Holdet 2023 Ty ad - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Hans Christian Simonsen
Hold 2023 Ty ad (1g Ty ad, 2g Ty ad)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til TyF B
Titel 2 Liebe
Titel 3 Forløb#3 Freundschaft
Titel 4 Urlaub und Reisen
Titel 5 Verbrechen
Titel 6 DDR

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til TyF B

Introduktion til tyskfaget.

I forløbet repeteres og bygges videre på undervisningen i grundforløbet.

Der arbejdes især med tilegnelse af ordforråd, mundtlig sprogfærdighed og læsning af simple tekster.

Materiale
Mette Hermann "Los geht's" pp. 6 - 18.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Liebe

Liebe
Klassen læser kortere tekster i Mette Hermann "Los geht's!" til temaet kærlighed. Der suppleres med øvelser fra "Min Læring".
Der skal oparbejdes et ordforråd til emnet. Generelt er målet at udvide elevernes ordforråd.
Mundtlig sprogfærdighed og udtale trænes løbende med samtaleøvelser, samtaler på klassen, oplæsning og lytteøvelser.
Grammatik: sikkerhed i verbernes konjugation.

Læsetekster
Bosse "Liebe ist leise
Heine "Ein Jüngling liebt ein Mädchen
Andreas Bourani: "Auf anderen Wegen"
Gabriele Wohmann: "Ein netter Kerl"
"Die Seerosennixe"
Nadja Einzmann "Narzissen über den Tag".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 5 Verbrechen

I forløbet arbejdes der med forskillge sider af temaet "Verbrechen". Forløbet arbejder med Mette Hermanns "Gewalt und Verbrechen".

Faglige mål
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi

Kernestof
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år.

Kernetekster

Film



Litteratur
F. von Schirach "DNA", "Anatomie"
Angelika Mechtel "Marthas kleine Reise"

Uden for tema: I december læses Wolfgang Borchert "Die drei dunklen Könige"

Der arbejdes endvidere med verber mshp. personlige og possessive pronominer.

Fagligt stof cirka 40 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DDR

Forløbet om DDR beskæftiger sig med statens oprettelse i 1949, dagliglivet som det tog sig ud fra Andreas Kilings barndoms- og ungdomserindringer. D

Der læses et enkelt værk af højere sværhedsgrad samt en tegneserie. Førstnævnte selvbiografi omhandler såvel sider af livet i DDR som en skildring af forfatterens flugt til Vesttyskland i 1970'erne.


Kernestof, der behandles i forløbet:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge


Grammatik
Relative pronominer
Sammensatte verber.

Materialer


Ove Rimi Andersen og Poul Husum "Es war einmal ein Land" (Tysklforlaget 2015):

David Ensikat: "Der Anfang oder: Warum die DDR nur ein ein halbes Land war". pp. 7-9.
"Der Soldat von Treptow", pp. 30-35.
Andreas Kieling "Gelernter DDR-Bürger", pp. 44-57 (af Kielings barndoms- og ungdomserindringer)

Kate Fuchs og Mathilde Sinding:
"Auf uns"  Flix "Frank" + arbejdsopgaver til tegneserien, pp. 290-296.

Alexander Sarovic (Spiegel Geschichte) “Fluchthelfer von Tunnel 57

Grammatiske temaer i forløbet: sammensatte verber og relative pronominer.
Häckert og Lohse "Alles in allem", pp. 74-78 + 79-83

Ove rimi Andersen og Poul Husum  "Berliner Chronik II (1945-1991) i "Berlin - Hauptstadt und Metropole" (Munksgaard 1995), pp. 72-75

Video "DDR-Bürger auf Reisen" : https://www.youtube.com/watch?v=M7bQw75cy7w

Fagligt stof 42 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer