Sammenhængen mellem stoffers diffusionshastighed og koncentrationsgradientens størrelse
f. Forklare hvordan en natrium-kalium-pumpe virker
g. Fænomenet osmose og begreberne osmotisk tryk og osmolaritet
h. Hvad der kendetegner hhv. isotoniske, hypotoniske og hypertoniske opløsninger
4. Redegøre for opløselighed og udfældning, herunder:
a. Ionforbindelsers opløselighed og hvad den afhænger af
b. Forskellen på et letopløseligt, et tungtopløseligt og et uopløseligt salt
c. Forskellen på en umættet, en mættet og en overmættet opløsning
d. Hvordan en udfældning kan iagttages på makroniveau
e. Hvad der kendetegner en fældningsreaktion
f. Hvordan en fældningsreaktion kan opskrives med formelenheder og som et ionreaktionsskema
g. Begrebet tilskuer-ioner
5. Redegøre for metoden titrering, herunder:
a. Beskrive en titreringsopstilling med korrekt fagsprog for udstyret
b. Funktionen af en indikator, og hvad der kendetegner et ækvivalenspunkt
c. Beregninger efter titrering
7.
f
g. Hvordan en præcis fortynding fremstilles
h. Fortyndingsformlen og hvordan den anvendes
Eksperimentelt arbejde
fældningsrekationer
fældningstitrering, salt i vandmiljø
HÆNBGEPARTI: Exoterm og endoterme reaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#5 nitrat i drikkevand/rensning af drikkevan
Forløbet kører sideløbende med redoxreaktioner og i samarbejde med biologi
Indholdet er primært supplerende stof ift. læreplan
Supplerende stof: Drikkevandsrensning og nitrat i miljø. Der samarbejdes med biologi med fokus på N-kredsløb. Det kemiske fokus er på de kemiske reaktioner der er i N-kredsløbet og hvordan man kan måle nitrat i vandprøver
Se sideløbende forløb.
Indgår også i UNESCO uge med fokus på Futures literacy.
6Redegøre for næringssalte og vandmiljø, herunder:
6Redegøre for næringssalte og vandmiljø, herunder:
a. Hvilke grundstoffer planter har brug for, og hvilke der direkte indgår i fotosyntesen
b. Forskellen på makro- og mikronæringsstoffer
c. Hvordan nærings-ionerne ammonium (NH4+) og nitrat (NO3−) opfører sig i jordvæske
d. Negative konsekvenser af nitrat i vandmiljøet
e. Ionbytning som det foregår i nærheden af planters rodzone
f. Hvad negative ioners plantetilgængelighed afhænger af
g. Hvad der sker ved en nitrifikation og en denitrifikation
h. Hvordan phosphat fjernes fra spildevand
Der læses også en artikel om nitrat i drikkevand
Eksperimentelt
ØV nitrat i drikkevand (IGMK)
Elevtid:
4 Videofremlæggelse om ØV nitrat i drikkevand
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lone Als Egebo: I GANG MED KEMI, nucleus; sider: 176-180, 182-183, 231-236, 238-251
-
Opret mappe til forløb: Redoxreaktioner - Når elektroner flyttes
-
pp til modulet Hent og gem. Kan evt. være en hjælp til lektielæsning mht til hvad der er vigtigt, men er kke lektie at kigge igennem
-
Sæt jer i følgende grupper når I kommer ind
-
Spændingsrækken (lavet til IGMK af KL).docx
-
2. Spændingsrækken inkl intro til ØV spændingsrækken 19.8.24 2t.pdf
-
punkt 1 i efterbehandlingsspørgsmålene (dvs opskrivning og afstemning af de tilfælde hvor der skete en reaktion) skal være være færdig - INDIVIDUELT. Indsæt svarene under elevfeedback
-
Hjælp til efterbehandling i modulet (OBS kig i slides med reglerne som kommer før slider med materialer og kemikalier):
-
hent og gem Oxidationstal 2t 23.8.24.pdf
-
ELLER se video og skriv noter til eksemplerne. Indsæt noter under elevfeedback
-
Afstemning af redoxreaktioner 2t 28.8.24.pdf
-
1) Vær færdig med at afstemme reaktionen i opg 6.14 a (vi startede på den ons d 28). Indsæt billede af opgaven under elevfeedback.
-
pp til intro af forsøg samt alternative efterbehandlingsspørgsmål. Hent og gem. Ikke lektie kigge igennemIntro øv den kemiske kamæleon B-niveau opgradering (slikkepindeforsøg).pdf
-
Afsæt ca. 30 min. til lektien:
-
RETTET Intro øv den kemiske kamæleon B-niveau opgradering (slikkepindeforsøg) KL ny.pdf
-
Typeord i skriftlige kemiopgaver 2018, stx.pdf
-
Laves I modulet
-
Nye grupper i kemi - Sæt jer i disse grupper når I kommer ind
-
Lektie til dem som ikke laver forsøg:
-
Lektie til dem som laver forsøg
-
pp intro til forsøg. Hent og gem. Ikke lektie at kigge igennem
-
Typeord i skriftlige kemiopgaver 2018, stx.pdf Typeord i skriftlige kemiopgaver 2018, stx.pdf
-
Vernier Spectral Analysis® - Vernier
-
Lone Als Egebo og Hanne Wolff: VIDERE MED KEMI, nucleus; sider: 12-14, 24-26, 34-38, 265-273
-
Grupper
-
Lektie 1) Fra sidste moduls lektieopgaver, skal I identificere biologisk/kemiske reaktioner eller processer der kunne være relevante i nedbringelse af nitrat i drikkevand. Indsæt disse under elevfeedback.
-
Afsæt 30 min. til at arbejde videre med opgaver fra mandag og onsdag. Gruppen skal samlet set være færdige med de opgaver gruppen fik. Aflever under opgaver eller lad stå i teams (retter fravær senere)
-
Lektie at hente og gemme. I kan dog med fordel have dokumentet åbent samtidig med at læselektien laves, for at få en fornemmelse af hvad vi skal arbejde med
-
Beer"s Law Lab
-
Se de to videoer og skriv vigtige pointer, formler mm ned i hånden jeres hæfte. Tag et billede og upload under elevfeedback
-
opsamlingsvideoer om teori fra sidst
-
Redoxreaktioner IGMK KL ALT SAMLET.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
tema næringssalte og vandmiljø
|
06-09-2024
|
Videofremlæggelse nitrat i drikkevand
|
30-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4 Redoxreaktioner - Når elektroner flyttes
IGMK kap 6
Faglige mål
1. Redegøre for redoxreaktioner, herunder:
a. Hvad det vil sige at et stof hhv. oxideres og reduceres
b. Hvad der kendetegner en delreaktion
2. Redegøre for spændingsrækken og korrosion af metaller, herunder:
a. Forskellen på ædle og uædle metaller
b. Redegøre for hvad spændingsrækken viser
c. Forklare hydrogens placering i spændingsrækken
d. Forklare begrebet korrosion og hvordan det kan undgås
e. Definere begrebet en legering
f. Forklare ideen med processerne forzinkning og forchromning
3. Redegøre for tildeling af oxidationstal, herunder:
a. Definere begrebet oxidationstal
b. Forskellen på en elektrondonor og en elektronacceptor
c. Forklare hvordan oxidationstal tildeles hhv. grundstoffer, en- og fleratomige ioner samt simple molekyler og organiske molekyler
4. Redegøre for afstemning af redoxreaktioner, herunder forklare fremgangsmåden ved afstemning af redoxreaktioner i såvel ikke-vandige som vandige miljøer.
Experimentelt arbejde:
Spændingsrækken
Den kemiske kamæleon
Supplerende stof: Drikkevandsrensning og nitrat i miljø. Der samarbejdes med biologi med fokus på N-kredsløb. Det kemiske fokus er på de kemiske reaktioner der er i N-kredsløbet og hvordan man kan måle nitrat i vandprøver
Se sideløbende forløb.
Indgår også i UNESCO uge med fokus på Futures literacy.
6Redegøre for næringssalte og vandmiljø, herunder:
a. Hvilke grundstoffer planter har brug for, og hvilke der direkte indgår i fotosyntesen
b. Forskellen på makro- og mikronæringsstoffer
c. Hvordan nærings-ionerne ammonium (NH4+) og nitrat (NO3−) opfører sig i jordvæske
d. Negative konsekvenser af nitrat i vandmiljøet
e. Ionbytning som det foregår i nærheden af planters rodzone
f. Hvad negative ioners plantetilgængelighed afhænger af
g. Hvad der sker ved en nitrifikation og en denitrifikation
h. Hvordan phosphat fjernes fra spildevand
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lone Als Egebo: I GANG MED KEMI, nucleus; sider: 176-180, 182-183, 231-236, 238-251
-
Opret mappe til forløb: Redoxreaktioner - Når elektroner flyttes
-
pp til modulet Hent og gem. Kan evt. være en hjælp til lektielæsning mht til hvad der er vigtigt, men er kke lektie at kigge igennem
-
Sæt jer i følgende grupper når I kommer ind
-
Spændingsrækken (lavet til IGMK af KL).docx
-
2. Spændingsrækken inkl intro til ØV spændingsrækken 19.8.24 2t.pdf
-
punkt 1 i efterbehandlingsspørgsmålene (dvs opskrivning og afstemning af de tilfælde hvor der skete en reaktion) skal være være færdig - INDIVIDUELT. Indsæt svarene under elevfeedback
-
Hjælp til efterbehandling i modulet (OBS kig i slides med reglerne som kommer før slider med materialer og kemikalier):
-
hent og gem Oxidationstal 2t 23.8.24.pdf
-
ELLER se video og skriv noter til eksemplerne. Indsæt noter under elevfeedback
-
Afstemning af redoxreaktioner 2t 28.8.24.pdf
-
1) Vær færdig med at afstemme reaktionen i opg 6.14 a (vi startede på den ons d 28). Indsæt billede af opgaven under elevfeedback.
-
pp til intro af forsøg samt alternative efterbehandlingsspørgsmål. Hent og gem. Ikke lektie kigge igennemIntro øv den kemiske kamæleon B-niveau opgradering (slikkepindeforsøg).pdf
-
Afsæt ca. 30 min. til lektien:
-
RETTET Intro øv den kemiske kamæleon B-niveau opgradering (slikkepindeforsøg) KL ny.pdf
-
Typeord i skriftlige kemiopgaver 2018, stx.pdf
-
Laves I modulet
-
Nye grupper i kemi - Sæt jer i disse grupper når I kommer ind
-
Lektie til dem som ikke laver forsøg:
-
Lektie til dem som laver forsøg
-
pp intro til forsøg. Hent og gem. Ikke lektie at kigge igennem
-
Typeord i skriftlige kemiopgaver 2018, stx.pdf Typeord i skriftlige kemiopgaver 2018, stx.pdf
-
Vernier Spectral Analysis® - Vernier
-
Lone Als Egebo og Hanne Wolff: VIDERE MED KEMI, nucleus; sider: 12-14, 24-26, 34-38, 265-273
-
Grupper
-
Lektie 1) Fra sidste moduls lektieopgaver, skal I identificere biologisk/kemiske reaktioner eller processer der kunne være relevante i nedbringelse af nitrat i drikkevand. Indsæt disse under elevfeedback.
-
Afsæt 30 min. til at arbejde videre med opgaver fra mandag og onsdag. Gruppen skal samlet set være færdige med de opgaver gruppen fik. Aflever under opgaver eller lad stå i teams (retter fravær senere)
-
Lektie at hente og gemme. I kan dog med fordel have dokumentet åbent samtidig med at læselektien laves, for at få en fornemmelse af hvad vi skal arbejde med
-
Beer"s Law Lab
-
Se de to videoer og skriv vigtige pointer, formler mm ned i hånden jeres hæfte. Tag et billede og upload under elevfeedback
-
opsamlingsvideoer om teori fra sidst
-
Redoxreaktioner IGMK KL ALT SAMLET.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Efterbehandling øv spændingsrækken
|
21-08-2024
|
Den kemiske kamæleon (redoxreaktioner
|
10-09-2024
|
N-kredsløb m fokus på redoxreaktioner
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Farver og Lambert Beers lov
Faglige mål - Under forløb om redoxreaktioner og nitrat
d. Sammenhængen mellem en genstands absorption af lys og dens farve, herunder begrebet komplementærfarve
e. Sammenhængen mellem stråling og elektroners excitation
Redegøre for farvede organiske forbindelser, herunder:
A Begreberne konjugerede dobbeltbindinger og delokaliserede elektroner
B Betydningen af chromofore og auxochrome grupper samt aromatiske ringe for farvedannelsen cAzofarvestoffers struktur og anvendelse
Redegøre for spektrofotometri og fortynding, herunder:
a. Hvad der kan bestemmes ved hjælp af metoden spektrofotometri
b. Sammenhængen mellem intensitet af et farvestof og koncentration af et stof ved brug af metoden
c. Begrebet standardkurve
d. Hvordan koncentrationen af et stof i en prøve kan beregnes ved hjælp af forskriften for en standardkurve
e. Hvordan en præcis fortynding fremstilles
f. Fortyndingsformlen og hvordan den anvendes
g. Begrebet fortyndingsrække og hvordan den fremkommer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Læse til test
|
03-10-2024
|
upload af testsvar kemi
|
04-10-2024
|
videoer
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Udvalgte organiske forbindelser
Udvalgte organiske forbindelser (Herunder deres opbygning og egenskaber) - Alkaner, alkener, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer og estere (Herunder deres opbygning og egenskaber og anvendelse)
1. Redegøre for alkanernes fysiske og kemiske egenskaber, herunder:
a. Hvorfor alkanerne er uopløselige i vand
b. Hvorfor de ligekædede alkaners smelte- og kogepunkt stiger med øget kædelængde
c. Hvad en substitution er og mekanismen for en radikalsubstitution
2. Redegøre for navngivning og egenskaber for alkener herunder:
a. Hvordan uforgrenede alkener navngives
b. Hvordan forgrenede alkener navngives når dobbeltbindingen er i den længste carbonkæde
c. Hvad alkenylgrupper er
d. Hvordan forgrenede alkener navngives når dobbeltbindingen ikke er i den længste carbonkæde
e. Hvilke ligheder der er mellem de fysiske egenskaber ved alkaner, alkener
f. Hvad der er karakteristisk ved reaktionstyperne addition, polymerisationsaddition og elimination
g. Hvordan en kvalitativ test kan påvise tilstedeværelsen af dobbeltbindinger
h. Hvorfor forskellige monomerer egner sig til forskellige typer af plastik
4. Redegøre for navngivning og egenskaber for alkoholer, herunder:
a. Hvordan alkoholer navngives
b. Hvordan det ses om en alkohol er primær, sekundær eller tertiær
c. Hvilken forskel der er på oxidationen af primære-, sekundære- og tertiære alkoholer
5. Redegøre for navngivning og egenskaber for aldehyder og ketoner, herunder:
a. Hvad forskellen er på en oxogruppe og en carbonylgruppe
b. Hvad forskellen er på de funktionelle grupper aldehyd og keton
c. Hvorfor carbonylgruppen er polær
d. Hvordan aldehyder og ketoner kan påvises kvalitativt vha. Bradys reaktion
6. Hvordan aldehyder kan påvises kvalitativt vha. Tollens reaktion
forbindelser med flere funktionelle grupper navngives, herunder hvordan de enkelte funktionelle grupper prioriteres
8. Redegøre for forskellige typer af isomeri, herunder:
a. Hvad der karakteriserer kædeisomerer, stillingsisomerer og funktionsisomerer
b. Hvordan begreberne cis og trans anvendes ved geometriske isomerer
Eksperimentelt
Substitution og Addition
Tollens
|
Indhold
|
Kernestof:
-
alkaner navngivning rep fysiske og kemiske egenskaber 2t 28.10.24.pdf
-
Lone Als Egebo: I GANG MED KEMI, nucleus; sider: 67-74, 95-99
-
Lone Als Egebo og Hanne Wolff: VIDERE MED KEMI, nucleus; sider: 45-67, 128-132, 134-141, 146-150, 152-155, 159-163
-
Tag VMK med men I behøver ikke tage IGMK med:)
-
alkener navngivning fysiske og kemiske egenskaber 2t 30.10.24.pdf
-
6 Intra- og Intermolekylære bindinger ÅRSPRØVE M BILAG.docx
-
TAG BEGGE BØGER MED!
-
Hav begge bøger + noteshæfte med + hav læst op på intermolekylære bindinger (definition, hvilke molekyler/atomgrupper der laver bindingerne samt hvordan de har indflydelse på opløselighed og smelte- og koge-punkter)I startede på dette, 1. nov
-
Repetitionsopgave med intermolekylære bindinger 2t nov 24.pptx
-
Kun dem som lavede forsøget sidste gang møder og arbejder selv/ to og to indenfor grupperne. (resten har fri og kan fx lave lektier etc)
-
Afsnit
-
læs øvelsesvejledning og beskrivelse af ansvarsområder grundigt. I får hver især en særlig rolle/ansvar i løbet af forsøget som er en del af de faglige mål (se farvekoder forneden)
-
Intro Øv substitution addition forbrænding.pptx
-
Tag begge bøger med!
-
Alkoholer opbygning navngivning typer egenskaber 2t 27.11.24.pdf
-
Hav også læst opgavebeskrivelsen for videoafleveringen grundigt, så I kan stille spørgsmål (se under opgaver). De sorte kasser i powerpointen i arbejdede med sidst, skal I bare slette.
-
aldehyder og ketoner 29.11.pdf
-
Til hvert af ovenstående punkter ( i de faglige mål/fokuspunkter i lektien, skal I enten skrive et spørgsmål til noget der er svært/uklart, et vigtigt begreb, eller en vigtig pointe. Upload under elevfeedback
-
Forsøg at besvare/færddiggøre spørgsmål om kemiske egenskaber for alkoholer fra sidste modul (pp spørgsmålene)
-
suppl-mat_vmk-kap4_Eksperiment_Tollens_reaktion.pdf pdf
-
Læs beskrivelse for rollefordeling (er opdateret siden sidste gang)
-
Tag bogen (VMK) med og noteshæfte hvor der står noget om spændingsrækken og/eller reaktioner mellem metaller og syre
-
2t 23-24 årsprøvespørgsmål 1g og eksamensspørgssmål 2t 24-25 u bilag.docx
-
1) Genlæs teori om Tollens i bogen
-
suppl-mat_vmk-kap4_Eksperiment_Tollens_reaktion.pdf
-
Isomeri 2t 9.12.24.pdf
-
ETU (Elevtrivsel)
-
Ungeprofilen.dk
-
Se studieplan igennem for forløb af det vi har arbejdet med indtil videre. Kig sider i bogen, noter, pp, tidligere opgaver, afleveringer etc igennem og skriv under elevfeedback, hvad I kunne tænke jer at repetere/læse op på. Der er dog et benspænd! U
-
Multiple Choice opgaver til afdækning faglige mål (udvalgte organiske forbindelser).docx
-
Vi mødes på teams og repeterer forløbet "udvalgte organiske forbindelser" efter hvad I har brug for.
-
Godt nytår og velkommen tilbage efter ferien:)
-
Af uvisse (er i gang med at undersøge det) grunde indgår typeordene "analysér" "diskutér" ikke i listen over typeord i kemi (særligt til skriftlig eksamen) - Måske vil man stedet støde på Begrund eller vurdér
-
Multiple Choice opgaver til afdækning faglige mål (udvalgte organiske forbindelser) inkl øveopgaver.docx Opdateret version
-
Tag begge bøger med
-
følgende typeord kommer til repetitionstesten. Nogle der er uklare?
-
Husk begge bøger
-
Forslag til del 2 - Feedback og fokuspunkter
-
Arbejd selv modul hjemme/fysisk efter eget valg - Find 1 eller 2 makkere!
-
ligevaegtsreaktioner.html
-
suppl-mat_vmk-kap2_Opsummering.docx
-
Skriv en besked i lectio hvis I ønsker cirka-karakterer for jeres prøver
-
1. Introduktions til kemiske ligevægt KL.pptx hent og gem
-
2. Ligevægtsloven KL.pptx Hent og gem.
-
Ønsker til nye forsøggrupper kan skrives i elevfeedback.
-
lechatelier.html
-
3. Forskydning af kemiske ligevægte.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Kemiske Ligevægte (VMK kap 2)
KAPITEL 2 – KEMISKE LIGEVÆGTE
Redegøre for hvad en kemisk ligevægt er, herunder:
a. Forskellen på homogene og heterogene ligevægte
b. Forskellen på reversible og irreversible reaktioner
c. Hvad der karakteriserer en dynamisk ligevægt
d. Hvornår følgende pile anvendes: →, ⇄ og ⇌
Redegøre for ligevægtsloven, herunder:
a. Hvordan en reaktionsbrøk opskrives
b. Hvad en ligevægtskonstant er
c. Hvilken sammenhæng der er mellem reaktionsbrøken og ligevægtskonstanten ved ligevægt
d. Hvordan enheden for en reaktionsbrøk bestemmes
e. Hvilke stoffer der udelades ved opskrivning af reaktionsbrøken
f. Hvilken betydning c og o har i Kc og Ko
Redegøre for betydningen af reaktionsbrøkers og ligevægtskonstantens størrelse, herunder:
a. Hvad en ligevægtskonstant der enten er under 0,001 eller over 1000 viser
b. Hvad en ligevægtskonstant som er mellem 0,001 - 1000 viser
c. Hvad det viser, hvis en reaktionsbrøk enten er større eller lavere end ligevægtskonstanten
(d. Hvordan ligevægtskonstanten anvendes til beregning af ligevægtskoncentrationer udelades muligvis)
Redegøre for indgreb i kemiske ligevægte, herunder:
a. Hvilke faktorer der kan ændres ved et indgreb
b. Hvordan Le Chateliers princip anvendes til at forudsige i hvilken retning en kemisk ligevægt forskydes efter et indgreb
c. Hvordan ligevægtsloven anvendes til at forudsige i hvilken retning en kemisk ligevægt forskydes efter et indgreb
Eksperimentelt arbejde
For skydning af kemisk ligevægt (suppl-mat_vmk-kap2_Eksp_forskydning-af-en-kemisk-ligevgt)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelser kemi fredag 31/1
|
31-01-2025
|
OMLAGT SKR Video Forskydning af ligevægt
|
17-02-2025
|
Feedbackark video forskydning af ligevægte
|
17-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Syre-baseligevægte
- Definere en syre og en base
- Give eksempler på syrer og baser, herunder aminosyrer som har sidekæder med syre- eller
baseegenskaber
Opskrive simple syre-basereaktioner og redegøre for korresponderende syrebasepar
- Redegøre for vands selvionisering og pH-begrebet
- Redegøre for syrers og basers styrke og kunne foretage pH-beregninger
- Redegøre for kolorimetrisk og potentiometrisk syre-basetitrering og dens anvendelse og tilhørende beregninger.
- Redegøre for carboxylsyrers opbygning, fysiske og kemiske egenskaber
- Redegøre for esteres opbygning, fysiske og kemiske egenskaber
- Redegøre for aminer opbygning, fysiske og kemiske egenskaber
Uddybende spørgsmål/fokus ift. syre-baseligevægte:
1. Redegøre for syre-base-reaktioner og vands selvionisering, herunder
a. Hvad der kendetegner en syre og en base
b. Hvad der kendetegner en syre-base-reaktion
c. Hvad der kendetegner vands selvionisering
d. Vands styrkekonstant Kv
e. Forskellen på en sur, en neutral og en basisk opløsning mht. de aktuelle stofmængdekoncentra tioner af oxonium og hydroxid
2. Redegøre for pH- og pOH-begrebet, herunder
a. Hvad pH udtrykker, og hvordan pH beregnes når den aktuelle stofmængdekoncentration af oxonium er kendt
b. Hvordan den aktuelle stofmængdekoncentration af oxonium beregnes ud fra pH
c. Hvad pOH udtrykker, og hvordan pOH beregnes når den aktuelle stofmængdekoncentration af hydroxid er kendt
d. Sammenhængen mellem pH og pOH
e. Hvordan den aktuelle stofmængdekoncentration af hydroxid beregnes ud fra pOH og/eller pH
3. Redegøre for syrers og basers styrke, herunder
a. Deres inddeling i styrkekategorier
b. Definition af styrkekonstanter Ks og Kb for hhv. syrer og baser, og sammenhængen mellem størrelsen af styrkekonstanten og styrken af syren eller basen.
c. Opskrive ligevægtsudtryk for styrkekonstanter
d. Styrkeeksponenter pKs og pKb for hhv. syrer og baser, og deres sammenhæng med styrkekonstanterne Ks og Kb.
e. Sammenhængen mellem pKs og pKb, og styrkeeksponenternes sammenhæng med pKv
4. Redegøre for pH-beregninger og syre-base-titreringer, herunder
a. Beregning af pH for en opløsning af en stærk syre
b. Beregning af pH for en opløsning af en ikke-stærk syre
c. Ioniseringsgraden for en ikkestærk syre
d. Beregning af pH for en opløsning af en stærk base
e. Beregning af pH for en opløsning af en ikke-stærk base
f. Forskellen på en potentiometrisk titrering og en kolorimetrisk titrering g. Titreringskurver og tilhørende beregninger for titrering af hhv. en stærk syre og en ikke-stærk syre med en stærk base
Eksperimentelt arbejde hele forløb
Ascorbinsyre i C-vitamin
Fremstilling af sæbe. OBS! Skumtesten blev ikke nået og derfor er efterbehandlingsspm 4 og 5 springet over
TLC analyse på kodimagnyl (hydrolyse af acetylsalicylsyre)
Syntese af Benzoesyre
Uddybende spørgsmål ift. faglige mål til carboxylsyrer, estere, aminer
1. Redegøre for carboxylsyrer, herunder:
a. Den funktionelle gruppe i en carboxylsyre
b. Navngivning af alifatiske og aromatiske carboxylsyrer
c. Begrebet dimerer og hvilken betydning dimerer har for carboxylsyrernes kogepunkter
d. Begrebet resonanshybrid og hvilken betydning det har for carboxylsyrernes syrestyrke
e. Hvordan carboxylsyrer kan omdannes til salte
2. Redegøre for estere, herunder:
a. Den funktionelle gruppe i en ester
b. Fremstilling af estere
c. Navngivning af estere
d. Esteres opløselighed i vand
e. Fremstilling af polyester
f. Reaktionstyperne hydrolyse, forsæbning, kondensation og kondensationspolymerisation
3. Redegøre for aminer, herunder
a. Deres inddeling i primære, sekundære og tertiære aminer
b. Aromatiske og heterocykliske aminer og deres forekomst
c. Navngivning af alifatiske aminer
d. Fysiske egenskaber
e. Baseegenskaber og alkylammonium salte
|
Indhold
|
Kernestof:
-
sb1.html
-
Lone Als Egebo og Hanne Wolff: VIDERE MED KEMI, nucleus; sider: 79-82, 89-93, 95-99, 102-111, 196-200, 220-227, 229-232, 275-282, 305-309
-
1. introduktion til syrer og baser definitioner og vands autohydronolyse KL.pptx
-
‪Acid-Base Solutions‬
-
2. syrer og basers styrke KL ny.pptx
-
Begreber fra NV fra 1g (i en opdateret version)
-
LANG LEKTIE! Gå i gang i god tid!
-
2t SRO årsprøve videnskabsteori og metoder KL 24-25.pptx
-
Forklaring af NV-begreber NY til 2025.docx
-
Bruges overvejende til at lave poster og stille spørgsmål til hvad der skal med på posteren/fremlæggelsen. Hav derfor eventuelle spørgsmål med.
-
2t SRO årsprøve videnskabsteori og metoder KL 24-25.pptx opdateret med de manglende gule markeringer jeg nævnte igår
-
Syrer og baser formelsamling kemi B KL.docx Hent og gem i mappe
-
pH i stærke og ikke-stærke syrer | Kemi B - Syrer og baser 3
-
4. Beregning af pH KL.pptx
-
I sidste modul beregnede vi pH i 0,1M saltsyre (svarer til opg 3.5 s 97)
-
1) Optimer på opgave 3.10 b s 103 VMK og lav opgaven færdig (pH i opløsning af stærk base), som vi startede på sidste modul.
-
Obs! Se under opgaver at der ligger træningsopgaver (der skal afleveres) op til en test. En stor del af opgaverne ligger i forlængelse af de opgaver I har lavet som lektier/i modulerne. I kan med fordel se på dem i god tid, så I kan nå at spørge ind
-
5. Titrering -Bestemmelse af en ukendt koncentration KL.pptx
-
Vi mødes i 7. Alle tager VMK med
-
Følgende grupper laver forsøg og har ansvarsområde svarende til følgende (se beskrivelse i dokumentet)
-
Vi mødes i 10. Alle tager VMK med
-
Svar individuelt (snak gerne sammen men skriv individuelt) på alle forarbejdsspørgsmål i øvelsesvejledningen, bortset fra d og e. PRIORITER opg. f højest! se evt. beregningsskemaet i powerpointen slide 8 til spm f
-
I jeres grupper, skal I fordele læselektien (brug ca 30 min) mellem jer. Skriv udelukkende stikord til jeres personlige lektie med fokus på de stillede opgaver (se forneden + som I får tid til at arbejde med i modulet) og nummer/side på relevante fig
-
figurer til videre med kemi
-
1. Alle: læs øvelsesvejledningen grundigt og tegn en skitse af fremgangsmåden. Indsæt skitsen under elevfeedback. Husk at tænke roller ind, når I læser øvelsesvejledningen.
-
3 – Fremstilling af sæbe
-
Lektie 1:Tag både både IGMK og VMK med!
-
OBS! LANG lektie i dag! Hvis I løber tør for tid så nedprioriter læselektien i bogen
-
Øv TLC med acetylsalicylsyre i kodimagnyl til kemi B KL april 25.docx
-
Sæt jer i de nye grupper (i næste modul skal I arbejde i gamle grupper):
-
INTRO Øv TLC med acetylsalicylsyre i kodimagnyl til kemi B april 25.pdf
-
Hav læst 3 og 4 lektie. lektie om carboxylsyrer, estere og aminer med fokus på at forklare tabeller, figurer, reaktionsskemaer. I gruppen skal I være færdige med at indsætte relevante figurer, tabeller og reaktionsskemaer i jeres fællesdokument.
-
Opgave i modul (gamle grupper):
-
Sæt jer i de nye grupper.
-
Tag VMK med
-
2t eksamensspørgssmål 24-25 og årsprøvespørgsmål 1g-2g u bilag.docx Sorry glemte at vedhæfte denne, så den er først kommet ind torsdag formiddag
-
Test i hele forløbet (inkl. carboxylsyrer, estere aminer)
-
Typeord i skriftlige kemiopgaver på stx 2024.pdf
-
suppl-mat_igmk-kap5-Synteseafbenzoesyre_v1-1 JUSTERET TIL B-NIVEAU.docx
-
Følgende grupper laver forsøg. Resten har fri/mellemmodul
-
tag bind 1 med!
-
RETTEARK 2t test i forløb syrebaseligevægte inkl carboxylsyrer estere aminer .docx
-
tag bind 1 med
-
intro øv syntese af benzoesyre (IGMK syrer og baser eller VMK Carboxylsyrer) KL april.pdf
-
PhET Simulation
-
intro til Reaktionshastighed 2t 9.5.25.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
efterbehandling titrering ascorbinsyre
|
19-03-2025
|
opgaver carboxylsyrer estere og aminer
|
21-03-2025
|
FEJLefterbehandling fremstilling af sæbe
|
28-03-2025
|
Øv Fremstilling af sæbe
|
28-03-2025
|
Carboxylsyrer estere og aminer FINALE
|
31-03-2025
|
TLC Acetylsalicylsyre
|
02-04-2025
|
Indhold ascorbinsyre i C-vitamin (s-b titrering)
|
02-04-2025
|
træningsopgaver til Test d 23/4 kemi syrer/baser
|
22-04-2025
|
Kemi test 23.4.25
|
23-04-2025
|
efterbehandling syntese af benzoesyre
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Reaktionshastighed
Faglige mål:
1. Redegøre for reaktionshastighed, herunder
a. b. Hvordan gennemsnitlig- og øjeblikkelig reaktionshastighed defineres og beregnes
Hvordan reaktionshastighed kan bestemmes eksperimentelt
3. Redegøre for faktorer der kan påvirke reaktionshastigheden, herunder
a. Hvordan reaktanternes aktuelle stofmængdekoncentration påvirker reaktionshastigheden
b. Hvordan reaktanternes overfladeareal påvirker reaktionshastigheden
c. Hvordan temperaturen påvirker reaktionshastigheden
d. Hvordan tilstedeværelse af en katalysator (herunder et enzym) påvirker reaktionshastigheden
e. Hvordan tilstedeværelse af en inhibitor påvirker reaktionshastigheden
Eksperimentelt arbejde
Opløsning af Treo (eget forsøgsdesign, kontrolleret forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612490919",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612490919",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612490919"
}