Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Kristina Schrøder
|
Hold
|
2024 3g Re1 (3g Re1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Inuit inkl. øveopgave
Inuit: Fokus på naturfolk i fortid og nutid inkl. øve-opgave om Havets Moder forud for projektrapporten på rel-B samt ekskursion til Nationalmuseets afd. for arktiske folk.
Fokus på fænomenologien samt repetition fra religion c: Ninian Smart, Van Gennep, ritualanalyse, myteteori, religionsdefinition
Fokus på Victor Turner, Claude Lévi-strauss
Dorte Thelander Motzfeldt; 'Religion - teori fænomenologi metode', 2. udg. Systime 2014, kap. 2: Ritualer, kap. 3: Myter
'Inuit-bogen'/'Eskimoernes religion', Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen, Gyldendal 1975:
Tekster:
tekst 12 s. 27-28: "Rite-Myte" (Niels Egede) (1,5 s.)
tekst 13 s. 28: "Mislykket hvalfangst" (1s,)
tekst 14 s. 29: "Rite-Myte" K. Rasmussen) (2 s.)
tekst 25 s. 48-50: "Den urene Kvinde" (4 s.)
tekst 57 s. 87-90: "Havets Moder" (4 s.)
tekst 59 s. 92 "Besøg på månen" (3 s.)
tekst 80 s. 122: K Rasmussen, "De første mennesker" (3 s.)
tekst 84 s. 125: G. Holm, "Solen og månen" (4 s.)
tekst 85 s. 125: K. Rasmussen, Havdyrenes oprindelse (Havets moder) (4 s.)
Herudover siderne: s. 26n-27m, s. 80 (3 s.)
- Myter og Legender på Grønland: https://visitgreenland.com/da/om-groenland/myter-og-legender/ (10 sider)
- FORTÆLLINGER FRA ET BARSK SAMFUND
- EN BESJÆLET NATUR OG SJÆLEVANDRING
- HISTORIER MED MORALER
- SAMLING AF MYTER OG SAVN
Videotekst:
- Matausa ritual New Guinea - Om initiation til voksenlivet på New Guinea:
Blood Initiation | National Geographic (4.35 min.)
- Trommedans: East Greenland Drum Dancing (7 min)
- Havets moder https://www.youtube.com/watch?v=zSSrtOYlK0A (3.41
min.)
Videotekst: Inuitbandet Nanook m. selvfremstillinger af inuitidentitet:
Nanook: Nanook (Menneskebjørn)
Nanook - Aarnuaq (fangerkultur, amulet/talisman)
Nanook - Qimavissanerparput (hverdagsliv)
Frederik Elsner - Igimarasussussuaq feat. Ole Kristiansen
(gengangere, rituel sangteknik)
Om Knud Rasmussen:
https://www.youtube.com/watch?v=UR4UfOQHDyA (4.40 min.)
De grønlandske ånder - Kristian fortæller | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/klip/de-gronlandske-ander-kristian-fortaeller (6.06 min.)
Femte Thule Expedition | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/femte-thule-expedition (7 min.)
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hovedværkslæsning Dao De Jing og mysticismeteori
Dao De Jing og Daoisme (og en lille smule Konfucianisme)
Inkl. ekskursion på Bispebjerg Kirkegård med fokus på forholdet mlm. krop og ånd
- Inkl. feltarbejde på hjemmeside:Taoist Tai Chi Society | København – Vesterbro
- Inkl. ekskursion/inkursion til Dansk Tai Chi forening Vesterbro med praktisk deltagelse i Tai Chi-øvelser
Fokus på mysticismeteori: Dorte Thelander Motzfeldt; 'Religion - teori fænomenologi metode', 2. udg. Systime 2014, kqp. 5: Mystik (12 s.) samt 153m-155: Om feltarbejde på nettet (3 s.)
- at smelte sammen med det guddommelige
- at forsvinde i det guddommelige princip
- om Evelyn Underhills Common-Core teori om 5 stadier frem mod at opnå
forening med det guddommelige
- om Steven T. Katz socialkonstruktivisme: Alle mystiske oplevelser er
kulturelt defineret
- paradokser
- metaforer
- teknikker til at få mystiske oplevelser: Recitation og meditation
- trance og ekstase
- mortifikation
Hovedværk/Kildetekst: Lao Tse; 'Tao Te King - visdommens bog', kap. (vers) I - LXXIII forlaget Spinx 1982 (30 s.)
Perspektiverende tekst: Benjamin Hoff: 'Peter Plys og hans Tao', Rhodos 1982. Materialet er udgået. Efter delvis mundtlig og skriftlig aftale med forlaget Rhodos er dele af værket mangfoldiggjort til klassens elever i elektronisk form. Det elektroniske opload slettes juli 2024. (30 s.)
Fokus på begreberne: wu wei, jing, qi, shen
Baggrundslitteratur:
- Kinesisk Religion, https://www.kinesiskreligion.dk/ (Hentet 13/9 2023. Fra hjemmesiden: Forfattere: Esben Andreasen og Klaus Bo Nielsen. Bogen udgivet januar 2015, med trykstøtte fra Undervisningsministeriets udlodningsmidler. Alle forfatternes tekster (inkl. kildetekster) er her (gratis) tilgængelige.) s. 45-69 (25 s.)
- Sandra Østervang Nielsen; Daoisme har formet det moderne Kinas kultur, fra Religion.dk: https://www.religion.dk/kina/daoisme-er-en-kinesisk-livsvej (2 sider)
- Birthe Møllehave og Henrik Hjort Sørensen; 'Kinesiske religioner i nutiden' Systime 1991:
Om Daoisme s. 16-22 (8 s.)
Om Konfucianisme s. 22-27 (5 s.)
- Menneskerettigheder i Kina https://faktalink.dk/titelliste/kina?check_logged_in=1 (linket er ikke længere tilgængeligt). Alternativ læsning: https://www.religion.dk/religion.dk/de-fem-vigtigste-ting-om-religion-i-kina
Filmklip:
- Taoism Explained by Taoist Master https://youtu.be/kij4kKSGzCE (5.57 min.)
- DRTV - Explainer: Hvor farligt er det at demonstrere i Kina? (udgået digitalt materiale). Alternativ læsning: https://www.information.dk/udland/2022/12/kina-udviklet-perfekte-vaaben-kvaele-protester-hoejteknologisk-masseovervaagning
Film: Mark Osborne og John Stevenson, 2008: Kung Fu Panda (1t 32 min.)
Analyse i uddrag af SRP fra Det Frie Gymnasium om Kung Fu Panda og Taoisme 2023 (3 s.)
Film: Motions of the Tao - Fung Loy Kok Institute of Taoism™
https://youtu.be/jzu53qg86Vs (25:52 min.)
Fokus på kulten:
De tre fartøjer
1 Gode dyder/handlinger
2 tempelkult/'gudstjeneste'/'tempelritualer'
3 tai chi/teknikker/'meditation'/sindets alkymi
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jesusbilleder//kristendom inkl. feltarbejde
Jesusbiller: Et forløb med fokus på fremstillingen af Jesus i forskellige konkrete og metaforiske fremstillinger.
Forløbet er centreret omkring feltarbejde inkl. ekskursioner med fokus på jesusbilleder i hhv. gudstjeneste og kirkebygning i Københavns domkirke, på Statens Museum for Kunst samt i 3 af eleverne selvvalgte kirker i lokalsamfundet
Fokus på kristen dogmatik igennem jesusbilleder:
Jesus som - hyrden - lammet - træet - hønemoderen - løven - afvist profet - mirakelmager - universel frelser - helbrederen - fornyeren (og mange flere)
Dorte Thelander Motzfeldt; 'Religion - teori fænomenologi metode', 2. udg. Systime 2014 kap. 6: Hellige steder, s. 107-117 samt kap. 7: Hermeneutisk metode, billeder og film s. 132-135, Feltarbejde 144-146 (18 s.)
Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost, Hans Wagner: BEGREBSNØGLEN TIL RELIGION, Systime: side 8-13, 25-30, om religionsfagets metoder (11s.), civilreligion (3 s.), deprivationsteori (3 s.), identitet og religion (5 s.), dualisme (3 s.), karismatisk ledelse (3 s.),
Kildetekster:
- Lukasevangeliet (alle kapitler 1-24 fordelt på 6 grupper) (ca. 70 s.)
- Irenæus om troens regel
Kildetekst af Irenæus fra Lyon, der giver et indblik i forestillingen om det kristne gudsbegreb før år 200 e.kr. (2 s.) http://centerforhistorieformidling.dk/senantikken-kristendommen/irenaeus-troens-regel.html
- Augustin: Kristne skal ikke vrøvle om naturvidenskab
Aurelius Augustin (354-430) (2 s.) http://centerforhistorieformidling.dk/senantikken-kristendommen/augustin-naturvidenskab.html
- Thomas Aquinas
DE FEM VEJE TIL GUD (1265-1274)
Thomas Aquinas gudsbeviser.docx (2 s.)
Fem gudsbeviser: 1) Den første bevæger, 2) Virkning følger af en årsag,
3) Det muliges nødvendighed, 4) Det fuldkomnes princip, 5) Det ordnende princip
Baggrundslitteratur:
- Fra: Grundbogen til Religion C
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=287: De dominerende kristne
kirkeretninger.docx (4 s.)
- Kristeligt Dagblad: Isabelle Hazen; Den danske folkekirke (5 s.)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/den-danske-folkekirke
- Kristendom.dk: Nina Hauge: Fem centrale jesusbilleder (4 s.)
https://www.kristendom.dk/jesus/5-centrale-jesus-billeder
- Bibelselskabet: De fire evangelier (3 s.) https://www.bibelselskabet.dk/sites/default/files/files/de_fire_evangelier.pdf
Religionsfagets billedanalysemodel med udgangspunkt i F. Sørensen, Stig. Perspektiver på religion, Frydenlund, 2016, s. 423-427 (2 s.)
Film: Johannesevangeliet The Gospel of John • Official Full HD Movie • English (første 30 min)
Særlige fokuspunkter:
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øvelse i modulet:
-
Læs: 10 vigtige ting om folkekirken
-
Læs før modulet: Lukasevangeliet Kapitel 1
-
Vi læser sammen om kristen historie
-
Lektiefrit modul
-
Læs: de fire evangelier
-
Øvelse 1 i modulet:
-
Øvelse 2 i modulet:
-
Tak for jeres gode svar i arbejd-selv modulet torsdag d. 28/11.
-
Læs Luk. kap. 6: Lukasevangeliet Kapitel 6
-
Læs/orienter dig hjemme de to tekster du IKKE selv var ansvarlig for i undervisningen i mandags:
-
Religionsfagets metoder:
-
Dorte Thelander Motzfeldt: RELIGION B, Systime; sider: 132-135, 137-146
-
Vi planlægger nye elevfremlæggelser sidst i modulet
-
Carsten Lykke-Kjeldsen, Bodil Junker Pedersen, Tine Markvard Rask, Tine Overlund Roost, Hans Wagner: BEGREBSNØGLEN TIL RELIGION, Systime; sider: 8-16, 25-30, 34-37
-
Opload centrale billeder fra vores ekskursion til Vor Frue Kirke i Elevfeedback
-
Vi arbejder med religionsfagets tekstanalysemodel i modulet.
-
Hermed elevmateriale fra de seneste modulers præsentationer af artikler i 'Begrebsnøglen til religion'
-
Feltarbejde i grupper:
-
Oplæg til problemformulering samt undersøgelse og fremlæggelse:
-
Tekstuddrag Lukasevangeliet:
-
Anvend nedenstående billedanalysemodel i arbejdet med din empiri
-
Oplæg til problemformulering/feltarbejde/undersøgelse/fremlæggelse samlet i et dokument:
-
Jeg er den bedste
-
Alle læser de for gruppen tildelte kapitler i Lukasevangeliet jf. planen herunder
-
Vi arbejder videre med vores feltarbejde:
-
Jesusbilleder og religiøse motiver på Statens Museum for KunstVi mødes udenfor museet kl. 13, torsdag d. 23/1 2025. Find 5-7 billeder, der på forskellig vis fremstiller Jesus samt genkendelige motiver fra Lukasevangeliet. Hvilke Jesusbilleder kan du
-
I modulet formulerer vi problemformuleringer og danner overblik over data samt planlægger fremlæggelser
-
Vi arbejder videre med vores fremlæggelser
-
Vi starter modulet med en fremlæggelse og arbejder herfra videre med vores fremlæggelser
-
Hav jeres fremlæggelser klar
-
Orienter dig her:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Religionskritik i Islam
Forløbet Religionskritik i Islam er bygget op omkring læsning af koranens sura 4. På baggrund af viden om klassisk Islam fra c-niveau udfoldes et perspektiverende blik på Islam igennem studier af europæisk religionskritik, islamisk feminisme, sufisme samt forskelle i islams forgreninger.
Inkl. ekskursion til Ahmadiyya-moskeen i Hvidovre
Baggrundslitteratur:
Allan Poulsen; "Religion og kultur - en grundbog", Systime 2010, kap. "Religion og etik
efter 'Guds død' "- om sekularisering og religionskritik (7 s.)
Casper Andersen, Anders Munk Jensen; "Videnskab og religion i historisk perspektiv"
- Naturens fortolkere, kap. om De tre teser, Systime 2006 (6 s.)
Astrid Holm; "Fire Menneskesyn", Systime 2002, afsn. om Nietzsche s. 35-37 inkl. kildeuddrag (3 s.)
Dorte Enger; "Religionskritik" Systime 2024, kap. om "Klassisk ateistisk religionskritik" - Feuerbach, Marx, Freud inkl. kildeuddrag (6 s.)
Dorte Enger; "Religionskritik" Systime 2024, kap. om "Muslimer kritiserer muslimer" - om Sunniislam, Shiaislam og Sufisme//Rumi inkl. kildeuddrag (9 s.)
Dorte Enger; "Religionskritik” Systime 2013, s. 101-103 om "Nyateisme" (2 s.)
Marianne Hafnor Bøe; "Feminisme i Islam" Universitetsforlaget 2019 (10 s.)
Aminah Tønnsen; "Må kvinder være imamer?"Religion.dk 2016 https://www.religion.dk/spoerg-om-religion/hvad-siger-koranen-og-haditherne-om-kvindelige-imamer (4 s.)
Ahmadiyya-islam hjemmeside: Kærlighed til alle had til ingen: https://moskeen.dk/ og Ahmadiyya for unge mænd: https://khuddam.dk/
Camilla Lenti; "Hvad er ahmadiyya?" Kristeligt Dagblad 2009 (2s.)
Filmmagasinet Ekko, artikel "Boy from Heaven" https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/boy-heaven/ (1,5 s.)
Jan Hjärpes parameterteori
Kilder:
- Isam Bachiri; "Muslimer vil bare gerne bede i fred", Information d. 18. feb. 2025 (2 s.)
- Ellen Wulff; "Koranen", sura 4, Forlaget Vandkunsten 2006 (15 s.)
- Mevlana Jalaluddin Muhammed Rumi, digte i udvalg fra: https://humanisme.dk/citater/rumi.php (3s.)
- Hjemmeside Mariam Moskeen: https://www.mariammoskeen.com/da
Film:
- Richard Dawkins; "Den religiøse virus" dokumentar 2006 (45 min.)
- DR: Om kvindelige imamer: https://www.dr.dk/undervisning/religion/kvindelige-imamer
- DR: Megaportrætter, Maria Torp og kampen for ligestilling https://www.dr.dk/drtv/program/megaportraetter-_-kampen-for-ligestilling_506634
- TED, Alaa Murabid; "What islam really sais about women" https://youtu.be/FETryXMpDl8
- Qadiri Sufi Hadra in Chechnya – Sufi Dhikr, islamisk sufisme: https://youtu.be/_aqtEWzgBxc
- Tarik Saleh; "Boy from Heaven", spillefilm 2022 (126 min.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projektrapport
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Islam fortsat
Se studieplan for forløbet Religionskritik i Islam
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742342968",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742342968",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742342968"
}