Holdet 2024 bi/2x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Dorte Gedde
Hold 2024 bi/2x (2x bi, 2x bi øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad bestemmer livet i Utterslev Mose?
Titel 2 Tarmbakterier og antibiotika.
Titel 3 Hvorfor er søskende ikke ens?
Titel 4 Hvad bestemmer muskelstyrken?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad bestemmer livet i Utterslev Mose?

Kernestof:
Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af lipider
Biokemiske processer: fotosyntese, respiration
Evolutionsbiologi: eksempler på eksempler på evolutionsmekanismer.
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb, N-kredsløb og P-kredsløb samt biodiversitet.

Supplerende stof:
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse.

Eksperimenter:
Lys og fotosyntese set i små bladskiver
Vandtransport i planter (NV)
Alkohols påvirkning af cellemembranen (rødbeder) (NV)
Osmose i kartofler
Naturlig selektion
Mikroskopiering af spalteåbninger
Makroindex i Utterslev Mose
Energiflow i melbillelarver inkl observation af melbillelarvevæksstadier

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tarmbakterier og antibiotika.

Kernestof:
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater
Enzymer: overordnet opbygning og funktion
Biokemiske processer:  gæring og respiration

Supplerende stof
Sundhed, sygdom og medicin
Bioteknologi

Eksperimenter:
Bakterievækst - undersøgt forskellige steder på skolen.
Selvvalgte stoffer er undersøgt for antibiotisk virkning.
E. coli undersøgt for antibiotikaresistens .
Yoghurtproduktion.
Undersøgt for yoghurtproducerende bakterier i naturen.
Fra mælk til yoghurt - Struktur, kemi og sensorik på Københavns Universitet men kemi B
Spytamylase (enzymaktivitet)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvorfor er søskende ikke ens?

Kernestof:
Cellebiologi: overordnet opbygning af procaryote celler
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer + celledelinger dvs. mitose og meiose
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion proteiner og DNA
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme (proteinsyntesen) og mutationer
Fysiologi: Oversigt over manden og kvindens anatomi, forplantning og hormonel regulering
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse.

Eksperimenter:
Eksperiment Isolering af DNA fra kiwi.
Eksperiment ægløsning LH-test.
Mitose i løgrodsceller.
Hvem kan smage PTC.
Eksperiment Finkenæb og fødevalg om naturlig selektion





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvad bestemmer muskelstyrken?

Kernestof:
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (musklers opbygning og funktion).

Eksperimenter:
Håndstyrke +/- opvarmning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer