Holdet 2023 Ty bz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Marc Hammer
Hold 2023 Ty bz (1g Ty bz, 2g Ty bz)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til tysk
Titel 2 Deutsche Musikvideos und Kurzfilme
Titel 3 Träume
Titel 4 Verbrechen
Titel 5 Lübeck
Titel 6 Klimawandel und Nachhaltigkeit
Titel 7 FF Bæredygtig mad
Titel 8 Die Großstadt (Berlin)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til tysk

Dette forløb indgår IKKE som grundlag for den mundtlige eksamen.

Forløbet skal give en introduktion til tyskundervisningen i gymnasiet og hjælpe med afklaring af valg af studieretning. I undervisningen vil vi gennem alsidige øvelser og læsning af kortere forskelligartede tekster have fokus på træning af den mundtlige sprogproduktion. Grammatisk repeterer vi noget af det centrale fra folkeskolens undervisning: Hjælpeverber og svage verber. I forløbet har vi fokus på tilegnelsen af sprog, gættestrategier og brugen af chunks.

Materiale:
Martin Suter: Hofer, der Reiseprofi (overfladisk læsning)
von Schiirach: Stinkefisch
Liebe jetzt (video)
Desuden internetsøgning og tekster om "Umwelt", Deutsche Erfindungen" og "Reisen"



Omfang 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Deutsche Musikvideos und Kurzfilme

Dette forløb indgår IKKE som grundlag for den mundtlige eksamen.

Beskrivelse:
Vi arbejder med forskellige temaer i forbindelse med tyske musikvideoer og  kortfilm. Vi arbejder med faste vendinger og chunks. til sidst i forløbet skal eleverne lave deres egen musikvideo eller kortfilm, som de viser i klassen. Elevernes erfaringer fra lommefilmsprojektet inddrages.  


Kortfilm:
Kinderspiel (Filmstriben)
Hundefutter (Filmcentralen)
Schwarzfahrer (CFU)
Spielzeugland (CFU)


Musikvideos:
Rammstein "Deutschland"
Sido und Bourani "Astronaut"
Nena "99 Luftballons"

Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Träume

Dette forløb indgår som grundlag for den mundtlige eksamen.

Beskrivelse og faglige mål:
Forløbet behandler tekster og problemstillinger i relation til det overordnede emne ”Träume”. Vi forholder os både til de mere individuelle drømme, som man kan have for sit eget liv, og de mere overordnede vedr. samfundets og verdens udvikling.
Centralt i forløbet står træningen af mundtligt at kunne redegøre for egne tanker og drømme, referere tekster og diskutere forskellige synspunkter.

Vi har især fokus på disse faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse.

Materialer:
Kernestof:
- Tim Bendzko: Keine Maschine (Los geht´s - som PDF)
- Christina Stürmer: “Lebe lauter” (in Stürmer und Dränger - som PDF)
- Julia Engelmann: Ich habe einen Traum (in Los geht´s - som PDF)
- Julia Engelmann: Erwachsenwerden (in Stürmer und Dränger - som PDF)
- „Die fetten Jahre sind vorbei“. Ein Film von Hans Weingartner (2004).
- Drejebog "Die fetten Jahre sind vorbei", Tyskforlaget. (scene 1-2, 30, 67, 105-107)
- Ballon (film) - Flugten fra Østtyskland (set på CFU)

Omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Verbrechen

Dette forløb indgår som grundlag for den mundtlige eksamen.

Forløbet starter i 1g og fortsættes i 2g.

Beskrivelse og faglige mål:
Eleverne skal læse fire tekster og se en spillefilm. I forbindelse med læsningen af to af teksterne ses filmatiseringerne af selvsamme tekster (Anatomie og Kinder). I forløbet skal eleverne have et indblik i det overordnede emne "Verbrechen" og herunder begreber som Opfer, Täter, Schuld und Strafe. Undervejs i forløbet opbygger vi en Wortschatz til emnet, som indeholder substantiver, verber, adjektiver og chunks, ligesom vi diskuterer kompleksiteten i de fire førnævnte begreber (Opfer, Täter, Schuld, Strafe).

Særlige fokuspunkter:
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk.
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier


Væsentligste arbejdsformer:
- pararbejde
- samtale i små grupper med læreren.
- fremlæggelser

Materialer:
Kernestof:

Ferdinand von Schirach: "Kinder" (Tekst (PDF) og CFU-film - tekst taget fra bogen: Uffe Hartvig Larsen: "Schuld", Tyskforlaget, 2013)

Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (Tekst (PDF)  og CFU-film - tekst taget fra bogen: Fuchs/Sinding: "Auf uns" 2016)

"Der Fall Collini" (Film på Filmstriben)
       
Milena Moser: "Letzte Pizza"  (som PDF)

Milena Moser "Der Mord im Zug" (som PDF), in Milena Moser: Mein neunter Mord, rororo 1996.

Supplerende stof:
Ferdinand von Schirach: "Summertime" (set på CFU)


Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Lübeck

Dette emne indgår IKKE som grundlag for den mundtlige eksamen.

Beskrivelse og faglige mål:
Eleverne skal have viden om Lübeck i et historisk perspektiv. De skal kunne bevæge sig rundt i Lübeck og bruge det tyske sprog til at søge oplysninger og viden.  

Fokuspunkter:
• forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• inddrage en grundlæggende viden om levevilkår, værdier og normer i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier
• udvikle elevernes innovative kompetencer (produkt)

Antal sider: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Klimawandel und Nachhaltigkeit

Dette forløb indgår som grundlag for den mundtlige eksamen.


Beskrivelse og faglige mål:
I forløbet behandler vi aktuelle problemstillinger i relation til det overordnede tema "Klimawandel und Nachhaltigkeit". Eleverne skal igennem forskelligartet materiale arbejde med miljømæssige udfordringer og forholde sig til, hvordan samfundet og de selv kan ændre vaner.

Særlige fokuspunkter:
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner
med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internet
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag


Væsentligste arbejdsformer:
- Pararbejde
- Diskussion
- Fremlæggelser


Forløbet hænger sammen med FF4-forløbet om bæredygtig mad, som er et samarbejde med fagene kemi, biologi, fysik og naturgeografi.

Materialer:
Kernestof:
- Wieviel CO2 hinterlässt du?:
Video: http://www.bpb.de/mediathek/179357/wieviel-co2-hinterlaesst-du

- Was ist der Treibhauseffekt?:
Video: http://www.bpb.de/mediathek/179226/was-ist-der-treibhauseffekt

- Umweltschutz und Klimawandel (podcast og PDF):
https://slowgerman.com/2019/10/16/sg-191-umweltschutz-und-klimawandel/

- "Alle lieben Hamburger" (tekst fra hjemmesiden: www.umwelt-im-unterricht.de) - som PDF

- „Essbare Insekten - Essen der Zukunft“ (en gloseret, forkortet udgave af teksten fra følgende hjemmeside: https://www.rewe.de/ernaehrung/insekten-essen/) - som PDF


- "Was macht mehr satt" (tekst fra hjemmesiden: www.umwelt-im-unterricht.de) - som PDF

- ”Junge isst Insekten”: https://www.youtube.com/watch?v=xB2m8rO80AQ (video om at spise insekter fra barnsben af)

- "Da kann einem ja der Appetit vergehen", fra bogen "Greif zu". - som PDF

- Klimakampf - Fridays for future:
https://www.zeit.de/campus/2019-02/fridays-for-future-luisa-neubauer-organisatorin-demonstration-schueler-klimaschutz
(Forkortet udgave med gloser - som PDF).

Supplerende stof:

- Die 7 besten Gründe, warum Sie kein Fleisch essen sollten; taget fra følgende link: https://www.peta.de/themen/gruende-gegen-fleisch/
(denne tekst indgår i FF-forløbet om bæredygtig mad og bliver brugt til at vise argumentationsanalyse og appelformer)

-Luisa Neubauer (Interview)
https://www.youtube.com/watch?v=u0Njh4L-IxA


-  Andre tekster brugt i forbindelse med FF4 om kød versus ikke kød (findes i ressourcerum)

Omfang: 35 sider




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 FF Bæredygtig mad

Dette forløb indgår IKKE som grundlag for den mundtlige eksamen.

Faglige mål:

Eleverne skal lære: 
- At tilegne sig relevant faglig viden om emnet bæredygtig mad. 
- At udarbejde en tværfaglig problemformulering med tilhørende problemstillinger og besvare problemformuleringen. 
- At forklare, hvordan de to fag bidrager til besvarelse af problemformuleringen 
- At anvende forskellige faglige metoder og gøre sig overvejelser herom. 
- At tilrettelægge en projektorganiseret arbejdsproces ved undersøgelse af en problemformulering. 
- At formidle fagligt stof i et korrekt fagsprog. 
- At overveje, hvordan emnet kan understøtte FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. 
- At formidle og vurdere resultater fra enkle undersøgelser eller eksperimenter. 
- At udarbejde en korrekt litteraturliste.  

Produktkrav:

Posteren skal indeholde: 
- Titel 
- Problemformulering og problemstillinger 
- Besvarelse af problemstillingerne ved anvendelse af de to fag. NB: Der skal indgå citater på dit fremmedsprog og evt. forsøgsresultater skal præsenteres. 
- Kort beskrivelse af anvendte metoder i de to fag 
- Konklusion (= besvarelse af den overordnede problemformulering)
- Perspektivering til FN’s verdensmål 
- Litteraturliste 
Posteren skal fremlægges. Fremlæggelsen må max vare 10 minutter.

Materiale:
- Die 7 besten Gründe, warum Sie kein Fleisch essen sollten; taget fra følgende link: https://www.peta.de/themen/gruende-gegen-fleisch/
(denne tekst indgår i FF-forløbet om bæredygtig mad og bliver brugt til at vise argumentationsanalyse og appelformer)

- Tekster om kød versus ikke kød  og bæredygtig mad i ressourcerum.


Omfang: 10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Die Großstadt (Berlin)

Dette forløb indgår som grundlag for den mundtlige eksamen.

Beskrivelse og faglige mål:
Vi vil beskæftige os med Berlin som storby i et historisk og nutidigt perspektiv. De inddragne tekster koncentrerer sig om de muligheder og udfordringer for det enkelte menneske, som storbyen Berlin har budt og byder på. Herunder vil vi bl.a. se på, hvordan storbyen og det enkelte menneske indbyrdes påvirker hinanden i forhold til livsform og udfoldelsesmuligheder.


Særlige fokuspunkter:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks



Væsentligste arbejdsformer:
- autentiske samtalesituationer
- gruppearbejde
- diskussion


Materiale

Kernestof:
- Georg Grosz: Berlin 1912 (PDF)
- Erich Kästner: Besuch vom Lande (1929 - PDF)

- Film: Der Baader-Meinhof Komplex (CFU)

- Tekst: Scener fra drejebogen til filmen Der Baader-Meinhof Komplex Tyskforlaget:
Scene 5-6, 13, 17.

- Film: Das Leben der Anderen (CFU)

- Tekst: Scener fra drejebogen til filmen "Das Leben der Anderen", Tyskforlaget.
Scene 25-28 og 181

- Jana Hensel: Berliner Affären, Aus der Anthologie „Neue Deutsche Mädchen“, Rowolt Verlag 2008 - som PDF med gloser.

- Die Prinzen: Berlin (som PDF)

- Seeed: Dickes B (som PDF og musikvideo)


Supplerende stof:

- 50 Menschen, eine Frage: Was ist Berlin für dich?
https://www.youtube.com/watch?v=K4-rNrlccsY

Bildersammlung: Deutscher Expressionismus (Grosz, Meidner, Dix mm)

Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer