Holdet 2024 3g Id3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Marc Hammer, Mats Cibis
Hold 2024 3g Id3 (3g Id3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atletik, anatomi og OL
Titel 2 Volleyball, arbejdsfysiologi og træningslære
Titel 3 Pardans, idrætshistorie og organisering
Titel 4 Basketball fra C-niveau
Titel 5 Hiphop fra C-niveau
Titel 6 Ketcherspil, sundhed og idrætsvaner
Titel 7 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atletik, anatomi og OL

Forløbsbeskrivelse og faglige mål:

Det teoretiske:
Eleverne skal lære om menneskets anatomi med fokus på knogler, led og muskler; de skal herunder kunne lave forskellige bevægelsesanalyser med fokus på atletik. I forløbet skal eleverne desuden have en viden om OL og have et indblik i og en forståelse for sammenhængen mellem sport og politik i et historisk perspektiv. Vi vil lave 2 historiske nedslag, OL i Berlin 1936 og (Vinter-)OL 2014 i Sotji Rusland, som vi vil gå i dybden med.  

Det praktiske:
Sprint: Fokus på løbeteknik og startteknik.
Stafet (sprint); fokus på aflevering af depeche, starter og timing.
Længdespring med fokus på tilløb, afsæt, svæv og landing.
Højdespring (flopstil) med fokus på tilløb, afsæt, svæv og landing
Kuglestød med fokus på at tilløbet er et hink med ryggen mod stødretningen.
Spydkast med fokus på tilløb med x-skridt samt stemskridt under afviklingen.

Forløbet afsluttes med et mini-OL

Undervejs i forløbet tilstræber vi så stor teori-praktikkobling som muligt. Koblingen vil primært være i forhold til anatomi og atletik, men atletikken i forbindelse med OL vil også blive belyst.


Materialer
Kernestof:

Yubio - sidetallene henviser til udgaven 2022:
- Enkelte figurer i Yubio s.250 - 265 (bevægelser og muskler)
- Det moderne OL s.878 - 884 (kapitel 23.2.1, 23.2.2, 23.2.3)

B for bedre idræt s.37-66 (alle sider læst)

- Podcast: "OL i Berlin 1936: Forførelsens triumf" (hele podcasten - 1 time og 11 minutter)
https://soundcloud.com/medianoperspektiv/ol-i-berlin-1936-forforelsens-triumf
Fra hjemmesiden: https://idraetshistorie.dk/podcast/de-olympiske-leges-politiske-dimension/ (Stanis Elsborg og Hans Bonde)

- Podcast: "(Vinter)-OL 2014 i Sotji" (de første 12 minutter af podcasten)
https://soundcloud.com/medianoperspektiv/vinter-ol-i-sotji-2014-putins-lege
Fra hjemmesiden: https://idraetshistorie.dk/podcast/de-olympiske-leges-politiske-dimension/ (Stanis Elsborg og Hans Bonde)


Begyndelsen på filmen Olympia af Leni Riefenstahl: åbningsceremoni Berlin 1936: 11.00 til 21.00 minutter.
https://www.youtube.com/watch?v=H3LOPhRq3Es&t=1173s


Supplerende stof(disciplinspecifikt stof):

"Åbningsceremonien (kort udgave)" (2014)
file:///Users/marchammer/Downloads/%C3%85bningsceremonien%20(kort%20udgave).pdf

- Udvalgte atletikvideoer s.884 - 907 i Yubio


Omfang: 50 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Volleyball, arbejdsfysiologi og træningslære

Forløbsbeskrivelse og faglige mål:

Det teoretiske:
Formålet med teorimodulerne er er grundlæggende indføring i arbejdsfysiologien og træningslæren. Eleverne skal opnå viden indenfor åndedrætssystemet, blodkredsløbet, musklers opbygning og muskelfibertyper. Derudover skal eleverne få indblik i hvilke fysiologiske ændringer der sker i overgangen fra hvile til arbejde, herunder have kendskab til aerob og anaerob energiomsætning.
Eleverne skal desuden opnå viden indenfor træningslære, herunder basale principper bag træningsplanlægning og forskellige træningsformer (både aerob træning og anaerob træning). Eleverne skal derudover være i stand til at lave simple koblinger mellem teori og praktik, idet de laver arbejdskravanalyser af forskellige idrætsgrene; dog fokus på volleyball. I forløbet indgår desuden træningsprojektetet, som udføres på C-niveau, men behandles teoretisk på B-niveau, hvortil der afleveres en rapport.

Det praktiske (volleyball):
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.

Faglige mål:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Blokade med rigtig timing
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Forståelse for forskellige positioner på banen og deres roller i spillet
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- Forståelse for basale forsvars- og angrebs-taktikker.
- Forståelse for mere avancerede taktikker og positioner på banen, herunder indløb og liberoen.

Forløbet afsluttes med en volley-turnering.


Materialer:

Kernestof:

Arbejdsfysiologi og træningslære
Yubio C+B 2022
- Kap. 2.2 (åndedrætssystemet og blodkredsløbet)
- Kap. 2.3 til og med kap. 2.3.3 (muskler og muskelarbejde)
- Kap. 2.4.2 (Dannelse af ATP i kroppen)
- Kap. 3.1 (superkompensation)
- Kap. 3.2 (Arbejdets 3 faser)
- Kap. 3.4 (aerob træning)
- Kap. 3.5 (Anaerob træning)
- Kap. 3.6 til og med 3.6.2 (Styrketræning)
- Kap. 8.5.3 (s. 274-275)
- Kap 8.3.4 (s.243-248)

Supplerende stof(disciplinspecifikt stof):

Volley
Yubio C+B 2022
- kap. 13.2 (Regler, idé og organisering)
- Udvalgte videoer fra kap. 13.

Smash: https://www.youtube.com/watch?v=Dtphuw0g-NU


Omfang: 45 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pardans, idrætshistorie og organisering

Forløbsbeskrivelse og faglige mål:

Teori:
Eleverne skal have en viden om den generelle historiske udvikling af idrætten i de sidste 250 år i Danmark. De skal have kendskab til organiseringen af idrætten i Danmark, herunder lindy hop og cha cha cha (sportsdans). Som afslutning på forløbet skal eleverne lave en opgave om dem selv, deres forældres og deres bedsteforældres idrætshistorie, hvor de kobler deres egen families idrætshistorie og organisering med den generelle idrætshistorie.

Praktisk:
Faglige mål:
Eleverne skal lære en række grundtrin i to forskelligartede pardanse, nemlig lindyhop og cha cha cha. Eleverne skal kende til historien bag de to danse og kunne udføre og sammenligne de to forskellige former for pardans. De skal desuden kunne sammensætte grundtrinene til sekvenser og færdige danse.

Indhold og arbejdsformer:
Forløbet er delt over i 2 halvdele, hvor vi i den første halvdel arbejder med lindyhop og i den anden med cha cha cha. Ved begge danse starter vi med grundtrinene og arbejder os herefter hen imod sammensætning af grundtrin og den færdige dans. Til sidst i forløbet vælger eleverne én af dansene, som de fokuserer mere på end den anden.

Særlige fokuspunkter:
I lindyhop er der fokus på den hoppende, bouncende stil. Vi fokuserer på 6-count og det eksperimenterende i dansen. Vi arbejder både med åben og lukket position. Følgende elementer er gennemgået:
- rock step
- 6-count grundtrin
- street lindy grundtrin
- follower under arm,
- tuck turn
- cross the bridge
- pass by.
- street lindy med figurer
- jazztrin
- aerials

I cha cha cha lægges der vægt på lette, præcise fodbevægelser og hoftebvægelse. Der vil være fokus på at eleverne lærer faste dansetrin, som de efterhånden kan sammensætte til længere dansesekvenser. Der arbejdes både med lukket og åben dansefatning. Følgende trin er gennemgået i forløbet:
- Grundtrin
- New York
- Damedrejning
- Spotdrejning
- Skulder ved skulder
- Triple lockstep
- Cuban breaks

Kernestof:
- Yubio 2022 kap. 9.1 (hele afsnittet)
- Yubio 2022 kap. 9.6, 9.6.1 og 9.6.2
- Yubio 2022 kap. 32.1
- Idræt i bevægelse: Idrætten i skolen s.42 - 46 (PDF-scan)
- C det er idræt: Idræt i skole og fritid s. 68 - 71(PDF-scan)
- Yubio 2022 Kap 33.6 (Idrættens organisering)
- Gymnastikkens historie 1-3 (Youtube):
https://www.youtube.com/watch?v=sujYLYtKImc&t=187s (Del 1)
https://www.youtube.com/watch?v=1cGO5B7p7EM (Del 2)
https://www.youtube.com/watch?v=nGuxYGNt_4E (Del 3)

Supplerende stof (disciplinspecifikt materiale):
- Yubio 2022 Kap 22.1 (standard og Latin)
- Yubio 2022 Kap 36.2.2 (Lindyhop)
- udvalgte videoer i Yubio 2022
s. 1425-1434 (Lindyhop)
s. 1297-1302 (cha cha cha)

Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basketball fra C-niveau

Dette idræt B-hold har elever fra 5 forskellige stamklasser. Følgende forløbsbeskrivelse er en sammenskrivning af de 5 klassers studieplan for basketball på C-niveau. På dette idræt B-hold har vi afholdt 2 repetitionsmoduler med fokus på nedenstående.

Forløbsbeskrivelse og faglige mål:
I starten af forløbet arbejder vi med de tekniske elementer og spiller primært 3 mod 3 (streetbasket) med få enkle regler. Efterhånden arbejder vi os over imod de taktiske elementer og dermed mere spil 4 mod 4, hvor vi arbejder med faste opstillinger i forsvar og angreb. Her har vi fokus på placering på banen og løbebaner.

Faglige mål:
Eleverne skal tilegne sig både tekniske og taktiske færdigheder inden for basketball. De skal have en forståelse af, hvad det vil sige at spille på et hold (holdtaktik). De skal ligeledes have viden om de grundlæggende regler, og ideen bag basketball.

Særlige fokuspunkter:
Teknik:
- aflevering (bryst-, studs-, over hovedet)
- driblinger (beskyttet dribling)
- finter (roll- og crossoverdribling)
- skud (lay up samt hopskud)
- triple threat position, jumpstop og pivotering

Taktik:
- Forsvarsprincipper: zone- og mandsopdækning
- Angrebsprincipper: give-and-go, screening og back door.
- generel forståelse af opstilling og løbebaner

Videoer og tegninger til ovenstående øvelser kan findes i Yubio 2022 s.544 - 560





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hiphop fra C-niveau

Dette idræt B-hold har elever fra 5 forskellige stamklasser. Følgende forløbsbeskrivelse er en sammenskrivning af de 5 klassers studieplan for hiphop på C-niveau. På dette idræt B-hold har vi afholdt 2 repetitionsmoduler med fokus på nedenstående.

Forløbsbeskrivelse og faglige mål:
I starten af forløbet vil det være lærerstyret, hvor eleverne følger læreren, som foreviser en række grundlæggende moves. Der vil ligeledes være en fælles hiphopserie, som alle eleverne skal lære. Der er fokus på udtryk, attitude og koordination. I løbet af forløbet vil eleverne arbejde mere i grupper, hvor de skal sammensætte deres moves til mindre serier. Forløbet rundes af med en performance, hvor eleverne fremviser deres hiphopserie for klassen.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne udføre en række basale moves inden for hiphop. De skal kunne udføre en hiphopserie og selv konstruere mindre serier og til sidst en længere serie (performance). Eleverne skal kende Labans bevægelseslære og kunne bruge den i forhold til deres egen hiphopserie.


Fokuspunkter
Grundtrin (grundlæggende moves)
Kropsbevidsthed
Koordination
Rytmisk forståelse
Kendskab til særlige kendetegn ved stilarten
Udførelse af bestemte hiphopmoves
sammensætning af hiphopserie
Bevidsthed om rum og tid ud fra Labans bevægelseslære.

Evaluering:
Performance på 2-3 minutter i grupper som optages og afleveres i lectio som video eller fremvises for resten af klassen.

Hiphopmoves:  
- Bounces https://www.youtube.com/watch?v=y_oMs8w5aWM&feature=youtu.be
- Step bagved og til siden/funky grapewine https://www.youtube.com/watch?v=y_oMs8w5aWM&feature=youtu.be
- Pas des Beurrée: https://www.youtube.com/watch?v=g3sCr0-rl0w&feature=youtu.be
- Træd til side (med arme): https://www.youtube.com/watch?v=g3sCr0-rl0w&feature=youtu.be
- Kryds over og hæl i jord/top rock: https://www.youtube.com/watch?v=ZMJxyy6kBOY&feature=youtu.be
- Slides https://www.youtube.com/watch?v=J7RynqvN7pE&feature=youtu.be
- Body role/ormen: https://www.youtube.com/watch?v=mv0ZPYq7yzM&feature=youtu.be
- Kick ball change https://www.youtube.com/watch?v=xCttcmo3xrI&feature=youtu.be
- Running man https://www.youtube.com/watch?v=xCttcmo3xrI&feature=youtu.be
- Funky salsa https://www.youtube.com/watch?v=xCttcmo3xrI&feature=youtu.be
- Klap/kryds ben og børste skidt af skulder
- Pisken (trin bagved)
- cross jump
- Bokseren
- Krydsskridt samt hop
- Fortrydelsesskridt, spark rundt og arme i vejret
- Top rock med 3 hop
- Gadedrengeløb med pose på gulv
- battle

Mange af ovenstående moves kan findes i Yubio 2022 på s. 1336 - 1346



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ketcherspil, sundhed og idrætsvaner

Forløbsbeskrivelse og faglige mål:
Teori:
Eleverne skal i forløbet lære om danskernes idrætsvaner og sundhed i et aktuelt og historisk perspektiv. Vi vil her også koble sundhed på de to ketcherspil i forløbet: tennis og badminton. Eleverne skal have en forståelse for vigtigheden af ketcherspil og idræt i det hele taget. Eleverne have en forståelse for danskernes idrætsvaner i dag og historisk, hvor vi vil se på de forandringer der har været fra 1960erne og frem til i dag. Eleverne skal ligeledes have en viden om DIFs og DGIs rolle i dag og tidligere samt hvilken rolle idræt uden for foreninger spiller i dag. Eleverne skal desuden have en viden om teorier om det senmoderne sat i forhold til danskernes idrætsvaner og sundhed.

Praktik:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken i forskellige ketcherspil. I forløbet vil der være fokus på badminton og skumtennis. I badminton og skumtennis lærer eleverne først de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket ind i mange forskellige kamplignende spil på en halv bane. Grunden til, at der ikke spilles på fuld bane er, at det sjælden kan lade sig gøre pladsmæssigt. Vi vil dog spille både single og double i forløbet og inddrage relevant taktik inden for begge ketcherspil.
Eleverne skal kende til forskellene og lighederne på de 2 ketcherspil og kunne vise det i praksis.

Faglige mål i det praktiske (badminton):
- Kunne udføre slagene serv, clear, drop, netdrop og lob.
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen

Faglige mål i det praktiske (skumtennis):
- Kende slagene serv, grundslag (forhånd/baghånd), flugtning, lob og smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i skumtennis
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde
- Beherskelse af forhånd og baghånd, serv og flugtning
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen


Materialer

Kernestof:
- kap. 1.3.1 + 1.3.2 + 1.3.3 (s. 28-34). i Yubio 2022
- kap. 9.8.1 i Yubio (s. 427-432) "den senmoderne identitet".
- kap. 1.2.3 (s. 34-39) i Yubio 2022
- kap. 5.2 + 5.2.1 (s. 131-134) i Yubio 2022
- Kapitel 17.6  "Bevæg dig for livet" (s.745-747) i Yubio 2022
- Videnskab.dk "Tennis- og badmintonspillere lever længere ", 30.11.2016
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tennis-og-badmintonspillere-lever-laengere/
- s. 82 -92 om sundhed og livsstilssygdomme i C - det er idræt, Gyldendal (PDF)



Supplerende stof (disciplinspecifikt materiale):
- kap. 1.1 i Yubio 2022 (s. 13-15 om sundhed)
- Modernitet og selvidentitet:Giddens som samfunds- og personlighedsdiagnostiker; s.78-84 i "Grundbog i idrætssociologi".
- Regler og idé (badminton) s. 841 Yubio 2022
- Badminton: Greb, serv i forhånd og baghånd (kort/lang) - teknik 1-5 s. 844-845 i Yubio 2022
- Badminton: Benarbejde til forhånden, baghånden, netdrop og lob: side 850+851 i Yubio 2022
- Badminton: Clear og drop forhånd: Video "Teknik 14-15" s.854 i Yubio 2022
- Skumtennis: Forhånd video fra DGI Trænerguiden: https://traenerguiden.dgi.dk/guide/tennis/exercises-overview/Teknisk%20tr%C3%A6ning/73e91e01-2808-44c3-a6ba-52a24b745eae
- Skumtennis: baghånd video fra DGI Trænerguiden: https://traenerguiden.dgi.dk/guide/tennis/exercises-overview/Teknisk%20tr%C3%A6ning/3cf16a91-0692-485f-b0f7-5d72b830c215
- Skumtennis: serv video fra DGI Trænerguiden:
https://traenerguiden.dgi.dk/guide/tennis/exercises-overview/Teknisk%20tr%C3%A6ning/cf44b6ef-5520-4014-a8f4-baed6e5477d7
- Skumtennis: serv video fra DGI Trænerguiden: https://traenerguiden.dgi.dk/guide/tennis/exercises-overview/Teknisk%20tr%C3%A6ning/0de8c175-9c96-421b-9640-ea713151755b
- Skumtennis: Forhånd lob: https://www.youtube.com/watch?v=I2Eb3HAhKb4
- figurer om danskernes idrætsvaner i Idrættens analyseinstituts rapport fra 2020: "DANSKERNES MOTIONS- OG SPORTSVANER 2020" (Padlet på modul den 27.2)


Omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer