Holdet 2024 2g3g lp 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Johan Christian Damsgaard
Hold 2024 2g3g lp 2 (2g3g lp 2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er lyd? + Introduktion til Reaper
Titel 2 Podcast
Titel 3 Hiphop, trap og groove (eksamensemne 1)
Titel 4 Techno (eksamensemne 2)
Titel 5 Produktionshistorie (ét modul)
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er lyd? + Introduktion til Reaper

Eleverne introduceredes for nogle grundlæggende funktioner i Reaper.
Vi arbejdede med en lille musikøvelse af JC, Gert Uttenthals tegnefilmøvelse samt en foley-øvelse, hvor eleverne skulle producere lyd til en gif-fil.
I forbindelse med tegnefilmsøvelsen blev eleverne introducerede til de grundlæggende parametre i arbejdet med reverb.

Herudover så vi et filmklip, om hvad lyd er, og vi diskuterede kort, hvad det betød i sammenhæng med lydproduktion.

Reaper-begreber:
DAW
Bpm
Grid
Split
Track
Beat

Reverb-begreber:
Dry signal (tørt signal)
Wet signal (vådt signal)
Room size (rumstørrelse)
Initial delay
Dampening
Lowpass (inden for reverb)
Highpass (inden for reverb)


Lyd-begreber:
Frekvens (+ hvilke frekvenser kan det menneskelige øre høre?)
Amplitude
Klang
Fortætning (”compression”)
Fortynding (”rarefaction”)
Modellen: Lydkilde -> lyd -> lytter


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Podcast

Forløbets fokus var optagelse og redigering af talestemmer og balance imellem tale og andre lydkilder i en podcast.
Vi lagde ud med i grupper at lytte til og analysere uddrag fra følgende podcasts med fokus på valgte lydkilder, settings, tempo og layering, og vi lærte at tegne en soundboks:

112 for knuste hjerter (28-08-2024) - Signe Kragh
Djævlen i detaljen (26-06-2018) - Liget i bålet
Genstart på P1 (20-08-2024) - Mettes tilbagetrækning
Mørkeland 255 (12-08-2024)

Herefter skulle eleverne i grupper vælge et koncept til en podcast, de selv skulle producere.
Da optagearbejdet var overstået, præsenteredes eleverne for EQ (særligt i forbindelse med talestemmen). Hvordan laver man talen distinkt og fremmer varm brystklang? Hvordan fjerner man mudren?

Da vi ikke har adgang til helt lydtætte rum, arbejdede vi også overfladisk med støjreduktion (i Reafir).

Afslutningsvist præsenterede vi podcastene for hinanden.

Forløbets begreber:

Optagelse og klipning:
Loudness-meter (hvad måler det? Hvorfor bruger man det?)
Peak level (i et loudnessmeter)
Lufs-m (i et loudnessmeter)
Cleansound
Popfilter
Pops
Clicks
Sibilanter
Clipping
Fades / cross-fades

Støjreduktion:
Støjprofil
Hvordan fungerer en støjreduktion?

EQ:
Q-værdi
Lowpass
Highpass

I forbindelse med forløbet havde vi en ekskursion til DR, hvor vi fik en rundvisning af en lydtekniker.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hiphop, trap og groove (eksamensemne 1)

Formålet med forløbet var:

Analytisk:
Kunne foretage en groove-analyse
Kunne identificere stiltræk ved old-school hiphop
Kunne identificere stiltræk ved trapmusik
Have grundlæggende kendskab til sampling som koncept samt copyright-problematikker i denne sammenhæng.

Produktionsmæssigt:
Lave et simpelt old-school hiphop beat
Lave et trap-beat, inkl. vokal, herunder arbejde med auto-tune.

I den analyserende del af forløbet tog vi udgangspunkt i "Pop-bogen"s afsnit om groove.

I grooveanalysen lagde vi ud med at analysere på numre fra forskellige stilarter:
Kanye West - Good Life
Electric Light Orchestra - Telephone Line
Bruno Mars - Lazy Song
Migos feat Lil Uzi Vert - Bad and Boujee
Treacherous Three - The Body Rock
Gucci Mane - Both
JID - Surround Sound

Produktionsdelen faldt i to produktioner:
Først gennemgik vi kapitlet om hiphop i Lasse Nielsens musikproduktionsbog, hvorefter vi skulle lave et beat, der var baserede på sampling, cutting, scrathing (scratch-samples) og punch phasing.

Derefter skulle eleverne lave et trap-beat inkl. vokal. Beatet skulle indeholde de klassiske trap-elementer så som 808s, hihat-rolls, det karakteristiske grundgroove etc. Vokalredigeringen skulle bygge på elevernes erfaringer fra podcast-forløbet - altså i udgangspunktet: Hvordan redigerer man en vokal, der er uafhængig af den omkringliggende harmonik?

Afslutningsvist så vi Sound Fields "Who Invented Trap Music" for at få et kulturelt perspektiv på beatene, ligesom vi problematiserede genrens vej ind til mainstream - f.eks. P1 Tabloid.

Forløbets begreber:

Kompression:
Hvad gør en kompressor?
Threshold
Ratio

Groove og rytmer:
Beatmarkering
Grooveskema (x-ark)
Underdeling
Offbeat
Afterbeat
Claves
Sammenfald
Komplimentærrytmik
Beatmarkering
Modrytme

Old School Hip Hop:
Cutting
Punch phasing
Scratching

Trap:
808
Autotune

Til repetition så vi Soundbreaking om sampling og analyserede tre ekstra numre:

Ace Hood - Bugatti
Kikbak & Eclipse Darkness - Dont Play By Rules
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Techno (eksamensemne 2)

Forløbet mindede i sin struktur om trap-forløbet.
Eleverne præsenteredes for stiltræk ved techno-beats, vi analyserede sound og groove i en række techno-beats og forsøgte selv at producere.

Den teoretiske viden om techno hentede vi hos:
Per Reinholdt Nielsen: Syntetisk vej til ekstasen
Musikipedia: Kendetegn ved techno.

Numre til analyse:
Jeff Mills - The Bells
Antigone - Enter
Charlotte de Witte - Age of Love

Forløbets nye begreber:

Techno:
Drop
Breakdown
Break (techno-begreb)
Build-up
Riser
Arpeggiator
Sidechain-kompression
Automation/envelope
Four-on-the-floor
909
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Produktionshistorie (ét modul)

Vi så Soundbreaking: "Painting With Sound" og lavede derefter en lytte-øvelse, hvor eleverne på baggrund af produktionen skulle vurdere, omtrent hvornår et nummer var produceret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt

Eleverne valgte selv, om de ville arbejde med trap eller techno.

I forbindelse med arbejdet besøgte vi tonemesteruddannelsen på musikkonservatoriet og hørte Jesper Andersen fortælle om hans arbejdsproces og overvejelser, når han producerer musik (dog hverken trap eller techno).

Undervejs i forløbet præsenterede eleverne deres foreløbige produktion og fik respons fra klassen og JC.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer