Holdet 2023 Ty tu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Nina Møller Westh
Hold 2023 Ty tu (1g Ty tu, 2g Ty tu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Träume (ikke eksamensforløb).
Titel 2 In Deutschland ankommen (eksamen)
Titel 3 Alles Liebe (eksamen)
Titel 4 Wie sind die Deutschen? (Ikke eksamensemne).
Titel 5 Die Berliner Mauer (eksamen)
Titel 6 Nachhaltiges Essen (ikke eksamen)
Titel 7 Sportlich oder nicht? (eksamen)
Titel 8 Aufruhr (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Träume (ikke eksamensforløb).

Vores første forløb behandler tekster og problemstillinger i relation til det overordnede emne ”Träume”. Vi forholder os både til de mere individuelle drømme, som man kan have for sit eget liv, og de mere overordnede vedr. samfundets og verdens udvikling.
Centralt i forløbet står træningen af mundtligt at kunne redegøre for egne tanker og drømme, referere tekster og diskutere forskellige synspunkter. Vi arbejder meget med chunks og centrale gloser.
I forløbet arbejdes også med læse- og kommunikationsstrategier, ligesom hjælpemidler som ordbog og oversættelsesmaskiner behandles og anvendes.
Grammatisk fokus: verbernes bøjning/kongruens, ordstilling i hoved- og ledsætninger.

Materiale:
- Tim Bendzko: ”Keine Maschine”. In: Mette Hermann: Los geht’s.
- Farin Urlaub: "Ich möchte die ganze Welt bereisen".
- Die Ärzte: „Deine Schuld“. In: Damkjær m.fl.: Deutsche Wunder. L&R Uddannelse, 2009, S. 242. https://www.youtube.com/watch?v=kRrP-bZvD2s.
- „Die fetten Jahre sind vorbei“. Ein Film von Hans Weingartner (2004).

Vi har især fokus på disse faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster
– føre en samtale på et forståeligt tysk om emner, de er fortrolige med
– udtrykke sig forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et basalt ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse.

Kernestof:
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive multimodale teksttyper og -genrer
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Samlet omfang: ca. 15 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse 1 A 29-11-2023
Skriveøvelse 1 B 13-12-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 In Deutschland ankommen (eksamen)

I forløbet skal eleverne få kendskab til Tyskland som et indvandringsland – både i et aktuelt og i et historisk perspektiv. Fra de tyrkiske gæstearbejdere i 1960erne til de ukrainske flygtninge arbejder vi med motiverne for at forlade sin hjemstavn/rejse til Tyskland samt udfordringerne ved at komme til et nyt land.

Sprogligt arbejder vi især med ordforråd (emnespecifikt og alment), med svage og stærke verbers bøjning i præsens, perfektum og futurum samt verbernes placering i en hovedsætning.

Undervisningen organiseres ofte som par- og gruppearbejde om stilladserede øvelser, så eleverne får rig mulighed for at træne egen sprogproduktion. Vi har fokus på mundtlig kommunikation med støtte fra små skriftlige øvelser.

Materiale:
- Neufel Cumart: "Über die Heimat I" + "Über die Heimat II". In: Kirsten Blume og Mette Hermann: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010, s. 44.
- Şamdereli, Yasemin og Nesrin Şamdereli: ”Almanya – Willkommen in Deutschland”. Film (2011).
- “Türkisches Leben in Deutschland: Wie alles begann, und wie es heute ist”. https://www.youtube.com/watch?v=Xnav0aOxePo
- Die Toten Hosen: “Europa”. https://www.youtube.com/watch?v=GiZ0hEB1Xzw
- ”6 Flüchtlinge kennenlernen”. In: Büchert / Burkhardt: ”Migrationsgeschichte: Sammeln, sortieren und zeigen”. Lehrstuhl für Didaktik der Geschichte. Friedrich-Alexander Universitat Erlangen-Nürnberg. S. 57-59. https://museen.nuernberg.de/fileadmin/mdsn/pdf/Museum_Industriekultur/Downloads/2014/leitfaden-migrationsgeschichte.pdf
- "Aus Liebe nach Bonn". In: Mette Hermann og Kirsten Blume: "Angekommen". Gyldendal, 2017.
- ”Befragung ukrainischer Geflüchteter” (uddrag):
https://www.spiegel.de/politik/deutschland/ukraine-krieg-mehr-als-ein-drittel-der-kriegsfluechtlinge-will-langfristig-in-deutschland-bleiben-a-82be12e7-7603-4a13-a211-4dd877ce32d4

Supplerende materiale:
- "Migration". Deutschlandlabor: https://www.dw.com/de/10-migration/l-18837000
- Leben in Deutschland - fünf Jahre nach der Flucht: https://learngerman.dw.com/de/leben-in-deutschland-f%C3%BCnf-jahre-nach-der-flucht/l-54792879

Vi har især fokus på disse faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt – føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig forståeligt på skriftligt tysk med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive
- redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande.

Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Samlet omfang: Ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig aflevering 11-01-2024
Skriveøvelse 2 - i modulet 29-01-2024
Skriveøvelse 2 A 27-02-2024
Skriveøvelse 2 B 06-03-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Alles Liebe (eksamen)

I et forløb om "Alles Liebe" sætter vi fokus på træning af læseforståelse, ordforråd og basal grammatik (sætningsanalyse, køn og kasus). Teksterne har kærlighed som fælles tema, og med afsæt i temaet og teksterne træner eleverne små præsentationer af teksternes indhold, personer og pointer. Teksterne bruges således primært til træning af læsefærdighed og mundtlig sprogproduktion.

Materiale:
- Heinrich Heine: "Ein Jüngling liebt ein Mädchen". In: Mette Hermann: "Los geht's", Gyldendal, 2018.
- Milena Moser: "Letzte Pizza". In: “Kurzum – Text und Sprache”, Tyskforlaget, 2005.
- Gabriele Wohmann: "Ein netter Kerl". In: Mette Hermann: "Los geht's", Gyldendal, 2018.
- Namika: "Lieblingsmensch". In: Mette Hermann: "Los geht's", Gyldendal, 2018.
- Wolfgang Borchert: "Das Brot".

Vi har særligt fokus på disse faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster (...) idet de (...) anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier

Kernestof:
–  (...) I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Samlet omfang ca. 25 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Wie sind die Deutschen? (Ikke eksamensemne).

Formålet med forløbet er dels at give eleverne viden om, hvad der kendetegner Tyskland og tyskerne og sætte forskellige fordomme til diskussion, dels at lære Lübeck at kende.
Med udgangspunkt i elevernes egne forestillinger om, hvad der er typisk tysk hhv. typisk dansk, undersøger de ud fra et par afsnit af "Deutschlandlabor" forskellige sider af tysk kultur og identitet. På turen til Lübeck undersøger de et selvvalgt emne under overskriften "wie sind die Deutschen?" og optager selv et nyt afsnit til serien "Deutschlandlabor".

Sprogligt er der fokus på forståelse af talt tysk og egen sprogproduktion.
Grammatisk arbejder vi især med artikler, særligt genitiv.

Materiale:
- Deutschlandlabor: "Mentalität": https://learngerman.dw.com/de/16-mentalit%C3%A4t/l-18945073
- Deutschlandlabor: Selvvalgt emne.
- Forskellige tyske hjemmesider om Lübeck, primært https://www.luebeck-tourismus.de/

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige kommunikationsstrategier
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande  
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet

Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et udvalg af tysksprogede f ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland.
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Samlet omfang: ca. 15 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video fra Lübeck 29-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Die Berliner Mauer (eksamen)

Forløbet skal give eleverne indblik i et centralt kapitel af Tysklands historie: Delingen af Tyskland fra slutningen af 2. verdenskrig til 1990. Forløbet koncentrerer sig om Berlinmuren; hvorfor den blev bygget, hvilke konsekvenser den havde for befolkningen, hvordan livet var i DDR, og hvordan d. 9. november 1989 oplevedes og kunne finde sted. Forløbet giver også indblik i nogle af de grundlæggende forskelle mellem de to tyske stater.

Grammatisk arbejder vi især med pronominer (possessive og personlige).

Materiale:
- ”Eingemauert – die innerdeutsche Grenze” (indtil minuttal 5.28): https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
- "Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer": https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
- David Ensikat: “Die Mauer. Oder: Stubenarrest furs ganze Volk”. In: Ove Rimi Andersen og Poul Husum: ”Es war einmal ein Land”, Tyskforlaget 2015.
- Statistik over flygtede østtyskere inden 1961: http://www.berlinermaueronline.de/geschichte/fluchtzahlen.htm
- „Flucht der Holzapfel-Familie“:
https://www.bundesfinanzministerium.de/Content/DE/Video/Geschichte/2021-08-12-flucht-holzapfel/2021-08-12-flucht-holzapfel.html
- „Flucht an der Bernauer Straße“. https://www.berlin-mauer.de/videos/flucht-an-der-bernauer-strasse-1961-534/
- Selvvalgte “Mauergeschichten” fra: ”Fluchten”: https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/
- Nina Hagen: ”Du hast den Farbfilm vergessen”: https://www.youtube.com/watch?v=RpWKrIxi2GY
- "Das schweigende Klassenzimmer". Ein Film von Kars Kraume, 2018.
- 1989: Mauerfall – der 9. November: https://www.youtube.com/watch?v=9tj54f-B-9E
- Christiane Braunsdorf und Tomas Kittan: „Ich war es, der die Grenze öffnete“, (uddrag) B.Z. 08.11.2009

Supplerende materiale:
- Slowgerman: "Die Stasi": https://slowgerman.com/2019/05/16/sg-183-die-stasi/

Vi har især fokus på disse faglige mål: Eleverne skal kunne:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre
tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den
centrale ortografi, morfologi og syntaks
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og
fortolke disse
- redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande

Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Samlet omfang: ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ordstilling og Berlinmuren 23-09-2024
Possessive pronominer 21-10-2024
Das Schweigende Klassenzimmer 26-11-2024
Video-præsentation - i modulet 17-12-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nachhaltiges Essen (ikke eksamen)

I forløbet arbejder vi - i samarbejde med elevernes naturvidenskabelige fag (naturgeografi, fysik eller kemi) - med madvaner og madkultur i Tyskland, og vi undersøger, hvorvidt tyskerne er villige til at skære ned på kødforbruget.
Vi læser tekster om madkultur, hvorfor vi spiser så meget kød, og om tyskernes holdning til at ændre madvaner. Herunder undersøger vi udbredelsen af og holdningen til hhv. økologisk landbrug, vertical farming og insekter som fødevarer.

I forløbet trænes især læsestrategier, og vi arbejder med oversættelsemaskiners muligheder og begrænsninger.
Forløbet munder ud i en tværfaglig posterpræsentation (på dansk).

Materiale:
- ”Warum essen wir so viel Fleisch” (uddrag). https://www.diw.de/de/diw_01.c.741625.de/publikationen/roundup/2020_0137/warum_essen_wir_so_viel_fleisch.html
- Individuelle materialer til elever med hhv. fysik, kemi og naturgeografi.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– behandle problemstillinger i samarbejde med andre fag
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold

Samlet omfang: ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sportlich oder nicht? (eksamen)

I forløbet beskæftiger vi os med tekster, som kredser om emnet sport og det at agere (u)sportsligt. Fokus i forløbet er, hvordan både enkeltpersoner og systemer nogle gange er villige til at sætte gængse principper over styr i jagten på guldet. Flere af teksterne kredser således også om de svære dilemmaer, man som sportsudøver eller fan kan stå overfor, og de konsekvenser, som ens valg – eller de valg, som andre træffer for én - kan have.

I teksterne møder vi f.eks. en jødisk atlet, der i 1936 tvinges til at repræsentere det regime, som forfølger hendes folk. Vi møder en atlet fra DDR, der blev udsat for statsorganiseret doping, vi læser om racisme i fodbold, og vi diskuterer, om det var i orden at deltage i fodbold-VM i Qatar. Vi læser også en novelle om at være (u)sportslig på en date.

Sprogligt arbejder vi især med tekstpræsentation, meningstilkendegivelser, pronominer (relative og repetition af possessive og personlige) og præpositioner.

Materiale:
- Oliver Pocher: „Hurra, Hurra, wir fahren nach Katar“ (2022). https://www.youtube.com/watch?v=k7l0WjtokfY.
- Interview med Kevin-Prince Boateng: ”Das ist die Hölle“ (uddrag) (fra: https://www.sueddeutsche.de/sport/boateng-ueber-rassistische-anfeindungen-das-ist-die-hoelle-1.3756034, 18. Juli 2018).
- "Die olympischen Spiele 1936": https://www.youtube.com/watch?v=btANijz08tw
- Film: "Berlin '36" (af Kaspar Heidelbach, 2009).
- Andreas Krieger: „Heidis weitester Stoß“: https://www.andreas-krieger-story.org/de/
- Milena Moser: „Der Ausflug“ (1997) (fra: Bente Gravgaard og Erik Wikkelsø: „Die Welt in der wir Leben“, Tyskforlaget, 2009).

Supplerende materiale:
- Boateng forlader banen: https://www.youtube.com/watch?v=nXyqFZ_fghI
- "Nazisternes olympiske halvleg". Information 01.08.2016 (uddrag): https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2016/07/nazisternes-olympiske-halvleg

Faglige mål. Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf

Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Samlet omfang: ca. 35 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Aufruhr (eksamen)

Eleverne skal have indsigt i forskellige former for illegitimt oprør mod systemet i Tyskland, dels under 2. verdenskrig (Die weisse Rose), dels i 1970erne (die RAF). Eleverne får derved viden om forskellige perioder og centrale figurer i Tysklands historie, ligesom de selv skal tage stilling til oprør og diskutere, hvor grænserne for oprør og protest går.

Sprogligt arbejder vi især med strategier til tekstforståelse og træning af ordforråd.

Materiale:
- Die weisse Rose im Kampf gegen Hitler: https://www.zdf.de/kinder/logo/geschwister-scholl-100.html
- Die weisse Rose: Flugblatt 5. Fra: ”Sophie Scholl – die letzten Tage”. Tyskforlaget (i uddrag).
- Udvalgte citater fra Ulrikke Meinhof. Fra: https://beruhmte-zitate.de/autoren/ulrike-meinhof/
- Die Rote Arme Fraktion: Fahndungsplakat: https://www.historisches-lexikon-bayerns.de/Lexikon/Rote_Armee_Fraktion_%28RAF%29
- RAF – die Rote Arme Fraktion: https://www.youtube.com/watch?v=hiG-7hKmT9U
- Film: Der Baader-Meinhof-Komplex (Ein Film von Bern Eichinger, 2008).
- Der Baader-Meinhof-Komplex – Drehbuch, Szene 21-22. Fra: Busch/Wikkelsø: “Der Baader-Meinhof Komplex”, Tyskforlaget, 2011.
- Sobo Swobodnik: Acht Neun Siebenundsiebzig (uddrag). Fra: Busch/Thøgersen: ”Generationen”, Tyskforlaget, 2008.

Faglige mål:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande

Kernestof:
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.

Samlet omfang: ca. 35 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer