Holdet 2024 re/3w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Charlotte Illemann
Hold 2024 re/3w (3w re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Intro til religion
Titel 2 Forløb#2 Etik
Titel 3 Forløb#3 Kristendom
Titel 4 Forløb#4 Islam
Titel 5 Forløb#5 Buddhisme
Titel 6 Forløb#6 Det sidste

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Intro til religion

Som intro til religionsfaget søger vi at indkredse, hvad religion er, hvordan vi arbejder religionsvidenskabeligt og læser fagtekster i religion. Herudover søger vi at få overblik over forskellige måder at være religiøs på ud fra Jan Hjärpes kategorisering af religiøse udøvere.  Yderligere snuser vi til forskellige opfattelser af forholdet mellem religion og videnskab.

Materialer:
Artikel: Inge Haandsbæk Vestergaard Hvad er religion?: https://www.religion.dk/viden/2005-10-05/hvad-er-religion
Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur – en grundbog til religion. Systime: 2. udgave, 2005. s. 274-275 (Essentialisme >< socialkonstruktivisme) s. 281 (Ninian Smart)
Uddrag af Mikael Rothstein: De hellige tekster er ikke facitlister. Religion.dk 07.01.01
Video: ”Religionshistorie(n) på 5 minutter” af Mikael Rothstein: https://religionsoraklene.no/spesial-religionshistorien-pa-fem-minutter/
Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime 2016-2017. s. 127-129 (Videnskab og religion – tre teser)
Artiklen: http://politiken.dk/debat/ECE2748747/vi-kan-ikke-acceptere-en-forskningsminister-som-sidestiller-myter-med-videnskab/
Artiklen: http://politiken.dk/debat/ECE2752260/videnskabsministeren-kan-sagtens-have-en-helt-almindelig-folkekirkelig-tro/

Omfang ca 12-15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Etik

Som optakt til flerfagligt forløb med bioteknologi arbejder vi med etiske problemstillinger i forbindelse med abort og fosterdiagnostik. I forløbet arbejder vi med forskellige etiske traditioner og går især i dybden med pligtetik og nytteetik, men vi snuser også til ansvarsetik og kristen etik uden tidligere at have arbejdet med kristendom. Vi ser også på forskellige opfattelser af det etiske fællesskab: Antropocentrisk (menneskeorienteret), sentientrisk (væsner der kan føle smerte/glæde), biocentrisk (alt levende), eller økocentrisk (helheder/systemer, der bærer det levende).

Metoden i forløbet er argumentationsanalyse, hvor vi blandt andet ser på appelformer, men har som vores væsentligste fokus at placere argumenterne i forhold til de etiske traditioner.

Faglige mål:
Analysere argumenter i forhold til abort og fosterdiagnostik og placere dem i forhold til de etiske traditioner.
Forståelse for sammenhængen i de forskellige etiske traditioners argumentation.
Indkredse opfattelser af det etiske fællesskab.  

MATERIALER:

Baggrundsstof:
• Mickey Gjerris m.fl. Liv og magt. Systime. 2012. s 24-27 (PDF:Fire syn på det etiske fællesskab), s. 35-38 (PDF: Ansvarsetik Liv og magt), s. 74-80 (PDF: Fosterdiagnostik. Liv og magt), s. 113-116 (PDF: Fosterets moralske status Liv og magt).
• Esben Andreasen m.fl.: Religion og kultur – en grundbog til religion. Systime: 3. udgave, 2005. s 251-255.

Kilder:
• Mette Skov Hansen: Kirkers abortmodstand er faldende. 30.04.18: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/trossamfund-opgiver-langsomt-kampen-mod-abort-i-vesten
• Thomas Alvarez: Henrik Højlund – Elsk Gud, og elsk din næste.  28.08.20: https://www.kristendom.dk/henrik-hojlund-elsk-gud-og-elsk-din-naeste   
• Hanne Jul Jakobsen: Lad etikken få plads i kirken igen. 10.03.16: https://www.kristendom.dk/kommentaren/etikken-tilbage-i-kirken
• Sune Pilgaard: Kvinden skal have det frie valg. Kristeligt Dagblad. 14.08.04: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/kvinden-skal-have-det-frie-valg
• Jacob Dahl Rendtorff: Alle vil have smukke og sunde børn. Information. 09.10.97: https://www.information.dk/debat/1997/10/smukke-sunde-boern
• Majbrit Beran Berlau. Sex & Samfund vil udvide retten til abort: “En så afgørende beslutning bør ligge alene hos kvinden selv. Altinget. 16.01.23: https://www.altinget.dk/sundhed/artikel/sex-samfund-haev-abortgraensen-til-18-uge
• Dokumentarfilm: Naturens uorden. Christian Sønderby Jepsen. 2015: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=naturens%20uorden&orderby=title&SearchID=69fd4e87-622a-4503-a668-f5e251f9cc07&index=1  

Supplerende stof, der evt. er inddraget gruppevis:
• Tony Jacobsen: Det ligner et barn. Gad vide om det er et barn? Politiken. 25.05.23 (PDF)
• Kirsten Nilsson: Enhedslisten vil flytte grænsen for fri abort markant. Politiken. 17.05.23 (PDF)
• Kirsten Nilsson: Formynderisk eller hjælp til de gravide? Senaborter er fyldt med etiske dilemmaer. Politiken. 31.05.23 (PDF)
• Kirsten Nilsson: Når fosteret begynder at kunne leve, om end kortvarigt, og det kan det ned til uge 16, så er det for mig at se en helt anden situation. Politiken. 14.05.23 (PDF)
• Amalie Georg Smistrup: Selvfølgelig skal aborten være fri for kvinder under 18 år. Politiken. 27.05.23 (PDF)

Omfang ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Kristendom

I forløbet skal vi introduceres til Gamle Testamente som udgangspunkt for kristendommen og arbejder med forskelle i gudsopfattelse og menneskesyn i Gamle Testamente og Nye Testamente og dermed også med forskellige opfattelser af frelse og etik.
I Unesco-ugens arbejder vi med fremtidsvisioner mellem dystopi og utopi – herunder det kristne natursyn og kristendommens rolle i klimaforandringer.
Vi har fokus på protestantisk kristendom i Danmark, men snuser også kort til katolsk kristendom. Vi dykker ned i forskellige nutidige opfattelser inden for folkekirkelig kristendom i Danmark af f.eks. vielse af par af samme køn. Afslutningsvis laver vi et kort udblik til Jehovas Vidner og overvejer om Jehovas Vidner er kristne.

FAGLIGE MÅL:
Kunne redegøre for grundlæggende elementer i kristendom: skabelse, synd, pagt, profeti, messias, frelse, etik, tro, gudsopfattelse, menneskeopfattelse, konservativ og liberal kristendom.
Have forståelse for forskelle i menneskesyn, gudsopfattelse, etik og frelse i Gamle Testamente og Nye Testamente
Have forståelse for forskelle mellem protestantisk og katolsk kristendom
Have forståelse for forskellige opfattelser inden for Den Danske Folkekirke.
Kunne anvende religionsvidenskabelig metode (indholds- og begrebsanalyse og ritualanalysemodeller)
Kunne anvende religionsfænomenologiske begreber: myte, ritual, helligt, profant, overgangsritual.
Kunne anvende Hjärpes kategorisering af religiøse udøvere: traditionalisme-modernisme, sekularisme-teokrati, entusiasme-ligegyldighed-afstandstagen).

MATERIALE:
Religion og kultur (2. Udgave) s.143-162, s. 165-170 og s. 235-240
Myter religionsfagligt. Af religionslektor Martin Gundtoft. 2016.
Marie Louise Poulsen: De ti bud: Skrevet med Guds finger. 15.11.2013: https://www.kristendom.dk/indføring/de-ti-bud-skrevet-med-guds-finger
Kenneth Lund: Interview Jesus Kristus er skyld i klimaforandringerne. Politiken 31.10.2009 pdf.
Podcast Biblen Leth fortalt - Bjergprædikenen. 17.02.22: https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2022/bibelen-leth-fortalt-bjergpraediken-16122211074
Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime 2016-2017. s. 108, 110 og s. 114 (Ritualteori)
Folkekirkens ritualbeskrivelse: https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/5/b/a/c/5bacc44a1a1149b82949280167f2e7f4b719a96d/Hele%20d%C3%A5bsliturgien%2C%20d%C3%A5b%20i%20kirken%2C%20hjemmed%C3%A5b%2C%20n%C3%B8dd%C3%A5b%20og%20fremstilling.pdf
De Kongelige tvillinger – dåb fra Holmens kirke. 14.04.11: https://www.youtube.com/watch?v=eBfHNTOa9Y4
Podcast Biblen Leth fortalt – Galaterbrevet. 10.03.22: https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2022/bibelen-leth-fortalt-galaterbrevet-16122211104
Kirsten Kjærulff: Derfor er jeg katolik. 29.04.2005. https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/derfor-er-jeg-katolik
Uddrag af artikel: Jens Forman: En folkekirke to evangelier. Politiken. 06.04.1996. pdf
Dokumentar ”Under præstekjolen” fra DR2 temaaften med samme navn fra 2007: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Under%20pr%C3%A6stekjolen&orderby=title&SearchID=335a1ead-fac2-402a-bdb4-b9cff3f368a4&index=1
Line Haahr Petersen. 02.09.2008: Vigtigste ting at vide om om Jehovas Vidner: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/vigtigste-ting-vide-om-jehovas-vidner
Rambos konversionsmodel.
McGuires frafaldsmodel fremstillet af Thomas Thomsen: https://emu.dk/sites/default/files/2020-05/3%20Thomas%20Thomsen%20-%20Inddragelse%20af%20teori%20og%20sociologi%20på%20c%20niveau.pdf
Wallis typologi for religiøse fælleskaber. Religion – teori, fænomenologi, metode. Systime2012.
Film af Niels Arden Oplev: To Verdener (2017) itcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=person:%20Niels%20Arden%20Oplev&orderby=title&SearchID=3184ffaf-f999-41a5-956c-622e9e75e4fe&index=4


Biblen:
1. Mos 1-3 Skabelse og Syndefald
Esajas 52,13-53,12 Herrens lidende tjener
5. Mos 5, 1-21 De ti bud
Matthæus 5,17-48 Bjergprædikenen
Matthæus 22,34-40 Det dobbelte kærlighedsbud
Lukas 10,25-37 Den barmhjertige samaritaner
Markus 14-16 Lidelseshistorien
Apostlenes Gerninger 2,1-13 og 2,37-47 Pinsedagen og Den første menighed
Galaterbrevet 1-3 (skimmet i uddrag)

Omfang ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Islam

I forløbet skal vi opnå indsigt i sunni-islam i en dansk kontekst. VI har særligt fokus på islams oprindelse, religiøse forestillinger, religiøs praksis, nutidige islamformer og sharia. Vi besøger islamisk trossamfund på Dortheavej og med fokus konversion til islam.

Faglige mål:
Karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder.
Redegøre for islams oprindelse og udbredelse og den historiske kontekst som danner grundlag for islam, herunder relationen til jødedom og kristendom.
Redegøre for væsentlige sider af islam, herunder de 6 trosartikler og de fem søjler.
Karakterisere, redegøre for og analysere de muslimske ritualer
Forstå og nuancere sharia og dermed etik.  
Diskutere forholdet mellem islam og sekularisme – herunder anvende Jan Hjärpes kategorisering af religiøse udøvere.
Forstå og anvende Rambos konversionsmodel.

Materiale:
Kuplen, Muren, Graven s. 204-220. Gyldendal, 2012.

En Muslim Tager Afstand | DR2 (Abdel Aziz): https://www.youtube.com/watch?v=7R-sczqwXRE
En Muslim Tager Afstand II | DR2 | Havnen: https://www.youtube.com/watch?v=4S0jWgcd-3o
En muslim tager afstand III | DR2 | Christiansborg: https://www.youtube.com/watch?v=njFPxNPmk7g
Klip med Fatih Alev og Sherin Khankan fra udsendelsen "Den anden kvindekamp", sendt første gang på DR2 6. juni 2015: https://www.youtube.com/watch?v=7mXqO0DORdI
Tekst 12: Ibn Ishaq Muhammeds himmelfærd. Fra Jakob Skovgaard-Petersen: Moderne islam. Gyldendal 2007 p. 107-108. (om profeten)
Uddrag af Nasar Khader: Ære og Skam (2002) (om engle)
Tekst 32 i Wulff Petersen: Islam - tekster og stemmer fra den muslimske verden (om forudbestemmelse)
Jakob Thorgaard: Hvad er Ramadan? Religion.dk 25.05.2005: https://www.religion.dk/undervisning/ramadan
Video der viser bøn: https://www.youtube.com/watch?v=Yh6plGYFM1A&index=3&list=PL92E6B6E324EB01FA
Morten Rasmussen: Sharia er troens kilde. Kristeligt Dagblad 03.10.2003: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/sharia-er-troens-kilde
Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime 2016-2017. s. 108, 110 og s. 114 (Ritualteori)
Uddrag af Laura E. Lind: Islam har gjort mig til et bedre menneske. Kristeligt Dagblad 13.07.2009: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/islam-har-gjort-mig-til-et-bedre-menneske?_ga=2.48141351.145875604.1642686813-1475268561.1628663482
Rambos konversionsmodel.
Eksempeltekst: Foran Kabaen

Koranen:
Sura 17, 105-117 (om Koranen)
Sura 2,255 (om Allah)
Sura 57,1-7 (om Allah)
Sura 5,45-49 (om bøgerne)
Sura 50,21-36 (om dommedag)

Omfang ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Buddhisme

Forløbet er bygget op over juvelerne i buddhismen: buddha, dharma og sangha. Vi lægger ud med konversion til buddhismen, siden arbejder vi med buddhismens oprindelse, centrale begreber i den buddhistiske lære og praksis og ser på forskelle mellem de tre buddhistiske hovedretninger. Afslutningsvis besøger Buddhistisk Center på Svanemøllevej i Kbh.

Faglige mål:
At kunne redegøre for centrale begreber i buddhismen: Buddha, karma, samsara, genfødsel, lidelse, vejen til oplysning, de fire ædle sandheder, den otteledede vej, etik, frelse samt have forståelse for menneskesynet.
At have forståelse for forskelle mellem de tre hovedretninger og centrale begreber i tibetansk buddhisme.
At kunne anvende religionsvidenskabelig metode (indholds- og begrebsanalyse) til analyse af tekster.

Materiale:
Podcast Buddhisme – Hjernekassen på P1. 06.05.21 (22min): https://www.dr.dk/lyd/p1/hjernekassen-pa-p1/hjernekassen-pa-p1-2020-05-06
Uddrag af Kristian Lindberg: Jeg kan huske, at jeg tænkte: Dér blev jeg vist buddhist! Kristeligt Dagblad 18.09.2005: https://www.berlingske.dk/kultur/jeg-kan-huske-at-jeg-taenkte-der-blev-jeg-vist-buddhist

Religion og kultur (3. udgave) s. 66
Britisk dokumentarfilm “Buddhas liv”fra 2003. Fra DR2 Temaaften Buddhas budbringere. 19.01.2004: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Buddhas%20budbringere&orderby=title&SearchID=aff21948-3e09-4fe6-a8a4-68bb87ac1c7d&index=1  
Buddhalegenden. Fra Jørn Borup: Danske Verdensreligioner. Buddhisme. 2007 (s. 20-22)
Lene Højholt: Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme. 1999. s. 30-36 + s. 79-82
Klip om brug af mandalaer: https://www.youtube.com/watch?v=IYVcjFhpsHc  
L4 Tekst 14 Nirvana. Fra Bruun m.fl. Buddhismen. Tanker og livsformer. Gyldendal 1982. s.53-53.
Merete Boe Nielsen: Alt sker som følge af karma. Religion.dk 05.01.2005: http://www.religion.dk/artikel/90075:Synspunkt--Alt-sker-som-foelge-af-karma  
Jostein Gaarder: Sofies verden. 1992 (s.281-283)
Esben Andreasen: Buddhismen – introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder. 2002. s. 26-27 + s. 93.
Religioner Lever – grundbog til religion. Lindhardt og Ringhof. 2017. s. 172-176
Tekst: Samyutta-nikaya. (Oluf Pettersson: Helliga skrifter, 1970, s. 184)

Omfang ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer