Holdet 2024 FR 3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Charlotte Illemann
Hold 2024 FR 3g (3g FR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 La culture
Titel 2 Forløb#2 Afrique francophone - Le Sénégal EXAMEN
Titel 3 Forløb#3 Les contes EXAMEN
Titel 4 Forløb#4 Film Le lycéen
Titel 5 Forløb#5 L'absurde La cantatrice chauve
Titel 6 Forløb#6 Rencontres dans la grande ville EXAMEN
Titel 7 Forløb#7 Paris la grande ville
Titel 8 Forløb#8 L'enfance
Titel 9 Forløb#9 La banlieue et l’ascension sociale EXAMEN
Titel 10 Hjælpemidler eksamen fransk
Titel 11 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 La culture

On focalise sur la grande question : Qu’est-ce que c’est la culture française ?
On fait la distinction entre la Culture avec un C majuscule et la culture avec un c minuscule.
Culture avec un C majuscule : Les symboles nationaux, l’histoire, la littérature classique
Culture avec un c minuscule : le quotidien, les traditions en familles et entre amis

Som afslutning på forløbet er der lavet små film om dansk kultur sammenlignet med fransk kultur og med overvejelser om hvilken definition af kultur der er tale om.

Faglige mål:
*Træning af den interkulturelle kompetence og evnen til at reflektere over egen kultur i mødet med den fransksprogede kultur
*Træning af præsentationskompetence ved individuelle fremlæggelser om frankofone nyheder
*Træning af tekstforståelse, lytteforståelse og mundtlighed

Kernestof :
*Vidéo C’est quoi, Notre Dame de Paris (15 avril 2024) :
https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-notre-dame-de-paris/
*Texte et images : Notre-Dame blessée. 1 jour1actu. Numéro 231. Avril 2019 : https://www.1jour1actu.com/france/notre-dame-telechargement-libre?output=pdf
*Texte (extrait) : La culture alimentaire en France 24.11.22 : https://jre.eu/fr/la-culture-alimentaire-en-france
*Vidéo : Faire la Bise en France – Quand ? Comment ? A qui le faire ? (17.10.19) : https://www.youtube.com/watch?v=Xo1KBjSWuss
*Vidéo : Covid-19 : faut-il encore se faire la bise ? (21.07.20) : https://www.youtube.com/watch?v=5AatQn5IJOQ
*Texte : Rencontre avec le cinéaste Jean-Jacques Annaud (2022): https://parisimages.fr/jean-jacques-annaud-realisateur-notre-dame-brule/
*Film : Jean-Jacques Annaud : Notre-Dame brûle (2022) :
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006211/notre-dame-i-flammer

Supplerende stof :
Fiche élève : La Révolution française – histoire et Civilisation. Institut Français

Omfang ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Afrique francophone - Le Sénégal EXAMEN

I forløbet arbejder vi med Senegal som frankofont land i Vestafrika. Vi har særligt fokus på:

Être enfant au Sénégal
La présentation du Sénégal moderne
Les déchets à Dakar
La situation politique actuelle au Sénégal  
Saint Louis une ville historique et moderne
Le plat national du Sénégal

Faglige mål:
Træne præsentationskompetencen
Træne tekstlæsning, tekstforståelse.
Opnå kendskab til det senegalesiske samfund.
Grammatiske mål: verbernes grundpiller, passé récent og futur simple.

Materialer fra 2g:
Texte : «  Moussa Lô » . Fra Peter Jensen: Porte-paroles – dix portraits de jeunes francophones. Systime: 2001. p.49-52.
Film: ”Yao” : https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005173/yao

Materialer fra 3g :
Paroles et musique de la chanson « Sénégal » par Youka : https://www.paroles.net/youka/paroles-senegal
https://www.youtube.com/watch?v=vi7IwH7lqY8
Matériaux sur les Objectifs de développement durable de l’Unesco et les déchets à Dakar par Claus Bentzen, Nærum Gymnasium marts 2021 : https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/les-d%C3%A9chets-%C3%A0-dakar-au-s%C3%A9n%C3%A9gal
Site : Saint Louis du Sénégal une cité magique. 24.09.2024: https://www.saintlouisdusenegal.com/cite-magique/
Texte : Margo Hutton : Le ceebu jën, art culinaire du Sénégal, au patrimoine immatériel de l’humanité de l’Unesco. TV5 Monde le 15 décembre 2021 :
https://information.tv5monde.com/culture/le-ceebu-jen-art-culinaire-du-senegal-au-patrimoine-immateriel-de-lhumanite-de-lunesco
Poème : Senghor : Cher frère blanc : https://www.youtube.com/watch?v=XAvhB1Ne20A

Supplerende stof:
Podcast : Laurits Holdt:  “Fra fængsel til Afrikas yngste præsident på tre uger. Globalnyt. 11. april 2024: https://globalnyt.dk/fra-faengsel-til-afrikas-yngste-praesident-paa-tre-uger/
Article:  Ingeborg Buch Jensen: Senegal skal tidligt til parlamentsvalg. Globalnyt 13.09.24: https://globalnyt.dk/seneste/senegal-skal-til-tidligt-parlamentsvalg/
Omfang ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Francais 4 delprøve 1 Petit pays 03-10-2024
Francais 5 Delprøve 2 Petit pays 24-10-2024
Correction Francais 5 Petit Pays 01-11-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Les contes EXAMEN

I forløbet genopfrisker Grimms og Perraults Le petit Chaperon rouge og Le Chapeau Rond Rouge af Pennart, og så arbejder vi med Ben Jellouns ”La petite à la burqa rouge”, La Fontaines fabel: Le Renard et la Cigogne og så dykker ned i Griparis univers og læser vi La Soricière de la rue Mouffetard

Faglige mål
Résumer les différents textes
Analyser les traits typiques du conte
Comparer les différentes contes
Comparer le conte et la fable et discuter différences et ressemblances.
Grammatisk har vi fokus på verber og aspekt.

Materiale fra 2g:
Charles Perrault: "Le petit Chaperon rouge"
Les frères Grimm: "Le petit Chaperon rouge"
Geoffrey de Pennart: "Chapeau Rond Rouge" i Bering og Sørensen, Mette og Mimi Entrées, Gyldendal, sider: 10-14
Téléphone : "Cendrillon" i Bering og Sørensen, Mette og Mimi: Entrées, Gyldendal, sider: 7-8
Traits typiques du conte de fée, document
"Scoubidou, la poupée qui sait tout" https://www.youtube.com/watch?v=jnQUKRAWkjA
[Supplerende stof - opdateres]
Film : Kirikou: https://kp.mitcfu.dk/TV0000029526
Court-métrage : Octapodi


Nyt materiale i 3g:
Texte : Ben Jelloun : La petite à la Burqa rouge : https://lescontes.systime.dk/?id=131
Texte : Pierre Gripari: La sorcière de la rue Mouffetard
Dessin animé: https://www.youtube.com/watch?v=qgLVMCPESGc
La fable Le Renard et la Cigogne de la Fontaine.

Omfang ca 30 sider (2g) + ca 10 sider (3g)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Francais 6 Delprøve 1 Les contes 28-10-2024
Francais 7 Delprøve 2 Les contes 11-11-2024
Correction Francais 7 Le papillon 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Forløb#5 L'absurde La cantatrice chauve

Forløbet introducerer til det absurde teater ved at læse og lytte til La Cantatrice Chauve af Ioenesco.

Faglige mål
Kendskab det absurde teater som genre og virkemidlerne Ionesco anvender.
Kendskab til den kulturelle kontekst Ionescos stykke opstår i.
Træne lyttefærdig og læsefærdighed
Grammatisk repeterer vi futur simple, conditionnel, tider i betingelsessætninger samt y og en.

Materiale
Vi læser og lytter til La cantatrice Chauve, scene I-VI + X + XI.
Scene VII arbejdes der med gruppevis og VIII-IX læses ekstensivt.
Teksten læses i udgaven fra Dansk Skoleradio.
Lydside til første del: https://soundcloud.com/laura-elena-tudela-poblete/la-cantatrice-chauve-part-1-en-voz-de-eugene-ionesco

Omfang ca. 15 sider  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Rencontres dans la grande ville EXAMEN

I forløbet arbejder vi med les rencontres dans la grande ville : des rencontres amoureuses, des rencontres artistiques et des rencontres politiques

Faglige mål:
Træne tekstforståelse og tekstpræsentation
Få forståelse for la belle épouqe og les années folles
Følge med i og forstå den politiske udskiftning af premierminister fra Barnier til Bayrou.

Grammatiske arbejder vi med
En og Y
Gèrondif
Repetition possessivpronomener

Kernestof :
* Baudelaire : A une passante
* Anna Gavalda : Petites pratiques germanopratines.
* Les lieux de rencontres : https://fr.statista.com/statistiques/881297/premiere-rencontre-couple-lieux-homme-france/
* Clip du film « L'homme qui aimait les femmes » de François Truffaut (1977) https://www.youtube.com/watch?v=eDRS4Wufvas
* Film: Woody Allen : Midnight in Paris (2011) :
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2917077000/midnight-in-paris

Supplerende stof:
* Texte informatif sur « la belle époque » (extrait) https://www.linternaute.fr/actualite/guide-histoire/2821587-la-belle-epoque-periode-histoire-et-caracteristiques/
https://theconversation.com/belle-epoque-une-societe-qui-a-confiance-en-lavenir-79251
* Texte informatif sur « les années folles » (extrait)
https://www.histoire-pour-tous.fr/histoire-de-france/2782-la-france-des-annees-1920.html
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ann%C3%A9es_folles
* Jørn Boisen : Frankrigs politiske pariter (06.12.24) : https://lex.dk/Frankrigs_politiske_partier
* Extrait de l’article: Budget de la Sécurité sociale en France : le Premier ministre Michel Barnier déclenche le 49.3 (02.12.24) : https://www.rfi.fr/fr/france/20241202-budget-de-la-s%C3%A9curit%C3%A9-sociale-en-france-le-premier-ministre-michel-barnier-d%C3%A9clenche-le-49-3
* Extrait de l’article : Chute du gouvernement Barnier : des discours au vote, retour sur un séisme politique (04-12.24)
https://www.rfi.fr/fr/france/20241204-en-direct-suivez-le-vote-sur-la-censure-du-gouvernement-barnier
* Extrait du discours du président Macron : L’adresse au Français (05.12.24) https ://www.elysee.fr/emmanuel-macr     on/2024/12/05/adresse-aux-francais-5
* Extrait de l’article : France : le centriste François Bayrou nommé Premier ministre par Emmanuel Macron (13.12.24) https://www.rfi.fr/fr/france/20241213-france-le-centriste-fran%C3%A7ois-bayrou-nomm%C3%A9-premier-ministre-par-emmanuel-macron

Omfang ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Francais 8 Lille Delprøve 1 27-11-2024
Francais 9 Delprøve 2 Rencontres dans la ville 18-12-2024
Correction Francais 9 Rencontres 08-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Paris la grande ville

I dette forløb arbejder vi med ”Paris – la grande ville”, idet vi forbereder og tager på en mini-studietur til Paris.

Vi har fokus på :
La culture française – visite au Musée d'Orsay et La Cantatrice Chauve d’Ionesco au théâtre de la Huchette
La nourriture française – au restaurant et au marché
La vie scolaire en France – visite au Lycée Francs Bourgeois
La politique française – visite à l’Assemblée nationale (et rendez-vous avec Vincent Caure annulé)

Faglige mål
Træning af talt sprog via diverse opgaver og møder:
1) Promenade dans le Quartier Latin et île de la Cité (guider et présenter)
2) Chasse au trésor (micro-trottoir, visite dans un kiosque, une librairie et une boulangerie et description des tableaux au Musée d’Orsay)
3) La Cantatrice Chauve (au Théâtre de la Huchette)
4) Vox Pop au marché de la Bastille
5) Visite au Lycée Francs Bourgeois
6) Visite à l’Assemblée nationale (rendez-vous avec Vincent Caure annulé)

En enkelt elev arbejder hjemme med diverse opgaver – herunder, intro til l’Assemblée nationale, filmen ”Eiffel” (2021) af Martin Bourboulon og Tour virtuel au Musée d’Orsay

Omfang ca. 15-20 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 L'enfance


Under temaet barndom arbejder vi med
* La relation entre l’enfant et l’adulte
* L’enfance et l’imagination

Faglige mål:
* Læse en længere sammenhængende tekst
* Forstå og anvende personlige pronominer
* Genbesøge aspekt og repetere passé composé og imparfait
* Få forståelse for subjonctifs anvendelse og former
* Træne tekstforståelse og personkarakteristik
* Få kendskab til gængse franske pasningsordninger og træne den interkulturelle kompetence

Kernestof:
* Livre : Eric-Emmanuel Schmitt : Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran. Systime 2005.
* Film : François Dupeyron : Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran. (2003)
• Saint-Exypéry : Le Petit Prince chapitre 1 + 2:
http://denlilleprins.weebly.com/chapitre-i.html
http://denlilleprins.weebly.com/chapitre-ii.html
https://www.youtube.com/watch?v=JOWw5OaaZf8
* Film : Lucie Borleteau : Chanson Douce (2019)

Supplerende stof:
* Texte informatif sur le film Chanson Douce
* Les modes de garde d'enfants en France :
https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/N137
https://www.lpcr.fr/fr/mode-de-garde-enfant
https://www.lefigaro.fr/economie/le-scan-eco/dessous-chiffres/2017/09/26/29006-20170926ARTFIG00222-comment-les-francais-font-garder-leurs-enfants-et-a-quel-prix.php

Omfang ca 30 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 La banlieue et l’ascension sociale EXAMEN

I forløbet arbejder vi videre med den undervisning om l’histoire et la conception de la banlieue, les émeutes, og la représentation de la banlieue dans les médias, som vi har arbejdet med i 2g. I 3g uddyber vi samme temaer, men har desuden fokus på: le système scolaire, l’intégration la liberté d’expression et l’ascension sociale en France.Vi møder Lars Refn på den franske ambassade og deltager i CPH DOX.

Faglige mål 2g:
- Tilegne os viden om ”la banlieue” herunder betydningen af ”un quartier défavorisé” samt udviklingen af banlieue i et historisk perspektiv
- Få viden om begreberne «intrégration», «ségregation», «assimilation» og anvende dem på udvalgte tekster.
- Træne tekstforståelse, herunder tekstanalyse af forskellige tekstgenrer : audiovisuelle tekster (serie og film), sangtekster, interview og den informative artikel.
- Opnå ordforråd inden for emnet med henblik på at kunne indgå i samtale og diskussion.
- Træne mundtlighed med fokus på samtale om og præsentation af analyse af tekst- og videomateriale.
- Træne og reflektere over brugen af oversættelsesmaskiner til parallellæsning.
- Grammatisk arbejder vi med relativpronominer.

Kernestof 2g :
* Texte : 1jour1actu : Comment aider les quartiers défavorisés 26 mai 2018:
https://www.1jour1actu.com/france/comment-aider-les-quartiers-defavorises-40968/
* Vidéo : 1jour1actu: C’est quoi une banlieue ? 10 mai 2018 : https://www.1jour1actu.com/info-animee/cest-quoi-une-banlieue/
* Série : Nawell Madani : Jusqu’ici tout va bien. Netflix 2023.
* Vidéo : FranceInfo : Mort de Nahel : les enfants confrontés à la violence des images et des émeutes. 07.08.2023
https://www.francetvinfo.fr/faits-divers/adolescent-tue-par-un-policier-a-nanterre/mort-de-nahel-les-enfants-confrontes-a-la-violence-des-images-et-des-emeutes_5938256.html   
*Texte : Birgit Mogensen og Bente Virring: Banlieues. Gyldendal, 2008. p 7, 42-43 + p. 44-45
*Texte : Brigitte Smadja : Il faut sauver Saïd. 2008.
* Paroles et vidéo : Disiz La Peste : Jeune de banlieue. 2005. https://www.youtube.com/watch?v=8_DVwGHQfIE  
* Film : Ladj Ly : Les Misérables Ladj Ly (2019): https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUFILM1117484&s=43021575&n=1&o=hits

Faglige mål 3g:
- Træne filmanalyse og analyse af mindre videoer.
- Træne analyse af forskellige tekstgenrer.
- Mundtlig præsentation af tekster.

Kernestof 3g:
* Fiche_SystemeScolaire_eleve et Audio. Exploitation pédagogogique par Clotilde Vento. Institut Français du Danemark : https://www.fransksprog.dk/fiches/le-systeme-scolaire-en-france
* La bande annonce et un extrait du film Château Rouge de Hélène Milano (2025) : https://www.youtube.com/watch?v=g5pY_6L_IuU /
https://www.youtube.com/watch?v=ojYPjgURWT8&t=29s
* Critique du film (extrait) Christophe Brangé : Un documentaire émouvant qui fait du bien !
https://www.abusdecine.com/critique/chateau-rouge/
* Film: Ladj Ly : Les indésirables bâtiment 5 (2023) :
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUFILM1138445&s=43021144&n=1&o=hitsE
* Article : Les chances de réussite sont faibles...le Figaro.13.02.25 :
https://www.lefigaro.fr/langue-francaise/actu-des-mots/les-chances-de-reussite-sont-faibles-les-examens-de-francais-juges-trop-difficiles-pour-les-etrangers-20250212
* Article : Intégration des immigrés - parler aussi des réussites. Le Monde. 31.03.23 :
https://www.lemonde.fr/idees/article/2023/03/31/integration-des-immigres-parler-aussi-des-reussites_6167715_3232.html
* Texte : C’est quoi la liberté d’expression ?  
* Vidéo : C’est quoi une caricature ?
08.01.16 : http://www.1jour1actu.com/france/16-videos-pour-parler-de-la-liberte-dexpression-99437/
* Documentaire : Caroline Benarrosh CASA (2025) :  https://cphdox.dk/da/film/casa-da/

Supplerende stof
* Sans l’immigration - S’ils n’étaient pas venus...Brut. (15.04.18)
https://www.facebook.com/brutofficiel/videos/2009888909260746/
* Charlie Hebdo : 10 ans après les attaques meurtrières, le magazine satirique français reste provocant (08.01.25) :  https://www.bbc.com/afrique/articles/c0q0j9y1vyxo
* Samuel Paty (02.04.25) : https://www.liberation.fr/tags/samuel-paty/
* Lars Refn : https://www.cartooningforpeace.org/dessinateurs/lars-refn/
Oplæg ved Lars Refn om hans job som caricaturiste og hans relation til Frankrig.
Oplæg ved Jørn Boisen i forlængelse af dokumentaren CASA

Omfang ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Hjælpemidler eksamen fransk

Til mundtlig eksamen og delprøve 2 ved skriftlig eksamen er det tilladt at tilgå følgende online hjælpemidler via bogmærker:
https://www.ordbogen.com/
https://leconjugueur.lefigaro.fr/
https://www.minlaering.dk/

Alt andet skal være downloadet lokalt på egen computer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer