Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Jakob Overgaard
|
Hold
|
2024 3g Id1 (3g Id1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Volleyball og teamudvikling
Indhold:
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball (både beach og indendørs). I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik. Undervejs arbejdes der også med emnerne teamudvikling og springtræning. Begge dele vil blive forsøgt integreret i den praktiske undervisning.
Faglige mål (HVAD SKAL JEG KUNNE?):
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb - Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden - Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere - Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Opnå indsigt i og erfaring med teamudvikling samt styrke evnen til kvalificeret samarbejde og derigennem forbedre sig teknisk, taktisk og socialt.
- Indenfor området idrætspsykologi kunne reflektere over egen rolle i relation til teamet samt forstå betydningen af teamudvikling for det optimale spil. Følgende fagbegreber har vi arbejdet med her:
Synergieffekt, Procesgevinst, Procestab, Relationel færdighed, Social dovenskab eller Ringelmann effekten, Opgavekohæsion, Social kohæsion, Formelle og uformelle roller, Rolleklarhed, rollekonflikter, (kønsroller), Kommunikation (verbal, non-verbal), de 3 psykologiske grundbehov:Kompetence, Forbundethed og autonomi.
- Forstå betydningen af spændingsregulering samt arbejde med at regulere denne i teamet så den samlede præstation forbedres.
- Være en god holdspiller, der kommunikerer med sit team på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf teori om teamudvikling og roller.
Materiale:
- Hele kapitel 13 i Yubio herunder også de to afsnit om teamudvikling og springtræning
- Kapitel 5.1, 5.2, 5.3 (idrætspsykologi)
Evaluering:
Forløbet evalueres med en forløbsprøve som tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå og fungere på et hold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton og træningsfysiologi
Indhold:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på en halv bane. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil på en halv bane. Grunden til, at der ikke spilles på fuld bane er, at det sjælden kan lade sig gøre pladsmæssigt.
Sidenløbende med at eleverne undervises i badminton gennemfører de på deres c-niveau hold træningsprojektet. I relation til dette undervises eleverne løbende i træningsfysiologi både på deres c-niveau-hold og b-niveau.
Træningsprojektet har til formål at eleverne ud fra viden om træningsfysiologi planlægger, gennemfører og evaluerer et personligt træningsprogram over 8 uger. Der opstilles en eller flere individuelle målsætninger for projektet. De kan være knyttet til både træning og livsstilsændringer. Der skal være en målsætning knyttet til forbedring af kondital. Eleverne konstruere selv et træningsprogram som de følger gennem perioden.
Den aerobe træning gennem projektet støttes op af undervisningen i badminton hvor der i modulerne er fokus på intensitet i øvelser og kampe.
Både i starten og i slutningen af forløbet gennemfører eleverne en række fysiske test (i c-niveau undervisningen og individuelt) som benyttes til at lave og evaluere på målsætninger. Der afsluttes med en rapport over projektet hvor eleverne blandt andet skal diskutere deres resultater med udgangspunk i deres program og dagbog samt deres viden om træningslæren.
Faglige mål (HVAD SKAL JEG KUNNE?):
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne - Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Faglige mål for træningsprojektet:
– At kunne udarbejde, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsforløb
– At kunne anvende relevant fysiologisk teori
– At kunne redegøre for fysisk aktivitets og arv og miljøs betydning for sundhed
– At opnå god fysisk kapacitet
Eleverne skal have forståelse for:
- lunger, hjerte og kredsløb samt de aerobe processor. Herunder transport af ilt og næringsstoffer gennem blodbanen til de arbejdende muskler.
- maksimal iltoptagelse og udholdenhed. Hvordan dette trænes og hvilke fysiologiske ændringer vi ser i kroppen.
- Teori om motivation og målsætninger, herunder bl.a. indre og ydre motivation.
Materiale:
Kapitel 8.5 (muskelfysiologi), 8.6 (konditionstræning), 8.8 (ekstreme forhold) og 8.9 (anaerob træning) i Yubio
Kapitel 2.1, 2.2 og 2.3 (Badminton)
Evaluering:
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes egenfærdigheder testet ved at gennemspille en slagserie og vise forståelse for spillets regler og taktik ved at spille kamp mod en ligeværdig modstander. Træningsprojektet afsluttes med en skriftlig rapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Springgymnastik, akrobatik og idrætspsykologi
Indhold:
Formålet med forløbet er et indblik i de basale teknikker ved både springgymnastik og akrobatik. Forløbet vil udgøre en kombinationen af spring og akrobatik og vil være bygget op, så der gives forståelse for anvendelsen og udførelsen af ruller, spring, balance og akrobatik. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som tilpasses den enkeltes niveau. Det vil således ikke være et mål i sig selv at kunne lave fx flikflak på måtte uden modtagning. Vejen derhen, altså diverse forøvelser kan også være et må i sig selv. Forløbet vil også beskæftige sig med at give et historisk overblik over gymnastik som aktivitet samt hvordan det er blevet organiseret gennem tiden. Desuden vil vi arbejde med motivation, ekstremsport og talentudvikling. Koblingen til det praktiske forløb, vil være i forhold til det at "ture". Men iøvrigt vil de teoretiske fokusser under forløbet have en relativt svag forbindelse. Forløbet vil også indeholde et oplæg med Troels Thorsteinsson, som blandt andet arbejder som mentaltræner i fodboldklubben FC Nordsjælland.
Faglige mål:
- Kropsspænding
- Forlæns rulle
- Håndstand samt rulle (evt. med modtagning) - Vejrmølle & araberspring
- Opspring i minitrampolin/springbræt
- Lavt overslag
- Flikflak
- Kraftspring
- Akrobatiske balanceøvelser med partner/partnere - Kunne modtage teknisk korrekt
Materiale:
Kapitel 27 fra Yubio
Kapitel, 5.1, 5.2, 5.5 samt 5.8 i Yubio
Evaluering:
Forløbet afsluttes med forløbsprøve hvor forskellige udvalgte teknikker vises. Enten som isolerede øvelser, eller hvis det er muligt på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Håndbold (five-a-side)
Indhold:
Formålet med Five-a-side Håndboldforløbet er en grundlæggende indføring i de tekniske og taktiske aspekter af spillet, samt kendskab til reglerne. De første tre lektioner har primært fokus på tekniske aspekter af spillet, mens lektion 4 og 5 primært har fokus på taktiske aspekter. I alle lektioner er sammenspil og mange boldberøringer centrale pointer. Forløbs- prøven tager udgangspunkt i udvalgte elementer fra hele forløbet.
Faglige mål:
- Aflevere teknisk korrekt til medspiller 5-15 meter væk
- Gribe og aflevere bolden i bevægelse
- Gribe og aflevere bolden under pres
- Afslutte mod mål - både fra stående, i løb og med hopskud
- Komme hurtigt tilbage i returløbet og være klar i forsvaret
- Kunne ”rykke med bolden” i forsvaret og bakke dine medspillere op - Indgå i samspil med medspillere også under pres og i kamp
- Kunne løbemønstre og timing i det taktiske spil, herunder pres og backkryds
- Kende de vigtigste regler i Five-a-side Håndbold
Materiale:
Evaluering:
Forløbet evalueres ved at indgå i en øvelse hvor man prøve alle roller (fløj, back, center) i forbindelse med pres og backkryds derudover evnen til at indgå på at hold både i forsvar og angreb, men med særligt fokus på angrebsspillet og evnen til at komme i fart ind mod stregen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dancefit
Indhold:
Formålet med forløbet i dancefit er, at du lærer at udføre forskellige små serier i takt til musikken. Musikstilen og bevægelserne kan være meget varierede, og kropsligt skal du kunne vise forskellige bevægelsesudtryk og koordinere arme og ben i forskellige trin.
I forløbet kommer du også til selv at sammensætte koreografier, og her skal du vise, at du kan finde relevant musik, analysere musikkens opbygning og bruge musikkens stil, opbygning og evt. tekst til at lave en koreografi. Du skal kunne undervise resten af holdet i din koreografi. Du skal også være i stand til at arbejde kontinuerligt i en længere periode uden nævneværdige pauser.
Faglige mål:
- Udføre trinnene og bevægelserne i de serier, som der undervises i på klassen.
- Udføre bevægelser i takt til musikken.
- Vise kropsbeherskelse ved at kunne variere det kropslige udtryk i forskellige stilarter - Optælle og analysere et musikstykkes opbygning.
- Sammensætte egen koreografi, som passer til et selvvalgt musikstykke.
- Undervise andre i egen koreografi – dvs. både kunne starte bevægelser på det
rigtige tidspunkt, holde rytmen, cue bevægelser (fx tælle næste bevægelse ind) og huske serien.
- Konditionsmæssigt kunne følge med i lektionerne.
Materiale:
Hele kapitel 35 (dancefit), Yubio
Evaluering:
Forløbet evalueres med en forløbsprøve, hvor du i en gruppe skal sammensætte og danse til egen koreografi samt instruere klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Idrættens skyggesider, politik og identitet
Indhold:
Forløbet vil ikke være koblet til en specifik praktisk idræt men vil køre sideløbende med at der undervises i Håndbold og dans. Forløbet vil have fokus på politik, sportens skyggesider og identitet.
Materiale:
Kapitel 9.6, 9.7 og 9.8, Yubio
Evaluering:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343076",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343076",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343076"
}