Holdet 2024 2g3g de - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Bettina Mather
Hold 2024 2g3g de (2g3g de)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Produktdesign: Design af hvilemøbel
Titel 2 Arkitektur I: Intro til arkitektur
Titel 3 Kommunikationsdesign: Plakater til teaterkoncerten
Titel 4 Arkitektur II: Studieboliger på vand
Titel 5 Eksamenspræsentationer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Produktdesign: Design af hvilemøbel

Forløb med introduktion til fagets genstandsfelter, designteori, designparametre og designprocessen og produktdesign.

Design af eget hvilemøbel samt besøg på Designmuseum Danmark.

Kernestof og supplerende:
Introduktion til designparametrene: form, funktion og kommunikation
Introduktion til designproces-model, brief, research, persona, moodboard.
Procesbeskrivelse, analyse af produktdesign.

Visualiseringsmetoder på elementært niveau:
- Skitsering i forskellige faser af en designproces
- Rumlig model: Mock-up
- Collage

Designparametre
- form, funktion og kommunikation

Researchmetoder på elementært niveau
̶  undersøgelse baseret på iagttagelse og sammenligning
̶  skitserende og eksperimenterende undersøgelser
̶  informationssøgning
- mindst én metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren
̶ aflæsning af enkle designrepræsentationer.

Designteori
̶  punktnedslag i design- og arkitekturhistorien primært med fokus på tiden fra 1750 til i dag

Designprocessen
- brief
- research: undersøgelse baseret på iagttagelse og sammenligning/ skitserende og eksperimenterende undersøgelser/ informationssøgning/ mindst én metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren/ aflæsning af enkle designrepræsentationer.
- persona
- moodboard
- visualiseringsmetoder på elementært niveau: skitsering i forskellige faser af en designproces, collage, mock-up
- Procesbeskrivelse og analyse

Benspænd: Bæredygtighed
Benspænd II: Stilhistorie

Besøg på Designmuseum Danmark. Omvisning i Danish Modern.

MATERIALER:
Fra: IBOG: Katrine Charlotte Busk, Janne Yde: Design og arkitekturbogen, Forlaget Columbus 2022:
Fagets genstandsfelter s. 138 (0,8)
Designprocessen s. 129 (0,1)
Form, funktion, kommunikation s. 137 (0,8)
Research, målgruppe/persona, moodboard/imageboard s. 145 (6,4)
Form s. 149 (1,2)
Analysemodel til produktdesign + tjekliste, s. 198 (1,0)
Hans J. Wegner. Stolemageren, s. 153 (ca. 7)
Cradle to cradle, s. 186 (1,0)

- FRA: Vesterholm Klausen, Korsholm Koch & Slot Kristensen: Designbogen. PRAXIS – Nyt Teknisk Forlag, 2017, s.32 (e-bog) (om ergonomi) (1,0)

- DR: Danmarks næste klassiker: Stolen (sæson 2, episode 2) https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-stolen_206861

- Stilhistorie i uddrag (FRA: Kristensen, Koch, Klausen: Designbogen, 2017, Forlaget Praxis)
● Historicisme (1820-1900)
● Bauhaus (1919-1933)
● Funktionalisme (1930-1940)
● Modernisme (1940’erne og frem)
● Pop art (1960’erne – 1970’erne)
● Nymodernisme (1990-2010)

- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling, EU-Ecolabel, Svanemærket, upcyckling https://www.eublomsten.dk/om-eu-blomsten
https://arosbusinessacademy.dk/upcycling-recycling-downcycling/
https://www.csr.dk/milj%C3%B8m%C3%A6rkede-m%C3%B8bler-hitter

Samlet ca. 25 sider (dele af det sekundære materiale findes af eleverne selv)

DESIGNS OG PROCES:
Research (1. modul)
Persona (beskrivelse + visualisering)
Moodboard
Ergonomi (ståltrådsform)
Overvejelser omkring form
Bæredygtighedsbenspænd
4 idegenererende skitser
2 undersøgende skitser
1 endelig skitse med farver
Mockup
Tegning af Hvilemøbel i ny stilart.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Persona + moodboard 22-08-2024
Hvilemøbel - proces og analyse 24-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Sætte ord på kropslige erfaringer med design / Generere design-idéer / Begynde at analysere og diskutere design som proces og som resultat / Sammenholde designeksempler fra forskellige perioder / Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
  • Søge information
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 2 Arkitektur I: Intro til arkitektur

Først introduktion til arkitektur - Hvad er arkitektur? Hvad laver en arkitekt?
Dernæst fotojagt på Nørre G (Materialer, skala, former, kontraster).

Arbejde med oplevelsen af arkitektur på Nørre G.
RUM og begreberne:
1: Atmosfære
2: Funktion - form
3: Legeme og rum.

Derefter design af et behageligt rum.

Research: Arkitekturhistorie fra antikken til og med historicismen. Puslespil med stilperioder og sammensætning af stilelementer og stilperioder.
Eleverne har i grupper læst om tildelt periode fra antikken og frem til historicismen. Derefter gruppeoplæg for resten af holdet. Videndeling om perioderne.
Efterfølgende besøg på Kongens Nytorv for at se på arkitektur og stilarter.
Fokus på historicisme - efterfølgende billedcollage/tegning af historicistisk facade.

MATERIALER:
- Hvad er arkitektur? FRA: Dorthe Vesterholm Klausen, Mette Korsholm Koch & Rikke Slot Kristensen: Designbogen, Nyt Teknisk Forlag, 2017. S. 240
- Arkitektens arbejde: https://dac.dk/viden/artikler/arkitektens-arbejde/
- DR: Designets magt: https://www.dr.dk/drtv/episode/designets-magt_-arkitektur_183283
- Rum: https://dac.dk/viden/artikler/rum/?fbclid=IwAR1nWiYnD_gqP4TsHLuTwoGSA_szm44ZU6uqXfhoZ7A5qqVgfJNOonAfY-M
- Handout: Stilelementer: Antikken + renæssancen

- https://dac.dk/viden/artikler/antikken/
- https://dac.dk/viden/artikler/middelalder/
- https://dac.dk/viden/artikler/middelalder/
- https://dac.dk/viden/artikler/renaessancen/
- https://dac.dk/viden/artikler/barokken/
- https://dac.dk/viden/artikler/klassicismen/
- https://dac.dk/viden/artikler/historicismen/

https://roomstyler.com/3dplanner
https://planner5d.com/

Samlet: ca. 15 sider (dele af det sekundære materiale findes af eleverne selv)

DESIGNS OG PROCES:
Fotoregistrering på Nørre G
Design af et behageligt rum
Puslespil med stilperioder
Sammensætning af stilelementer og stilperioder
Historicistisk facade (tegning/collage)

Kernestof og supplerende:
Visualiseringsmetoder på elementært niveau
̶  skitsering i forskellige faser af en designproces
̶  mindst en af følgende former: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
̶  rumlige modeller fx prototyping, mock-ups og lignende
̶  målfaste tegninger og/eller målfaste rumlige modeller

Designteori
- punktnedslag i design- og arkitekturhistorien fra klassisk tid til i dag
- design og arkitektur set som kulturarv
- designprocessens elementer på et beskrivende niveau

Designparametre
- form, funktion og kommunikation

Researchmetoder på elementært niveau
- undersøgelse baseret på iagttagelse og sammenligning
- skitserende og eksperimenterende undersøgelser

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
VIDEOAFLEVERING design af hvilemøbel 29-10-2024
DE VIRTUELT modul design og arkitektur 08-11-2024
DE Asynkront modul: Kongens Nytorv 01-12-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde

Titel 3 Kommunikationsdesign: Plakater til teaterkoncerten

I dette forløb introduceres til kommunikationsdesign.
Introduktion til typografi og begreber som display-typografi, læse-typografi konsultativ typografi samt typografiske fagudtryk til bogstaver.
Arbejde med design af et typogram samt analyse af dette.
Udforske og lære om grafiske virkemidler (komposition, farver, kontraster, hieraki, typografi, illustrationer) og derefter designe plakater til Nørre Gs musikforestilling.


Generelt:
̶ analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat

Genstandsfelter, der behandles som enkeltområde eller integreret
̶  kommunikationsdesign

Designproces:
̶ identificere et designproblem og gennemføre en designproces
̶ generere designidéer
̶ kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
-formidle designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt

Designteori
- designprocessens elementer på et beskrivende niveau

Visualiseringsmetoder på elementært niveau
- skitsering i forskellige faser af en designproces

Researchmetoder på elementært niveau
- undersøgelse baseret på iagttagelse og sammenligning
- skitserende og eksperimenterende undersøgelser

MATERIALE:
- Katrine Busk og Janne Yde: Design og arkitekturbogen, Forlaget Columbus, 2022: Kommunikationsdesign, Kapitel 3.1: Grafiske virkemidler, p. 156: Kommunikationsdesign + analysemodel til kommunikationsdesign.
- Henrik Birkvig/Kim Bjørn: Grundbog i grafisk design, Grafisk Litteratur, 2015. S. 28-31

Samlet: ca. 15 sider (dele af det sekundære materiale findes af eleverne selv)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Arkitektur II: Studieboliger på vand

I dette forløb arbejdes der med vandet som en faktor, der skal indtænkes i fremtidens boliger. Projektet har studieboliger på vand som omdrejningspunkt.
I forløbet indgår ekskursion til DAC samt omvisning i udstillingen 'Vandet kommer' som introduktion til forløbet.
Der arbejdes med stedets ånd, fænomenologi samt begreberne mimetisk, komplementær og symbolsk arkitektur samt non-places.
I forløbet indgår en arkitekturdag i samarbejde med Designhøjskolen, hvor der er arbejdet med ældreboliger og dermed en kontrast og anden målgruppe end til studieboligerne.
Der er arbejdet med Titiana Bilbao-collager samt spaghetticollager, grundplaner i målestoksforholdet 1:50 samt mockups i samme målestoksforhold.

MATERIALER:
- https://dac.dk/udstillinger/vandet-kommer/
- Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse: "Stedets ånd og fænomenologi" i TAP: Teori, analyse, praksis, 2021.
- Bæredygtige byggematerialer p. 202.

Samlet: ca. 17 sider (dele af det sekundære materiale findes af eleverne selv)

DESIGNS OG PROCES:
Brainstorm, idéudvikling
Stemningscollage
Titiana Bilbao spaghetti form-eksperimenter
Grundplan 1:50
Mock up 1:50
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
OPSAMLING Proces med plakat 07-02-2025
Titiana Bilbao-collage + spagetti-skyggebilleder 18-02-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Eksamenspræsentationer

I dette forløb arbejdes der med elevernes eksamenspræsentationer samt eksamensinformation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde