Holdet 2024 if/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Michael Lund
Hold 2024 if/e (2e if)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Internet og hjemmesider (apps)
Titel 2 Billedmanipulation og farvekoder
Titel 3 Machine Learning: Billedklassifikation
Titel 4 Intro til SRO: Remedieret kunst (animation)
Titel 5 Serious Games
Titel 6 Interaktionsdesign, cybertrusler og kryptering
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Billedmanipulation og farvekoder

Om digitale billeder.

Begreber:
* pixels
* størrelse af et billede (pixels, Mb)
* opløsning (ppi = pixel per inch) på forskellige devices (smartphone, tablet, computer)
* farvedybde (24-bit)
* farvekoder

Manipulationer:
* farveændringer: konstrast, hue (nuance), saturation (mætning)
* lag
* kloning
* kanter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Machine Learning: Billedklassifikation

Klassificering af billeder / billedobjekter (Google Teachable Machine).

Begreber:
* klasser
* træningsdata
* testdata
* billedmønstre

Cases

* overvågning af elever
* affaldssortering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Intro til SRO: Remedieret kunst (animation)

Modefænomen: Et udvidet kunstbegreb?
Digitale/animerede kunstudstillinger (immersive experiences)

* kendetegn ved udstillingerne
* virkemidler
* instagramable
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Serious Games

Lav et program / spil som har et seriøst formål:

1. Et fokus på en vigtig sag
2. Et læringspotentiale

---------------

Vigtige begreber:

* spilgenrer
* spillertyper (Achievers, Killer, Explorers, Socializers)
* Bartle Test
* målgruppe
* gameplay
* gamification
* rutediagram (draw.io)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Interaktionsdesign, cybertrusler og kryptering

Vigtige begreber vedrørende:

Usability (= brugervenlighed):

* Jakob Nielsens 10 heuristikker
* gestaltlovene

Cybertrusler:

* fishing
* vishing
* smishing
* romance scam
* ransomware
* identitestyveri
* hacking
* DDoS


Kryptering:

* nøgle (key)
* klartekst
* kryptotekst
* symmetrisk / asymmetrisk kodningssystem
* public key kryptosystemer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer