Holdet 2023 Ty ms - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Anne Jalsøe
Hold 2023 Ty ms (1g Ty ms, 2g Ty ms)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til tysk
Titel 2 Wegfahren und ankommen - EKSAMEN
Titel 3 Gemeinschaft und Freundschaft
Titel 4 Märchen
Titel 5 Das dritte Reich - EKSAMEN
Titel 6 Nachhaltigkeit - EKSAMEN
Titel 7 Die DDR - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til tysk

Formål
I grundforløbet er fomålet med tyskundervisningen dels at introducere til faget på gymnasieniveau, dels at udvikle elevernes mundtlige sprogfærdighed og evne til at læse og forstå tysk, dels at give indblik i og kendskab til det tyske sprogområde.


Tekster og film
Martin Suter: Hofer, der Reiseprofi (2009)
Fra: Kirsten Blume og Mette Hermann: Eins, zwei, drei, Gyldendal, s. 72-73

Almut Röhrl: Wie kaufe ich korrekt ein? (2011)
Fra: Gitte Tilling, Christian Dines Miemietz, Hanne Holmelund von Sehested: Greif zu!, Gyldendal 2014, s. 28-29

Liebe jetzt: Ja, nein, vielleicht, tysk serie (2020)
Fra: https://www.zdf.de/serien/liebe-jetzt/ja-nein-vielleicht-100.html

Informationssøgning om Tyskland:
https://urlaub.check24.de/reisewelt/top-20-sehenswuerdigkeiten-deutschland

https://www.expedia.de/explore/die-top-100-der-besten-sehenswurdigkeiten-und-aktivitaten-in-deutschland-

Informationssøgning om Østrig: https://www.voucherwonderland.com/reisemagazin/oesterreich-sehenswuerdigkeiten/)

50 Erfindungen, die die Welt veränderten, Welt.de
Fra: https://www.welt.de/wirtschaft/karriere/leadership/gallery12202607/50-Erfindungen-die-die-Welt-veraenderten.html

Ferdinand von Schirach: “Stinkefisch”, in: Strafe, Btb-Verlag, 2018 (uddrag).


Omfang: Ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Wegfahren und ankommen - EKSAMEN

Formål
Vi skal i dette forløb arbejde med forskellige motiver for at rejse til Tyskland som fx kærlighed, karriere og krig og vil både belyse aktuelle situationer i Tyskland samt undersøge emnet i et historisk perspektiv med tyrkiske gæstearbejdere i Tyskland. Vi vil i den forbindelse undersøge hvilke udfordringer, der er forbundet med at forlade sin hjemstavn og hvilke faktorer, der spiller ind for at man kan "ankomme". Forløbet vil inddrage forskellige tekstgenrer som fx avisartikler og dokumentarfilm.


Kernestof
Stephan Degenhardt: Aus Liebe nach Bonn (2012)
Fra: Kirsten Blume og Mette Hermann: Angekommen, Gyldendal 2017, s. 18-19

Konrad Daubek: Auf der anderen Seite der Krise (2012)
Fra: Kirsten Blume og Mette Hermann: Angekommen, Gyldendal 2017, s. 24-25

Max Fellmann und Kerstin Greiner: Ein Stück vom Glück, Süddeutsche Zeitung (2014) - tekster om Evans Adeny og Zuhair A
Fra: http://sz-magazin.sueddeutsche.de/texte/anzeigen/42531/2/1

Videoer og film
"Heimat in der Fremde", dokumentarfilm vist på SWR
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=v9LjDUOR0-o&t=582s

Almanya (film)
Kan ses på MitCFU fra den 28. maj: https://mitcfu.dk/Materialer/UpcomingLoan
(Skriv til mig, hvis der er problemer)

Omfang ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1 - Svage verber og hovedsætninger 18-12-2023
Flüchtlinge in Deutschland 31-01-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Gemeinschaft und Freundschaft

Formål
Ud fra forskellige tekster og film vil vi undersøge værdien af fællesskaber og venskaber samt følelsen af at stå uden for fællesskabet.


Tekster
Patrick Gödde: Haare ab für Max, Der SPIEGEL (2017)
Fra: Anne Lønberg Eskesen, Genau!, Gyldendal (2018), s. 39-40

Namika: Lieblingsmensch (2015)
Fra: Mette Hermann: Los geht's, Gyldendal (2018), s. 79-80

Dazugehören (anonym)
Anne Lønberg Eskesen: Genau!, Gyldendal (2018), s.16-17

Film
Film: Tschick (2016)

Omfang ca. 30 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til tyskprøve 26-02-2024
Genaflevering af tyskprøve 11-03-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Märchen

Formål
Vi starter forløbet med at få et overblik over, hvad der kendetegner et eventyr. Med udgangspunkt i dette læser og analyserer vi et udvalg af Brødrene Grimms eventyr.


Tekster
Spielregeln aus dem Märchenland
fra: http://ce.kolding-gym.dk/klasser/märchen/Spielregeln%20aus%20d
em%20Märchenland.doc

Gebrüder Grimm: Frau Trude (1812)
Fra: https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_trude

Gebrüder Grimm: Die Sterntaler (1812)
Fra: http://gutenberg.spiegel.de/buch/754/77

Gebrüder Grimm: Dornröschen (1812)
Fra: Grimm: Kinder- und Hausmärchen


Videoer, film og lydfiler
Gebrüder Grimm: Rotkäppchen (2017)
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=-qvpAQKsPTg

Gebrüder Grimm: Die Sterntaler (lydfil)
fra: https://www.vorleser.net/grimm_sterntaler/hoerbuch.html

Omfang ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Artiklernes bøjning og kongruens 08-04-2024
Forberedelse til tyskprøve 2 05-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Das dritte Reich - EKSAMEN

Formål
Eleverne skal i dette forløb lære om den nazistiske racelære og give dem indblik i, hvordan nazisterne systematisk prøvede at isolere jøderne i det tyske samfund. Her vil vi fx undersøge hvilke konflikter og dilemmaer nazismen førte til blandt tyske jøder og ikke-jødiske tyskere. Vi vil i den forbindelse undersøge aprilboykotten den 1. april 1933 og rigskrystalnatten den 9. nov. 1938 ud fra skønlitterære tekster og erindringer. Derudover vil vi undersøge ungdommens rolle og nazistisk propaganda i etableringen af det nazistiske fællesskab. Her vil vi bl.a. læse taler af Adolf Hitler og se filmen ”Napola”.


Tekster
Planet Wissen: Nationalsozialistische Rassenlehre
https://www.planetwissen.
de/geschichte/nationalsozialismus/nationalsozialistische_rassenlehre/index.html

Tilde Michels: Freundschaftsringe
Fra: Ursula Hermes, Kurzgeschichten einmal anders, Systime 1998, side 73 - 79

Günther Dahl: Was braucht der Jud ein Klavier? (1988)
Ove Rimi Andersen og Poul Husum: Berlin – Hauptstadt und Metropole, s. 57‐59

Adolf Hitler: Zur Erziehung der Jugend, uddrag af tekster

Baldur von Schirach: Uns’re Fahne flattert uns voran

Film, billeder, videoer
Billeder fra Aprilboykott 1933

Nazistisk propaganda (HJ, BDM, Der Giftpilz)

Film: Napola (2004)
Kan ses på MitCFU fra mandag d. 2. juni: https://mitcfu.dk/Materialer/UpcomingLoan
(Skriv til mig, hvis der er problemer)

Musik og billeder: Vorwärts! Vorwärts! (Uns’re Fahne flattert uns voran)
https://www.youtube.com/watch?v=wbMC0efbdaY

Omfang ca. 50 sider


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Freundschaftsringe - stikord 02-09-2024
Grammatik - repetition 12-09-2024
Was braucht der Jud ein Klavier? 20-09-2024
Was braucht der Jud ein Klavier - genaflevering 08-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nachhaltigkeit - EKSAMEN

Formål
Eleverne undersøger og reflekterer i forløbet over fænomenet bæredygtighed. Hvilke klimaforandringer er vi konfronteret med? Hvilke tiltag kan man gennemføre for at opnå en mere bæredygtig verden? Hvilket ansvar har individet og hvorfor er det vanskeligt at ændre sin livsstil? Vi arbejder i den forbindelse særligt med madvaner, men undersøger også hvordan andre mennesker forsøger at leve mere bæredygtigt, fx ved at skralde eller bo CO2-neutralt. Forløbet danner udgangspunkt for et tværfagligt samarbejde med et naturvidenskabeligt fag.


Tekster
Julia Bornstein: Da kann einem ja der Appetit vergehen (2010)
Fra: Gitte Tilling m.fl.: Greif zu!, Gyldendal (2014), s. 30

Matthias Thome: Fleisch aus Soja, Insekten, oder dem Reagenzglas? Die Ökobilanzen im Überblick, GEO-Wissen (ukendt årstal), uddrag fra:
https://www.geo.de/wissen/ernaehrung/23091-rtkl-umweltamt-studie-fleisch-aus-soja-insekten-oder-dem-reagenzglas-die

DIW Berlin: Warum essen wir so viel Fleisch (2020, uddrag)
https://www.diw.de/de/diw_01.c.741625.de/publikationen/roundup/2020_0137/warum_essen_wir_so_viel_fleisch.html

REWE: Essbare Insekten – Insekten der Zukunft?
https://www.rewe.de/ernaehrung/insekten-essen/

Anne Kunze: Warum ein SUV? (Die ZEIT 2012)
Fra: https://www.zeit.de/2012/09/Oeko-Fragebogen

Marcel Leubecher og Simone Meyer: Mmmmh. Lecker, Müll! (2014)
Fra: Anne Lønberg Eskesen: Genau! Gyldendal 2018, s. 128-130

Peter Unfried: Unter Ökos (2011)
Fra: Gitte Tilling m.fl.: Greif zu!, Gyldendal (2014), s. 39-41

Videoer og tabeller
Für Kinder erklärt: Ursachen und Folgen weltweit
https://www.youtube.com/watch?v=E1ZC0FT8z24&t=5s

Galileo: Lieblingsessen Insekten – Dieser Junge isst außergewöhnlich! (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=xB2m8rO80AQ

Tabeller fra de.statista.com, bmel-statistik.de, vzhh.de (gengivet på jeres arbejdsark)


Supplerende stof
Eleverne har desuden arbejdet med emnet "Bæredygtig mad" i samarbejde med et naturvidenskabeligt fag.

Omfang ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Repetition 04-11-2024
Unter Ökos 21-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Die DDR - EKSAMEN

Formål
Ud fra en kort introduktion til baggrunden for den tyske deling vil vi fokusere på forskellige aspekter af livet i DDR: Hvordan og hvorfor overvågede staten sine borgere og hvordan påvirkede overvågningen menneskelige relationer i staten? Hvordan reagerede forskellige mennesker på det socialistiske system? Hvorfor og hvordan valgte nogle DDR-borgere at flygte? I forløbet vil vi i høj træne mundtlige præsentationer. Både baggrundslitteratur, film, billeder og artikler skal nuancere elevernes opfattelse af dette kapitel i den tyske historie.


Tekster
Hanisauland: Die Teilung Deutschlands
Fra: http://www.hanisauland.de/lexikon/t/teilungdeutschlands.html

Goethe Institut: Alltag in der DDR
Fra: http://www.goethe.de/lhr/prj/kal/ddr/a09/deindex.htm

Planet Wissen: Die Stasi (opdateret 2014)
Fra: http://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiediestasi100.html

Claudia Becker: "Stasi-Ratten" waren an ihm dran, eine war ich (2013)
Fra: http://www.welt.de/vermischtes/prominente/article117190234/Stasi-Ratten- waren-an-ihm-dran-eine-war-ich.html (uddrag - "Jana Döhring: Stasi-Ratte")

Alexander Sarovic: Fluchthelfer vom Tunnel 57, SPIEGEL Geschichte
Uddrag fra: https://www.spiegel.de/geschichte/tunnel-57-in-berlin-die-roehre-in-den-westen-a-1061301.html



Film, videoer og billeder
Youtube-video: Was war Die DDR?
https://www.youtube.com/watch?v=lsnIuUue_RE

Youtube-video: Die DDR einfach und kurz erklärt:
https://www.youtube.com/watch?v=D0RYc-D_G3I

Film: Das schweigende Klassenzimmer (2018)
Kan ses på MitCFU fra den 5. juni: https://mitcfu.dk/Materialer/UpcomingLoan
(Skriv til mig, hvis der er problemer)

Youtube-video: Die Stasi und ihre Methoden:
https://www.youtube.com/watch?v=RDJlXRIAKVo

Youtube-video: Der Mauerfall 1989
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=9tj54f-B-9E

Billeder fra forskellige flugtforsøg over grænsen mellem DDR og BRD
Billeder fra murens fald
Fra: https://www.spiegel.de/geschichte/der-fall-der-berliner-mauer-a-949159.html#fotostrecke-60feea97-0001-0002-0000-000000108968

DDR – Livet bag muren (1): En ny begyndelse på russisk
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20En%20ny%20begyndelse%20p%C3%A5%20russisk&orderby=title&SearchID=7b1b8229-f7d6-4c82-9aa0-1fd0a5f6ef3c&index=1

Massenflucht durch Tunnel Bernauer Straße
Fra: https://www.berlin-mauer.de/videos/massenflucht-durch-tunnel-57-554/

Peter Fechter stirbt beim Fluchtversuch
Fra: https://www.berlin-mauer.de/videos/fluchtversuch-von-peter-fechter-542/


Omfang: Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omlagt skriftlighed: Die Flucht 21-02-2025
Forberedelse til prøve 26-02-2025
Omlagt skriftlighed 2: Tunnel 57 21-03-2025
Gruppeaflevering - Omlagt skriftlighed 01-04-2025
Stikord: Das schweigende Klassenzimmer 30-04-2025
Forberedelse til tyskprøve 01-05-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer