Holdet 2024 re/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Kristina Schrøder
Hold 2024 re/2u (2u re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Penan-folket
Titel 2 Buddhisme
Titel 3 Kristendom//inkl. etik miniforløb
Titel 4 Islam
Titel 5 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Penan-folket

Penan-folket: Animisme og naturreligion

Anvendt teori: Feltarbejde som metode til indsamling af viden

Hvad er animisme? Og hvilken betydning har skovrydning for penan-folket? Temaet undersøger, hvilke konsekvenser mødet med Vesten har for penan-folket på Borneo

- Kort indføring i animismebegrebet og naturfolksreligion
- Analyse af penan-folkets skabelsesmytologi
- Diskussion af betydningen af regnskovsfældning samt clashet mellem penanfolkets vs. det jødisk-kristne natursyn.

Fokus på flg. begreber:
Kosmologi, myte, menneskesyn / antropologi, Animisme, Mana, Tabu, Totem, ’Gud’ i naturen, Besjæling, Animistisk Kosmologi / Verdenssyn, Kosmologi, Lamin, Ton Tana, Tawai, Feltarbejde


Film:
- DR (videoklip): Den mystiske fugledans &
Fjerene er ikke glemt (uni login): https://www.dr.dk/skole/geografi/malaysia#!/

- Michael Rothstein foredrag: https://video.ku.dk/video/11824766/borneos-sidste-nomader
I foredraget, som stammer fra Humaniorafestival 2007, fortæller lektor Mikael Rothstein om penanernes liv, deres myter og ritualer, deres liv i skoven og om deres forhold til dyr og planter. (første 30 min.)

- Essensen af det menneskelige: https://hi-in.facebook.com/humsdu/videos/670101921074869/
2 min.

- THE PENAN UNSEEN: https://youtu.be/pEtZSq9dhnQ
3 min.

- The Effects Of Deforestation On The Penan -Tribe With Bruce Parry - BBC: https://youtu.be/f21BpLL_S_g
4 min.

Artikler:
Det er ikke de indfødte der er primitive, Politiken, 9/10-2016
https://politiken.dk/magasinet/art5639154/Forsker-Det-er-ikke-de-indf%C3%B8dte-der-er-primitive

- 10 vigtige ting om animisme, religion.dk 5/7-2014
https://www.religion.dk/viden/2014-05-07-10-vigtige-ting-om-animisme (2 s.)

Grundbogsmateriale inkl. kilder:
Rothstein, Michael: Regnskovens religion, U-press, 2016:
- Forord: s. 11 (1 s.)
- Skabelsesberetninger hos penanerne: s. 181-184 (4 s.)
- Penan-folkets myter/ suket: s. 143m-145n (3 s.)
- Om implicitte ritualer i forbindelse med jagt hos penanerne s. 246-249 (4 s.)
- Feltarbejdets metoderedskaber: Fra: Kristendom – tro og praksis https://kristendom.systime.dk/?id=55#c195 (5 s.)

Biblen: 1. Mos, kap 1, 26-31 (det kristne natursyn) (1 s.)

Yderligere info: https://unesco-asp.dk/baeredygtig-udvikling/religion-skovogkulturudryddelse/


Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Åbenhed og omgængelighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Buddhisme


Fokus på buddhismens klassiske dogmatik samt buddhismens hovedretninger og religion som etik og filosofi. Heroverfor senmodernitet og individualisme, hinduisme som baggrund for buddhisme, nirvanisk, karmisk og apotropæisk (magisk) buddhisme,

Anvendt teori:
- Indefra (emic)/udefra (etic) som metode til fænomenologisk forståelse af religion
- Ritualtyper, inkl. overgangsritualer hos Van Gennep
- Ninian Smarts 7 dimensioner


Grundbogsmateriale:
Bodil Junker Pedersen, Lene Madsen, Dorte Motzfeldt,
Anders Nielsen, Sofie Reirnick & Trine Ryhave; "Grundbog til religion c", 2019, kap. buddhisme s. 181-204 (24 s.)
- herunder indføring i og tekster om Benares-prædikenen, livshjulet, meditation, Buddhalegenden, lotus-sutraen samt klostervæsen, pilgrimsfærd, recitation samt flg. tekster:
Tekst I — Nanna Hyldgaard Hansen: Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige
højt
Tekst 2— Pamela Logata: Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse
Tekst 3— Arakawa Genki: "de Hellige Skrifters Gode Fortjenester"
Tekst 4—Jørn Borup: Japanere På Pilgrimsfærd
Tekst 5— Buddhistisk Meditation
Tekst 6— Jens Vilstrup: Når man tror på tvivlen. Interview med Olaf Høyer
Tekst 7 — Interview med tibetansk nonne i eksil
Tekst S — Uddrag af Lotus-Sutraen


Lene Højholdt; "Buddhalegenden Buddhas lære", Buddhalegenden s. 12-15  Munksgaad 1993 (7 s.)

Film:
Buddhistisk ritual: Samsara skabes og tilintetgøres: https://youtu.be/bgoHUH-_yWo (2.49 min.)

Sand-mandala: Samsara skabes og tilintetgøres: https://youtu.be/WBrYUlOYK0U (3.17 min.)

Buddha-legenden: https://www.youtube.com/watch?v=sP5DOwwrJDk
(Filmudgave af Buddha-legenden fra Bernardo Bertolluccis spillefilm "Little Buddha" fra 1994 (uddrag, sammenklip af buddhalegenden, 51 min.))
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom//inkl. etik miniforløb

Inkl. ekskursion til Tingbjerg Kirke med fokus på diakonien


Særlige fokuspunkter:
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- Podemann Sørensens ritualanalyse-model
- Fænomenologisk metode
- Ritualanalyse
- Durkheims socialkonstruktivistiske perspektiv
- Substantiel og funktionel religionsdefinition
- Essentialisme/socialkonstruktivisme
- Indefra/udefra
- Centrale mytebegreber


Grundbogsmateriale:
Bodil Junker Pedersen, Lene Madsen, Dorte Motzfeldt,
Anders Nielsen, Sofie Reirnick & Trine Ryhave; "Grundbog til religion c", 2019, kap. kristendom s. 65-110 (45 s.)
- en klassisk indføring i kristendom med fokus på kristen dogmatik, Paulus, den mytiske Jesus, kristne hovedretninger, kristen fænomenologi, religionssociologisk analyse, kristen etik, Kierkegaard, Grundtvig og verdensbilleder

Kilder:
GT
Skabelsesberetning og Uddrivelsen        1. Mos kap. 1-3 (4 s.)
Om Abraham og Isak                                  1. Mosebog, kap. 22, vers 1-19 (1s.)

NT
Forholdet til jøderne og 'Budskabet'         Mark 1,14-3,6 (5 s.)

Fra baggrundslitteraturen endvidere i uddrag:
- Den barmhjertige samaritaner (Luk 10,25-37)
- Bjergprædikenen (Matt 5,21-22 og 43-48)
- Verdensdommen (Matt 25,31-46)
- Paulus (1 Kor 6,9-11)
- Mat. kap. 1 (fremstillingen af Jesus)
- Mark. kap. 1 (fremstillingen af Jesus)
- Luk. kap 1 (fremstillingen af Jesus)
- Johs. kap. 1 (fremstillingen af Jesus) ( i alt 5 s.)

Salme 331: Uberørt af byens travlhed (tekst: Lars Busk Sørensen) (2s.)

Nadverritualet: Ugerløse Kirke https://youtu.be/on8IS0Ubw10 (2 s.)

Søren Kierkegaard; "Frygt og Bæven" (1843), uddrag. Fra: Kierkegaard – lidenskabens tænker, Systime 2013. Af Pia Søltoft, Mette Berndsen, John Rydahl
https://kierkegaard.systime.dk/?id=p139 (2 s.)

Anders Stjenholm, Ateistisk Selskab; "Det er absurd, at staten støtter trossamfund, der aktivt modarbejder fællesskabet", Kronik i Inf. 7. februar 2023

Mickey Gjerris; "Liv og magt", s. 14-28, Systime 2012 (15 s.)
Etiske begreber:
Kan/bør
Deskriptiv etik
Normativ etik
Etiske principper
Etiske agenter
Etiske subjekter
Etiske objekter
Entitet  
Antropocentrisme
Sentientisme
Biocentrisme
Økocentrisme


Film (i anledning af Trumps genindsættelse): Guds børnehær (Rachel Grady og Heidi Ewing 2006)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Islam

Inkl. Bloom Festival i Søndermarken om kunst og naturvidenskab


Et klassisk forløb i Islam med fokus på komparativ analyse,  religionsfagets tekstanalysemodel og Ninian Smarts 7 dimensioner

Begreber: Maximalisme/minimalisme, essentialisme/socialkonstruktivisme, axis mundi, emic/etic, mytisk tid/historisk tid (mytisk plan/real plan), fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme

Baggrundslitteratur:

Bodil Junker Pedersen, Lene Madsen, Dorte Motzfeldt.
Anders Nielsen, Sofie Reimick & Trine Ryhave: "Grundbog til religion C", 3. udg. kap. Islam s. 111-149, Systime 2012-2019 (38 s.)

Mickey Gjerris; "Vi skal ikke kun beskytte arterne for vores egen skyld, men også fordi de har en værdi i sig selv. Forstå bioetik" Information (som opsamling på miniforløb om bioetik under kristendomsforløbet) (3 s)

Kildetekster:
- Sura 5: 44-49: Om Koranen og bøgerne (2 s.)
- Sura 46,9:  Om profeten Muhammed (0,3 s.)
- Sura 7, 157-158: Om profeten Muhammed (0,3 s)
- Sura 96. 1-5: Om den første åbenbaring (0,3 s.)
- Sira lbn lshaq: Profetens natlige rejse (Jakob Skovgaard-Perersen, "Moderne islam" Gyldendal 1995 (3 s.)

I "Grundbog til religion C" er læst flg. kilder:

A:
- Nutidig kilde: Sonja Bibi; "Sygeplejerske og muslim" (1,5 s.)
- Nutidig kilde: Ali; "At forlade islam" (1 s.)
- Nutidig kilde: Kåre Bluitgen: "Muhammeds åbenbaringer" (1,5 s.)
- Nutidig kilde: Moustapha Kassem m.fl.; "Vi tror på en sekulær islam" (1 s.)
- Nutidig kilde: "Hizb ut-Tahrir om synet på samfundet" (1 s.)

B
Klassiske kilder om de 5 søjler og jihad (i alt 3 s.):
- Sura 3,18 shahada
-  Sura 2,238 salah
- sura 2,277 zakat
- Sura 2,185 savm
- Sura 2.197 hadj
- Sura 1, vers 1-7 om Allah
- Sura 8.39 om lille jihad
- Sura 9,5

Eleverne har over 5 moduler fordybet sig i grupper i flg. emner (emnerne er fremlagt for klassen og alle elever har læst indførende litteratur til emnerne)

1. Døden er et tabu - men ikke i islam Religion.dk (2 s.)
2. Tørklædedebatten | Faktalink (2 s.)
3. Ramadan Islam.dk (2 s.)
4. Hvad betyder engle for muslimer? Religion.dk (2 s.)
5. Wudu fra Barn i Islam (Sunan Abuu Dawud) (2 s.)
6. De 10 vigtigste ting at vide om hajj Religion.dk (2 s.)
7. De 10 vigtigste ting at vide om Koranen Religion.dk (2 s.)


1. Koranen (Neek , Daniel, Edon)

2. Døden i Islam (Konrad, Kenan, Mo Aseir og Adam)

3. Kvinder i Islam (Charme, Alba, Liv, Alfred)

4. Wudu (Hatim, Cecilie, Mohammed, Vincent)

5. Pilgrimsrejsen (August, Oliver, Mert, Atilla)

6. Engle og Dommedag (Bjørn, Valdemar, Usaid, Cornelia, Isabella)

7. Ramadan (Adil, Mikkel, Selma, Frida)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer