Holdet 2024 3g Re1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Kristina Schrøder
Hold 2024 3g Re1 (3g Re1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Inuit inkl. øveopgave
Titel 2 Hovedværkslæsning Dao De Jing og mysticismeteori
Titel 3 Jesusbilleder//kristendom inkl. feltarbejde
Titel 4 Religionskritik i Islam
Titel 5 Projektrapport
Titel 6 Islam fortsat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Inuit inkl. øveopgave

Inuit: Fokus på naturfolk i fortid og nutid inkl. øve-opgave om Havets Moder forud for projektrapporten på rel-B samt ekskursion til Nationalmuseets afd. for arktiske folk.

Fokus på fænomenologien samt repetition fra religion c: Ninian Smart, Van Gennep, ritualanalyse, myteteori, religionsdefinition

Fokus på Victor Turner, Claude Lévi-strauss


Dorte Thelander Motzfeldt; 'Religion - teori fænomenologi metode', 2. udg. Systime 2014, kap. 2: Ritualer, kap. 3: Myter

'Inuit-bogen'/'Eskimoernes religion', Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen, Gyldendal 1975:
Tekster:
tekst 12 s. 27-28: "Rite-Myte" (Niels Egede) (1,5 s.)
tekst 13 s. 28: "Mislykket hvalfangst" (1s,)
tekst 14 s. 29: "Rite-Myte" K. Rasmussen) (2 s.)
tekst 25 s. 48-50: "Den urene Kvinde" (4 s.)
tekst 57 s. 87-90: "Havets Moder" (4 s.)
tekst 59 s. 92 "Besøg på månen" (3 s.)
tekst 80 s. 122: K Rasmussen, "De første mennesker" (3 s.)
tekst 84 s. 125: G. Holm, "Solen og månen" (4 s.)
tekst 85 s. 125: K. Rasmussen, Havdyrenes oprindelse (Havets moder) (4 s.)
Herudover siderne: s. 26n-27m, s. 80 (3 s.)

- Myter og Legender på Grønland: https://visitgreenland.com/da/om-groenland/myter-og-legender/ (10 sider)
- FORTÆLLINGER FRA ET BARSK SAMFUND
- EN BESJÆLET NATUR OG SJÆLEVANDRING
- HISTORIER MED MORALER
- SAMLING AF MYTER OG SAVN

Videotekst:
- Matausa ritual New Guinea - Om initiation til voksenlivet på New Guinea:  
  Blood Initiation | National Geographic (4.35 min.)
- Trommedans: East Greenland Drum Dancing (7 min)
- Havets moder https://www.youtube.com/watch?v=zSSrtOYlK0A (3.41
  min.)

Videotekst: Inuitbandet Nanook m. selvfremstillinger af inuitidentitet:
Nanook: Nanook (Menneskebjørn)
Nanook - Aarnuaq (fangerkultur, amulet/talisman)
Nanook - Qimavissanerparput (hverdagsliv)
Frederik Elsner - Igimarasussussuaq feat. Ole Kristiansen
(gengangere, rituel sangteknik)

Om Knud Rasmussen:

https://www.youtube.com/watch?v=UR4UfOQHDyA (4.40 min.)

De grønlandske ånder - Kristian fortæller | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/klip/de-gronlandske-ander-kristian-fortaeller (6.06 min.)

Femte Thule Expedition | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/femte-thule-expedition (7 min.)

Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hovedværkslæsning Dao De Jing og mysticismeteori

Dao De Jing og Daoisme (og en lille smule Konfucianisme)

Inkl. ekskursion på Bispebjerg Kirkegård med fokus på forholdet mlm. krop og ånd

- Inkl. feltarbejde på  hjemmeside:Taoist Tai Chi Society | København – Vesterbro

- Inkl. ekskursion/inkursion til Dansk Tai Chi forening Vesterbro med praktisk deltagelse i Tai Chi-øvelser

Fokus på mysticismeteori: Dorte Thelander Motzfeldt; 'Religion - teori fænomenologi metode', 2. udg. Systime 2014, kqp. 5: Mystik (12 s.)  samt 153m-155: Om feltarbejde på nettet (3 s.)
- at smelte sammen med det guddommelige
- at forsvinde i det guddommelige princip
- om Evelyn Underhills Common-Core teori om 5 stadier frem mod at opnå
  forening med det guddommelige
- om Steven T. Katz socialkonstruktivisme: Alle mystiske oplevelser er
  kulturelt defineret
- paradokser
- metaforer
- teknikker til at få mystiske oplevelser: Recitation og meditation
- trance og ekstase
- mortifikation

Hovedværk/Kildetekst: Lao Tse; 'Tao Te King - visdommens bog', kap. (vers) I - LXXIII forlaget Spinx 1982 (30 s.)

Perspektiverende tekst: Benjamin Hoff: 'Peter Plys og hans Tao', Rhodos 1982. Materialet er udgået. Efter delvis mundtlig og skriftlig aftale med forlaget Rhodos er dele af værket mangfoldiggjort til klassens elever i elektronisk form. Det elektroniske opload slettes juli 2024. (30 s.)

Fokus på begreberne: wu wei, jing, qi, shen

Baggrundslitteratur:
- Kinesisk Religion, https://www.kinesiskreligion.dk/ (Hentet 13/9 2023. Fra hjemmesiden:  Forfattere: Esben Andreasen og Klaus Bo Nielsen. Bogen udgivet januar 2015, med trykstøtte fra Undervisningsministeriets udlodningsmidler. Alle forfatternes tekster (inkl. kildetekster) er her (gratis) tilgængelige.) s. 45-69 (25 s.)

- Sandra Østervang Nielsen; Daoisme har formet det moderne Kinas kultur, fra Religion.dk: https://www.religion.dk/kina/daoisme-er-en-kinesisk-livsvej (2 sider)

- Birthe Møllehave og Henrik Hjort Sørensen; 'Kinesiske religioner i nutiden' Systime 1991:
Om Daoisme s. 16-22 (8 s.)
Om Konfucianisme s. 22-27 (5 s.)

- Menneskerettigheder i Kina https://faktalink.dk/titelliste/kina?check_logged_in=1 (linket er ikke længere tilgængeligt). Alternativ læsning: https://www.religion.dk/religion.dk/de-fem-vigtigste-ting-om-religion-i-kina

Filmklip:
- Taoism Explained by Taoist Master https://youtu.be/kij4kKSGzCE (5.57 min.)
- DRTV - Explainer: Hvor farligt er det at demonstrere i Kina? (udgået digitalt materiale). Alternativ læsning: https://www.information.dk/udland/2022/12/kina-udviklet-perfekte-vaaben-kvaele-protester-hoejteknologisk-masseovervaagning

Film: Mark Osborne og John Stevenson, 2008: Kung Fu Panda (1t 32 min.)
Analyse i uddrag af SRP fra Det Frie Gymnasium om Kung Fu Panda og Taoisme 2023 (3 s.)

Film: Motions of the Tao - Fung Loy Kok Institute of Taoism™
https://youtu.be/jzu53qg86Vs (25:52 min.)
Fokus på kulten:
De tre fartøjer
1 Gode dyder/handlinger
2 tempelkult/'gudstjeneste'/'tempelritualer'
3 tai chi/teknikker/'meditation'/sindets alkymi

Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Jesusbilleder//kristendom inkl. feltarbejde

Jesusbiller: Et forløb med fokus på fremstillingen af Jesus i forskellige konkrete og metaforiske fremstillinger.

Forløbet er centreret omkring feltarbejde inkl. ekskursioner med fokus på jesusbilleder i hhv. gudstjeneste og kirkebygning i Københavns domkirke, på Statens Museum for Kunst samt i 3 af eleverne selvvalgte kirker i lokalsamfundet

Fokus på kristen dogmatik igennem jesusbilleder:
Jesus som - hyrden - lammet - træet - hønemoderen - løven - afvist profet - mirakelmager - universel frelser - helbrederen - fornyeren (og mange flere)

Dorte Thelander Motzfeldt; 'Religion - teori fænomenologi metode', 2. udg. Systime 2014 kap. 6: Hellige steder, s. 107-117 samt kap. 7: Hermeneutisk metode, billeder og film s. 132-135,  Feltarbejde 144-146 (18 s.)

Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost, Hans Wagner: BEGREBSNØGLEN TIL RELIGION, Systime: side 8-13, 25-30,  om religionsfagets metoder (11s.), civilreligion (3 s.), deprivationsteori (3 s.), identitet og religion (5 s.), dualisme (3 s.), karismatisk ledelse (3 s.),

Kildetekster:
- Lukasevangeliet (alle kapitler 1-24 fordelt på 6 grupper) (ca. 70 s.)

- Irenæus om troens regel
Kildetekst af Irenæus fra Lyon, der giver et indblik i forestillingen om det kristne gudsbegreb før år 200 e.kr. (2 s.) http://centerforhistorieformidling.dk/senantikken-kristendommen/irenaeus-troens-regel.html

- Augustin: Kristne skal ikke vrøvle om naturvidenskab
Aurelius Augustin (354-430) (2 s.) http://centerforhistorieformidling.dk/senantikken-kristendommen/augustin-naturvidenskab.html

- Thomas Aquinas
DE FEM VEJE TIL GUD (1265-1274)
Thomas Aquinas gudsbeviser.docx (2 s.)
Fem gudsbeviser: 1) Den første bevæger, 2) Virkning følger af en årsag,
3) Det muliges nødvendighed, 4)  Det fuldkomnes princip, 5) Det ordnende princip


Baggrundslitteratur:
- Fra:  Grundbogen til Religion C
  https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=287: De dominerende kristne
  kirkeretninger.docx (4 s.)
- Kristeligt Dagblad: Isabelle Hazen; Den danske folkekirke (5 s.)
  https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/den-danske-folkekirke
- Kristendom.dk: Nina Hauge: Fem centrale jesusbilleder (4 s.)
  https://www.kristendom.dk/jesus/5-centrale-jesus-billeder
- Bibelselskabet: De fire evangelier (3 s.) https://www.bibelselskabet.dk/sites/default/files/files/de_fire_evangelier.pdf

Religionsfagets billedanalysemodel med udgangspunkt i F. Sørensen, Stig. Perspektiver på religion, Frydenlund, 2016, s. 423-427 (2 s.)


Film: Johannesevangeliet The Gospel of John • Official Full HD Movie • English (første 30 min)

Særlige fokuspunkter:
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Religionskritik i Islam

Forløbet Religionskritik i Islam er bygget op omkring læsning af koranens sura 4. På baggrund af viden om klassisk Islam fra c-niveau udfoldes et perspektiverende blik på Islam igennem studier af europæisk religionskritik, islamisk feminisme, sufisme samt forskelle i islams forgreninger.

Inkl. ekskursion til Ahmadiyya-moskeen i Hvidovre

Baggrundslitteratur:
Allan Poulsen; "Religion og kultur - en grundbog", Systime 2010, kap. "Religion og etik
efter 'Guds død' "- om sekularisering og religionskritik (7 s.)

Casper Andersen, Anders Munk Jensen; "Videnskab og religion i historisk perspektiv"
- Naturens fortolkere, kap. om De tre teser, Systime 2006 (6 s.)

Astrid Holm; "Fire Menneskesyn", Systime 2002, afsn. om Nietzsche s. 35-37 inkl. kildeuddrag (3 s.)

Dorte Enger; "Religionskritik" Systime 2024, kap. om "Klassisk ateistisk religionskritik" - Feuerbach, Marx, Freud inkl. kildeuddrag (6 s.)

Dorte Enger; "Religionskritik" Systime 2024, kap. om "Muslimer kritiserer muslimer" - om Sunniislam, Shiaislam og Sufisme//Rumi  inkl. kildeuddrag (9 s.)

Dorte Enger; "Religionskritik” Systime 2013, s. 101-103 om "Nyateisme" (2 s.)

Marianne Hafnor Bøe; "Feminisme i Islam" Universitetsforlaget 2019 (10 s.)

Aminah Tønnsen; "Må kvinder være imamer?"Religion.dk 2016 https://www.religion.dk/spoerg-om-religion/hvad-siger-koranen-og-haditherne-om-kvindelige-imamer (4 s.)

Ahmadiyya-islam hjemmeside: Kærlighed til alle had til ingen: https://moskeen.dk/ og Ahmadiyya for unge mænd: https://khuddam.dk/

Camilla Lenti; "Hvad er ahmadiyya?" Kristeligt Dagblad 2009 (2s.)

Filmmagasinet Ekko, artikel "Boy from Heaven" https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/boy-heaven/ (1,5 s.)

Jan Hjärpes parameterteori

Kilder:
- Isam Bachiri; "Muslimer vil bare gerne bede i fred", Information d. 18. feb. 2025 (2 s.)
- Ellen Wulff; "Koranen", sura 4, Forlaget Vandkunsten 2006 (15 s.)
- Mevlana Jalaluddin Muhammed Rumi, digte i udvalg fra: https://humanisme.dk/citater/rumi.php (3s.)
- Hjemmeside Mariam Moskeen: https://www.mariammoskeen.com/da

Film:
- Richard Dawkins; "Den religiøse virus" dokumentar 2006 (45 min.)

- DR: Om kvindelige imamer: https://www.dr.dk/undervisning/religion/kvindelige-imamer

- DR: Megaportrætter, Maria Torp og kampen for ligestilling https://www.dr.dk/drtv/program/megaportraetter-_-kampen-for-ligestilling_506634

- TED, Alaa Murabid; "What islam really sais about women" https://youtu.be/FETryXMpDl8

- Qadiri Sufi Hadra in Chechnya – Sufi Dhikr, islamisk sufisme: https://youtu.be/_aqtEWzgBxc

- Tarik Saleh; "Boy from Heaven", spillefilm 2022 (126 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Islam fortsat

Se studieplan for forløbet Religionskritik i Islam
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer