Titel
1
|
1.1: Det Homeriske epos
Formål / Indhold:
Den røde tråd i forløbet vil være de mange kvinder som Odysseus møder på sin vej; om de er guder, hekse eller prinsesser. I skal stifte bekendtskab med Penelope, Athene, Helene, Nausikaa, Kalypso og Kirke, og i forlængelse heraf kunne diskutere hvordan disse karakterer formes af mødet med helten, hvordan de former Odysseus og hvordan den måde de fremstilles, fortæller os om det samfund de skal forestille af indgå i.
Ideen med forløbet er at give et indblik i den homeriske digtning og de antikke eper som genre. Her vil formålet yderligere være at ruste jer til at behandle problemstillinger, som teksten opstiller både i forhold til fortællingens samtid og senere kulturelle og litterære betydning. Vi vil i forløbet fokusere på nærlæsning af udvalgte passager og forbinde disse passagers sprog, tema og indhold til den antikke græske verden.
I vil blive introduceret for en række fagtermen, som I ved forløbets afslutning skal beherske. Både genrespecifikke og mere almene begreber: Homeriske spørgsmål, kykliske digte, myte, sagn, hero, epos, rapsode, recitation, sang, vers, heksameter, pro-oimion, mundtlige fortælletradition, formelvers, homerisk lignelse, epitet, patronymikon, nostos, kleos, timë, gæstevenskab (xenia), sofrosyne, arete og kyrios.
Forløbet vil arbejde med følgende af lærerplanens faglige mål:
- At analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur.
- At identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
- At overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster.
- At nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster.
- At demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Derudover skal klassen arbejde med følgende almene og studierelevante kompetencer:
- Mundtligt præsentation af fagligt stof
- Læseteknik
- Oversættelsesproblemet (= at oversættelse er fortolkning)
I slutningen af forløbet vil eleverne skulle perspektivere til moderne feministiske fortolkninger af Homers karakterer gennem en læsning af kapitel 14 og 15 af Madeline Millers Circe fra 2019 i en dansk oversættelse fra samme år. I den forbindelse skal eleverne diskutere, hvorfor forfattere som Miller m.fl. mener, at det er nødvendigt at ”opdaterer” Homer til det 21. århundrede.
Materialer:
Kernestof:
Homers Odysseen (Otto Steen Dues oversættelse, Gyldendal): 1. Sang, 4. Sang, v. 1-305, 5. Sang, v. 75-312, 6. Sang, 10. Sang, v. 203-405 og 23. Sang v. 85-343.
Supplerende / perspektiverende materialer:
o Madeline Miller, Kirke. København: Grønningen1, 2019, pp. 169-194.
Evaluering: Evalueringen vil foregå på to forskellige måder.
1) I vil løbende blive bedømt gennem deltagelse og argumentation i klassen i overensstemmelse med principperne i ’synlig læring’.
2) Derudover skal I afslutningsvist frembringe et skriftligt produkt (en kreativ skriveøvelse).
|