Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Dorte Gedde
|
Hold
|
2024 bi/2x (2x bi, 2x bi øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad bestemmer livet i Utterslev Mose?
Kernestof:
Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af lipider
Biokemiske processer: fotosyntese, respiration
Evolutionsbiologi: eksempler på eksempler på evolutionsmekanismer.
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb, N-kredsløb og P-kredsløb samt biodiversitet.
Supplerende stof:
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse.
Eksperimenter:
Lys og fotosyntese set i små bladskiver
Vandtransport i planter (NV)
Alkohols påvirkning af cellemembranen (rødbeder) (NV)
Osmose i kartofler
Naturlig selektion
Mikroskopiering af spalteåbninger
Makroindex i Utterslev Mose
Energiflow i melbillelarver inkl observation af melbillelarvevæksstadier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tarmbakterier og antibiotika.
Kernestof:
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
Enzymer: overordnet opbygning og funktion
Biokemiske processer: gæring og respiration
Supplerende stof
Sundhed, sygdom og medicin
Bioteknologi
Eksperimenter:
Bakterievækst - undersøgt forskellige steder på skolen.
Selvvalgte stoffer er undersøgt for antibiotisk virkning.
E. coli undersøgt for antibiotikaresistens .
Yoghurtproduktion.
Undersøgt for yoghurtproducerende bakterier i naturen.
Fra mælk til yoghurt - Struktur, kemi og sensorik på Københavns Universitet men kemi B
Spytamylase (enzymaktivitet)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvorfor er søskende ikke ens?
Kernestof:
Cellebiologi: overordnet opbygning af procaryote celler
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer + celledelinger dvs. mitose og meiose
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion proteiner og DNA
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme (proteinsyntesen) og mutationer
Fysiologi: Oversigt over manden og kvindens anatomi, forplantning og hormonel regulering
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse.
Eksperimenter:
Eksperiment Isolering af DNA fra kiwi.
Eksperiment ægløsning LH-test.
Mitose i løgrodsceller.
Hvem kan smage PTC.
Eksperiment Finkenæb og fødevalg om naturlig selektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad bestemmer muskelstyrken?
Kernestof:
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (musklers opbygning og funktion).
Eksperimenter:
Håndstyrke +/- opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458724971",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458724971",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458724971"
}