Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty bz - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Marc Hammer
Hold
2023 Ty bz (
1g Ty bz
,
2g Ty bz
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til tysk
Titel 2
Deutsche Musikvideos und Kurzfilme
Titel 3
Träume
Titel 4
Verbrechen
Titel 5
Lübeck
Titel 6
Klimawandel und Nachhaltigkeit
Titel 7
FF Bæredygtig mad
Titel 8
Die Großstadt (Berlin)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til tysk
Dette forløb indgår IKKE som grundlag for den mundtlige eksamen.
Forløbet skal give en introduktion til tyskundervisningen i gymnasiet og hjælpe med afklaring af valg af studieretning. I undervisningen vil vi gennem alsidige øvelser og læsning af kortere forskelligartede tekster have fokus på træning af den mundtlige sprogproduktion. Grammatisk repeterer vi noget af det centrale fra folkeskolens undervisning: Hjælpeverber og svage verber. I forløbet har vi fokus på tilegnelsen af sprog, gættestrategier og brugen af chunks.
Materiale:
Martin Suter: Hofer, der Reiseprofi (overfladisk læsning)
von Schiirach: Stinkefisch
Liebe jetzt (video)
Desuden internetsøgning og tekster om "Umwelt", Deutsche Erfindungen" og "Reisen"
Omfang 20 sider
Indhold
Kernestof:
Velkommen til tysk i studieretningsforløbet.
1bz Mandag den 30.10.23
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Deutsche Musikvideos und Kurzfilme
Dette forløb indgår IKKE som grundlag for den mundtlige eksamen.
Beskrivelse:
Vi arbejder med forskellige temaer i forbindelse med tyske musikvideoer og kortfilm. Vi arbejder med faste vendinger og chunks. til sidst i forløbet skal eleverne lave deres egen musikvideo eller kortfilm, som de viser i klassen. Elevernes erfaringer fra lommefilmsprojektet inddrages.
Kortfilm:
Kinderspiel (Filmstriben)
Hundefutter (Filmcentralen)
Schwarzfahrer (CFU)
Spielzeugland (CFU)
Musikvideos:
Rammstein "Deutschland"
Sido und Bourani "Astronaut"
Nena "99 Luftballons"
Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Velkommen til tysk i studieretningsforløbet.
1bz Mandag den 30.10.23
I skal øve jer på at genfortælle handlingen i filmen fra sidste modul (Kinderspiel). I kan bruge de vendinger og sætninger, som vi brugte sidst (se docs).
1bz torsdag den 2.11.23
Selv om det er lang tid siden, skal I øve jer i mundtligt at genfortælle handlingen i kortfilmen Hundefutter fra sidst. I skal ligeledes øve jer i at fortælle om de to hovedpersoner. I det vedhæftede docs fra sidst kan I se stikordene fra sidste gang
1bz mandag 20.11.23
I skal skrive 4 sætninger om kortfilmen Schwarzfahrer fra sidst i Elevfeedback. I nåede at skrive et par sætninger om filmen til sidst i sidste modul. I kan blot kopiere jeres sætninger fra sidst ind først og herefter skrive resten. I finder jeres sæ
1bz onsdag 22.11.23
Øv jer på at genfortælle handlingen i kortfilmen fra sidst (Spielzeugland). I skal også øve jer på at karakterisere de to hovedpersoner (Heinrich og hans mor).
1bz torsdag 30.11.23
I skal skrive 3 sætninger i Elevfeedback om videoen af Rammstein fra sidst. I skal bruge nogle af ordene fra sidst:
1bz mandag 4.12.23
Øv jer i at fortælle om musikvideoen fra sidst "Astronaut".
Deutsche Filme und Musikvideos.docx
1bz ons 6.12.23
I arbejder med jeres musikvideo/kortfilm. Hvis I skal bruge udklædning eller andet, skal I medbringe det. Kravene til filmen/videoen står i dokumentet. I begyndelsen af modulet gennemgår jeg lige planen en ekstra gang; der var en del væk i sidste mod
Vi mødes ved modulets start i 139. Herefter har I hele modulet til at filme, redigere, sætte undertekster på mm. Husk at være forberedt, så I ved, hvad der skal ske i modulet (replikker, udklædning, steder hvor I skal filme mm).
I viser jeres film/musikvideoer for klassen. Efter hver film/video snakker vi om den på tysk.
Onsdag den 20.12.23
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Träume
Dette forløb indgår som grundlag for den mundtlige eksamen.
Beskrivelse og faglige mål:
Forløbet behandler tekster og problemstillinger i relation til det overordnede emne ”Träume”. Vi forholder os både til de mere individuelle drømme, som man kan have for sit eget liv, og de mere overordnede vedr. samfundets og verdens udvikling.
Centralt i forløbet står træningen af mundtligt at kunne redegøre for egne tanker og drømme, referere tekster og diskutere forskellige synspunkter.
Vi har især fokus på disse faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse.
Materialer:
Kernestof:
- Tim Bendzko: Keine Maschine (Los geht´s - som PDF)
- Christina Stürmer: “Lebe lauter” (in Stürmer und Dränger - som PDF)
- Julia Engelmann: Ich habe einen Traum (in Los geht´s - som PDF)
- Julia Engelmann: Erwachsenwerden (in Stürmer und Dränger - som PDF)
- „Die fetten Jahre sind vorbei“. Ein Film von Hans Weingartner (2004).
- Drejebog "Die fetten Jahre sind vorbei", Tyskforlaget. (scene 1-2, 30, 67, 105-107)
- Ballon (film) - Flugten fra Østtyskland (set på CFU)
Omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Øv jer på at fortælle om jeres juleferie på tysk.
Torsdag den 4.1.23
Bendzko Keine Maschine.pdf
I skal læse den vedhæftede tekst "Lebe lauter" af Christina Stürmer i forbindelse med vores forløb "Träume". Forsøg at forstå teksten og genfortæl handlingen for dig selv efterfølgende. I sangen tales der til "et Du", på tysk siger man "Das Du" og de
Lebe lauter - E-Text.pdf
Christina Stürmer - Lebe Lauter (Lyrics & English Translation)
Arbeitsblatt Lebe lauter.docx
Torsdag den 11.1.24
Læs den vedhæftede tekst "Ich habe einen Traum" af Julia Engelmann. Efterfølgende skal I lave en liste over de ting, hun har drømt om i løbet af sit liv. (I skal ikke lave nogle af de opgaver, der kommer efter teksten i dokumentet).
Engelmann Ich habe einen Traum.pdf
Mandag den 15.1.24
Læs starten af digtet "Erwachsenwerden" af Julia Engelmann ( s.102 - s.103, linje 22). I skal overveje følgende:
Engelmann Erwachsenwerden.pdf
1bz onsdag den 17.1.24
Læs videre i teksten Erwachsenwerden af Julia Engelmann (fra side 103, linje 20 - side105, linje 4). Skriv stikord op til dig selv, som du skal bruge til at fortælle om:
Engelmann Erwachsenwerden.pdf (OCR-scannet)
1bz mandag den 22.1.24
I skal læse resten af digtet "Erwachsenwerden" af Julia Engelmann; læs fra s.105, linje 6. Skriv herefter 7 stikord/chunks i Elevfeedback, som du skal bruge til at forklare, hvad jeget i digtet gerne vil nu i sit liv.
1bz torsdag den 25.1.24
Læs de vedhæftede arbejdsspørgsmål igennem inden modulet.
1bz mandag den 29.1.24
opgave 8.pdf
Den første del af modulet laver vi en lille test i den grammatik, vi har arbejdet med indtil videre - sætningsanalyse, regelmæssige verber, den bestemte artikel(der, die, das..) og den ubestemte artikel (ein, eine...). I må bruge jeres bog Wie geht´s
Arbeitsblatt Die fetten Jahre sind vorbei (7).docx
Øv jer på at genfortælle de 30 minutter, som vi så af filmen "Die fetten Jahre sind vorbei" fra sidste gang. I skrev stikord til filmstykket i slutningen af sidste modul. I modulet ser vi filmen færdig (fra 54.30 min) og jeg introducerer modulet om t
1bz mandag den 5.2.24
I modulet skal I i elevfeedback besvare følgende punkter/spørgsmål til filmen "Die fetten Jahre sind vorbei"
I modulet samler vi op på jeres besvarelser til filmen Die fetten Jahre sind vorbei i Elevfeedback. Øv jer derfor hjemmefra på at fortælle om de enkelte punkter/spørgsmål; brug de sætninger I lavede i arbejd-selv-modulet den 8.2.
Fra sidst:
1bz man 19.2.24
Læs scene 1 og 2 til filmen "Die fetten Jahre sind vorbei" i det vedhæftede. I skal skrive 10 stikord/vendinger i Elevfeedback, som I skal bruge til at genfortælle handlingen i de 2 scener. Overvej desuden følgende:
Die fetten Jahre Szene 1-3.pdf
1bz tors 22.2.24
I skal læse side 37 - 38, linje 20 i scene 30 til filmen "Die fetten Jahre sind vorbei" (vedhæftet). I skal skrive 3 hele sætninger i Elevfeedback om handlingen i det læste tekststykke.
Die fetten Jahre Szene 30.pdf
1bz man 26.2.24
I skal læse halvdelen af scene 67 i filmen "Die fetten Jahre sind vorbei" (til og med sætningen midt på s.71....und wir haben uns die von uns selbst besorgt). I skal efterfølgende genfortælle handlingen i det læste tekststykke for jer selv og overvej
Die fetten Jahre Szene 67.pdf
1bz ons 28.2.24
Læs scene 105-107 i det vedhæftede og besvar følgende spørgsmål mundtligt for dig selv:
Die fetten Jahre Szene 105.pdf
1bz man 4.3.24
Skriv 2 sætninger til hvert af de nedenstående spørgsmål til filmen "Die fetten Jahre sind vorbei" i Elevfeedback:
1bz tors 7.3.24
I skal se de vedhæftede arbejdsspørgsmål til filmen igennem.
Fragen an den Film Ballon.docx
1bz mandag den 11.3.24
Øv jer på at genfortælle handlingen i den første del af filmen Ballon fra sidste modul. Brug jeres gloser fra sidst :
I skal skrive stikord og vendinger/chunks under hvert spørgsmål til filmen "Der Ballon" og sætte jeres stikord/vendinger ind i Elevfeedback. Arbejdsspørgsmålene finder I i det vedhæftede. Under det først punkt (Erzählt die Handlung nach) skal I kun s
1bz mandag den 18.3.24
Ingen lektie.
1bz torsdag den 21.3.24
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Verbrechen
Dette forløb indgår som grundlag for den mundtlige eksamen.
Forløbet starter i 1g og fortsættes i 2g.
Beskrivelse og faglige mål:
Eleverne skal læse fire tekster og se en spillefilm. I forbindelse med læsningen af to af teksterne ses filmatiseringerne af selvsamme tekster (Anatomie og Kinder). I forløbet skal eleverne have et indblik i det overordnede emne "Verbrechen" og herunder begreber som Opfer, Täter, Schuld und Strafe. Undervejs i forløbet opbygger vi en Wortschatz til emnet, som indeholder substantiver, verber, adjektiver og chunks, ligesom vi diskuterer kompleksiteten i de fire førnævnte begreber (Opfer, Täter, Schuld, Strafe).
Særlige fokuspunkter:
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk.
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
Væsentligste arbejdsformer:
- pararbejde
- samtale i små grupper med læreren.
- fremlæggelser
Materialer:
Kernestof:
Ferdinand von Schirach: "Kinder" (Tekst (PDF) og CFU-film - tekst taget fra bogen: Uffe Hartvig Larsen: "Schuld", Tyskforlaget, 2013)
Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (Tekst (PDF) og CFU-film - tekst taget fra bogen: Fuchs/Sinding: "Auf uns" 2016)
"Der Fall Collini" (Film på Filmstriben)
Milena Moser: "Letzte Pizza" (som PDF)
Milena Moser "Der Mord im Zug" (som PDF), in Milena Moser: Mein neunter Mord, rororo 1996.
Supplerende stof:
Ferdinand von Schirach: "Summertime" (set på CFU)
Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie.
1bz onsdag den 10.4.24
Von Schirach Kinder.pdf
I skal læse den første del af teksten Kinder (s.49 - s.50, linje 8), som vi så som film i sidste modul. Efterfølgende skal I skrive 5 sætninger om handlingen i det første tekststykke i Elevfeedback.
Gesprächsübung Freizeit.docx
1bz torsdag den 18.4.24
I skal læse side s.50,linje 12 - s.52, linje 34 i teksten Kinder. Skriv 10 stikord/chunks i Elevfeedback, som du skal bruge til at gengive handlingen. Filmen er booket til jer hos CFU, så I kan se dele af filmen også samtidig med, at I læser.
1bz mandag den 22.4.24
I skal læse resten af teksten Kinder fra s.52, linje 38 og resten af teksten. I skal efterfølgende stille tre spørgsmål til tekstens handling, som I kan stille de andre på holdet i modulet. Skriv de tre spørgsmål ind i Elevfeedback.
1bz onsdag den 24.4.24
I ser filmen "Der Fall Collini" (se link). Som vi har aftalt, ser I den hjemme på Filmstriben. I skal bruge jeres bibliotekskort/kode for at se filmen. Inden I ser filmen skal I læse arbejdsspørgsmålene igennem (vedhæftet). I det efterfølgende modul
Fragen an den Film Der Fall Collini.docx
Sagen Collini
I skal inden modulet have set filmen "Der Fall Collini" (se link). Inden I ser filmen skal I læse arbejdsspørgsmålene igennem (vedhæftet). I modulet arbejder vi med arbejdsspørgsmålene til filmen.
1bz mandag den 29.4.24
I modulet laver vi fremlæggelser til filmen Der Fall Collini. Hvis I ikke har nået at lægge stikord/chunks ind i Elevfeedback til de 4 punkter i arbejdsspørgsmålene, skal I gøre det inden dette modul.
Hjemmetræning og Redemittel.docx
1bz torsdag den 2.5.24
Ingen ny læselektie. Vi færdiggør fremlæggelserne i grupperne; vi mangler stadig 3 grupper, så planen er ligesom sidste modul:
1bz mandag den 6.5.24
1bz Lübeck AB 1.docx
1bz onsdag den 8.5.24
Ingen lektie; vi arbejder videre med vores Arbeitsblatt til Lübeck.
1bz mandag den 13.5.24
Tur til Lübeck - Invitation 2024.docx
1bz kort over Lübeck.docx
Ingen lektie. Vi samler op på turen til Lübeck og fortsætter vores forløb Verbrechen.
1bz onsdag den 22.5.24
Øv jer i at besvare følgende 3 punkter til filmen "Summertime" fra sidst (brug gloser i Wortschatz i nedenstående docs til de 2 første punkter):
1bz torsdag den 30.5.24
Gesprächsübung Urlaub-reisen.docx
Ingen lektie
Gesprächsübung Urlaub-reisen.docx (vi bruger det først i modulet)
2bz torsdag den 15.8.24
I skal øve jer mundtligt på at besvare nedenstående 2 punkter til Ferdinand von Schirachs "Anatomie" (fra sidste modul)
I skal desuden læse linje 1-16 på den første side af den vedhæftede tekst "Anatomie". Det er teksten, som danner udgangspunkt for den fjernsynsserie, vi har set. I skal finde 7 ord/vendinger, som I skal bruge til at genfortælle linje 1-16.
Anatomie kun tekst.pdf
2bz tirsdag den 20.8.24
Læs s.202 linje 18 - linje 37 i teksten Anatomie vedhæftet. Besvar herefter nedenstående spørgsmål i Elevfeedback:
2bz fredag den 23.8.24
I skal læse resten af teksten Anatomie (vedhæftet) - fra linje 39 og resten af teksten. Stil 3 spørgsmål til teksten, som du kan stille til de andre i modulet. I skriver de 3 spørgsmål ind i Elevfeedback inden modulet.
2bz tirsdag den 27.8.24
Vi starter på den sidste tekst "Letzte Pizza" i forløbet "Verbrechen". Læs de første 36 linjer på side 1 (til og med sætningen: So wurde Charlotte Ausläuferin* beim Pizzaservice.). Når du har læsten teksten skal du på tysk beskrive Charlotte og chefe
Letzte Pizza - E-Text.pdf
Vi starter på den sidste tekst "Letzte Pizza" i forløbet "Verbrechen". Læs de første 36 linjer på side 1 (til og med sætningen: So wurde Charlotte Ausläuferin* beim Pizzaservice.). Når du har læst teksten skal du på tysk beskrive Charlotte og chefen
2bz tirsdag den 3.9.24
I skal læse videre i teksten Letzte Pizza fra sidst; læs s. 1 (linje 36) - s.2 (linje 11). Stil tre spørgsmål til teksten, som du skal stille de andre i undervisningen. Du skal stille et hvad-spørgsmål (was), et hvordan-spørgsmål (wie) og et hvorfor-
2bz fredag den 6.9.24
I skal færdiggøre teksten Letzte Pizza, idet I læser fra linje 11 på side 2 og resten af teksten. I skal overveje, hvorfor Charlotte reagerer så voldsomt i slutningen af teksten.
2bz tirsdag den 10.9.24
Vi starter på den sidste tekst i forløbet Verbrechen "Der Mord im Zug". I skal læse linje 1 - linje 32. Læs indledningen til teksten på dansk også; så har I en idé om, hvad teksten kommer til at handle om. Når I har læst, skal I finde 10 ord/vendinge
Der Mord im Zug - E-Text (2).pdf
2bz torsdag den 12.9.24
I skal læse videre i teksten "Der Mord im Zug"; I skal læse linje 33 - linje 61. Skriv 3 sætninger om handlingen i Elevfeedback efterfølgende.
2bz tirsdag den 17.9.24
I skal læse resten af teksten "Der Mord im Zug" (fra linje 62 og resten) og gøre følgende mundtligt:
2bz fredag den 20.9.24
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Lübeck
Dette emne indgår IKKE som grundlag for den mundtlige eksamen.
Beskrivelse og faglige mål:
Eleverne skal have viden om Lübeck i et historisk perspektiv. De skal kunne bevæge sig rundt i Lübeck og bruge det tyske sprog til at søge oplysninger og viden.
Fokuspunkter:
• forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• inddrage en grundlæggende viden om levevilkår, værdier og normer i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier
• udvikle elevernes innovative kompetencer (produkt)
Antal sider: 10
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie.
1bz Lübeck AB 1.docx
1bz onsdag den 8.5.24
Ingen lektie; vi arbejder videre med vores Arbeitsblatt til Lübeck.
1bz mandag den 13.5.24
Tur til Lübeck - Invitation 2024.docx
1bz kort over Lübeck.docx
Ingen lektie. Vi samler op på turen til Lübeck og fortsætter vores forløb Verbrechen.
1bz onsdag den 22.5.24
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Klimawandel und Nachhaltigkeit
Dette forløb indgår som grundlag for den mundtlige eksamen.
Beskrivelse og faglige mål:
I forløbet behandler vi aktuelle problemstillinger i relation til det overordnede tema "Klimawandel und Nachhaltigkeit". Eleverne skal igennem forskelligartet materiale arbejde med miljømæssige udfordringer og forholde sig til, hvordan samfundet og de selv kan ændre vaner.
Særlige fokuspunkter:
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet
med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner
med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internet
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
Væsentligste arbejdsformer:
- Pararbejde
- Diskussion
- Fremlæggelser
Forløbet hænger sammen med FF4-forløbet om bæredygtig mad, som er et samarbejde med fagene kemi, biologi, fysik og naturgeografi.
Materialer:
Kernestof:
- Wieviel CO2 hinterlässt du?:
Video: http://www.bpb.de/mediathek/179357/wieviel-co2-hinterlaesst-du
- Was ist der Treibhauseffekt?:
Video: http://www.bpb.de/mediathek/179226/was-ist-der-treibhauseffekt
- Umweltschutz und Klimawandel (podcast og PDF):
https://slowgerman.com/2019/10/16/sg-191-umweltschutz-und-klimawandel/
- "Alle lieben Hamburger" (tekst fra hjemmesiden: www.umwelt-im-unterricht.de) - som PDF
- „Essbare Insekten - Essen der Zukunft“ (en gloseret, forkortet udgave af teksten fra følgende hjemmeside: https://www.rewe.de/ernaehrung/insekten-essen/) - som PDF
- "Was macht mehr satt" (tekst fra hjemmesiden: www.umwelt-im-unterricht.de) - som PDF
- ”Junge isst Insekten”:
https://www.youtube.com/watch?v=xB2m8rO80AQ
(video om at spise insekter fra barnsben af)
- "Da kann einem ja der Appetit vergehen", fra bogen "Greif zu". - som PDF
- Klimakampf - Fridays for future:
https://www.zeit.de/campus/2019-02/fridays-for-future-luisa-neubauer-organisatorin-demonstration-schueler-klimaschutz
(Forkortet udgave med gloser - som PDF).
Supplerende stof:
- Die 7 besten Gründe, warum Sie kein Fleisch essen sollten; taget fra følgende link: https://www.peta.de/themen/gruende-gegen-fleisch/
(denne tekst indgår i FF-forløbet om bæredygtig mad og bliver brugt til at vise argumentationsanalyse og appelformer)
-Luisa Neubauer (Interview)
https://www.youtube.com/watch?v=u0Njh4L-IxA
- Andre tekster brugt i forbindelse med FF4 om kød versus ikke kød (findes i ressourcerum)
Omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie
2bz tirsdag den 24.9.24
Se videoen "Was ist der Treibhauseffekt" (link). Notér 7 stikord fra videoen i Elevfeedback; ordene skal bruges til at genfortælle, hvad du har set.
Was ist der Treibhauseffekt?
2bz torsdag den 26.9.24
Fremlæggelser 2bz om Verbrechen.docx
I skal lytte til/læse den første del af teksten: Umweltschutz und Klimawandel (podcast og PDF). I lytter/læser til og med denne sætning: "Zum anderen sollen wir aber auch einfach weniger Energie verbrauchen" (ca 1 side). I skal blot forsøge at forstå
SG #191: Umweltschutz und Klimawandel - Slow German
Til oplægsholdere: Fremlæggelser 2bz om Verbrechen.docx
2bz tirsdag den 1.10.24
Ingen lektie: Vi arbejder videre med teksten "Umweltschutz und Klimawandel".
2bz fredag den 4.10.24
Ingen lektie: I modulet arbejder vi videre med teksten Umweltschutz und Klimawandel.
2bz tirsdag den 8.10.24
Ingen lektie.
I modulet arbejder vi med følgende tekst og tilhørende opgaver: Alle lieben Hamburger.docx
2bz torsdag den 10.10.24
I modulet arbejder I med følgende tekst og tilhørende opgave: Essbare Insekten - Essen der Zukunft.docx
2bz tirsdag den 22.10.24
I skal øve jer på at genfortælle teksten fra sidste gang "Essbare Insekten - Essen der Zukunft". I skal ligeledes øve jer på at fortælle, hvad I ser på billedet til sidst i dokumentet (det med et insekt og en ko): Essbare Insekten - Essen der Zukunft
2bz torsdag den 24.10.24
I skal læse den vedhæftede tekst "Was macht mehr satt?". I skal besvare opgave A og lægge det i Elevfeedback efterfølgende.
Was macht mehr satt.docx
2bz tirsdag den 29.10.24
I skal se videoen "Junge isst Insekten”:
2bz fredag den 1.11.24
Læs teksten "Die 7 besten Gründe, warum Sie kein Fleisch essen sollten". I skal læse indledningen og de 3 første punkter (til og med punkt 3: Die Fleischindustrie zerstört unsere Umwelt). Teksten er lidt svær, så I behøver ikke forstå det hele. Vi ta
Die 7 besten Gründe, warum Sie kein Fleisch essen sollten
Bruges i modulet: Forløbspræsentation FF 2g 2024.pptx
Bruges i modulet: Tekst til gennemgang af metode.docx
FF torsdag den 7.11.24
Vi samler op på metoderne til FF (se docs). Læs desuden teksten: "Da kann einem ja der Appetit vergehen". Teksten gennemgår vi på tysk, så øv jer i at genfortælle teksten på tysk.
Da kann einem ja der Appetit vergehen.pdf
FF optakt
Vi samler op på FF-forløbet og færdiggør teksten "Da kann einem ja der Appetit vergehen". Vi skrev stikord til teksten i sidste tyskmodul (se docs). Hjemmefra skal I øve jer på at genfortælle teksten på tysk ud fra stikordene.
2bz 26.11.24
Vi runder forløbet Klimawandel und Nachhaltigkeit af med en tekst om Luisa Neubauer, som er lederen af den tysk Fridays for Future-bevægelse (den tyske Greta Thunberg). I skal læse teksten og finde så mange oplysninger om Luisa Neubauer og den tyske
Fridays for Future Luisa Neubauer.docx
2bz 28.11.24
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
FF Bæredygtig mad
Dette forløb indgår IKKE som grundlag for den mundtlige eksamen.
Faglige mål:
Eleverne skal lære:
- At tilegne sig relevant faglig viden om emnet bæredygtig mad.
- At udarbejde en tværfaglig problemformulering med tilhørende problemstillinger og besvare problemformuleringen.
- At forklare, hvordan de to fag bidrager til besvarelse af problemformuleringen
- At anvende forskellige faglige metoder og gøre sig overvejelser herom.
- At tilrettelægge en projektorganiseret arbejdsproces ved undersøgelse af en problemformulering.
- At formidle fagligt stof i et korrekt fagsprog.
- At overveje, hvordan emnet kan understøtte FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
- At formidle og vurdere resultater fra enkle undersøgelser eller eksperimenter.
- At udarbejde en korrekt litteraturliste.
Produktkrav:
Posteren skal indeholde:
- Titel
- Problemformulering og problemstillinger
- Besvarelse af problemstillingerne ved anvendelse af de to fag. NB: Der skal indgå citater på dit fremmedsprog og evt. forsøgsresultater skal præsenteres.
- Kort beskrivelse af anvendte metoder i de to fag
- Konklusion (= besvarelse af den overordnede problemformulering)
- Perspektivering til FN’s verdensmål
- Litteraturliste
Posteren skal fremlægges. Fremlæggelsen må max vare 10 minutter.
Materiale:
- Die 7 besten Gründe, warum Sie kein Fleisch essen sollten; taget fra følgende link: https://www.peta.de/themen/gruende-gegen-fleisch/
(denne tekst indgår i FF-forløbet om bæredygtig mad og bliver brugt til at vise argumentationsanalyse og appelformer)
- Tekster om kød versus ikke kød og bæredygtig mad i ressourcerum.
Omfang: 10 sider
Indhold
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Die Großstadt (Berlin)
Dette forløb indgår som grundlag for den mundtlige eksamen.
Beskrivelse og faglige mål:
Vi vil beskæftige os med Berlin som storby i et historisk og nutidigt perspektiv. De inddragne tekster koncentrerer sig om de muligheder og udfordringer for det enkelte menneske, som storbyen Berlin har budt og byder på. Herunder vil vi bl.a. se på, hvordan storbyen og det enkelte menneske indbyrdes påvirker hinanden i forhold til livsform og udfoldelsesmuligheder.
Særlige fokuspunkter:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
Væsentligste arbejdsformer:
- autentiske samtalesituationer
- gruppearbejde
- diskussion
Materiale
Kernestof:
- Georg Grosz: Berlin 1912 (PDF)
- Erich Kästner: Besuch vom Lande (1929 - PDF)
- Film: Der Baader-Meinhof Komplex (CFU)
- Tekst: Scener fra drejebogen til filmen Der Baader-Meinhof Komplex Tyskforlaget:
Scene 5-6, 13, 17.
- Film: Das Leben der Anderen (CFU)
- Tekst: Scener fra drejebogen til filmen "Das Leben der Anderen", Tyskforlaget.
Scene 25-28 og 181
- Jana Hensel: Berliner Affären, Aus der Anthologie „Neue Deutsche Mädchen“, Rowolt Verlag 2008 - som PDF med gloser.
- Die Prinzen: Berlin (som PDF)
- Seeed: Dickes B (som PDF og musikvideo)
Supplerende stof:
- 50 Menschen, eine Frage: Was ist Berlin für dich?
https://www.youtube.com/watch?v=K4-rNrlccsY
Bildersammlung: Deutscher Expressionismus (Grosz, Meidner, Dix mm)
Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Overvej et nyt tysk forløb. I det vedhæftede kan I se de 4 forslag, jeg fortalte om i sidste modul.
Forløb i tysk forslag.docx
2bz 4.12.24
Vi starter på et nyt forløb om storbyen Berlin. Læs hjemmefra digtet (sangen) "Berlin af Die Prinzen. Øv dig i at genfortælle digtet og overvej, hvad digtet fortæller dig om Berlin som storby.
Die Prinzen Berlin.pdf
2bz Tirs den 10.12.24
Join conversation
I skal se videoen "Dickes B" med bandet Seeed og læse sangteksten efterfølgende. Find ord/sætninger, som giver et positivt billede af Berlin.
Seeed - Dickes B (official Video)
Dickes B - Text.docx
Dickes B-AB.docx
2bz fre den 13.12.24
Vi arbejder videre med vores storbytema "Berlin". I skal læse teksten "Berlin 1912" af George Grosz. Den er lidt svær og handler om Berlin omkring året 1912. George Grosz fortæller om sin ungdom i Berlin, og hvordan han oplevede den pulserende storby
Berlin 1912 - E-Text-2.pdf
Georg Grosz - Berlin 1912 - Arbeitsblatt.docx
2bz tirsdag den 7.1.25
I skal udvælge 2 billeder i det vedhæftede dokument, som alle er ekspressionistiske billeder fra tidsrummet 1910 - 1930. De beskriver vores tema "Die Großstadt". I skal øve jer i at fortælle om de 2 billeder ud fra nedenstående stikord. Herefter skal
Bildersammlung.doc
2bz Fredag den 10.1.25
I skal læse digtet "Besuch vom Lande" af Erich Kästner. Digtet fortæller om en familie fra landet, der kommer til storbyen Berlin, hvor alt er større og går hurtigt. Når I har læst digtet, besvarer I de 3 første spørgsmål i arbejdsarket ved at skrive
Besuch vom Lande - E-Text.pdf
Besuch vom Lande Arbeitsblatt.docx
2bz Tirsdag den 14.1.25
Vi samler op på jeres søgning og sætninger fra sidste modul:
Der Baader Meinhof Komplex Aufgaben Film Berlin.docx
2bz torsdag den 16.1.25
I skal øve jer på mundtligt at genfortælle handlingen i filmen fra sidst (se øverst i nedenstående docs). Skriv herefter 3 sætninger om handlingen i Elevfeedback.
2bz tirsdag den 21.1.25
I skal øve jer på at genfortælle handlingen i filmen "Der Baader-Meinhof Komplex" fra sidste gang.
2bz fredag den 24.1.25
Vi samler op på filmen Der Baader-Meinhof Komplex. Skriv stikord til alle 5 punkter i vedhæftede arbejdspapir (I har allerede skrevet nogle stikord i modulerne). Læg stikordene ind i Elevfeedback og øv jer på at svare på punkterne ud fra stikordene.
2bz torsdag den 30.1.25
Læs Szene 5 i det vedhæftede dokument og gør følgende:
Szene 5 og 6 Der BM-Komplex Ohnesorg og Diskussion.pdf
2bz tirsdag den 4.2.25
Læs Szene 6 i det vedhæftede fra drejebogen til filmen "Der Baader-Meinhof Komplex" og overvej følgende:
2bz fredag den 7.2.25
Læs scene 13 i drejebogen til "Der Baader-Meinhof Komplex" og besvar følgende spørgsmål mundtligt på tysk for dig selv:
Szene 13 BM Komplex Uni.pdf
2bz fredag den 21.2.25
Læs Szene 17 i drejebogen til Der Baader-Meinhof Komplex. Når du har læst scenen, skal du stille 5 spørgsmål på tysk til handlingen i scenen, som du lægger ind i Elevfeedback.
Szene 17 BM-Komplex Springer .pdf
2bz tirsdag den 25.2.25
Vi samler op på filmen og scenerne til Der Baader-Meinhof Komplex. Overvej hjemmefra hvilket billede filmen/scenerne giver os af West-Berlin.
Vi bruger nedenstående Arbeitsblatt i modulet: Fragen an den Film Das Leben der Anderen.docx
2bz fredag den 7.3.25
Øv jer på at genfortælle handlingen i den første halvdel af filmen Das Leben der Anderen.
Fragen an den Film Das Leben der Anderen.docx
I skal skrive stikord/vendinger til de 5 spørgsmål i arbejdsarket (vedhæftet). Stikordene/vendingerne lægges ind i Elevfeedback inden modulet.
2bz fredag den 21.3.25
Læs fra scene 25 og til og med scene 29 i drejebogen til filmen "Das Leben der Anderen". Øv dig i at genfortælle handlingen i de 5 scener efterfølgende, idet du taler frit og højt for dig selv.
Das Leben Szene 25-29.pdf
2bz torsdag den 27.3.25
Læs scene 181 i drejebogen til Das Leben der Anderen i det vedhæftede. Besvar mundtligt følgende spørgsmål for dig selv efterfølgende:
Das Leben Szene 180-181.pdf
2bz fredag den 4.4.25
Gesprächsübung Urlaub-reisen.docx
I skal læse s.1 og de 5 første linjer af side 2 i teksten "Berliner Affären" af Jana Hensel. Teksten handler om Berlin i 1990erne efter murens fald. Jeg-fortælleren beskriver i teksten sit møde med David, og hvordan mange unge er rejst til Berlin eft
Jana Hensel- Berliner Affären.pdf
Gloser til Berliner Affären.docx
Gesprächsübung Urlaub-reisen (1).docx
2bz tirsdag den 22.4.25
I skal læse videre i Jana Hensels "Berliner Affären" fra s.2. linje 6 til s.3, linje 2. Teksten og gloser er vedhæftet. I tekststykket fortæller jeg-fortælleren om stemningen i Berlin og hendes tid sammen med David og de andre tilflyttere, som er kom
2bz tirsdag den 29.4.25
I skal læse resten af teksten Berliner Affären. I skal således læse fra side 3, linje 3 og resten af teksten. Overvej, hvordan storbyen Berlin påvirker det enkelte individ og omvendt. Overvej desuden, hvordan Berlin forandrer sig fra slutningen af 1
2bz fredag den 2.5.25
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58631021299", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58631021299", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58631021299" }