Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Maria Friis Brinch
|
Hold
|
2024 ol/3k (3k ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Epos - heltefortællinger
Epos
Vi beskæftiger os med eposet som genre; karakterisktiske træk ved eposet, de oralpoetiske træk. På det indholdsmæssige plan, kigger vi helteskikkelser - heltenes indbyrdes forhold og deres forhold til krig, livet, familien og æren. Litterære afbildninger af helte og heltinder kan ses som en indikator for de værdier og samfundsnormer, som eksisterer på den tid, hvor litteraturen er forfattet og vi ser hvorledes dette kommer til udtryk hos Homer samt i de perspektiverende tekster.
Hvordan bruges denne genre senere hen? Homers indvirkning på senere europæisk litteratur - især ser vi på Vergils Aeneide om den romerske helt Aeneas og værkets funktion som propagandalitteratur for Kejser Augustus i den tidlige kejsertid i Rom. Afslutningsvis ser vi på anti-helten i Servantes ”Don Quijote”.
Kernestof:
Basistekst:
• Homer, Iliaden : 1.sang (v. 1-305 og v. 488-611), 6. sang (v 237-529), 22. sang samt 24. Sang (v. 477-804) (Otto Steen Due)
Perspektiverende tekster:
• Vergil, Æneiden: 2. Sang, vers 505-804 (Otto Steen Due)
• Miguel de Servantes Saavedra: ’Don Quijote af La Mancha’ oversat af Iben Hasselbalch. Kapitel 1.
Supplerende stof:
• Andreasen og Refslund Poulsen, Paideia, kap 1, Systime, 2011
• Andersen, Christensen, Møller-Nielsen, Salskov Roberts, Billeder til Homer, Museum Tusculanum, 1984, s. 77-82
• Elevfremlæggelser af de olympiske guder
Omfang ca 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Homer - Otto Steen Due: HOMERS ILIADE (Due), Klassikerforeningens kildehæfter 1999; sider: 5-12, 96-100
-
Læs l. 1-72 af Iliadens 1. sang og skriv et kort resumé (5-6 sætninger) af hvad der sker i elevfeedback.
-
Læs videre i 1. sang fra s. 6 v. 73 til s. 9 v. 192 og skriv igen et kort resumé i elevfeedback. Alle finder også deres bud på dagens tekstykkes bedste citat.
-
Oplæg om Gaia og Uranos, Kronos og Rhea: Sakina og Kassandra
-
Læs videre i 1. sang fra v. 193-305 og skriv igen et kort resumé i elevfeedback. Kig også på vedhæftede dokument om stiltræk ved eposgenren og noter hvis i finder fx patronymikon eller smykkende adjektiver
-
Læs i 1. sang fra v. 193-305 og skriv et kort resumé i elevfeedback, hvis du ikke gjorde det til sidste modul. Dagens bedste old citat?
-
Oplæg om Zeus + Hera: Benjamin og Abdi
-
Læs resten af 1. sang hjemme inden modulet (fra v. 488 - slut)
-
Gruppearbejde_iliaden_6.sang.docx
-
Oplæg om Apollon og Artemis: Sofie og Malou
-
Vi springer et stykke frem til 6.sang og skal læse fra v. 237-v. 369. Vi befinder os nu hos den trojanske kongefamilie, hvor den trojanske kronprins og sejeste kriger Hektor lige er vendt hjem på et kort visit fra slagmarken.
-
Vi skal også gennemgå gruppearbejde fra sidste modul ift temaer og oralpoetiske træk
-
Oplæg om Afrodite og Hefaistos : Zeynep og Lulu
-
Færdiggør arbejdsarket fra sidste modul og genlæs tekststykket i 6. sang. Vi gennemgår det hele i dag.
-
Paideia_epos.pdf
-
Iliaden 22.sang_arbejdsark.docx
-
Ingen lektie
-
Oplæg om Dionysos og Demeter og Medusa: Alma, Olivia og Nora og oplæg om Athene og Poseidon : Julie og Mette
-
Lektien er aftalt i gruppen, men i dag i modulet skal i kunne nå at blive færdige med læsningen af 22. sang samt opgaverne til.
-
Oplæg om Hermes og Ares og Herakles: Matija, Albim og Sylvester
-
Lektien er aftalt i grupperne. I har 1/2 modul til at færdiggøre arbejdet med 22. sang
-
Oplæg om Hades (og Persefone) : Anisa og Madeleine og Oplæg om Afrodite og Hefaistos : Zeynep og Lulu og måske oplæg om Hermes??
-
Vi skal gennemgå jeres gruppearbejde med 22.sang, så sørg for at have styr på tekst og spørgsmål.
-
I dag skal vi videre med de små samtaler med mig om 22.sang. Jeg har skrevet grupperne og vers nedenfor.
-
Afsluttende spørgsmål til Iliadens 24.sang:
-
Vi mangler den sidste samtale (v. 460-515: Kassandra og Lulu) og så skal vi afslutte læsningen af Iliaden
-
Don_quijote_kap1_OCR.pdf Vi gennemgår de afsluttende spørgsmål til Iliaden, som i arbejde med i sidste modul og så bedes i læse vedhæftede tekst, som er et uddrag af romanen "Don Quijote" fra 1615 og sammenligne den med Iliaden (skrives i elevfeedbac
-
Helten som litterær skikkelse.docx
-
Oplæg om det antikke drama og dets oprindelse: Benjamin og Albim
-
Genlæs Teksten om Don Quijote, vi skal gennemgå den i modulet
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Drama og myter
Vi beskæftiger os med det græske drama, tragediens oprindelse og karakteristiske træk samt det græske teaters opbygning.
I forlængelse af vores Homer-læsning læses en tragedie, hvori myter fra den trojanske sagnkreds behandles; Euripides´"Ifigenia i Aulis", med fokus på forholdet mellem Ifigenia og Agamemnon, samt Agamemnons splittelse mellem kærligheden til sin datter og sin magt som leder af den græske hær. Teksten perspektiveres gennem læsning af forskellige fremstillinger af Ifigenia myten - hvordan har senere tider brugt samme myte? Med hvilket formål?
Kernestof:
Basistekst:
• Euripides, Ifigenia i Aulis, Garf og Hastrup, 1975
Perspektiverende tekster:
• Racine, Ifigenia, Kandrup og Wunsch, 1951, oversat uddrag af fortale s. 7-9
• Game of Thrones, sæson 5, afsnit 9: https://www.youtube.com/watch?v=MJxOOVpa-uY
Supplerende stof:
• Andreasen og Poulsen, Paideia, Systime, 2012, s. 101-116
• Skulpturgruppe af Ifigenia, Artemis og hjort, Ny Carlsberg Glyptotek
• Maleri fra Pompei af Ifigenias ofring
• Berthlet Flemalles maleri "Le Sacrifice d´Iphigénie"
Formål:
• Analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur
• Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
• Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kompetencer:
• Analysere og fortolke tekster og monumenter i en historisk kontekst
• Forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer
Progression:
Eleverne er fra forrige forløb bevidste om historierne og personerne i den trojanske sagnkreds og er blevet vænnet til at læse tekst på vers. Derfor kan vi i dette forløb starte taksonomisk højere og fra starten af forholde os analytisk til teksten og dens personer og budskab. Vi kan ligeledes sammenholde den med Iliaden/odysséen og se på forskelle og ligheder hvad angår personskildringen, guderne, temaer, skrivestil og genre og til sidst mytebrug, som er vores fokus i dette forløb.
Omfang ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Euripides: IFIGENIA I AULIS, Gyldendal/Klassikerforeningen; sider: 7-13, 18-40, 42-62, 64-78
-
Læs prologos af tragedien "Ifigenia i Aulis"
-
Ingen lektie. Vi gennemgår prologos og parodos og læser videre sammen.
-
3k old 13.dec 24.pptx
-
Vi mødes alligevel lige kort på Teams, hvor jeg vil snakke om SRP i old og gennemgå planen for modulet
-
Join conversation
-
Præsentation af mulige emner, SRP (old + andre fag).pptx
-
Vi gennemgår både prologos, parodos og 1.epsodion/stasimon, så skim tekst og noter hjemme
-
Genlæs 1. epeisodion samt 1. stasimon og skim jeres noter. Vi gennemgår det i dag :)
-
Vi skal gennemgå sidste del af 1. epeisodion samt 1. stasimon.
-
Alle læser også 2. epeisodion til modulet
-
Vi gennemgår arbejdet med 2. epeisodion/stasimon i timen, men lektien er at have læst videre til og med s. 55 (3. epeisodion + stasimon)
-
Læs 4. epeisodion hjemme og færdiggør evt spørgsmålene til 3. epsisodion/stasimon, hvis i ikke blev færdige i sidste modul.
-
Færdiggør spørgsmålene til 4. epeisodion og Ifigenias sang ( s. 55-64) - Hvis i var fraværende, kan i se spørgsmålene under elevfeedback på de enkelte moduler.
-
Færdiggør læsningen af tragedien og arbejdet med arbejdsarket fra sidste modul (kan findes her under elevfeedback, hvis man var fraværende). Vi afslutter tragedieforløbet i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den platoniske kærlighed
Her er tale om en tekstsøjle med et filosofisk tema, som tager udgangspunkt i Platons Symposion som basistekst, suppleret med en perspektivtekst fra romantikken i Danmark.
Formålet med forløbet er at gøre eleverne bevidste om betydningen af begreberne ”eros” og ”det skønne” i Platons filosofi, deres systematiske sammenhæng med Platons filosofi i det hele taget og deres betydning for senere tænkning.
Kernestof:
Basistekst:
• Platon i udvalg II, Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal, 2013-2021, s. 42-88
Perspektiverende tekster:.
• Klokken, H.C. Andersen
Supplerende stof:
• Platon i udvalg II, Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal, 2013-2021, s.7-41
Progression:
Vi bevæger os nu væk fra den trojanske sagnkreds og ind i filosofiens verden.
Forløbet tilrettelægges således, at fokus er på Sokrates, som gennemgås intensivt i klassen. De øvrige taler gennemgås som et matrix-arbejde. Alkibiades' tale er udeladt i dette forløb.
Omgang ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Euripides: IFIGENIA I AULIS, Gyldendal/Klassikerforeningen; sider: 64-78
-
Færdiggør læsningen af tragedien og arbejdet med arbejdsarket fra sidste modul (kan findes her under elevfeedback, hvis man var fraværende). Vi afslutter tragedieforløbet i dag.
-
Læs den udleverede tekst "Fortale til Racine", som beskriver den franske tragedieforfatters overvejelser ift hvilke græske myter han vil anvende til hans egen gendigtning af Ifigenia i 1674. Noter i elevfeedback hvad han har ændret ift Euripides vers
-
Oplæg om borgermandens kærlighedsliv : Nora og Alma
-
Christian Gorm Tortzen, Rasmus Sevelsted: Platon i udvalg II, Gyldendal; sider: 42-48, 83-88
-
Vi gennemgår jeres arbejde med starten af Symposion. Genlæs gerne teksten hjemme.
-
I timen:
-
Oplæg om Platon, Sokrates og Sofisterne: Mette og Malou
-
Lektien er aftalt i gruppen : se sidste modul
-
Vi mødes foran Glyptoteket kl 12.35 og går samlet ind. Hvis der opstår problemer, så skriv til mig på 22551648 :)
-
Klassekassen giver kage?
-
Upload jeres skulptur fra turen til glyptoteket sammen med jeres beskrivelse af hvordan den perspektiverer det græsk/romerske formssprog under elevfeedback. Medbring også Symposion
-
IMG_2471.jpeg
-
IMG_2476.jpeg
-
Sidst læste i s. 70-75 af Symposion og fandt elenchos, doxa i teksten. Dette gennemgår vi i dag. Lektien hjemme er at læse videre indtil s. 83, og dette stykke vil vi arbejde med i 2. halvdel af modulet.
-
Læs Sokrates tale færdig og besvar de 4 spørgsmål i elevfeedback
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur
Formålet med dette forløb er at sætte eleverne ind i udviklingen af græsk skulptur med fokus på udviklingen fra Arkaisk tid til Hellenismen. Vi ser på hvordan skulpturen gennemløber en udvikling fra det strenge og monumentale til det frie og ubesværede i antikkens Grækenland og ligeledes ser vi på hvordan senere tider har forholdt sig til de værker, som blev produceret i denne periode af den fælleseuropæiske historie.
Gennemgåede skulpturer:
•Arkaisk: New York kouros, Kleobis og Biton, Getty kouros, Berlin kore, Auxerre kore, peplos kore, Akropolis kore
•Tidlig klassisk: Kritios drengen, Harmodios og Aristogeiton, vognstyreren fra Delphi, Zeus fra Artemision
•Højklassisk: Doryforos, karyatide fra Erecteion, Nike bindende sandal, Parthenon-templet (bygning).
•Senklassisk: Skraberen, Venus fra Knidos, Sokrates portræt
•Hellenistisk: Fuld gammel kone, Laokoon-gruppen, Afrodite Kallipygos, Homer portræt
Perspektiverende:
•Renæssance: Michelangelo, david
•Klassicisme: Thorvaldsen, Jason med det gyldne skind, Venus
-Gaugain, nævefægteren, 1922
-YSL Kouros- reklame
-Kai Niesen, Århuspigen, 1921
- Salvador Dali, Venus (kobber), 1964
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Om Vrede
Vi afslutter året med et kort filosofisk perspektiv på vreden med udgangspunkt i uddrag af den romerske forfatter Senecas værk "Om Vrede". Eleverne introduceres til Senecas liv og virke og til stoicismen som filosofisk strømning i kejsertidens Rom. Forløbet danner således et fint perspektiv til vreden, som vi mødte den i eposet Iliaden. Vi deltager desuden i filosofisk salon afholdt på Nørre G.
Basistekst: Seneca: Om Vrede, bog 2, kap I-X
Perspektivtekster
1. Podcast om vrede (på nettet) https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2022-02-21
2. Hadbeskeder til falsk gerningsmand på de sociale medier: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-04-18-29-aarig-deler-navn-med-sigtede-er-blevet-bestormet-paa-sociale-medier
Elevoplæg om Seneca og stoicismen
Filosofisk salon:
Lifehacks med Autenticitet - Antikke svar på nutidige udfordringer?
ved Lektor, ph.d. Heine Hansen, Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin, KU
Hvordan finder man retning og ro i en verden af valg, konkurrence og kortsigtede fristelser? Findes der styrke i mildhed og mådehold?
I denne filosofiske salon dykker vi i selskab med filosof Heine Hansen ned i filosofihistorien og spørger antikkens filosoffer til råds om nutidens kriser: Kan det tænkes at livsprincipper udtænkt af stoiske filosoffer for mere end 2000 år siden kan hjælpe os med at skabe mening og sindsro i en kaotisk verden i dag.
Hvem ved, måske kan vi lære noget af de gamle grækere?
Omfang ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458791789",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458791789",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458791789"
}