Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ke x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Kemi B
Lærer(e)
Mette Rude
Hold
2023 Ke x (
1x Ke
,
1x Ke øv
,
2x Ke
,
2x Ke øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Metaller og ionforbindelser
Titel 2
Mængdeberegning og opløsninger
Titel 3
Molekyle forbindelser
Titel 4
Extractors Life projekt
Titel 5
Ligevægt
Titel 6
Syre og Base
Titel 7
Organisk kemi
Titel 8
Reaktionshastighed
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Metaller og ionforbindelser
Eleverne skal kunne:
- afstemme reaktionsskemaer og angive tilstandsformer
- atomets opgbygning
- isotoper af grundstoffer inklusiv nukleontal og hvordan man beregner atommassen ud fra isotopsammensætning
- et overblik over det periodiske systems opbygning med perioder og grupper samt hvilke grundstoffer der kemisk set mest ligner hinanden ud fra placeringen i det periodiske system
- Redegøre for elektronstrukturen og Bohr modellen for grundstoffer og derudfra kunne forklare hvilke ioner grundstoffer i hovedgrupperne danner samt hvorfor ioner af grundstofferne kobber, jern og sølv ikke opfylder ædelgasreglen
- Forklare begreberne oxidation, reduktion og redoxreaktion
- kunne anvende spændingsrækken til at afgøre om reaktioner mellem metaller og metalioner (og syre) vil forløbe samt opskrive reaktionsskemaer for disse reaktioner
- Kunne giver eksempler på hvordan placeringen af metaller i spændingsrækken påvirker muligheden for anvendelsen af metallet
- Kende til begrebet oxidationstal for simple ioner, sammensatte ioner og grundstoffer og kunne anvende det til at forklare om der sker oxidation/reduktion
- identificere og afstemme en redox-reaktion
- kende til de sammensatte ioner hydroxid, phosphat, sulfat, sulfit, carbonat, hydrogencarbonat, nitrat, nitrit og ammonium
- opskrive formler for ionforbindelser ud fra navn eller ioner
- angive navn for ionforbindelser ud fra formlen
- kunne redegøre for hvorfor vand kan opløse ionforbindelser og at ladningernes størrelse for de ioner der indgår i en ionforbindelse påvirker opløseligheden
- kunne forklare og anvende begreberne umættet og mættet opløsning og definitionen på let- og tungt opløselig ionforbindelse
Forsøg:
CSI flere små forsøg
Intro forsøg - gasser
Demo: Zn og diiod
Kobber og dibrom
Fældningsreaktioner
Spændingsrækken
samt små redox forsøg
Mangans oxidationstal og farver
Indstilling af kaliumpermanganat (rapport)
Jern i ståluld (Rapport)
Indhold
Kernestof:
Intro øvelse gasser.doc
Kemi makkerpar i de første uge:
Afstemning af reaktionsskema opgaver.doc
HC stuen.jpg
Vi mødes kl.12.25 i vandrehallen udfor Auditorium 2
studievejledning i kemi.doc
Kemiske formler.doc
Loboratorie forsøg.pptx
lyt til episode 13 om aluminium fra podcasten "Periodisk"
Navngivning-af-labudstyr[1].docx
Hvem kan lave det højeste knald .pptx
Atomer Isotoper mm Basis C.pptx
Helge Mygind m fl.: BASISKEMI C, Haase & Søns Forlag; sider: 7-28, 31-38, 41-47, 173-185
Studieteknik.pptx
Medbring Basis kemi C
Lyt til en selv valgt episode om et metal fra podcasten "Periodisk"
Kemi makkerpar til 10.12:
Zn og Iod.docx
Ionforbindelser.pptx
Reaktion mellem kobber og dibrom (øvelse) ver 2.docx
SALT- formler navn ioner.DOC
navngivning af Ionforbindelser.docx
Rengøring af glasudstyr (2).docx
Følgende sammensatte ioner forventer jeg I kender:
Ingen lektier - nye elever på holdet må gerne se afstemning: Læs s.7-10 og lav opgave 1
Fældningsreaktioner ny (øvelse).docx
Nye elever på holdet skal læse om afstemning: s.7-10 og lave opgave 1 samt nogle af opgaverne på vedhæftede dokument Afstemning af reaktionsskema opgaver.doc
Fældningsreaktioner - Rapport.pptx
Indholdet i videojournal - fældningsreaktioner.docx
Brug gerne lidt tid inden modulet til at lave de reaktionsskemaer der skal med til de forskellige små forsøg-
Medbring Basis C bogen
PRØVE i kap 1 + 2 = side 7- 38 + 41- 47
Ekstra afstemnings opgaver (incl salte).docx
Sæt jer spredt - et bord, en person
‪Isotopes and Atomic Mass‬
Medbring kemi bogen
Medbring en ½ L plast flaske hvor du har bordet et hul i låget på 10 mm
Jerns placering i spændingsrækken.docx
Redox ppt 2020.pptx
Medbring sølvtøj (bestik og smykker) der trænger til at pudses!
Lav opgave 132 side 181
elevforsøg - rensning af sølvsmykker Copy.pdf
CL - par spændingsrække og OT.docx
oxidationstal opgaver.doc
Mangans oxidationstal og farver.pdf
redox ver 4.pdf
Oxidationstal | Kemi B - Redox 1
Se videoen - hvis I ikke helt har styr på at give oxidationstal
Redox hjulet.docx
Redox hjulet.pdf
Afstemning af redoxreaktioner | Kemi B - Redox 2
EXPLAINER: Sådan har DNA-teknologien udviklet sig i Danmark
Husk hæfte/papir og skriveredskaber
Hvis du har styr på at afstemme en redox er der ingen lektie - hvis du er lidt usikker så se den video der er nødvendig. I modulet vil vi trænet lidt flere afstemninger i følgende makkerpar:
Ekstra Redox opgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Mængdeberegning og opløsninger
Eleverne skal kende til:
- kunne beregne formelmassen af et stof ud fra atommasser
- at Avogadros konstant angiver antallet af atomer/ioner/molekyler/ionforbindelser i 1 mol
- at man ud fra Avogadros konstant får at molar massen af stof har den samme værdi men en anden enhed end formelmassen
- at kunne beregne molarmassen (M) ud fra det periodiske system og beregne stofmængder og masser ud fra formlen m= n*M
- at kunne regne på kemiske reaktion ud fra ækvalente mængder (stofmængder) ud fra koefficienter og bestemme det teoretiske udbytte og ud fra det praktiske udbytte at kunne beregne det praktiske udbytte i procent
- at identificere den begrænsende reaktant i en reaktion og beregne hvor meget af et produkt der dannes, når der er ikke ækvivalente mængder
- at kunne regne på gasser ud fra idealgasloven
- Beregning af masseprocent og volumenprocent også ppm og ppb
- Stofmængdekoncentration og fortyndingsformlen hvor stofmængden er konstant
- Titreringsanalyse som metode til at bestemme ukendte koncentrationer med fokus på fældningstitrering og redoxtitrering, under anvendelse af begreberne titrator, titrand, ækvivalenspunkt, målforhold
- kunne forklare forskellen mellem formel og aktuel koncentration
Eksperimenter:
Salt indhold i smør
Titrering, opløsninger og koncentration (rapport skrevet i 3 mandsgrupper med feedback)
Jernindhold i ståluld inklusiv indstilling af permangant opløsning (rapport skrevet i 3 mandsgrupper med feedback)
En teske fuld natron (rapport skrevet i 3 mandsgrupper med feedback)
Lightergas
Indhold
Kernestof:
Medbring pen og papir
Afstem:
mol og molarmasse.ppt
Mængdeberegning 1.pptx
Gruppe 1
Molarmasse 1.docx
Helge Mygind m fl.: BASISKEMI C, Haase & Søns Forlag; sider: 79-93, 96-97, 101-114
Mængdeberegning 2.pptx
Skemaer til mængdeberegnings opgaver.docx
Stofmængde og molarmasse.docx
Opgaver i mængdeberegningsskemaer beregnings eksempel.docx
Mængdeberegningsopgaver guide.docx
Chokolademuffins (øvelse).docx
Opgaver i mængdeberegningsskemaer HW.docx
Opgaver i mængdeberegninger 22 dif.doc
C7
I dag skal I arbejde i disse makkerpar:
FASIT TIL MÆNGDEBERIGNINGS OPGAVER 19.doc
Muffins (Rapport) 2022.docx
Småkager og kemiske hævemidler (øvelse) Hjemme forsøg.docx
Lektie: at have fundet/medbragt/indkøbt materialer til bagning af muffins og til forsøg med hævemidler
Mængdeberegning 3.pptx
1x 23-24 - Rapporter i kemi med feedback .docx
En teskefuld natron 2019.docx
Besvar de 3 spørgsmål " forarbejde" i øvelsesvejledningen " En teskefuld natron"
Lektie til dette modul er at "skrive personen" får lavet et teori afsnit.
Afsnit
Lightergas_2017.docx
‪Gas Properties‬
Idealgasligningen | Kemi C
Mængdeberegning 4.pptx
Vi skal arbejde med formlen:
lav opgave 61 på s.95
Færdiggør opgave 65 og 66 s.97/98 og lav opgave 62 s.95
Titrering, opløsninger og koncentration.docx
Arbejdsark_Konc_titr-MR.docx
I skal fremstille 250 ml 0,080 M NaCl og 100 ml 0,080 M MgCl2 . Derudover skal I lave en fortynding af den fremstillede NaCl opløsning således at koncentrationen bliver 0,032 M og slut-volumen bliver 100 ml.
Preparing a standard solution
Blandinger.pptx
Grundet SRO eksamen starter vi først modulet 12.45!
image.png
Lav opgave 72 og 73 s.107
Koncentration og massefylde
Idealgasligningen
Mol og molarmasse
ækv mængder og gasser.pptx
Titrering, opløsninger og koncentration 2021.docx
Jeg er til møde til omkring 10.15, så I skal bare starte på at sammenligne jeres beregninger og snakke om teoriafsnit.
Lav opgave 1.16 b) - I skal afvende afstemningen fra a) - se evt. facit fra sidste modul.
Skriveperson skal komme med et udkast til teori afsnit ud fra snak i sidste modul, så det er ok hvis man ikke når alle de andre lektier hvis man er skriveperson.
Fældningstitrering
Facit kemi 1 Mængdeberegning.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Molekyle forbindelser
Eleverne skal kende til
- molekylers formel ud fra rækkefølgen
- navngivning af molekyler bestående af atomer af et eller to grundstoffer
- beskrivelse af molekyler ud fra molekylformel, strukturformel og rumlig opbygning
- molekylers opbygning og hvordan der deles elektroner i kovalente/elektronparbindinger i enkelt-, dobbelt- eller trippelbindinger
- molekylers rumlige opbygning og betydningen af ledige elektronpar for bindingsvinklen
- elektronegativitetet til at beskrive i hvor høj grad et atom tiltrækker elektronerne i en binding
- forskel i elektronegativitet mellem grundstoffer af to atomer til at beskrive om bindinger er upolære, svagt polære, polære eller ionbindinger - ( hydrofile og hydrofobe grupper).
- elektronegativitetens betydning for inddeling af spændingsrækken og tildeling af oxidationstal også undtagelser som oxygens OT i peroxider og hydrogens OT i metalhydrider
- kende og kunne identificere de intermolekylære kræfter: Londonbindinger, Dipol-dipol bindinger, hydrogenbindinger samt ion-dipol bindinger og deres betydning for kogepunkt og opløselighed af stoffer
Øvelser:
- Intermolekylære kræfter (1. betydning af carbonkædens længde for alkoholers opløselighed i vand, 2. betydning af carbonkædens længde og OH-gruppens placering for alkoholers kogepunkt, 3. blandbarheden af vand og ethanol ved tilsætning af et salt)
Eksperimentelt arbejde:
Tyggegummi og chokolade
.
Indhold
Kernestof:
Giftstoffer til mord kemi.docx
Gift mord opgaver mm.docx
Medbring Basis C bogen
Gruppe 1
Sherlock Holmes -fældningsreaktioner.docx
•angiv navn/formel for disse molekyle forbindelser
I skal øve på de græske talord - så I kan dem uden at se i tabellen :)
Helge Mygind m fl.: BASISKEMI C, Haase & Søns Forlag; sider: 53-60, 67-75
Kovalente forbindelser.pptx
I skal øve på de græske talord - så I kan dem uden at se i tabellen :) og lave opgave 30 side 54
Opløselighed af vitaminer LSH.docx
Journal Tyggegummi og chokolade (1).docx
Kemi Arbejdsark 2 Upolær og polær.docx
opløsnings egenskaber 23.doc
Lav opgave 40 og 43 (s.74 og 76) i Basis C
Håndskrift er guf for din hjerne: Derfor husker du bedre med pen og papir
Vigtigt Medbring både kemi C og B bogen!
image.png
Inter og intramolekylære CL 2x 2024.pptx
Intermolekylære kræfter (øvelse) ver 3.docx
Medbring Basis B bogen samt resultater fra forsøget
Opgave ex intermolekylære bindinger.docx
Perspektiv Emulgatorer.pdf
Pektin_et_naturligt_geleringsmiddel_d91a3aa90e.pdf
Mangan i te - opgave.docx
Arbejdsgrupper i dag:
Spektrofotometri.pptx
Why Tiny Cactus Bugs In Red Food Dye Are A $35 Billion Industry | Big Business | Insider Business
Opgaver med spektrofotometri til Kemi B.docx
Brugerguide_til_Capture_LIFE_2_b51ef4451a.pdf
Extractors | Undervisning
Why Tiny Cactus Bugs In Red Food Dye Are A $35 Billion Industry. - Google-søgning
medbring skriveredskaber
Grupper til projektet:
Extractors ppt 1 modul.pptx
Baggrundsviden.docx
Vernier Spektralanalyse - Vejldning.docx
Extractors ppt 2 modul.pptx
Standardopløsninger.docx
Studieretningskort.pdf
Medbring Basis B bogen
Titel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Extractors Life projekt
Eleverne har arbejdet med:
- Farver og lys
- Absorption, refleksion og transmission af lys
- Lambert Beers Lov
- Spektrofotometri
- Planlægning og udførelse af eksperimenter på egen hånd.
Forsøg:
- Ekstraktion af karminsyre fra cochenillelus
Eleverne har arbejdet med følgende problemstilling i forløbet: Hvordan kan vi optimere ekstraktionsprocesser, så vi bevarer udbytte og kvalitet, men reducerer ressourceforbruget.
Eleverne arbejder også med nogle af de udfordringer, virksomheder står over for, når de skal leve op til kundeønsker og optimere industrielle ekstraktionsprocesser.
Indhold
Kernestof:
Medbring Basis B bogen samt resultater fra forsøget
Opgave ex intermolekylære bindinger.docx
Perspektiv Emulgatorer.pdf
Pektin_et_naturligt_geleringsmiddel_d91a3aa90e.pdf
Mangan i te - opgave.docx
Arbejdsgrupper i dag:
Spektrofotometri.pptx
Why Tiny Cactus Bugs In Red Food Dye Are A $35 Billion Industry | Big Business | Insider Business
Opgaver med spektrofotometri til Kemi B.docx
Brugerguide_til_Capture_LIFE_2_b51ef4451a.pdf
Extractors | Undervisning
Why Tiny Cactus Bugs In Red Food Dye Are A $35 Billion Industry. - Google-søgning
medbring skriveredskaber
Grupper til projektet:
Extractors ppt 1 modul.pptx
Baggrundsviden.docx
Vernier Spektralanalyse - Vejldning.docx
Extractors ppt 2 modul.pptx
Standardopløsninger.docx
Studieretningskort.pdf
image.png
Medbring Basis B bogen
Titel
Helge Mygind,Ole V Nielsen, Vibeke Axelsen: BASISKEMI B, Haase& søns forlag; sider: 29-37
Husk pen og papir/hæfte
Start ligevægt 2024.pptx
opgaver fra den blåbog om ligevægte B.docx
Husk pen og papir/hæfte og Basis B bogen
Lav opgave 7 på side 35
Undersøgelse af ligevægte ved indgreb - Micro.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Ligevægt
Ligevægt, dynamisk ligevægt, ligevægtsloven, ligevægtskonstanten, forskydning af ligevægt, ikke-ligevægt og Le Chateliers princip.
Beregning af reaktionsdeltager i ligevægt og ved forskydning.
Temperaturændringer herunder exotem og endoterm
Eleverne skal:
- kunne redegøre for begrebet ligevægtssystem og dynamisk ligevægt
- kunne opstille reaktionsbrøken på basis af stofmængdekoncentrationer for simple reaktioner
- kunne opskrive ligevægtsloven og angive enheden for ligevægstskonstanten
- kunne beregne en størrelse for reaktionsbrøken og vurdere om der er opnået ligevægt
- kunne vurdere ligevægstforskydninger både ud fra Le Charteliers princip og ud fra ligevægtsloven ved ændring i koncentrationer, volumen eller temperatur
- kunne beregne aktuelle koncentrationer ved ligevægt ud fra ligevægtsloven efter opstilling af start, ændring og ligevægts skema
Øvelse:
Undersøgelse af ligevægt ved indgreb (forskydningsprincippet) + volumen forøgelse
Indhold
Kernestof:
Medbring Basis B bogen
Opgaver med spektrofotometri til Kemi B.docx
Titel
Helge Mygind,Ole V Nielsen, Vibeke Axelsen: BASISKEMI B, Haase& søns forlag; sider: 29-37, 39-42, 44-45, 51, 53-55
Husk pen og papir/hæfte
Start ligevægt 2024.pptx
opgaver fra den blåbog om ligevægte B.docx
Husk pen og papir/hæfte og Basis B bogen
Lav opgave 7 på side 35
Undersøgelse af ligevægte ved indgreb - Micro.docx
Ligevægte ver 2023.pptx
Besvar spørgeskema om kemi undervisningen inden modulet
Lav opgave 12 s. 45
Plan for modulet:
Husk bøger, noter skrive redskaber mm
Medbring Basis C bogen
Hvilken syre - hvilken base.pdf
Syre base ppt 2024 kort Basis C.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Syre og Base
Definition af en syre og en base samt syre-base reaktion og begreberne monohydron, dihydron, trihydron syre/base samt amfolyt
Vands autohydronolyse og definition på pH og pOH samt begreberne sur og basisk opløsning i forhold til en syre og en base
Definition af syrestyrke Ks og basestyrke Kb ud fra ligevægtsloven samt inddeling i meget svag, svag, middelstærk og stærk syre/base samt styrkeeksponenten pKs/pKb
Definition af omdannelsesgraden for en syre eller base
Definition af korresponderende syre-basepar og den matematiske sammenhæng pKs+pKb = 14,00
Koloritmetrisk titrering, ækvivalenspunkt og farver af indikatorer samt potentiometrisk titrering og titrerkurve
Beringningen af pH i sure opløsninger er udelukkende lavet ud fra stærk eller ikke-stærk syre. For en ikke-stærk syre løses udtrykket i Maple og den aktuelle koncentration af oxonium bestemmes. På samme måde bestemmes den aktuelle koncentration af hydroxid for ikke-stærke baser. Begrebet puffersystem og pufferligningen samt under hvilke betingelser et puffersystem har størst pufferkapacitet.
Øvelser:
Hvilken Syre hvilken base
Undersøgelse af virkningen af et puffersystem - phosphat puffer (demo)
Hvordan kan man bestemme koncentrationen( og pKs) af en svag og en stærk syre med pH titrering?
Indhold
Kernestof:
Ligevægte ver 2023.pptx
Plan for modulet:
Husk bøger, noter skrive redskaber mm
Medbring Basis C bogen
Hvilken syre - hvilken base.pdf
Syre base ppt 2024 kort Basis C.pptx
Vi mødes i lokale 060 - hvor Sameer fra årgang 21 fortæller om studiet medicinal kemi samt om studie job hos Novo.
Helge Mygind m fl.: BASISKEMI C, Haase & Søns Forlag; sider: 153-165
Læs eksempel 15 s.165 og lav opgave 120, 121 og 122 - HUSK I skal bruge 10 tal log
SYREBASE opgaver til C niveau.doc
Arbejde selv modul
Syrer og baser B1.pptx
Læs eksempel 15 s.165 (Basis C) og lav opgave 120, 121 og 122 - HUSK I skal bruge 10 tal log
medbring opgaven fra onsdags modulet
Medbring både Basis B og C
Makker i dag og i morgen:
Syrer og baser B 2.pptx
Medbring Basis B bogen
Opgaver fra arbejdselv modul
Helge Mygind,Ole V Nielsen, Vibeke Axelsen: BASISKEMI B, Haase& søns forlag; sider: 73-96
Arbejdsark - Olfaktometrisk titrering_HP_MC_0.pdf
Syrer og baser B 3.pptx
Phosphatpuffer.docx
Hvordan kan koncentrationen af en syre bestemmes med pH titrering - B .docx
Du skal øve dig i udledning af puffer ligningen (s.93)
Syre base opgaver.pdf
Puffersystemer 2020.pptx
Medbring Basis B, formelsamling og den blå opgave bog
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Organisk kemi
Navngivning og struktur af følgende stofklasser: alkaner, alkener, alkyner, alkoholer, aldehyder, ketoner samt carboxylsyre og ester
Strukturisomerer, stereoisomerer, cis-trans isomeri, E/Z isomeri. Spejlbilledisomerer og optisk aktivitet.
Eleverne skal
- kende og kunne identificere stofklasserne
- kende og kunne identificere de intermolekylære kræfter: Londonbindinger, Dipol-dipol bindinger, hydrogenbindinger samt ion-dipol bindinger og deres betydning for kogepunkt og opløselighed af stoffer
- kende til fysiske og kemiske egenskaber for de forskellige stofklasser
- kunne tegne strukturformler for molekyler indeholdende de forskellige stofklasser og navngive molekyler også hvis de indeholder flere forskellige stofklasser
- kunne inddele alkoholer i primære, sekundære og tertiære
-kende og kunne identificere de forskellige reaktionstyper (substitution, addition, forbrænding, elimination, kondensation, hydrolyse og oxidation/reduktion)
- kende forskellige typer af isomeri: struktur og stereoisomerer.
Øvelser:
- Intermolekylære kræfter (1. betydning af carbonkædens længde for alkoholers opløselighed i vand, 2. betydning af carbonkædens længde og OH-gruppens placering for alkoholers kogepunkt, 3. blandbarheden af vand og ethanol ved tilsætning af et salt)
- Substitution, addition og forbrænding
- Syntese af ASA med omkryst. test med Fe(+3) og med TLC
Indhold
Kernestof:
Sanserne
Gruppe 1
skydebomuld og kanonslag MR 2024.docx
Vejledning til rapport skrivning af.docx
Rapporter-i-de-naturvidenskabeligefag.docx
Ungeprofilen.dk
ETU (Elevtrivsel)
Medbring Basis B og C bogen
Brug 20-30 min lektie tid på at besvare så mange af efterbehandlings spørgsmålene fra titrerings forsøget du kan nå.
Hvordan kan koncentrationen af en syre bestemmes med pH titrering - B .docx
Medbring Basis C bogen
I skal øve på de 10 første navne på Alkaner
Helge Mygind m fl.: BASISKEMI C, Haase & Søns Forlag; sider: 117-141
Lav opgave 82, 87, 83, 86 fra Basis C (i nævnte rækkefølge) færdig.
Organisk navngivning.doc
2x - Alkoholer I .pdf
Vi skal arbejde med følgende sider i Basis B i modulet:
Helge Mygind,Ole V Nielsen, Vibeke Axelsen: BASISKEMI B, Haase& søns forlag; sider: 127-129, 143-148, 153-155, 157-170, 175-177, 193-206
Valgfagsorientering kemi A.pptx
Grupper til forsøg og rapport:
Substitution addition og forbrænding Kemi B.docx
Til modulet skal I brug 1 time på selv at løse aflevering til i dag.
Brug tid på at færdiggøre foto rapport, der bliver lidt tid til at snakke med din makker i modulet
medbring Basis B og formelsamling
Organisk C og B Basis Kemi.pptx
Medbring kemi B og formelsamling (hvis I kan finde den ;)
Medbring formelsamling
Elementaranalyse skema.docx
Elementaranalyse.pptx
I skal lægge programmet Marvin Sketch på jeres computer:
Marvin Sketch arbejdsark Kemi A.docx
Marvinsketch i Biotek A - Oversigt over mange funktioner KL.docx
MarvinSketch opgaver.docx
Lav 2.17 a) og b) i blå opgavebog
carboxylsyre.pdf
Makkerpar til forsøg:
strukturisomeri opgave ver2.pdf
Lav opgave 119 + 122 s.170 om ester dannelse
Titel
Isomeri del 1.pptx
PRØVE i kap 3 Basis B = side 73 - 99 + 107- 111
Isomeri del 2.pptx
Isomeri opgaver.docx
Ida og Susan fremlægge om farvestofferNoah om batterier og Aksel om det skrå kast
Medbring Basis B bogen
Farvestoffer ver 2022.pptx
Tyndtlagskromatografi på acetylsalicylsyre
Rapport - fremstilling af Acetylsalisylsyre.docx
TLC sider fra Basis A.docx
TLC
Fremstilling af acetylsalicylsyre.ashx m TLC.pdf
Prøve i organisk kemi:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Reaktionshastighed
Definition af reaktionshastighed ud fra reaktanter og produkter og betydningen af koefficienter i reaktionsskemaet
Forskellen på den gennemsnitlige og øjeblikkelige reaktionshastighed og bestemmelsen af reaktionshastigheden grafisk
Metoder til måling af reaktionshastighed
Hastighedsudtryk, reaktionsorden som ikke kan afgøres ud fra reaktionsskemaet, hastighedskonstant
Faktorer der påvirker reaktionshastigheden og temperaturfordeling af molekyler som funktion af temperaturen
Energiprofil og aktiveringsenergi samt katalysatorers mulige påvirkning af energiprofilen
Reaktionsmekanisme med fokus på unimolekylære og bimolekylære elementarreaktioner
Katalysator og inhibitor ved reaktioner
Eksperimentelt:
Bestemmelse af hastighedsudtryk for thiosulfat og syre
Bestemmelse af hastigheden for reaktionen mellem persulfat og iodid med forsinkelse ved tilsætning af thiosulfat - samt se på koncentrations og temperaturens betydningen for hastigheden.
Indhold
Kernestof:
Medbring Basis B bogen
DEMO reaktionshastighed til 6F.pptx
reaktionshastighed demo.docx
Helge Mygind,Ole V Nielsen, Vibeke Axelsen: BASISKEMI B, Haase& søns forlag; sider: 7-26
Opgave energiprofil (2).docx
Uddrag af læreplan Kemi B stx.docx
Grupper til pensum snak:
Øvelse Reaktionshastighed.docx
Pensum repetitionsplan 2x Ke 25.docx
Hast. B ppt.pptx
I skal arbejde i disse grupper til forsøget:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612495966", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612495966", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58612495966" }