Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Mette Morell
|
Hold
|
2024 2g ps 4 (2g ps4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
TEMA 0 Introduktion
Introduktion til fagets kernefaglige områder og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
TEMA 1 Udvikling, omsorgssvigt og resiliens
Formålet med forløbet er:
- at kunne demonstrere kendskab til udviklingspsykologiske teorier.
- at kende til betydningen af arv og miljø i menneskets udvikling.
- at kende og anvende begreberne tilknytning, omsorg, omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens.
- at kunne udvælge og anvende udviklingspsykologiske teorier på konkrete problemstillinger.
Materialer:
Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 3 (minus s. 68-90).
Inger Thormann, De voksne børn, 2009
Risiko og resiliens af Jette Hannibal (upubliceret)
Uddrag fra Psykologiens Veje om Affektiv afstemning
Centrale teorier/begreber:
Dynamisk systemteori
Bowlby - tilknytningsteori
Resiliens og risiko
Sterns teorier om selvets udvikling
Evolutionspsykologisk viden
Bandura - social læringsteori
Genetiske forskelle og epigenetik
Femfaktormodellen
Stillface - intersubjektivitet
Omsorgssvigt - begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Magnus Riisager: PsykC, Frydenlund; sider: 42-46, 48-50, 56-58, 60-65, 93-95, 101-105
-
Læs frem til og med side 46. I elevfeedback: Skriv en kort kommentar til figur 3 side 46: hvilke systemer spiller en rolle for din egen identitet? Hvordan det?
-
TEMA 2 - udvikling omsorgssvigt resiliens November 2022.pptx
-
Opgave om tilknytning psC.docx
-
Læs om tilknytning her i bogen, og skriv de fem vigtigste begreber, du har lært, ind i elevfeedback til i dag.
-
https://www.youtube.com/watch?v=u196QUydBbI&t=639s
-
The Strange Situation | Mary Ainsworth, 1969 | Developmental Psychology
-
I læser om genetik, personlighedstyper og tvillingestudier i dette modul - ingen hjemmearbejde.
-
Læs siderne i bogen og besvar de tre spørgsmål i noten - læg svarene i elevfeedback inden modulet. I skal arbejde lidt med undersøgelsen om partnervalg (side 50) i modulet, så I behøver kun læse den hurtigt igennem.
-
TEMA 1 sept 24 - udvikling omsorgssvigt resiliens 2024.pptx
-
https://www.youtube.com/watch?v=H6n-L8w_wDQ
-
Læs de to-tre sider i bogen til i dag - vigtigt, at alle har læst!
-
Risiko, resiliens, omsorg og omsorgssvigt (1).pptx
-
www.pjkp.dk
-
Læs siderne i bogen hjemme. Skriv fem vigtige begreber ned fra side 60-62 og læg dem ind i elevfeedback.
-
Affektiv afstemning og det subjektive selv OPGAVE.docx Det subjektive selv. Psykologiens veje. Uddrag (1).docx
-
https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-er-foraeldrenes-mentale-helbred-saa-vigtig-for-spaedboern/
-
Tilknytning og ADHD eksamenstræning.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
TEMA 2 Læring i en digitaliseret verden
Formålet med forløbet er:
- at give eleverne kendskab til teorier om hukommelse, læring og tænkning med fokus på, hvordan digitalisering har indflydelse på vores evne til at lære i en digitaliseret verden.
- at kunne demonstrere kendskab til kognitiv udvikling, herunder at kunne redegøre for centrale teorier og undersøgelser som måtte forklare dette.
- at få kendskab til hukommelsens opbygning samt funktion ift. læring.
- at kunne vurdere kulturelle faktorer i forhold til menneskers kognition og læring.
- at kunne redegøre for centrale teorier indenfor læring og tænkning (herunder behavioristisk læringsteori, situeret læring, Vygotskys og Piaget samt Kahnemans dobbeltprocesteori).
- at kunne belyse motivationsprocessers indflydelse på læring.
Der arbejdes løbende med undersøgelser for at eleverne i at forholde sig til viden med udgangspunkt i kritisk tænkning.
Materialer:
-Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 4.
(på nær side 140-144) ) 40 ns
Film:
Om system 1 og 2 tænkning:
https://www.youtube.com/watch?v=UBVV8pch1dM&ab_channel=Veritasium
Eksperimenter:
Eksperiment med digitale distraktioner:
https://www.information.dk/kultur/2015/12/goer-internettet-afhaengige-distraktion (3 ns)
https://emu.dk/stx/psykologi/det-digitale/med-eller-uden-digital-distraktion-hvem-husker-bedst (3 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave om hukommelse og hippocampus
|
04-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
TEMA 3 Menneskets skyggesider -situationel ondskab
Formålet med forløbet er at undersøge, hvilke psykologiske processer, der ligger bag menneskets mørke sider. Det vil sige, at genstandsfeltet her er det normaltfungerende menneske, og dermed den situationelle ondskab.
Der er fokus på processer som konformitet, lydighed, socialkognitiv læring, dehumansiering og gruppepolarisering. Der læses i forløbet teorier og undersøgelser, og i den forbindelse indgår kritiske evalueringer af relevante metoder med fokus på at eleverne kan skelne mellem de fem grundlæggende metoder, samt mellem kvalitative og kvantitative data. Endelig skal eleverne vise, at de kan forholde sig kritisk ved at forholde sig til fejlkilder og etiske problemstillinger på et grundlæggende niveau.
Teorier og eksperimenter:
Socialkognitiv læringsteori (Bandura)
The bystander effect.
Social identitetsteori (Tajfel og Turner) s. 74-76 (3 ns)
Fiske og Harris (2006) Dehumanisering af sociale udgrupper
Attributionspsykologi (Heider) - ppt. om situationel og dispositionel samt fejlattributioner.
Kontaktteorien og realistic conflict theory (hhv Allport og Campbell)
Gruppepolariseringseffekten (groupthink)
Asch (1951) konformitetseksperiment (2 ns)
Milgram Lydighedseksperiment (1961) (2ns)
Film:
Zimbardo TED talk: The Lucifer Effect med spørgsmål
Jane Elliot: A Class Divided
Kilder:
Riisager (2020): Side 91-92, side 74-76 og side 192-225
(35 ns)
I alt cirka: 40 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
TEMA Unge, Senmodernitet og stress
Formålet med dette tema er at give et indtryk af unges forskellige livsvilkår og kompetenceudvikling samt forståelse for hvordan psykologisk teori og empiri kan bidrage til viden om dette emne. Et tema om unge og stress er indlejret i emnet.
Kernestof: gruppepsykologiske processer, social kognition; menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv og miljø; sårbarhed og resiliens; identitet og selv samt individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer.
Faglige mål:
• demonstrere kendskab til fagets stofområder – primært i forhold til det normaltfungerende menneske
• redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
• anvende psykologiske viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritiske til disse på et fagligt grundlag
• demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder herunder kunne diskutere etiske problemstillinger
• kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
• vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
• kunne formidle psykologisk viden mundtligt med et psykologisk begrebsapparat.
Teorier om identitet
Erikson (som historisk indblik i identitetsteoriernes udvikling)
Beck
Giddens
Gergen
Teorier og viden om stress:
Akut-kronisk stress
Sapolskys forskning om stressens indvirkning på hippocampus og betydningen af sociale hierakier.
Ole Wiborgs rotteforsøg (2008)
Krav-kontrolmodellen
Anstrengelse/belønning
Individuelle forskelle
OAS og coping
Materialer
Faktalink: Senmodernitet (10 ns)
Riisager 2020, PsykC: side 145-175 (30 ns)
Film: Stress - Portrait of a Killer
Podcasts i udvalg fra: https://www.sindungdom.dk/er-jeg-den-eneste/
Feltarbejde: Kvantitativ undersøgelse af stress blandt elever på Nørre
Normalsider i alt: ca. 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343503",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343503",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343503"
}