Titel
4
|
Den romerske dannelsesroman
BESKRIVELSE AF FORLØBET:
Vi arbejder med den romanske roman genre, og vi bevæger gennem de græsksprogede tekster til den romersk sprogede del af antikkens verden med introduktionen af latinssprogede tekster parallelt med de græske.
Den romerske dannelsesroman har haft en stor indvirkning på den europæiske kulturhistorie, og det er hensigten med dette forløb, at i nu skal tænke alle de genrer og tematikker, vi har arbejdet med i old undervisningen hidtil - fra Epos, Filosofi og Tragedie - ind i jeres læsning af den romerske roman:
Hvordan?
I skal læse to forskellige uddrag af to versioner af en romersk dannelsesroman, som begge bygger på den samme fortælling, som handler om en ung, romersk, aristokratisk mand ved navn Lucius, som pga. sin ubændige nysgerrighed forvandles til et æsel, og som et helt år må leve i æselharm, inden han til sidst forvandles til menneske igen.
1) Den første version (uddrag) stammer fra en græsksproget roman, hvis forfatter er ukendt og derfor refereres til som "anonym," hvis titel er "Æslet." - Her skal i læse om de omstændigheder, der gjorde, at Lucius, som bor i den romerske provinsby Patrai i Grækenland, bliver forvandlet fra menneske til et æsel.
2) Den anden version af af samme fortælling er skrevet af den latinsprogede forfatter Apulejus, og kaldes populært "Det Gyldne Æsel,"(oprindelig kaldet Metamorphoses dvs. Forvandlinger). I Apulejus version skal i læse et uddrag af 11.bogrulle, hvordan og under hvilke omstændigheder Lucius bliver forvandlet til menneske efter et helt år at have levet som æsel.
At der er 2 versioner kan måske lyde forvirrende, men når vi sammen har læst indledningen til romanerne på side 217 i bogen "Romersk antologi," bliver i meget klogere.
FORLØBETS OPBYGNING: I modsætning til de foregående forløb, indledes dette forløb med perspektiveringen, nemlig fortællingen om Pinocchio:
Den gamle træskærer Gepetto er barnløs og mutters alene i verden. Hans glæde er derfor stor, da han skærer en trædukke, som taler og kan bevæge sig. Dukken kaldes Pinocchio, men han er noget af en vildbasse og må gennem mange forhindringer, før han kan blive en rigtig dreng af kød og blod. Historien om Pinocchio er en klassisk dannelseshistorie sat i en magisk ramme om et ungt menneske (her en dukke), der tager ud i verden for at finde sig selv. Transformationen sker, når Pinocchio går fra at være en dukke til at blive et menneske.
Fortællingen om Pinocchio blev oprindeligt skrevet af italieneren Carlo Collodi som en føljeton i en avis – og først senere udgivet som roman, 1883. Den har igennem årene udviklet sig til at blive en klassiker inden for både litteratur og film, hjulpet godt på vej af Walt Disneys berømte animationsfilm fra 1940, som vi indleder forløbet med at se med fokus på dannelsesrejsetematikker (såvel ydre, som undre), som vi kan genkende fra tidligere forløb.
BASISTEKSTER (eksamen):
Uddrag af to forskellige versioner af den romerske dannelsesroman om "æselmanden" - den nysgerrige Lucius, nemlig et uddrag en græsksproget, anonym forfatter ("pseudo-Lukian") med titlen "Æslet"
et uddrag af den senere romerske forfatter Apulejus med titlen "Det gyldne Æsel."
Begge tekstuddrag er fra Romersk Antologi ved Chr. Gorm Tortzen et al, Museum Tusculanums Forlag, Københavns Universitet 2006, side 217-238
KERNEFAGBEGREBER, som uddrages af foregående forløb og applikeres i dette forløb: hybris - nemesis, kleos, gæstevenskab (xenia), Doxa (fornemmelse), episteme (viden), aporia (forvirring/vildrede), dialektik, dualisme, idealisme, relativisme, peripeti, anagnorisis, ate, katharsis, den tragiske helt og tragisk ironi.
PERSPEKTIVERING
Disneys version af Carlo Collodis fortælling om Pinocchio, 1940, 88 minutter.
Faglige mål fra lærerplanen, der arbejdes med i forløbet
- At analysere og fortolke oversatte græske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur.
- At identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster.
- At overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster.
- At nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster.
- At demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Almene og studierelevante kompetencer:
- Mundtligt præsentation af fagligt stof
- Læseteknik
ESTIMEREDE NORMALSIDER:
Anonym forfatter: Æslet =
Apulejus: Det Gyldne Æsel =
Ordnet.dk må anvendes
|