Holdet 2023 Ty c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Louise Hassager Sørensen, Troels Jensen
Hold 2023 Ty c (1g Ty cij, 2g Ty c)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Schuld: EKSAMEN
Titel 2 Weimarer Republik
Titel 3 Schicksal: EKSAMEN
Titel 4 Märchen-EKSAMEN
Titel 5 Nachhaltigkeit-EKSAMEN
Titel 6 Das dritte Reich: EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Schuld: EKSAMEN

Forløbet tager udgangspunkt i forskellige Ferdinand von Schirach-tekster, som er samlet i det udleverede kompendium: Vi har arbejdet med temaerne forbrydelse, moral, skyld (både juridisk og moralsk), hævn og retfærdighed. Vi har både læst teksterne og set filmatiseringerne (alle gennem CFU). Eleverne har efterfølgende i slutningen af 2.g. op til eksamen arbejdet på egen hånd med "Krimimerkmale" ud fra udleverede kompendium om krimien som genre fra bogen "Gattungen".

Kernestof:

Ferdinand von Schirach. "Anatomie" i: "Schuld", Uffe Hartvig Larsen (Hrsg.), Tyskforlaget, 2013
Ferdinand von Schirach. "DNA" i: "Schuld", Uffe Hartvig Larsen (Hrsg.), Tyskforlaget, 2013
Ferdinand von Schirach. "Kinder" i: "Schuld", Uffe Hartvig Larsen (Hrsg.), Tyskforlaget, 2013
Ferdinand von Schirach. "Volksfest" i: "Schuld", Uffe Hartvig Larsen (Hrsg.), Tyskforlaget, 2013

Supplerende materiale:

Helle Egendal, "Gattungen"- "s.78-82; "Begriffskarte Krimi", 2017,Systime,



Vi har fokuseret på at repetere regelmæssige verber, artikler (målsætning: at kunne den bestemte
artikel udenad), præpositioner herunder også de dobbeltstyrende.
Omfang ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
So kommen Sie garantiert - Opgaver til modulet 13-11-2023
Kinder 2. del 11-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Weimarer Republik

I dette forløb stiller vi skarpt på Weimarrepublikkens tumultariske periode og ser i den forbindelse nærmere på nogle af faktorer, som ligger til grund for den manglende stabilitet i 20´ernes Tyskland. Vi ser nærmere på republikkens historiske forgænger i form af Det Tyske Kejserrige, efterdønningerne af 1. verdenskrig, hyperinflation, krigsinvaliderne, arbejdsløshed, Berlin som
smeltedigel og som (politisk) kampplads, kvindeemancipation og forholdene for LGBTQ+-miljøet.

Grammatiske emner: Syntaks i hovedsætninger; konjunktioner og deres brug; syntaks i
ledsætninger; deklination af substantiver; verbernes bøjning (præsens, præteritum og perfektum), modalverberne og deres brug.
Grammatiske øvelser fra samlingerne:
Hermann, Mette. "Wie Geht's? Tysk Grammatik". København: Gyldendal, 2016
Hermann, Mette & Sinding, Mathilde. "Kurz gesagt. En mundtlig tysk grammatik". København:
Gyldendal, 2022
Häckert, Lone & Lohse, Birgit. "Alles in Allem". Tysk øvelsesgrammatik". København: Gyldendal, 2008.

Desuden øvelser på MinLæring.
Omfang ca. 30 sider.

Kernestof:
"Zweimal Ausrufung der Republik am 9. November 1918" i: "Berlin - Hauptstadt und Metropole",
Poul Husum & Ove Rimi Andersen. Munksgaard, 1992 (tekst)
Peter Bamm. ”Dörfer, Russen, Döblin” i: "Berlin - Hauptstadt und Metropole", Poul Husum & Ove
Rimi Andersen, s. 41-43. Munksgaard, 1992. (tekst)

Karkoff-Orchester & Leo Monosson (1929). ”In dich hab’ ich mich verliebt” (musik)
Kurt Tucholsky (1929). ”Wo steckt Deutschlands Geld” fra: "Deutschland, Deutschland, über alles.
Ein Bilderbuch", s. 52-55 (tekst)
Winfried Sdun. ”Die goldenen 20er Jahre” i: "Berlin - Hauptstadt und Metropole", Poul Husum &
Ove Rimi Andersen, s. 46-52. Munksgaard, 1992 (tekst)
Henk Handloegten, Tom Tykwer & Achim von Borries. "Babylon Berlin - Folge 1, Staffel 1", 2018 (film)
Henk Handloegten, Tom Tykwer & Achim von Borries. "Babylon Berlin - Folge 2, Staffel 1", 2018 (film)
Hermann Leopoldi. "Deine Augen sind Magnete” (musik)
Claire Waldoff. “Raus mit den Männern” (musik)
”Bubikopf und Maurerkelle. Frauen in der Weimarer Republik” fra:
https://weimar.bundesarchiv.de/WEIMAR/DE/Content/Virtuelle-Ausstellungen/Aufbruch-in-die-
Moderne/frauen-weimarer_republik.html (tekst)
”Queere Weimarer Republik” fra: https://osqar.de/ressourcen/queere-weimarer-republik (tekst)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Schicksal: EKSAMEN

I dette forløb arbejder vi med emnet skæbne og tilfældighedernes spil. Gennem arbejdet med litteratur, film og musik ser vi, hvordan små hændelser kan få store konsekvenser.

Vi stiller i forløbet skarpt på følgende grammatiske emner:

Syntaks i hovedsætninger; konjunktioner og deres brug; syntaks i
ledsætninger; verbernes bøjning (præteritum og perfektum);

De grammatiske øvelser stammer fra samlingerne:

Hermann, Mette. "Wie Geht's? Tysk Grammatik". København: Gyldendal, 2016
Hermann, Mette & Sinding, Mathilde. "Kurz gesagt. En mundtlig tysk grammatik". København: Gyldendal, 2022
Häckert, Lone & Lohse, Birgit. "Alles in allem. Tysk øvelsesgrammatik". København: Gyldendal,
2008.
Desuden øvelser på MinLæring.

Kernestof:
Milena Moser (1999). “Letzte Pizza” i: "Kurzum - Text und Sprache", Angela Homann & Erik
Wikkelsø Pedersen, s. 84-94. Tyskforlaget, 2005 (tekst)
Faith Akin (2000). ”Im Juli” (film)
Fatih Akin (2000). ”Dialog: Isa und Daniel (aus ”Im Juli”)”; transkrib. fra: ”Im Juli”, Fatih Akin, 2000
(tekst)
Fatih Akin (2000). ”Dialog: Erste Begegnung. Der Ring (aus ”Im Juli”)”; transkrib. fra: ”Im Juli”, Fatih Akin, 2000 (tekst)
Pur (2004). ”Letzte Ausfahrt” i: "Kurzum - Text und Sprache", Angela Homann & Erik Wikkelsø
Pedersen, s. 66-70. Tyskforlaget, 2005 (tekst)
Keto von Waberer (1983). ”Ilse” i: "Kurzum - Text und Sprache", Angela Homann & Erik Wikkelsø Pedersen, s. 74-83. Tyskforlaget, 2005 (tekst)
Omfang ca. 40 sider.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aufgabe A 15-04-2024
Aufgabe B 15-04-2024
Aufgabe C 15-04-2024
Jeres mundtlige resumé/diskussion af teksten 24-04-2024
Im Juli 26-04-2024
Arbejdsarket "Eine Familie - zwei Welten" 29-04-2024
Skriftlige opgavesæt fra i dag 13-05-2024
Videooptagelse fra i dag 13-05-2024
Mdtl. referat (video) af teksten "Ilse" 14-05-2024
Lübeck del 1 af 3 31-05-2024
Lübeck del 2 af 3 31-05-2024
Lübeck del 3 af 3 31-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Märchen-EKSAMEN

Formål:
Vi starter forløbet med at få et overblik over, hvad der kendetegner et eventyr. Med udgangspunkt i dette læser og analyserer vi et udvalg af Brødrene Grimms eventyr samt en moderniseret version af Rødhætte (kunsteventyr). Undervejs dramatiserer eleverne også et stykke. Desuden arbejder vi afsluttende med forskellen på et sagn og eventyr, når vi læser sagnet "Die Seerosennixe".

Eleverne arbejder med følgende faglige mål i læreplanen:

forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier (videoer, sange og klassiske tekster)
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ældre tysksprogede tekster fra før 1945.
- benytte et stadigt mere nuanceret ordforråd samt anvende elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt og sammenhængende tysk
- Anvende ofte forekommende faste vendinger og udtryk i eventyrgenren
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi.

Skriftligt har fokus ligget på at træne kongruens, den bestemte artikels bøjning, verbernes tider med fokus på de uregelmæssige. Desuden er eleverne blevet introduceret til de relative pronominer, dobbeltstyrende præpositioner og verbets placering i hoved- og ledsætning.


Gebrüder Grimm: Die Sterntaler (1812)
Fra: http://gutenberg.spiegel.de/buch/754/77

Gebrüder Grimm: Dornröschen (1812)
Fra: Grimm: Kinder- und Hausmärchen

Retzer Wugg: "Rotkäppchen" (NS-Version):  Münchner Netteste Nachrichten (Faschingsausgabe der Münchner Neuesten Nachrichten) 1937. Nachdruck: Süddeutsche Zeitung, 22. Februar 1952.
http://teachers.hoffmann-gifhorn.de/m6maer/m-anders.htm  (d. 12.01.2007)

"Die Seerosennixe" aus: Mette Hermann: Los geht’s – tekst og grammatik. Gyldendal 2018


Videoer, film og lydfiler:

Gebrüder Grimm: Rotkäppchen (2017)
Fra: https://www.youtube.com/watch?v=-qvpAQKsPTg

Gebrüder Grimm: Die Sterntaler (lydfil)
fra: https://www.vorleser.net/grimm_sterntaler/hoerbuch.html

Retzer Wugg: "Rotkäppchen" (NS-Version):  Münchner Netteste Nachrichten (Faschingsausgabe der Münchner Neuesten Nachrichten) 1937. Nachdruck: Süddeutsche Zeitung, 22. Februar 1952.
http://teachers.hoffmann-gifhorn.de/m6maer/m-anders.htm  (d. 12.01.2007)

"Die Seerosennixe" aus: Mette Hermann: Los geht’s – tekst og grammatik. Gyldendal 2018

Videoer:

Dornröschen und Rotkäppchen:

https://www.youtube.com/watch?v=0lA5P4QG3VI&t=366s

Die Sterntaler:

https://www.youtube.com/watch?v=gfmmhVqW6kM

Kinderlieder:

"Dornröschen war ein schönes Kind"

https://www.youtube.com/watch?v=K304vn71AG0

Omfang cirka 45 sider.




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Märchen 03-09-2024
7 Sätze zum Märchen "Die Sterntaler" 10-09-2024
Genaflevering 09-10-2024
Testforberedelse 12-11-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nachhaltigkeit-EKSAMEN

Dette forløb har i vidt omfang været et samarbejde mellem tysk og henholdsvis kemi og naturgeografi (eleverne havde enten kemi eller naturgeografi men alle tysk).

Eleverne skal lære:

· At tilegne sig relevant faglig viden om emnet bæredygtig mad.

· At udarbejde en tværfaglig problemformulering med tilhørende problemstillinger og besvare problemformuleringen.

· At forklare, hvordan de to fag bidrager til besvarelse af problemformuleringen

· At anvende forskellige faglige metoder og gøre sig overvejelser herom.

· At tilrettelægge en projektorganiseret arbejdsproces ved undersøgelse af en problemformulering.

· At formidle fagligt stof i et korrekt fagsprog.

· At overveje, hvordan emnet kan understøtte FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.

· At formidle og vurdere resultater fra enkle undersøgelser eller eksperimenter.

· At udarbejde en korrekt litteraturliste.

Fokus i de naturvidenskabelige fag:
• Kemi: Er insekter et alternativ til kød? (fedtoprensning)

• Naturgeografi: Hvordan påvirker vores fødevareproduktion klimaet og vandets kredsløb? (ift. fx vandforbrug, forurening, klimaændringer, eller

selve produktionen)

Fokus i sprogfagene:

Omstillingen af fødevarersystemet og arealanvendelsen sker både globalt og lokalt. Omstillingen er både systemisk og individuel, og her er det vigtigt at tage højde for de meget forskellige virkeligheder i det globale nord og det globale syd.

I sprogfagene zoomer vi ind på aktuelle udfordringer, problemer og løsningsforslag knyttet til bæredygtig mad i specifikke lande og sprogområder med primært fokus på:

• Opbyggelse af et specifikt ordforråd i tilknytning til emnet (herunder om bæredygtighed, mad og FN’s verdensmål etc.)

• Tilegnelse af viden om sprogområdets klima- og miljømæssige udfordringer.

• Analyse og anvendelse af tekster på fremmedsproget, men tekster på andre sprog, fx dansk og engelsk, kan også indgå.

• Sprogfagenes centrale hjælpemidler herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Primære tekster:

Da kann einem ja der Appetit vergehen, Fra: Christian Dines Miemietz, Hanne Holmelund von Sehested & Gitte Tilling: Greif zu. Gyldendal 2014

Lieblingsessen Insekten: Dieser Junge isst außergewöhnlich! von Galileo TV (das ProSieben Wissensmagazin):
https://youtu.be/xB2m8rO80AQ

"Was macht mehr satt?" Forkortet udgave fra: www.umwelt-im-unterricht.de (se uddraget i Word-dokumentet på modulet d.26.11.24)

”Warum essen wir so viel Fleisch?” (uddrag-Pdf. se modulet d.12.11.24). https://www.diw.de/de/diw_01.c.741625.de/publikationen/roundup/2020_0137/warum_essen_wir_so_viel_fleisch.html

Sind Insekte das Essen der Zukunft?”
https://www.zdf.de/comedy/heute-show/what-the-fakt-mehlwurm-lebensmittel-essen-zukunft-grille-zikarde-insekten-proteine-insekt-102.html (Linket er ikke mere tilgængeligt. Læs det korte uddrag på modulet 12.11.24 i Word-dokumentet).

„Essbare Insekten - Essen der Zukunft“- en gloseret, forkortet udgave af teksten fra følgende hjemmeside: https://www.rewe.de/ernaehrung/insekten-essen/ (se modulet d.12.11.24-uddrag i Word-dokument)

Marcel Leubecher und Simone Meyer: Mmmm - Lecker, Müll! (2014)
Fra: Anne Lønberg Eskesen: Genau!, Gyldendal (2018), s. 128-130


SUPPLERENDE TEKSTER:- Ikke alle elever har læst alle tekster under de supplerende tekster:

Bundeszentrale für politische Bildung (bpb):
Wieviel Co2 hinterlässt du?
http://www.bpb.de/mediathek/179357/wieviel-co2-hinterlaesst-du
Was ist der Treibhauseffekt?
http://www.bpb.de/mediathek/179226/was-ist-der-treibhauseffekt

Bevölkerungsbefragung bio vs. konventionell – Was kaufen Konsumenten zu welchem Preis? von PWC Deutschland:
https://www.pwc.de/de/handel-und-konsumguter/assets/pwc-bevoelkerungsbefragung-bio-vs-konventionell.pdf

Statistikker fra Statista om tyskernes kødforbrug:

https://de.statista.com/statistik/daten/studie/36573/umfrage/pro-kopf-verbrauch-von-fleisch-in-deutschland-seit-2000/

Statistikker fra Statista om beredvilligheden til at erstatte kød med andre alternativer:



OMFANG: 45 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Insekten Essen 12-11-2024
6 Sätze-Klima 27-11-2024
FF-Projekte auf Deutsch 06-01-2025
Mundtligt oplæg om Nachhaltigkeit 06-01-2025
Forberedelse til skriveøvelse-/test 16-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Das dritte Reich: EKSAMEN

Formål
Eleverne skal i dette forløb lære om den nazistiske racelære og give dem indblik i, hvordan nazisterne systematisk prøvede at isolere jøderne i det tyske samfund. Her vil vi fx undersøge, hvilke konflikter det førte til blandt tyske jøder og ikke-jødiske tyskere og rigskrystalnatten den 9. nov. 1938 vil blive belyst ud fra skønlitterære tekster og erindringer. Derudover vil vi undersøge ungdommens rolle og førerkulten i etableringen af det nazistiske fællesskab. Her vil vi bl.a. læse korte uddrag af taler af Adolf Hitler og arbejde med filmen Napola.


Tekster
Planet Wissen: Nationalsozialistische Rassenlehre
https://www.planetwissen.
de/geschichte/nationalsozialismus/nationalsozialistische_rassenlehre/index.html

Tilde Michels: Freundschaftsringe
Fra: Ursula Hermes, Kurzgeschichten einmal anders, Systime 1998, side 73 - 79

Günther Dahl: Was braucht der Jud ein Klavier? (1988)
Ove Rimi Andersen og Poul Husum: Berlin – Hauptstadt und Metropole, s. 57‐59

Film:

Napola von Dennis Gansel, 2004.

Adolf Hitler: Zur Erziehung der Jugend, uddrag af tekster

Film, billeder, videoer
Billeder fra Aprilboykott 1933

Nazistisk propaganda (HJ, BDM, Der Giftpilz)

Film: Napola (2004)
Kan ses på MitCFU fra fredag d. 06. juni: https://mitcfu.dk/Materialer/CurrentLoan

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikopgave 2+3 s.54-55 i Alles in Allem 25-02-2025
Sammensatte verber 20-03-2025
Videopräsentation- Das Dritte Reich 09-05-2025
Testforberedelse og testskrivning 13-05-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer