Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Anne Jalsøe
|
Hold
|
2023 Ty ms (1g Ty ms, 2g Ty ms)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til tysk
Formål
I grundforløbet er fomålet med tyskundervisningen dels at introducere til faget på gymnasieniveau, dels at udvikle elevernes mundtlige sprogfærdighed og evne til at læse og forstå tysk, dels at give indblik i og kendskab til det tyske sprogområde.
Tekster og film
Martin Suter: Hofer, der Reiseprofi (2009)
Fra: Kirsten Blume og Mette Hermann: Eins, zwei, drei, Gyldendal, s. 72-73
Almut Röhrl: Wie kaufe ich korrekt ein? (2011)
Fra: Gitte Tilling, Christian Dines Miemietz, Hanne Holmelund von Sehested: Greif zu!, Gyldendal 2014, s. 28-29
Liebe jetzt: Ja, nein, vielleicht, tysk serie (2020)
Fra: https://www.zdf.de/serien/liebe-jetzt/ja-nein-vielleicht-100.html
Informationssøgning om Tyskland:
https://urlaub.check24.de/reisewelt/top-20-sehenswuerdigkeiten-deutschland
https://www.expedia.de/explore/die-top-100-der-besten-sehenswurdigkeiten-und-aktivitaten-in-deutschland-
Informationssøgning om Østrig: https://www.voucherwonderland.com/reisemagazin/oesterreich-sehenswuerdigkeiten/)
50 Erfindungen, die die Welt veränderten, Welt.de
Fra: https://www.welt.de/wirtschaft/karriere/leadership/gallery12202607/50-Erfindungen-die-die-Welt-veraenderten.html
Ferdinand von Schirach: “Stinkefisch”, in: Strafe, Btb-Verlag, 2018 (uddrag).
Omfang: Ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Wegfahren und ankommen - EKSAMEN
Formål
Vi skal i dette forløb arbejde med forskellige motiver for at rejse til Tyskland som fx kærlighed, karriere og krig og vil både belyse aktuelle situationer i Tyskland samt undersøge emnet i et historisk perspektiv med tyrkiske gæstearbejdere i Tyskland. Vi vil i den forbindelse undersøge hvilke udfordringer, der er forbundet med at forlade sin hjemstavn og hvilke faktorer, der spiller ind for at man kan "ankomme". Forløbet vil inddrage forskellige tekstgenrer som fx avisartikler og dokumentarfilm.
Kernestof
Stephan Degenhardt: Aus Liebe nach Bonn (2012)
Fra: Kirsten Blume og Mette Hermann: Angekommen, Gyldendal 2017, s. 18-19
Konrad Daubek: Auf der anderen Seite der Krise (2012)
Fra: Kirsten Blume og Mette Hermann: Angekommen, Gyldendal 2017, s. 24-25
Max Fellmann und Kerstin Greiner: Ein Stück vom Glück, Süddeutsche Zeitung (2014) - tekster om Evans Adeny og Zuhair A
Fra: http://sz-magazin.sueddeutsche.de/texte/anzeigen/42531/2/1
Videoer og film
"Heimat in der Fremde", dokumentarfilm vist på SWR
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=v9LjDUOR0-o&t=582s
Almanya (film)
Kan ses på MitCFU fra den 28. maj: https://mitcfu.dk/Materialer/UpcomingLoan
(Skriv til mig, hvis der er problemer)
Omfang ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1 - Svage verber og hovedsætninger
|
18-12-2023
|
Flüchtlinge in Deutschland
|
31-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gemeinschaft und Freundschaft
Formål
Ud fra forskellige tekster og film vil vi undersøge værdien af fællesskaber og venskaber samt følelsen af at stå uden for fællesskabet.
Tekster
Patrick Gödde: Haare ab für Max, Der SPIEGEL (2017)
Fra: Anne Lønberg Eskesen, Genau!, Gyldendal (2018), s. 39-40
Namika: Lieblingsmensch (2015)
Fra: Mette Hermann: Los geht's, Gyldendal (2018), s. 79-80
Dazugehören (anonym)
Anne Lønberg Eskesen: Genau!, Gyldendal (2018), s.16-17
Film
Film: Tschick (2016)
Omfang ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forberedelse til tyskprøve
|
26-02-2024
|
Genaflevering af tyskprøve
|
11-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Märchen
Formål
Vi starter forløbet med at få et overblik over, hvad der kendetegner et eventyr. Med udgangspunkt i dette læser og analyserer vi et udvalg af Brødrene Grimms eventyr.
Tekster
Spielregeln aus dem Märchenland
fra: http://ce.kolding-gym.dk/klasser/märchen/Spielregeln%20aus%20d
em%20Märchenland.doc
Gebrüder Grimm: Frau Trude (1812)
Fra: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_trude
Gebrüder Grimm: Die Sterntaler (1812)
Fra: http://gutenberg.spiegel.de/buch/754/77
Gebrüder Grimm: Dornröschen (1812)
Fra: Grimm: Kinder- und Hausmärchen
Videoer, film og lydfiler
Gebrüder Grimm: Rotkäppchen (2017)
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=-qvpAQKsPTg
Gebrüder Grimm: Die Sterntaler (lydfil)
fra: https://www.vorleser.net/grimm_sterntaler/hoerbuch.html
Omfang ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Artiklernes bøjning og kongruens
|
08-04-2024
|
Forberedelse til tyskprøve 2
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Das dritte Reich - EKSAMEN
Formål
Eleverne skal i dette forløb lære om den nazistiske racelære og give dem indblik i, hvordan nazisterne systematisk prøvede at isolere jøderne i det tyske samfund. Her vil vi fx undersøge hvilke konflikter og dilemmaer nazismen førte til blandt tyske jøder og ikke-jødiske tyskere. Vi vil i den forbindelse undersøge aprilboykotten den 1. april 1933 og rigskrystalnatten den 9. nov. 1938 ud fra skønlitterære tekster og erindringer. Derudover vil vi undersøge ungdommens rolle og nazistisk propaganda i etableringen af det nazistiske fællesskab. Her vil vi bl.a. læse taler af Adolf Hitler og se filmen ”Napola”.
Tekster
Planet Wissen: Nationalsozialistische Rassenlehre
https://www.planetwissen.
de/geschichte/nationalsozialismus/nationalsozialistische_rassenlehre/index.html
Tilde Michels: Freundschaftsringe
Fra: Ursula Hermes, Kurzgeschichten einmal anders, Systime 1998, side 73 - 79
Günther Dahl: Was braucht der Jud ein Klavier? (1988)
Ove Rimi Andersen og Poul Husum: Berlin – Hauptstadt und Metropole, s. 57‐59
Adolf Hitler: Zur Erziehung der Jugend, uddrag af tekster
Baldur von Schirach: Uns’re Fahne flattert uns voran
Film, billeder, videoer
Billeder fra Aprilboykott 1933
Nazistisk propaganda (HJ, BDM, Der Giftpilz)
Film: Napola (2004)
Kan ses på MitCFU fra mandag d. 2. juni: https://mitcfu.dk/Materialer/UpcomingLoan
(Skriv til mig, hvis der er problemer)
Musik og billeder: Vorwärts! Vorwärts! (Uns’re Fahne flattert uns voran)
https://www.youtube.com/watch?v=wbMC0efbdaY
Omfang ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Freundschaftsringe - stikord
|
02-09-2024
|
Grammatik - repetition
|
12-09-2024
|
Was braucht der Jud ein Klavier?
|
20-09-2024
|
Was braucht der Jud ein Klavier - genaflevering
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nachhaltigkeit - EKSAMEN
Formål
Eleverne undersøger og reflekterer i forløbet over fænomenet bæredygtighed. Hvilke klimaforandringer er vi konfronteret med? Hvilke tiltag kan man gennemføre for at opnå en mere bæredygtig verden? Hvilket ansvar har individet og hvorfor er det vanskeligt at ændre sin livsstil? Vi arbejder i den forbindelse særligt med madvaner, men undersøger også hvordan andre mennesker forsøger at leve mere bæredygtigt, fx ved at skralde eller bo CO2-neutralt. Forløbet danner udgangspunkt for et tværfagligt samarbejde med et naturvidenskabeligt fag.
Tekster
Julia Bornstein: Da kann einem ja der Appetit vergehen (2010)
Fra: Gitte Tilling m.fl.: Greif zu!, Gyldendal (2014), s. 30
Matthias Thome: Fleisch aus Soja, Insekten, oder dem Reagenzglas? Die Ökobilanzen im Überblick, GEO-Wissen (ukendt årstal), uddrag fra:
https://www.geo.de/wissen/ernaehrung/23091-rtkl-umweltamt-studie-fleisch-aus-soja-insekten-oder-dem-reagenzglas-die
DIW Berlin: Warum essen wir so viel Fleisch (2020, uddrag)
https://www.diw.de/de/diw_01.c.741625.de/publikationen/roundup/2020_0137/warum_essen_wir_so_viel_fleisch.html
REWE: Essbare Insekten – Insekten der Zukunft?
https://www.rewe.de/ernaehrung/insekten-essen/
Anne Kunze: Warum ein SUV? (Die ZEIT 2012)
Fra: https://www.zeit.de/2012/09/Oeko-Fragebogen
Marcel Leubecher og Simone Meyer: Mmmmh. Lecker, Müll! (2014)
Fra: Anne Lønberg Eskesen: Genau! Gyldendal 2018, s. 128-130
Peter Unfried: Unter Ökos (2011)
Fra: Gitte Tilling m.fl.: Greif zu!, Gyldendal (2014), s. 39-41
Videoer og tabeller
Für Kinder erklärt: Ursachen und Folgen weltweit
https://www.youtube.com/watch?v=E1ZC0FT8z24&t=5s
Galileo: Lieblingsessen Insekten – Dieser Junge isst außergewöhnlich! (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=xB2m8rO80AQ
Tabeller fra de.statista.com, bmel-statistik.de, vzhh.de (gengivet på jeres arbejdsark)
Supplerende stof
Eleverne har desuden arbejdet med emnet "Bæredygtig mad" i samarbejde med et naturvidenskabeligt fag.
Omfang ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Repetition
|
04-11-2024
|
Unter Ökos
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die DDR - EKSAMEN
Formål
Ud fra en kort introduktion til baggrunden for den tyske deling vil vi fokusere på forskellige aspekter af livet i DDR: Hvordan og hvorfor overvågede staten sine borgere og hvordan påvirkede overvågningen menneskelige relationer i staten? Hvordan reagerede forskellige mennesker på det socialistiske system? Hvorfor og hvordan valgte nogle DDR-borgere at flygte? I forløbet vil vi i høj træne mundtlige præsentationer. Både baggrundslitteratur, film, billeder og artikler skal nuancere elevernes opfattelse af dette kapitel i den tyske historie.
Tekster
Hanisauland: Die Teilung Deutschlands
Fra: http://www.hanisauland.de/lexikon/t/teilungdeutschlands.html
Goethe Institut: Alltag in der DDR
Fra: http://www.goethe.de/lhr/prj/kal/ddr/a09/deindex.htm
Planet Wissen: Die Stasi (opdateret 2014)
Fra: http://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiediestasi100.html
Claudia Becker: "Stasi-Ratten" waren an ihm dran, eine war ich (2013)
Fra: http://www.welt.de/vermischtes/prominente/article117190234/Stasi-Ratten- waren-an-ihm-dran-eine-war-ich.html (uddrag - "Jana Döhring: Stasi-Ratte")
Alexander Sarovic: Fluchthelfer vom Tunnel 57, SPIEGEL Geschichte
Uddrag fra: https://www.spiegel.de/geschichte/tunnel-57-in-berlin-die-roehre-in-den-westen-a-1061301.html
Film, videoer og billeder
Youtube-video: Was war Die DDR?
https://www.youtube.com/watch?v=lsnIuUue_RE
Youtube-video: Die DDR einfach und kurz erklärt:
https://www.youtube.com/watch?v=D0RYc-D_G3I
Film: Das schweigende Klassenzimmer (2018)
Kan ses på MitCFU fra den 5. juni: https://mitcfu.dk/Materialer/UpcomingLoan
(Skriv til mig, hvis der er problemer)
Youtube-video: Die Stasi und ihre Methoden:
https://www.youtube.com/watch?v=RDJlXRIAKVo
Youtube-video: Der Mauerfall 1989
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=9tj54f-B-9E
Billeder fra forskellige flugtforsøg over grænsen mellem DDR og BRD
Billeder fra murens fald
Fra: https://www.spiegel.de/geschichte/der-fall-der-berliner-mauer-a-949159.html#fotostrecke-60feea97-0001-0002-0000-000000108968
DDR – Livet bag muren (1): En ny begyndelse på russisk
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20En%20ny%20begyndelse%20p%C3%A5%20russisk&orderby=title&SearchID=7b1b8229-f7d6-4c82-9aa0-1fd0a5f6ef3c&index=1
Massenflucht durch Tunnel Bernauer Straße
Fra: https://www.berlin-mauer.de/videos/massenflucht-durch-tunnel-57-554/
Peter Fechter stirbt beim Fluchtversuch
Fra: https://www.berlin-mauer.de/videos/fluchtversuch-von-peter-fechter-542/
Omfang: Ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Omlagt skriftlighed: Die Flucht
|
21-02-2025
|
Forberedelse til prøve
|
26-02-2025
|
Omlagt skriftlighed 2: Tunnel 57
|
21-03-2025
|
Gruppeaflevering - Omlagt skriftlighed
|
01-04-2025
|
Stikord: Das schweigende Klassenzimmer
|
30-04-2025
|
Forberedelse til tyskprøve
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58631012239",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58631012239",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58631012239"
}