Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Charlotte Illemann
|
Hold
|
2024 re/2a (2a re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Intro til religionsfaget
Som intro til religionsfaget søger vi at indkredse, hvad religion er, hvordan vi arbejder religionsvidenskabeligt og læser fagtekster i religion. Herudover søger vi at få overblik over forskellige måder at være religiøs på ud fra Jan Hjärpes kategorisering af religiøse udøvere. Yderligere snuser vi til forskellige opfattelser af forholdet mellem religion og videnskab og så tager vi hul på fænomenologiske begreber: myte, kaos-kosmos, hellig-profan, kosmologi, kosmogoni, antropologi, antropogoni, teologi, teogoni, eskatologi og ætiologi.
Materialer:
Artikel: Inge Haandsbæk Vestergaard Hvad er religion?: https://www.religion.dk/viden/2005-10-05/hvad-er-religion
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur – en grundbog til religion. Systime: 2. udgave, 2005. s. 274-275 (Essentialisme >< socialkonstruktivisme) s. 281 (Ninian Smart)
Uddrag af Mikael Rothstein: De hellige tekster er ikke facitlister. Religion.dk 07.01.01
Video: ”Religionshistorie(n) på 5 minutter” af Mikael Rothstein: https://religionsoraklene.no/spesial-religionshistorien-pa-fem-minutter/
Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime 2016-2017. s. 127-129 (Videnskab og religion – tre teser)
Artiklen: http://politiken.dk/debat/ECE2748747/vi-kan-ikke-acceptere-en-forskningsminister-som-sidestiller-myter-med-videnskab/
Artiklen: http://politiken.dk/debat/ECE2752260/videnskabsministeren-kan-sagtens-have-en-helt-almindelig-folkekirkelig-tro/
Myter religionsfagligt. Af religionslektor Martin Gundtoft. 2016.
Omfang ca 12-15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Kristendom
I forløbet skal vi introduceres til Gamle Testamente som udgangspunkt for kristendommen og arbejder med forskelle i gudsopfattelse og menneskesyn i Gamle Testamente og Nye Testamente og dermed også med forskellige opfattelser af frelse og etik.
I Unesco-ugens arbejder vi med fremtidsvisioner mellem dystopi og utopi – herunder det kristne natursyn og kristendommens rolle i klimaforandringer.
Vi har fokus på protestantisk kristendom i Danmark, men snuser også kort til katolsk kristendom. Vi dykker ned i forskellige nutidige opfattelser inden for folkekirkelig kristendom i Danmark af f.eks. vielse af par af samme køn. Afslutningsvis laver vi et kort udblik til Jehovas Vidner og overvejer om Jehovas Vidner er kristne.
FAGLIGE MÅL:
Kunne redegøre for grundlæggende elementer i kristendom: skabelse, synd, pagt, profeti, messias, frelse, etik, tro, gudsopfattelse, menneskeopfattelse, konservativ og liberal kristendom.
Have forståelse for forskelle i menneskesyn, gudsopfattelse, etik og frelse i Gamle Testamente og Nye Testamente
Have forståelse for forskelle mellem protestantisk og katolsk kristendom
Have forståelse for forskellige opfattelser inden for Den Danske Folkekirke.
Kunne anvende religionsvidenskabelig metode (indholds- og begrebsanalyse og ritualanalysemodeller)
Kunne anvende religionsfænomenologiske begreber: myte, ritual, helligt, profant, overgangsritual.
Kunne anvende Hjärpes kategorisering af religiøse udøvere: traditionalisme-modernisme, sekularisme-teokrati, entusiasme-ligegyldighed-afstandstagen).
MATERIALE:
Religion og kultur (2. Udgave) s.143-162, s. 165-170 og s. 235-240
Myter religionsfagligt. Af religionslektor Martin Gundtoft. 2016.
Marie Louise Poulsen: De ti bud: Skrevet med Guds finger. 15.11.2013: https://www.kristendom.dk/indføring/de-ti-bud-skrevet-med-guds-finger
Kenneth Lund: Interview Jesus Kristus er skyld i klimaforandringerne. Politiken 31.10.2009 pdf.
Podcast Biblen Leth fortalt: Den første pinse og Helligånden. 02.06.22 (17 første minutter) https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2022/bibelen-leth-fortalt-den-foerste-pinse-og-helligaanden-16122211224
Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime 2016-2017. s. 108, 110 og s. 114 (Ritualteori)
Folkekirkens ritualbeskrivelse: https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/5/b/a/c/5bacc44a1a1149b82949280167f2e7f4b719a96d/Hele%20d%C3%A5bsliturgien%2C%20d%C3%A5b%20i%20kirken%2C%20hjemmed%C3%A5b%2C%20n%C3%B8dd%C3%A5b%20og%20fremstilling.pdf
De Kongelige tvillinger – dåb fra Holmens kirke. 14.04.11: https://www.youtube.com/watch?v=eBfHNTOa9Y4
Podcast Biblen Leth fortalt – Galaterbrevet. 10.03.22: https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2022/bibelen-leth-fortalt-galaterbrevet-16122211104
Kirsten Kjærulff: Derfor er jeg katolik. 29.04.2005. https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/derfor-er-jeg-katolik
Uddrag af artikel: Jens Forman: En folkekirke to evangelier. Politiken. 06.04.1996. pdf
Dokumentar ”Under præstekjolen” fra DR2 temaaften med samme navn fra 2007: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Under%20pr%C3%A6stekjolen&orderby=title&SearchID=335a1ead-fac2-402a-bdb4-b9cff3f368a4&index=1
Dokumentar ”Under præstekjolen” fra DR2 temaaften med samme navn fra 2007: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Under%20pr%C3%A6stekjolen&orderby=title&SearchID=335a1ead-fac2-402a-bdb4-b9cff3f368a4&index=1
Line Haahr Petersen. 02.09.2008: Vigtigste ting at vide om om Jehovas Vidner: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/vigtigste-ting-vide-om-jehovas-vidner
Rambos konversionsmodel.
McGuires frafaldsmodel fremstillet af Thomas Thomsen: https://emu.dk/sites/default/files/2020-05/3%20Thomas%20Thomsen%20-%20Inddragelse%20af%20teori%20og%20sociologi%20på%20c%20niveau.pdf
Wallis typologi for religiøse fælleskaber. Religion – teori, fænomenologi, metode. Systime2012.
Film af Niels Arden Oplev: To Verdener (2017) itcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=person:%20Niels%20Arden%20Oplev&orderby=title&SearchID=3184ffaf-f999-41a5-956c-622e9e75e4fe&index=4
Biblen:
1. Mos 1-3 Skabelse og Syndefald
Esajas 52,13-53,12 Herrens lidende tjener
5. Mos 5, 1-21 De ti bud
Matthæus 5,17-48 Bjergprædikenen
Matthæus 22,34-40 Det dobbelte kærlighedsbud
Lukas 10,25-37 Den barmhjertige samaritaner
Markus 14-16 Lidelseshistorien
Apostlenes Gerninger 2,1-13 og 2,37-47 Pinsedagen og Den første menighed
Galaterbrevet 1-3 (skimmet i uddrag)
Markus 7,1-23 Spørgsmålet om rent og urent (eksempel eksamenstekst)
Omfang ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
KD L1 Arbejdsark skabelse.doc
-
KD L1 Første Mosebog 1-3.docx
-
Religionsbegreber 2a 2024
-
Esben Andreasen m.fl.: RELIGION OG KULTUR - en grundbog, SYSTIME; sider: 0, 144-161, 166-170, 235-240
-
KD L1 Arbejdsark. Syndefald.docx
-
I skal i dag selv gå i gang i religionsmodulet.1) Download "KD L1 Arbejdsark. Syndefald" og gem det i kristendomsmappen i din religionsmappe.2) Besvar spørgsmålene.
-
KD L2 Esajas_ bog 52,13-53,12.docx
-
KD L2 Arbejdsark. Esajas Herrens lidende tjener.docx
-
KD L3 Arbejdsark. De ti bud.docx
-
KD L3 Femte Mosebog 5,1-21.docx
-
KD L3 De ti bud skrevet med Guds finger.docx
-
KD L4 Arbejdsark Bjergprædikenen.docx
-
KD L4 Matthæus 5,17-48.docx
-
KD L4 Arbejdsark Dobbelte kærlighedsbud og Den barmhjertige samaritaner.docx
-
Interview_ Jesus Kristus er i skyld i klimaforandringerne - Mediearkiv - Infomedia.pdf
-
KD L5 Arbejdsark Genopfriskning problemmyte og pagt.docx
-
KD L5 Arbejdsark Lidelseshistorien Markus 14-16.docx
-
KD L5 Markus 14-16.docx
-
Færdiggør læsning og besvarelse af spørgsmål til Religion og kultur s. 147-150, hvis du ikke blev færdig sidst - se mandagsmodulet
-
KD L7 Apostlenes Gerninger Kapitel 2 vers 1-47.docx
-
KD L7 Dåb i kirken - liturgi.pdf
-
Ritual, ritualteori og ritualanalyse. Fra Begrebsnøglen til religion.pdf
-
De Kongelige Tvillinger - Dåb fra Holmens Kirke
-
Bibelen Leth fortalt | Galaterbrevet | DR LYD
-
Spotify Biblen Leth fortalt Galaterbrevet
-
KD L8 Paulus Brev til Galaterne 1 og 3.docx
-
KD L8 Kristen historie og hovedretninger.docx
-
MEDBRING VARMT TØJ, OPLADET MOBIL OG HØRETELEFONER. MÅSKE går vi en podcasttur
-
KD L9 Arbejdsark En folkekirke to evangelier.docx
-
KD L9 Jens Forman En folkekirke to evangelier Politiken_UDDRAG.doc
-
KD L9 Arbejdsark Under præstekjolen.docx
-
DU KAN VÆLGE EN LETTERE ELLER TUNGERE LEKTIE:
-
KD L10 Arbejdsark Vielse af samme køn.docx
-
Eksempel på eksamenstekst KD Markus 7,1-23 .docx
-
Indholds-og begrebsanalyse i religion.pdf
-
Vi lægger ud med en lille skriftlig test, så det er en god idé at repetere religionsfaglige begreber fra introforløbet og det vi har lært i kristendomsforløbet. Se detaljer i introforløbet og kristendomsforløbet i undervisningsbeskrivelsen og gennemg
-
Undervisningsbeskrivelse religion
-
Opsamlingsark kristendom 2024.docx
-
KD L12 Arbejdsark Konversion, frafald & filmanalyse.docx
-
Vigtigste ting at vide om Jehovas Vidner
-
INGEN PAUSE ELLER MAD/DRIKKE I MODULET! Sørg for at klare toiletbesøg forinden.
-
Skriv noter til de spørgsmål, som filmen allerede har besvaret:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Islam
I forløbet skal vi opnå indsigt i sunni-islam i en dansk kontekst. VI har særligt fokus på islams oprindelse, religiøse forestillinger, religiøs praksis, nutidige islamformer og sharia. Vi besøger islamisk trossamfund på Dortheavej med fokus på konversion til islam.
Faglige mål:
Karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder.
Redegøre for islams oprindelse og udbredelse og den historiske kontekst som danner grundlag for islam, herunder relationen til jødedom og kristendom.
Redegøre for væsentlige sider af islam, herunder de 6 trosartikler og de fem søjler.
Karakterisere og redegøre for de muslimske ritualer, herunder i særdeleshed hajj samt funktionel og fænomenologisk ritualanalysemodel på valfartsritualet.
Forstå og nuancere sharia og dermed etik.
Diskutere forholdet mellem islam og sekularisme – herunder anvende Jan Hjärpes kategorisering af religiøse udøvere.
Forstå og anvende Rambos konversionsmodel.
Materiale:
Kuplen, Muren, Graven s. 204-220. Gyldendal, 2012.
En Muslim Tager Afstand | DR2 (Abdel Aziz): https://www.youtube.com/watch?v=7R-sczqwXRE
En Muslim Tager Afstand II | DR2 | Havnen: https://www.youtube.com/watch?v=4S0jWgcd-3o
En muslim tager afstand III | DR2 | Christiansborg: https://www.youtube.com/watch?v=njFPxNPmk7g
Klip med Fatih Alev og Sherin Khankan fra udsendelsen "Den anden kvindekamp", sendt første gang på DR2 6. juni 2015: https://www.youtube.com/watch?v=7mXqO0DORdI
Tekst 12: Ibn Ishaq Muhammeds himmelfærd. Fra Jakob Skovgaard-Petersen: Moderne islam. Gyldendal 2007 p. 107-108. (om profeten)
Uddrag af Nasar Khader: Ære og Skam (2002) (om engle)
Tekst 32 i Wulff Petersen: Islam - tekster og stemmer fra den muslimske verden (om forudbestemmelse)
Jakob Thorgaard: Hvad er Ramadan? Religion.dk 25.05.2005: https://www.religion.dk/undervisning/ramadan
Video der viser bøn: https://www.youtube.com/watch?v=Yh6plGYFM1A&index=3&list=PL92E6B6E324EB01FA
Morten Rasmussen: Sharia er troens kilde. Kristeligt Dagblad 03.10.2003: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/sharia-er-troens-kilde
Murat Tamer: Det er ingen synd for muslimer at smage på svinekød. Politiken 20.02.2012: https://politiken.dk/debat/art5455177/Det-er-ingen-synd-for-muslimer-at-smage-svinekød
Film: Hajj – pilgrimsrejse til Mekka. DR2 2003 – streamet fra CFU: Hajj – pilgrimsrejse til Mekka. DR2 2003 – streamet fra CFU: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Hajj%20-%20pilgrimsrejse%20til%20Mekka&orderby=title&SearchID=165f7569-59b4-4055-87b4-3d3d57d1d697&index=1
Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime 2016-2017. s. 108, 110 og s. 114 (Ritualteori)
Uddrag af Laura E. Lind: Islam har gjort mig til et bedre menneske. Kristeligt Dagblad 13.07.2009: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/islam-har-gjort-mig-til-et-bedre-menneske?_ga=2.48141351.145875604.1642686813-1475268561.1628663482
Rambos konversionmodel
Eksempeltekst: Foran kabaen
Koranen:
Sura 17, 105-117 (om Koranen)
Sura 2,255 (om Allah)
Sura 57,1-7 (om Allah)
Sura 5,45-49 (om bøgerne)
Sura 50,21-36 (om dommedag)
Omfang ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Buddhisme
Forløbet er bygget op over juvelerne i buddhismen: buddha, dharma og sangha. Vi lægger ud med konversion til buddhismen, siden arbejder vi med buddhismens oprindelse, centrale begreber i den buddhistiske lære og praksis og ser på forskelle mellem de tre buddhistiske hovedretninger. Afslutningsvis besøger Buddhistisk Center på Svanemøllevej i Kbh.
Faglige mål:
At kunne redegøre for centrale begreber i buddhismen: Buddha, karma, samsara, genfødsel, lidelse, vejen til oplysning, de fire ædle sandheder, den otteledede vej, etik, frelse samt have forståelse for menneskesynet.
At have forståelse for forskelle mellem de tre hovedretninger og centrale begreber i tibetansk buddhisme.
At kunne anvende religionsvidenskabelig metode (indholds- og begrebsanalyse) til analyse af tekster.
Materiale:
Podcast Buddhisme – Hjernekassen på P1. 06.05.21 (22min): https://www.dr.dk/lyd/p1/hjernekassen-pa-p1/hjernekassen-pa-p1-2020-05-06
Uddrag af Kristian Lindberg: Jeg kan huske, at jeg tænkte: Dér blev jeg vist buddhist! Kristeligt Dagblad 18.09.2005: https://www.berlingske.dk/kultur/jeg-kan-huske-at-jeg-taenkte-der-blev-jeg-vist-buddhist
Religion og kultur (3. udgave) s. 66
Britisk dokumentarfilm “Buddhas liv”fra 2003. Fra DR2 Temaaften Buddhas budbringere. 19.01.2004: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Buddhas%20budbringere&orderby=title&SearchID=aff21948-3e09-4fe6-a8a4-68bb87ac1c7d&index=1
Buddhalegenden. Fra Jørn Borup: Danske Verdensreligioner. Buddhisme. 2007 (s. 20-22)
Lene Højholt: Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme. 1999. s. 30-36 + s. 79-82
Klip om brug af mandalaer: https://www.youtube.com/watch?v=IYVcjFhpsHc
L4 Tekst 14 Nirvana. Fra Bruun m.fl. Buddhismen. Tanker og livsformer. Gyldendal 1982. s.53-53.
Merete Boe Nielsen: Alt sker som følge af karma. Religion.dk 05.01.2005: http://www.religion.dk/artikel/90075:Synspunkt--Alt-sker-som-foelge-af-karma
Jostein Gaarder: Sofies verden. 1992 (s.281-283)
Esben Andreasen: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. 2002. s. 26-27 + s. 93.
Religioner Lever – grundbog til religion. Lindhardt og Ringhof. 2017. s. 172-176
Omfang ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Konversion
I dette korte afgrænsede forløb arbejder vi med det religionsfaglige emne konversion. Vi har særligt fokus på processen, retorikken, konversionstyper, konversion i det senmoderne samfund og sociologiske forklaringer på religiøsitet.
Faglige mål
Forståelse for konversion og religion i det senmoderne samfund
Kategorisere konversionstyper
Anvende Rambos model til analyse af konversionsprocessen.
Anvende sociologiske forklaringer på religiøsitet.
Materiale
Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime 2016-2017. s. 46-48 (Konversion) (konversion, Rambo og retorik)
Mogens S. Mogensen: Konversionsteorier. s. 50 i IKON. Nummer 70. april 2010: https://bibliotek.dk/sites/default/files/moreinfo/netarchivePdfUrl/274d7b4f49003d1d183231cfb06eef316a7aea60f254f66d2fe1d649444e2a8d.pdf
Birgit Andersen m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark. Systime 2008. s. 7-15. (Samfund, individ og religion)
Anders Nielsen m.fl: Grundbog til religion C. Systime 2012-2019. s. 307-310 (Teorier om religiøsitet)
McGuires frafaldsmodel fremstillet af Thomas Thomsen: https://emu.dk/sites/default/files/2020-05/3%20Thomas%20Thomsen%20-%20Inddragelse%20af%20teori%20og%20sociologi%20på%20c%20niveau.pdf
Uddrag af Kristian Lindberg: Jeg kan huske, at jeg tænkte: Dér blev jeg vist buddhist! Kristeligt Dagblad 18.09.2005: https://www.berlingske.dk/kultur/jeg-kan-huske-at-jeg-taenkte-der-blev-jeg-vist-buddhist
Uddrag af Laura E. Lind: Islam har gjort mig til et bedre menneske. Kristeligt Dagblad 13.07.2009: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/islam-har-gjort-mig-til-et-bedre-menneske?_ga=2.48141351.145875604.1642686813-1475268561.1628663482
Gruppevis arbejde med følgende konvertitberetninger fra Støtteforeningen for tidligere Jehovas Vidner: Dorthea Friis, Kristian Molbo, Jean Dyrvig, Gudrun Jespersen, Lars Thue Hansen, Vivian Rosager, Ole Lind: https://www.xjv.dk/livshistorier/poul_dal.php
Brev fra en konvertit: Kære Fætter: Derfor blev jeg kristen. 29.0.2014: https://www.religion.dk/synspunkt/2014-08-29/kære-fætter-derfor-blev-jeg-kristen
Omfang ca. 12-15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458674909",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458674909",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458674909"
}