Holdet 2024 2g ps 6 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Elisabeth Meyer Christensen
Hold 2024 2g ps 6 (2g ps6)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 Udvikling og livsforløb
Titel 3 Læring i den moderne digitaliserede verden
Titel 4 Unges Udfordringer
Titel 5 Menneskets Skyggesider

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Forløbsbeskrivelse: I introduceres til psykologi som fag, herunder psykologiens videnskabelige metoder.

Materiale: Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 2.

Arbejdsformer: individuelt arbejde, lærerstyret undervisning, pararbejde, eksperimentelt.

Estimat: 3 blokke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Udvikling og livsforløb

Forløbsbeskrivelse: Dette forløb introducerer eleverne til centrale teorier og forskning inden for udviklingspsykologien. Gennem forløbet vil eleverne opnå en grundlæggende forståelse for, hvordan mennesker udvikler sig psykologisk fra fødsel til voksenliv. Vi arbejder med betydningen af arv og miljø for menneskets udvikling og eleverne lærer bl.a. betydningen af begreberne tilknytning, omsorg, omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens. Forløbet introducerer også personlighedspsykologi og evolutionspsykologi.

Kernestof:
- Systemteorien
- Tilknytningsteorien
- Evolutionspsykologi
- Epigenetik
- Arv og miljø
- Personlighedspsykologi (big five også kaldet femfaktormodellen)
- Sterns udviklingsfaser
- Omsorgssvigt
- Resiliens

Materialer:
-       Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 3 (minus s. 83-90).
- Uddrag af Psykologiens Veje

Film/TV/klip:
- Er du mors lille dreng?, (2008), TV2 (MitCFU.dk)
- ”Strange Situation Experiment.mp4”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk
- ”Still Face Experiment Dr Edward Tronick”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg
- Min barndom i helvede (2012), DR (mitCFU.dk)
- Mød dit urmenneske – forældre og børn (2018), DR (mitCFU.dk)

Supplerende:
- ”Personlighedstest”, Psykologerne Johansen & Kristofersen, https://www.pjkp.dk/tests/personlighedstest-voksne/
- ”Studie: Børn med ADHD mangler oftere en tryg relation til deres mødre” (2019), Videnskab.dk, https://videnskab.dk/krop-sundhed/studie-boern-med-adhd-mangler-oftere-en-tryg-relation-til-deres-moedre/
- “An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA
- “Study shows toddler giving back a strawberry to researcher who dropped it”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=EOr0oanMUn4
- ”Kun hver tiende vuggestue og dagpleje er ifølge ny undersøgelse af ’god kvalitet’” (2023), DR, https://www.dr.dk/nyheder/indland/kun-hver-tiende-vuggestue-og-dagpleje-er-ifoelge-ny-undersoegelse-af-god-kvalitet

I alt. ca. 45 ns.

Arbejdsformer:  
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret arbejde
- Pararbejde
- Eksperimentelt  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Læring i den moderne digitaliserede verden

Forløbsbeskrivelse: Dette forløb introducerer eleverne til centrale begreber inden for kognitionspsykologien med fokus på hukommelse, læring og tækning. Det tematiserer desuden den indflydelse det har for mennesket psykologisk at lære i en digitaliseret verden.

Eleverne vil få kendskab til menneskets kognitive udvikling. Desuden vil eleverne opnå forståelse for hukommelsen, dennes opbyggelse, funktion, og hvordan den påvirker læring. Eleverne introduceres desuden til forskellige læringsteorier, samt motivationens indflydelse på læring.

Gennem forløbet inddrages forskellige cases og undersøgelser, så eleverne lærer at forholde sig kritisk til viden og lærer at tænke kritisk.

Kernestof:
- Hukommelsesmodellen og hukommelsens fejlbarlighed
- Opmærksomhed
- Motivation
- Alternative blik på læring: Situeret læring, akkomodation/assimilation, zonen for nærmeste udvikling
- Kognitive bias
- Kahnemanns dobbeltprocessteori
- Kulturelle forskelle i kognition

Materialer:
- Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 4.
- Uddrag af kap 11 fra Psykologiens Veje, skrevet af Ole Schultz

Film/Tv:
- Mød dit urmenneske – hukommelse og erfaring (2018), DR (MitCFU)
-       9.z mod Kina (2013), DR (MitCFU)

Supplerende:
- "AI can do your homework. Now what?", YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=bEJ0_TVXh-I
- "Selective attention test", YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo&t=1s
- "Videnskaben om at tænke", YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=UBVV8pch1dM
- "The Internet is worse than ever - now what?" YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=fuFlMtZmvY0&t=592s
- "False memories - Lost in a shopping mall - Elizabeth Loftus" YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=PQr_IJvYzbA
- "Professor: Man fortrænger ikke overgreb" (2016), Videnskab.dk, https://videnskab.dk/krop-sundhed/professor-man-fortraenger-ikke-overgreb/

Arbejdsformer:
- Eksperimentelt arbejde
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde

I alt ca. 45 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Unges Udfordringer

Forløbsbeskrivelse: Forløbet sætter fokus på unges livsvilkår i det senmoderne samfund med særligt blik på identitet, sociale medier og stress. Eleverne introduceres til psykologiske teorier, som belyser unges udvikling og trivsel, herunder identitetsdannelse og stresshåndtering.
Desuden inddrages viden om køn og kønsforskelle, herunder Queer Theory og stereotype forestillinger.

Kernebegreber/teorier:
- Senmodernitet
- Identitet (Gidden og Gergen)
- Fordomme og stereotyper
- Kønsidentitet (biologisk og kulturelt køn)
- Stress
- Coping

Materialer:
- Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 5 (s. 145-160 + 164-173) + kap. 6 (s. 192-198).
- Uddrag af Psykologiens Veje

Film/TV:
- Presset Ungdom, del 1, 2023 (MitCFU).

Supplerende:
- "How generation z will change the world, Time" (YouTube), https://www.youtube.com/watch?v=nFaEPe6T_m4
- Jensen, C. T., & Quorning, K. (2018). Undersøgelser i psykologi. Systime. https://undersoegelseripsykologi.systime.dk
- ”Psykisk Sygdom og Køn”, Psykiatrifonden.dk, https://psykiatrifonden.dk/viden/fakta-forskning/tal-fakta-om-psykisk-sygdom-danmark-2023/psykisk-sygdom-koen


I alt ca. 40 ns.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Menneskets Skyggesider

Formålet med forløbet er at undersøge, hvilke psykologiske processer, der ligger bag når mennesker begår onde handlinger. Det vil sige, at genstandsfeltet generelt er det normaltfungerende menneske, og dermed den situationelle ondskab. Det sidste modul i forløbet koncentrerer sig dog om den dispositionelle ondskab. Forløbet tematiserer fænomenet incels.

Der er fokus på processer som konformitet, lydighed, den sociale indlæringsteori, dehumansiering og gruppepolarisering. Der læses i forløbet teorier og undersøgelser, og i den forbindelse indgår kritiske evalueringer af relevante metoder med fokus på at eleverne kan skelne mellem de fem grundlæggende metoder, samt mellem kvalitative og kvantitative data. Endelig skal eleverne vise, at de kan forholde sig kritisk ved at forholde sig til fejlkilder og etiske problemstillinger på et grundlæggende niveau.

Kernebegreber/teorier og eksperimenter:
- Social indlæringsteori
- Tilskuereffekten
- Social identitetsteori  
- Kontaktteorien
- Den realistiske konfliktteori og Robber's Cave
- Gruppepolariseringseffekten
- Asch’ konformitetseksperiment
- Milgram Lydighedseksperiment
- Moralsk frakobling
- Teorien om betydningssøgen (significance quest theory)

Film/tv:
- Zimbardo TED talk: The Lucifer Effect: https://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_the_psychology_of_evil
- Jane Elliot: A Class Divided: https://www.youtube.com/watch?v=1mcCLm_LwpE&t=1s
- Lydighedens Dilemma, 2002 (MitCFU).

Kilder:
- Riisager (2020): Side 40-41, side 74-76, side 202-203, side 213-214 og side 221-225  
- Uddrag fra kap. 13 af Radikalisering og Ekstremisme, skrevet af Mathias Thygesen og Christopher Ebbrecht (2024).
- Uddrag fra kap 11, kap 9 og kap 21 af Psykologiens Veje, skrevet af Ole Larsen (2018)

Supplerende:
- ”Abu Ghraib-vagt løsladt” (2011), Ekstra Bladet, https://ekstrabladet.dk/krimi/article4086067.ece?service=print
- ”The Bystander Effect”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0ac
- “Elevator experiment”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=aOOsfkM-nGQ
- “Nordjyde tiltalt for forsøg på skoleskyderi har været aktiv på kvindehadske fora” (2021), DR, https://www.dr.dk/nyheder/indland/nordjyde-tiltalt-forsoeg-paa-skoleskyderi-har-vaeret-aktiv-paa-kvindehadske-fora
- ” This Is What The Life Of An Incel Looks Like (HBO)”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=oliq8m8Qph0
- “Exploring the mind of a killer” (2009), Ted, https://www.ted.com/talks/jim_fallon_exploring_the_mind_of_a_killer#t-2562
- Stroop test: http://laerer.aarhusakademi.dk/aael/Biologi/Strooptest/Strooptest.htm
- “Harlow’s studies on dependencies in monkeys”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I

I alt cirka: 40 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer