Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Nina Møller Westh
|
Hold
|
2024 3g TY (2024 3g TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Schuld?
I forløbet læses tekster - primært af Ferdinand von Schirach - som omhandler spørgsmål om menneskers skyld. Teksterne lægger derved op til diskussioner om etik og moral.
I forløbet er der særligt fokus på tekstpræsentation, -analyse og -fortolkning, og eleverne øver mindre fremlæggelser, ligesom der også vil være fokus på holdningstilkendegivelser og personlig stillingtagen. Centralt står spørgsmål som hvordan teksten forholder sig til spørgsmålet om skyld, hvorfor gerningsmanden gør sig skyldig, hvem der er skyldig, i hvad, hvem der bliver straffet?
Grammatisk er der især fokus på personlige pronominer, sammensatte verber, futurum og passiv.
Faglige mål: Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
Kernestoffet er:
– væsentlige sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et fyldigt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– væsentlige normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
– væsentlige regler for tysk udtale og intonation
Materiale:
- Namika: “Meine Schuld” (2015): https://www.youtube.com/watch?v=n0JJiWcYdxs
- Ferdinand von Schirach: "Kinder" (fra "Schuld" 2010).
- Ferdinand von Schirach: "Nachbarn" (fra "Strafe" 2018). Læst i det uddrag, der blev brugt ved skriftlig eksamen 23.05.2019.
- Ferdinand von Schirach: "Ein hellblauer Tag" (fra "Strafe" 2018)
- "Aus dem Nichts" - ein Film von Fatih Akin, 2017.
Supplerende materiale:
Ferdinand von Schirach: Verfilmung von "DNA" (fra "Schuld" 2010). – Er set i 2.g
Samlet omfang: ca. 45 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Aktuelles aus Deutschland (IKKE eksamensforløb)
I løbet af året beskæftiger vi os med "nyt fra Tyskland" og andre småemner, der ikke falder ind under de længere forløb. Herunder:
- Valgene i Sachsen og Thüringen d. 1. september.
- De 17 verdensmål og hvad man kan gøre for at bremse klimaændringerne. Herunder læsning af Kant: Was ist Aufklärung (kort uddrag).
- Deutsche Spuren in Kopenhagen (Stadtrally lavet af Goethe-instituttet).
- Die Bundestagswahl Februar 2025
Faglige mål. Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
– forholde sig kritisk til digitalt materiale og være i stand til at søge, anvende og vurdere tysksproget information på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestoffet er:
– væsentlige sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945, og i yderligere mindst ét emne skal indgå tysksproget tekst fra før 1900
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
Samlet omfang: 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Niemals vergessen
Med udgangspunkt i forskelligartet materiale (skønlitteratur, sagprosa, mindesmærker, interviews m.m.) undersøger vi, hvordan tyskerne som folk og individer forholder sig til deres lands historie i det 20. århundrede – med fokus på NS-tiden og DDR.
Vi arbejder med spørgsmål om individuel og kollektiv skyld og ansvar samt med eksempler på erindringskultur gennem tiden.
Vi har især fokus på tilegnelse af kulturel og historisk viden, ordforrådstilegnelse, små oplæg og referat, analyse og diskussion af tekster.
Grammatisk arbejder vi især med adjektivernes deklination og komparation, modalverber og konjunktiv 2.
Faglige mål:
Vi træner især, at eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande.
Kernestof:
– væsentlige sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold.
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et fyldigt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– væsentlige normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
– væsentlige regler for tysk udtale og intonation.
Materiale:
- Sommerens fodboldtrøje med nr. 44:
https://www.kleinezeitung.at/sport/fussball/euro/18326153/adidas-stoppt-verkauf-von-dfb-trikot-mit-der-nummer-44
- Wahlplakat von AfD: "Wir schützen eure Kinder": https://www.bild.de/regional/berlin/nach-aufregung-um-hitlergruss-feuerwehr-haengt-afd-wahlplakate-ab-66b396291f87fd6853795281
- Domfældelse i sag om KZ-ansat: https://www.tagesschau.de/inland/gesellschaft/kz-stutthof-urteil-100.html
- Georg Kreisler: ”Weg zur Arbeit”. In: Marie Søgaard Thellesen et al: Niemals vergessen. Systime 2016, s. 16ff og https://www.youtube.com/watch?v=AaRCComwKkA
- Interview med Hilde M: https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/panorama3/KZ-Aufseherin-Das-dunkle-Geheimnis-der-Hilde-M,panoramadrei1638.html
- Trettmann: Stolpersteine (2019): https://www.youtube.com/watch?v=ErAeAJhOgG4
- Ferdinand Von Schirach: “Du bist, wer du bist” (uddrag). https://www.spiegel.de/spiegel/print/d-80266999.html
- Film: Im Labyrinth des Schweigens (2014).
- Marie Søgaard Thellesen et al: Niemals vergessen. Systime 2016, s. 121-122: Introtekst om DDR.
- ”Interview mit Thea Adlung” (Interview 1, 4 og 5): https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=175
- ”Die Ostalgie”: https://www.dw.com/de/die-ostalgie/a-16023375
- Mario Röllig: ”Begegnung mit der Vergangenheit”. In: Marie Søgaard Thellesen et al: Niemals vergessen. Systime 2016, s. 128ff.
Supplerende materiale:
- Pararbejde og oplæg om Gedenkstätten in Deutschland und Wien:
Das Holocaustmahnmal Berlin, Gleis 17 Berlin, Mahnmal für die österreichischen jüdischen Opfer der Shoah Wien.
- Teater: “At se mørke”, Aveny-T, november 2024.
Samlet omfang: ca. 55 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
"Aus dem Nichts"
|
22-10-2024
|
Arbejd selv (mens vi andre er i Wedel)
|
10-11-2024
|
Im Labyrinth des Schweigens
|
21-11-2024
|
Das Leben eines Nichtsnutzes - A
|
02-12-2024
|
Das Leben eines Nichtsnutzes - B
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deutschland ca. 1910-1933 (IKKE eksamensforløb)
I forløbet får eleverne ud fra tidens litteratur og kunst kendskab til Tysklands historie, samfund og kulturelle strømninger i starten af det 20. århundrede. Vi undersøger, hvordan det moderne samfund sætter sig spor i menneskene og særligt, hvordan jeg’et lever i storbyen. Vi arbejder med materiale fra den tyske ekspressionisme og Neue Sachlichkeit, ligesom vi også undersøger de politiske og samfundsmæssige forhold i Weimarrepublikken.
Sprogligt arbejder vi især med adjektivernes bøjning, kasus og diverse repetition.
Faglige mål: Eleverne skal kunne:
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nuanceret tysk om emner, de er fortrolige med, tage aktivt del i diskussioner samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et varieret ordforråd og relevante faste vendinger og udtryk
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et nuanceret ordforråd og med sikkerhed i ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold
– anvende en grundig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
- forholde sig kritisk til digitalt materiale og være i stand til at søge, anvende og vurdere tysksproget information på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
Kernestof:
– væsentlige sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– et fyldigt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– væsentlige normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
– væsentlige regler for tysk udtale og intonation
Materiale:
- Jakob von Hoddis: "Weltende" (1911)
- Alfred Wolfenstein: "Städter" (1914)
- Georg Grosz: "Berlin 1912". In: Husum&Andersen: “Berlin – Hauptstadt und Metropole”, 1992.
- “Zweimal Ausrufung der Republik am 9. November 1918”. In: Husum&Andersen: “Berlin – Hauptstadt und Metropole”, 1992.
- Wahlplakate in der Weimarer Republik: https://www.wahlplakate-archiv.de/
- Käthe Kollwitz: ”Mensch”: Udstilling på Statens Museum for Kunst. forløb: https://www.skoletjenesten.dk/tilbud/kathe-kollwitz-mensch-et-forloeb-med-kunstformidler
- "Babylon Berlin", sæson 1, afsnit 1 + de første ca. 15 minutter af afsnit 2. (2020).
- Kurt Tucholsky: "Augen in der Grossstadt" (1930). In: Damkjær et al: ”Deutsche Wunder”, L&R uddannelse, 2009.
- Erich Kästner: "Besuch vom Lande" (1930)
- Irmgard Keun: "Das kunstseidene Mädchen" (1932). In: Prassé, Lotte: Heute ist alles anders. Anthologie deutscher Literatur vom Endes des Expressionismus bis zum Exil. Munksgaard, 1997.
- “Bubikopf und Maurerkelle”. Frauen in der Weimarer Republik. https://weimar.bundesarchiv.de/WEIMAR/DE/Content/Virtuelle-Ausstellungen/Aufbruch-in-die-Moderne/frauen-weimarer_republik.html
Supplerende materiale:
- Tom Kristensen: "Nat i Berlin" (1921)
- Nordstrøm: "Berlin" (2006): https://www.youtube.com/watch?v=DBqbJXT2-BI
- MrWissen2go: “Die Weimarer Republik – die goldenen Zwanziger”: https://www.youtube.com/watch?v=005q7qWvfGo&t=385s
- Malerei im Expressionismus: https://www.planet-wissen.de/kultur/kunst/expressionismus/expressionismus-malerei-100.html
- Neue Sachlichkeit einfach erklärt: https://www.youtube.com/watch?v=ULS5lWh5Ac8
Samlet omfang ca. 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61127337562",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61127337562",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61127337562"
}