Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Maria Friis Brinch
|
Hold
|
2024 ol/3t (3t ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Epos - heltefortællinger
Epos
Vi beskæftiger os med eposet som genre; karakterisktiske træk ved eposet, de oralpoetiske træk. På det indholdsmæssige plan, kigger vi helteskikkelser - heltenes indbyrdes forhold og deres forhold til krig, livet, familien og æren. Litterære afbildninger af helte og heltinder kan ses som en indikator for de værdier og samfundsnormer, som eksisterer på den tid, hvor litteraturen er forfattet og vi ser hvorledes dette kommer til udtryk hos Homer samt i de perspektiverende tekster.
Hvordan bruges denne genre senere hen? Homers indvirkning på senere europæisk litteratur - især ser vi på Vergils Aeneide om den romerske helt Aeneas og værkets funktion som propagandalitteratur for Kejser Augustus i den tidlige kejsertid i Rom. Afslutningsvis ser vi på anti-helten i Servantes ”Don Quijote”.
Kernestof:
Basistekst:
• Homer, Iliaden : 1.sang (v. 1-305 og v. 488-611), 6. sang (v 237-529), 22. sang samt 24. Sang (v. 477-804) (Otto Steen Due)
Perspektiverende tekster:
• Vergil, Æneiden: 2. Sang, vers 505-804 (Otto Steen Due)
• Miguel de Servantes Saavedra: ’Don Quijote af La Mancha’ oversat af Iben Hasselbalch. Kapitel 1.
Supplerende stof:
• Andreasen og Refslund Poulsen, Paideia, kap 1, Systime, 2011
• Andersen, Christensen, Møller-Nielsen, Salskov Roberts, Billeder til Homer, Museum Tusculanum, 1984, s. 77-82
• Elevfremlæggelser af de olympiske guder
Omfang ca 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Homer - Otto Steen Due: HOMERS ILIADE (Due), Klassikerforeningens kildehæfter 1999; sider: 5-12, 96-104, 344-349
-
Læs l. 1-72 af Iliadens 1. sang og skriv et kort resumé (5-6 sætninger) af hvad der sker i elevfeedback.
-
Homer_MB.doc
-
Læs videre i 1. sang fra s. 6 v. 73 til s. 9 v. 192 og skriv igen et kort resumé i elevfeedback. Alle finder også deres bud på dagens tekstykkes bedste citat.
-
Til sidste gang læste i v. 73-192, som vi ikke nåede at gennemgå. Til i dag skal i læse stykket igen og så læse videre til v. 305. Skriv et kort resumé i elevfeedback og tænk stadig over dagens bedste oldcitat.
-
Oplæg om Zeus + Hera: Jessica og Matilde og oplæg om Gaia+uranos, Kronos og Rhea: Frida og Catharina
-
Ingen læselektie til i dag
-
Oplæg om Apollon og Artemis: Karoline og Ashlee
-
Læs resten af første sang hjemme - dvs. fra v. 489 og til slut
-
Oplæg om Athene og Poseidon: Trygve og Isabella OG Oplæg om Apollon og Artemis: Karoline og Ashlee
-
Arbejde selv modul : Vi springer et stykke frem til 6.sang og i skal læse fra v. 237-slutningen af sangen. Teksten er ret lang, så det er en god idé at have læst den eller måske halvdelen INDEN modulet.
-
Oplæg om Hermes og Ares : Amanda og Julie OG oplæg om Dionysos og Demeter : Lisa og Jackie
-
Vi har en masse hængepartier, som vi skal have gennemgået. ALLE genlæser s. 17-20 af 1. sang hjemme inden modulet. Hvis vi har mere tid tager vi hul på teksten fra arbejd-selv-modulet.
-
Oplæg: Dionysos og Demeter : Lisa og Jackie
-
ALLE genlæser stykket i 6. sang (fra arbejd selv modulet) som vi gennemgår i dag
-
Iliaden 22.sang_arbejdsark.docx
-
Oplæg om Hades (og Persefone) : Abdu og Riyana
-
Alle skal læse v. 1-213 af 22. sang. Det vigtigste, som er sket i de mellemliggende sange er at Achilleus nu er vendt tilbage til kampen. Det er han, fordi Hektor har dræbt hans gode ven Patroklos og Achilleus er nu afsindig af hævntørst mod Hektor.
-
I skal selv arbejde videre i jeres grupper om 22.sang. Til modulet skal i have læst resten af sangen og ved modulets afslutning uploader i jeres arbejde individuelt i elevfeedback
-
Grupper:
-
Paideia_epos.pdf
-
I dag skal vi gennemgå arbejdet med 22. sang. Det gør vi i de små grupper, som i finder nedenfor. Gennemgangen bliver en samtale på ca. 5 min med mig om jeres tekststykke, så sørg for at have styr på teksten og på genren. Det er også en fordel at kun
-
Oplæg: Rebekka og Selma om Afrodite og Hefaistos (udskydes pga sygdom)
-
Vi fortsætter samtalerne om 22. sang:
-
Vi prøver igen:
-
Oplæg: Rebekka og Selma om Afrodite og Hefaistos
-
Og vi prøver igen igen:
-
oplæg om Hefaistos og Afrodite : Rebecca og Selma
-
Og vi prøver igen igen igen:
-
Afsluttende spørgsmål til Iliadens 24.sang:
-
Vi skal afslutte læsningen 22. sang og af Iliaden generelt og perspektivere denne. Undersøg hjemme hjemme hvem den romerske forfatter Vergil var og hvad hans værk Aeneiden handlede om. Skriv de fundne informationer i elevfeedback
-
De sidste samtaler om 22.sang:
-
ETU (Elevtrivsel)
-
Ungeprofilen.dk
-
Helten som litterær skikkelse.docx
-
Don_quijote_kap1_OCR.pdf
-
Læs den udleverede kopi (også vedhæftet her) 1. kapitel af Don quijote og overvej undervejs hvorledes teksten perspektiverer Iliaden. Skriv dine overvejelser i elevfeedback
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Drama og myter
Vi beskæftiger os med det græske drama, tragediens oprindelse og karakteristiske træk samt det græske teaters opbygning.
I forlængelse af vores Homer-læsning læses en tragedie, hvori myter fra den trojanske sagnkreds behandles; Euripides´"Ifigenia i Aulis", med fokus på forholdet mellem Ifigenia og Agamemnon, samt Agamemnons splittelse mellem kærligheden til sin datter og sin magt som leder af den græske hær. Teksten perspektiveres gennem læsning af forskellige fremstillinger af Ifigenia myten - hvordan har senere tider brugt samme myte? Med hvilket formål?
Kernestof:
Basistekst:
• Euripides, Ifigenia i Aulis, Garf og Hastrup, 1975
Perspektiverende tekster:
• Racine, Ifigenia, Kandrup og Wunsch, 1951, oversat uddrag af fortale s. 7-9
• Game of Thrones, sæson 5, afsnit 9: https://www.youtube.com/watch?v=MJxOOVpa-uY
Supplerende stof:
• Andreasen og Poulsen, Paideia, Systime, 2012, s. 101-116
• Skulpturgruppe af Ifigenia, Artemis og hjort, Ny Carlsberg Glyptotek
• Maleri fra Pompei af Ifigenias ofring
• Berthlet Flemalles maleri "Le Sacrifice d´Iphigénie"
Formål:
• Analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur
• Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
• Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kompetencer:
• Analysere og fortolke tekster og monumenter i en historisk kontekst
• Forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer
Progression:
Eleverne er fra forrige forløb bevidste om historierne og personerne i den trojanske sagnkreds og er blevet vænnet til at læse tekst på vers. Derfor kan vi i dette forløb starte taksonomisk højere og fra starten af forholde os analytisk til teksten og dens personer og budskab. Vi kan ligeledes sammenholde den med Iliaden/odysséen og se på forskelle og ligheder hvad angår personskildringen, guderne, temaer, skrivestil og genre og til sidst mytebrug, som er vores fokus i dette forløb.
Omfang ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den platoniske kærlighed
Her er tale om en tekstsøjle med et filosofisk tema, som tager udgangspunkt i Platons Symposion som basistekst, suppleret med en perspektivtekst fra romantikken i Danmark.
Formålet med forløbet er at gøre eleverne bevidste om betydningen af begreberne ”eros” og ”det skønne” i Platons filosofi, deres systematiske sammenhæng med Platons filosofi i det hele taget og deres betydning for senere tænkning.
Kernestof:
Basistekst:
• Platon i udvalg II, Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal, 2013-2021, s. 42-88
Perspektiverende tekster:.
• Klokken, H.C. Andersen
Supplerende stof:
• Platon i udvalg II, Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal, 2013-2021, s.7-41
Progression:
Vi bevæger os nu væk fra den trojanske sagnkreds og ind i filosofiens verden.
Forløbet tilrettelægges således, at fokus er på Sokrates, som gennemgås intensivt i klassen. De øvrige taler gennemgås som et matrix-arbejde. Alkibiades' tale er udeladt i dette forløb.
Omfang ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur
Formålet med dette forløb er at sætte eleverne ind i udviklingen af græsk skulptur med fokus på udviklingen fra Arkaisk tid til Hellenismen. Vi ser på hvordan skulpturen gennemløber en udvikling fra det strenge og monumentale til det frie og ubesværede i antikkens Grækenland og ligeledes ser vi på hvordan senere tider har forholdt sig til de værker, som blev produceret i denne periode af den fælleseuropæiske historie.
Gennemgåede skulpturer:
•Arkaisk: New York kouros, Kleobis og Biton, Getty kouros, Berlin kore, Auxerre kore, peplos kore, Akropolis kore
•Tidlig klassisk: Kritios drengen, Harmodios og Aristogeiton, vognstyreren fra Delphi, Zeus fra Artemision
•Højklassisk: Doryforos, karyatide fra Erecteion, Nike bindende sandal, Parthenon-templet (bygning).
•Senklassisk: Skraberen, Venus fra Knidos, Sokrates portræt
•Hellenistisk: Fuld gammel kone, Laokoon-gruppen, Afrodite Kallipygos, Homer portræt
Perspektiverende:
•Renæssance: Michelangelo, david
•Klassicisme: Thorvaldsen, Jason med det gyldne skind, Venus
-Gaugain, nævefægteren, 1922
-YSL Kouros- reklame
-Kai Niesen, Århuspigen, 1921
- Salvador Dali, Venus (kobber), 1964
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Om Vrede
Vi afslutter året med et kort filosofisk perspektiv på vreden med udgangspunkt i uddrag af den romerske forfatter Senecas værk "Om Vrede". Eleverne introduceres til Senecas liv og virke og til stoicismen som filosofisk strømning i kejsertidens Rom. Forløbet danner således et fint perspektiv til vreden, som vi mødte den i eposet Iliaden. Vi deltager desuden i filosofisk salon afholdt på Nørre G.
Basistekst: Seneca: Om Vrede, bog 2, kap I-X
Perspektivtekster
1. Podcast om vrede (på nettet) https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2022-02-21
2. Hadbeskeder til falsk gerningsmand på de sociale medier: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-04-18-29-aarig-deler-navn-med-sigtede-er-blevet-bestormet-paa-sociale-medier
Elevoplæg om Seneca og stoicismen
Filosofisk salon:
Lifehacks med Autenticitet - Antikke svar på nutidige udfordringer?
ved Lektor, ph.d. Heine Hansen, Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin, KU
Hvordan finder man retning og ro i en verden af valg, konkurrence og kortsigtede fristelser? Findes der styrke i mildhed og mådehold?
I denne filosofiske salon dykker vi i selskab med filosof Heine Hansen ned i filosofihistorien og spørger antikkens filosoffer til råds om nutidens kriser: Kan det tænkes at livsprincipper udtænkt af stoiske filosoffer for mere end 2000 år siden kan hjælpe os med at skabe mening og sindsro i en kaotisk verden i dag.
Hvem ved, måske kan vi lære noget af de gamle grækere?
Omfang ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458799804",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458799804",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64458799804"
}