Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Michael Lund
|
Hold
|
2024 if/e (2e if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Internet og hjemmesider (apps)
Begreber:
* url
* HTML
* CSS
* rgb
* HEX
* gestaltlovene
* call to action
* målgruppe
* brugergrænseflade / user interface
* den iterative proces
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Billedmanipulation og farvekoder
Om digitale billeder.
Begreber:
* pixels
* størrelse af et billede (pixels, Mb)
* opløsning (ppi = pixel per inch) på forskellige devices (smartphone, tablet, computer)
* farvedybde (24-bit)
* farvekoder
Manipulationer:
* farveændringer: konstrast, hue (nuance), saturation (mætning)
* lag
* kloning
* kanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Machine Learning: Billedklassifikation
Klassificering af billeder / billedobjekter (Google Teachable Machine).
Begreber:
* klasser
* træningsdata
* testdata
* billedmønstre
Cases
* overvågning af elever
* affaldssortering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Intro til SRO: Remedieret kunst (animation)
Modefænomen: Et udvidet kunstbegreb?
Digitale/animerede kunstudstillinger (immersive experiences)
* kendetegn ved udstillingerne
* virkemidler
* instagramable
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Serious Games
Lav et program / spil som har et seriøst formål:
1. Et fokus på en vigtig sag
2. Et læringspotentiale
---------------
Vigtige begreber:
* spilgenrer
* spillertyper (Achievers, Killer, Explorers, Socializers)
* Bartle Test
* målgruppe
* gameplay
* gamification
* rutediagram (draw.io)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Interaktionsdesign, cybertrusler og kryptering
Vigtige begreber vedrørende:
Usability (= brugervenlighed):
* Jakob Nielsens 10 heuristikker
* gestaltlovene
Cybertrusler:
* fishing
* vishing
* smishing
* romance scam
* ransomware
* identitestyveri
* hacking
* DDoS
Kryptering:
* nøgle (key)
* klartekst
* kryptotekst
* symmetrisk / asymmetrisk kodningssystem
* public key kryptosystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458597703",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458597703",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458597703"
}