Holdet 2024 re/2k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Kristoffer Karlsgaard Lyhne
Hold 2024 re/2k (2k re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Vi starter religion med at tale om religion som fænomen og hvorfor det kan være svært at definere, hvad en religion er. Efter forløbet skal du kunne:

- forklare og anvende Ninian Smarts 7 dimensioner til analyse
- forklare begreberne helligt, profant, og axis mundi
- forklar og anvende myteteori og forstå, hvordan myter opstiller mytiske imperativer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til at undersøge kristendom i Danmark og religionens forskellige fremstillingsformer. Fokus vil være på protestantisk kristendom. Vi undersøger kristendommens formative periode, laver punktvise nedslag i kristendommens historie og undersøger kristendommen i et senmoderne dansk perspektiv.

Efter forløbet forventet eleverne at kunne:

- redegøre for grundlæggende elementer ved kristendommen: synd, frelse, tro, gudsopfattelse, treenigheden, bibelen, pligtetik og lovetik, retfærdiggørelse via tro (og gerninger), maksimalistisk, liberal og minimalistisk kristendom.
- redegøre for kristne ritualer: dåb, nadver, konfirmation, bryllup, begravelse via Van Genneps tredelte ritualteori.
- kunne redegøre kristendommens udvikling i mødet med det moderne samfund og religionskritik. Herunder afmytologisering og Grosbølls opgør med den teistiske guddom (gud som en person), samt tendenser for tro i det senmoderne.
- arbejde med kildelæsning ud fra en religionsvidenskabelig metode (indholds- og begrebsanalyse)
- anvende religionsfænomenologiske begreber myte, ritual, bøn, urtid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

Islamforløbet tager udgangspunkt i Islams formative periode, relationen til de tidligere åbenbaringer og Mohammeds livsforløb. Koranens tilblivelse og islams relation til jødedom og kristendom. Derefter undresøger vi, hvordan islam praktiseres i Danmark og hvordan religionen påvirkes i mødet med det senmoderne samfund mht. kønssyn, rituel praksis og individualisering

Eleverne skal have et overblik over de 5 søjler, Bønnen og renselse (wudu) er gennemgået med fokus på hellig/profan og Axis Munde. Derover skal de kunne forklare: De seks trosartikler med særligt fokus på Dommedag, syn på frelse, det gode liv, religiøse pligter og etikken i islam, og de skal kunne vise, hvordan konservative fortolkninger af islam bliver udfordret af liberale muslimer om fx Sharin Khankan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer