Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Katrine Bentzon-Tilia
|
Hold
|
2024 re/2c (2c re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er religion?
I dette forløb gives en introduktion til religionsfaget.
Vi arbejder med forskellige religionsdefinitioner og med nogle af de centrale fagbegreber som myter, ritualer og karisma.
Med udgangspunkt i filmen Kumaré, diskuterer vi, hvad der skal til for at noget er en religion, og eleverne kommer med deres eget bud på en religion med udgangspunkt i Ninian Smarts religionsdefinition.
Begreber:
- Substantiel og funktionel religionsdefinition
- Det hellige og det profane
- Essentialisme
- Socialkonstruktivisme
- fænomenologisk-komparativ tilgang
Materiale:
Horisont s.8-16 (indledning - præsentation af faget)
Mikael Rothstein. "Religionshistorien på 5 minutter".
https://vimeo.com/165586373
Religion & Kultur s.27-28 (rent/urent), 199-200 (mana/tabu)
Om ritualer og indefra vs udefra (Fra Begrebsnøglen)
Om karismatisk ledelse (fra Begrebsnøglen)
Om myter (fra Begrebsnøglen)
august 2023.
Ussing. "Fødsel".
"Om religion i det senmoderne samfund". Grundbog til religion C, s.19-24
"Sådan ser det religiøse Danmark ud". https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik
Den nordiske skabelsesmyte.
Vikram Gandhi (2011). "Kumare den falske guru! (film)
https://www.youtube.com/watch?v=mss742e0u5Y&ab_channel=JUZEBA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Forløbsbeskrivelse:
Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at undersøge kristendom i Danmark og religionens forskellige fremstillingsformer. Fokus vil være på protestantisk kristendom, men der gives også (gennem elevoplæg) en kort introduktion til den katolske og den ortodokse kirke.
I forløbet vil der blive vekslet mellem en essentialistisk og socialkonstruktivistisk tilgang til kristendom.
Efter forløbet forventes du at kunne:
- redegøre for grundlæggende elementer ved kristendommen: synd, frelse, tro, gudsopfattelse, treenigheden, bibelen, pligtetik og lovetik, retfærdiggørelse via tro (og gerninger)
- redegøre for den kristne grundfortælling (skabelse, syndefald, Jesus som Kristus og den omvendte Adam)
- redegøre for de forskellige Jesusbilleder man møder i evangelierne
- redegøre for kristne ritualer: dåb, nadver, konfirmation, bryllup, begravelse via Van Genneps tredelte ritualteori og Podemanns planteori
- kunne redegøre for kristendommens udvikling i mødet med det moderne samfund
- kunne redegøre for forholdet mellem kristendom, jødedom og islam
- kunne redegøre for nogle af forskellene mellem den rolle religion spiller i hh. DK og USA
- arbejde med kildelæsning ud fra en religionsvidenskabelig metode (indholds- og begrebsanalyse)
- anvende de religionsfænomenologiske begreber myte, ritual, bøn, urtid, axis mundi
Baggrundsmateriale
5 skarpe om de kristne skrifter
5 skarpe om Jesus
R&K s. 144-147
Kuplen, Muren, Graven s. 157-163
Phil Zuckerman. ”Religionens betydning i USA og Danmark”. (2014) https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE
Følner & Lund. "Frontkæmpere for Gud - Fundamentalisme i kristendom og islam". s. 21-30
Primære kilder:
1. Mos. Kap1-3 (Skabelse og syndefald)
2. Mos. kap.20, (Guds pagt med Moses - De 10 Bud)
Markus kap 1-3, v.6 (Jesu dåb og gerninger)
Markus kap14-16 (Lidelseshistorien)
Matthæus kapitel 28 (Jesu opstandelse)
Nadverritualet. http://www.nordiskliturgi.dk/dk.htm
https://www.katolsk.dk/tro/hvad-siger-kirken-om/faelles-nadver
"Hvorfor vi gør, hvad vi gør". Uddrag fra Bob Jones University's erklæring om formålet med deres kristne uddannelse. Fra Følner & Lund s.91-92.
Jens Formann. "En Folkekirke - to evangelier". Uddrag. Politiken, 1996.
Niels Ebdrup. "Sådan gennemsyrer kristendommen DK" (23. oktober 2012). https://videnskab.dk/kultur-samfund/sadan-gennemsyrer-kristendommen-danmark
https://videnskab.dk/kultur-samfund/sadan-gennemsyrer-kristendommen-danmark
"Danmark er ikke et kristent samfund". Leder i Politiken 7. oktober 2015.
Herudover elevoplæg:
Paulus og den tidlige kristendom
Luther og reformationen:
Den katolske kirke
Den ortodokse kirke
Kristne helligsteder
Kristne ritualer
Samlet: 50-60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
dette forløb gives en introduktion til islams formative periode, profeten Muhammed, religionens trosindhold og den religiøse praksis, samt forskellige tolkninger af sharia. Fokus for forløbet vil være at nuancere billedet af islam ved at kigge på, hvor forskelligt religionen kan tolkes. Eleverne introduceres til Hjärpes model for moderne islamformer, og vi arbejder såvel med fundamentalistiske tolkninger af islam som med forskellige former for islamisk feminisme, med særligt fokus på alternative tolkninger af islam i en nutidig dansk kontekst. (repræsenteret ved Sherin Khankan / Mariam moskeen).
I forløbet indgår en ekskursion til Davids samling, hvor eleverne bliver introduceret til islam gennem kunsten.
Efter forløbet forventes eleverne at kunne:
- forholde sig nuanceret til fremstillingen af islam i Danmark
- redegøre for grundlæggende elementer ved islam: trosartiklerne, de 5 søjler, Muhammed, de kanoniske tekster koranen og hadith, sharia, umma, kalif og kalifat
- arbejde med kildelæsning ud fra en religionsvidenskabelig metode (indholds- og begrebsanalyse)
- anvende religionsfænomenologiske begreber myte, ritual, bøn, urtid
- anvende Hjärpes skalaer for trosforhold (traditionalisme – modernisme, sekularisme – islamisme, entusiasme – ligegyldighed - afstandstagen)
Materiale:
https://www.religion.dk/islam/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-islam
A short history of islam. https://www.youtube.com/watch?v=vIGSNRCTkQI
Islam explained. https://www.youtube.com/watch?v=XlvEymU-S4o (00.00-20.23)
5 skarpe om islam
Steffensen. "Islam - fra beduinkult til verdensreligion". Århus: Systime, 2002, s. 7-37 (om islams oprindelse og udbredelse, hovedtræk i islams historie, tro og praksis, og om sharia).
De seks trosartikler.
Richard Rich. "Muhammed - the Last Prophet", 2002 (udvalgte klip).
Sura 96, 1-5 + Den første åbenbaring (hadithtekst)
Sura 57, vers 1-7
Sura 2, 255 Tronverset
Sura 5, vers 45-49
Sura 50, vers 21-36
Morten Rasmussen. "Sharia er troens kilde". 2003. https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/sharia-er-troens-kilde
"Hajj - pilgrimsrejse til Mekka". DR2, 2003. (dokumentar)
Marianne Hafnor Bøe. "Feminisme i islam". Universitetsforlaget, 2019, kapitel 1.
Marie Skovgaard. "Reformisten - den kvindelige imam", 2019. (dokumentar)
Samlet: ca 65 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Omvendelse
I dette forløb får eleverne en kort introduktion til omvendelsesteori og lærer at analysere en konversionsberetning.
Materiale:
Mogens Hansen. "Når danskerne skifter tro. Omvendelse mellem religionerne i Danmark". Unitas Forlag, 2005, s. 43-44, 48-55.
Samlet sider: 9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sikhisme
Kort forløb om sikhisme, hvor eleverne bliver introduceret til religionens centrale trosforestillinger, religionens skriftssyn, guru begrebets betydning i sikhismen, samt sikh identitet i en moderne vestlig kontekst.
Faglige mål (I skal efter forløbet kume):
● Redegøre for guru-begrebets betydning i sikhisme, herunder analysere og fortolke hagiografiske skildringer af især guru Nanak.
● Redegøre for sikhismen som skriftreligion og betydningen af Guru Granth Sahib, herunder analysere og fortolke kilder fra helligskriftet Adi Granth.
● Udfolde de centrale trosforestillinger i sikhisme, herunder gudsopfattelse (transcendent og immanent = panenteisme), maya, karma, samsara og mukti. I skal desuden kunne anvende begreberne i en analyse og fortolkning af centrale kilder i sikhismen.
Baggrundsstof:
https://www.religion.dk/10-vigtigste/2014-11-10/de-ti-vigtigste-ting-om-sikhisme-0
Balligsager, Stine & Ann-Louise Lljumgkrantz. "Sikhisme". Kbh.. Systime, 2019, s. 11-19, 29-36, 52-59, 65-74.
Primære kilder:
Sikh 24 Editors: Protokol for opbevaring af Guru Granth Shahib i hjemmet
Mul mantra
Nanaks fødsel og barndom
Japji 34, 37 og 38
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458681061",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458681061",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458681061"
}