Holdet 2024 3g MA2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Mikkel Engholm Hvitved
Hold 2024 3g MA2 (3g MA2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Inverse funktioner og parallelforskydning af graf
Titel 2 Integralregning
Titel 3 Differentialligninger
Titel 4 Vektorfunktioner
Titel 5 Funktioner af to variable
Titel 6 Statistik og sandsynlighedsregning
Titel 7 Selvlæst emne: Betinget sandsynlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Inverse funktioner og parallelforskydning af graf

Faglige mål:
Eleverne skal kunne
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

Kernestof
– funktionsbegrebet, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner
– principielle egenskaber ved matematiske modeller

Stikord:
Invers funktion,  parallelforskydning af grafer

Materiale:
Grundbog B til A, Gyldendals Gymnasiematematik 1. udgave 2019, side 8-14.
Videoer på denne playliste af Martin Sonnenborg om funktioner:

https://www.youtube.com/playlist?list=PL6LYRnUXprT0xtjtoWGjFzfbjIEqDb0Mx
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Integralregning

Integralregning

Faglige mål:
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder

Kernestof:
– stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler

Suplerende stof:
– vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning

Stikord:
Stamfunktion, ubestemt integral, bestemt integral, arealbestemmelse mellem graf og x-akse for positive og negative funktioner samt arealer mellem grafer, regneregler for bestemte og ubestemt integraler, integration ved substitution, rumfang af omdrejningslegemer, kurvelængder.

Materiale:
Grundbog B til A, Gyldendals Gymnasiematematik 1. udgave 2019, side 15-46 og 171-175.
Videoer på denne playliste af Martin Sonnenborg om Integralregning:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL6LYRnUXprT0EgXUfaok7wmfz7K9iPuA0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Differentialligninger

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller, kunne analysere givne matematiske modeller, og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Kernestof:
– ligefrem og omvendt proportionalitet
– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
– lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.

Supplerende stof
– vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning

Stikord:
differentialligning, fuldstændig og partikulær løsning, orden af differentialligning, løsningskurve, At gøre prøve, tangentligninger, linjeelementer, hældningsfelter, vækstmodeller for lineær, eksponentiel, forskudt eksponentiel, logaritmisk vækst, løsning af separaple og 1. ordens lineære differentialligninger, opstilling af differentialligninger, differentialligningsmodeller

Materiale
Grundbog B til A Gyldendals Gymnasiematematik, 1. udgave 2019, side 47-90, samt 175-180.
Videoer på Martins Sonnenborgs playliste om differentialligninger

https://www.youtube.com/playlist?list=PL6LYRnUXprT29u4arjrUvI_Tv0S0ZDagr
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 4 07-10-2024
Matematikaflevering 5 28-10-2024
Matematikaflevering 6 11-11-2024
Matematikaflevering 7 25-11-2024
Matematikaflevering 8 09-12-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vektorfunktioner

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Kernestof:
– funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner
– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
– monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
– vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
– vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.

Stikord:
Vektorfunktion, koordinatfunktion, parameterkurve, banekurve, stedvektor, partikels/punkts bevægelse, skæringspunkter med akserne, monotoniforhold for koordinatfunktioner, hastighed, differentialkvotient til vektorfunktion, tangent, tangentvektor/retningsvektor/hastighedsvektor, vandrette og lodrette tangenter, acceleration, dobbeltpunkter, tangenter i dobbeltpunkter og vinkel mellem dem, Jævn cirkelbevægelse, cykloiden.

Materiale
Grundbog B til A Gyldendals Gymnasiematematik, 1. udgave 2019, side 91-110.
Videoer på Martins Sonnenborgs playliste om vektorfunktioner

https://www.youtube.com/playlist?list=PL6LYRnUXprT39M1Qjy7oKDv7Ci0gpMjF1
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 9 15-01-2025
Matematikaflevering 10 27-01-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Funktioner af to variable

Faglige mål
Eleverne skal kunne
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af funktioner af to variable
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Kernestof
– funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner
– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
– monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
– funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.

Supplerende stof
- Vektorer i 3 dimensioner

Stikord
Koordinatsystem og vektorer i 3D, regneregler for vektorer i 3D.
Funktioner af to variable, grafer/flader, højdekurver, definitionsmængde, niveaukurver, snitkurver, partielle afledede, tangenter til snitkurver, tangentplaner, gradient, stationære punkter, ekstrema, arten af stationære punkter.

Materiale
Grundbog B til A Gyldendals Gymnasiematematik, 1. udgave 2019, side 111-136.
Videoer på Martins Sonnenborgs playliste om  funktioner af to variable.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL6LYRnUXprT2-dBVTkTXiaTtU3oWHIdk-
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 11 24-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Statistik og sandsynlighedsregning

Faglige mål
Eleverne skal kunne
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
– opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Kernestof
– statistiske metoder til håndtering af datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
– stokastisk variabel, normalfordeling
- ubestemte og bestemte integraler, anvendelser af integraler

Supplerende stof
– bearbejdning af autentisk datamateriale

Stikord
Normalfordeling, diskret og kontinuert fordeling, intervalsandsynlighed, Gauss funktioner og Gauss kurver/normalfordelingskurver, middelværdi, spredning, sandsynligheder og arealer under kurven, sammenhæng mellem binomialfordeling og normalfordeling, sandsynlighed for stokastisk variabel antager værdier inden for 1,2 og 3s spredninger fra middelværdien, standardnormalfordelt stokastisk variabel, tæthedsfunktion, fordelingsfunktion, den samlede sandsynlighed er 1, middeltal for stikprøve er bedste estimat for middelværdi, spredning for stikprøve (mindste tal) og spredning for population (største tal), normalfordelingsfraktilplot/QQ-plot, residual QQ-plot, 95% konfidensinterval for hældning.

Materiale
Grundbog B til A Gyldendals Gymnasiematematik, 1. udgave 2019, side 137-152.
Videoer på Martins Sonnenborgs playliste om statistik og sandsynlighedsregning A.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL6LYRnUXprT2BkN7ApvQ-0m6xRGnGTgig
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 13 27-03-2025
Matematikaflevering 14 23-04-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Selvlæst emne: Betinget sandsynlighed

Formål
Eleverne skal opnå kendskab til de centrale begreber der knytter sig til betingede sandsynligheder, herunder formlen til beregning af betingede sandsynligheder, loven om total sandsynlighed, Bayes' sætning. De skal kunne bestemme betingede sandsynligheder ved en kombination af Bayes' sætning og loven om total sandsynlighed. Desuden skal eleverne opnå kendskab til simple begreber i mængdelæren. De skal kunne skitsere og bestemme en række hændelser ved hjælp af Venn-diagrammer.

Indhold
Betingede sandsynligheder, loven om total sandsynlighed; centrale begreber inden for mængdelæren som fælleshændelser, disjunkte hændelser foreningshændelser, differenshændelser, komplementærhændelser og delmængde, Bayes' sætning.

Arbejdsformer
Eleverne har med løbende vejledning læst og regnet opgaver i forberedelsesmaterialet.

Materiale
Forberedelsesmaterialet 2024-25

Evaluering
Løbende evaluering i modulerne
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 15 05-05-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer