Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Elisabeth Meyer Christensen
|
Hold
|
2024 2g ps 6 (2g ps6)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi
Forløbsbeskrivelse: I introduceres til psykologi som fag, herunder psykologiens videnskabelige metoder.
Materiale: Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 2.
Arbejdsformer: individuelt arbejde, lærerstyret undervisning, pararbejde, eksperimentelt.
Estimat: 3 blokke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udvikling og livsforløb
Forløbsbeskrivelse: Dette forløb introducerer eleverne til centrale teorier og forskning inden for udviklingspsykologien. Gennem forløbet vil eleverne opnå en grundlæggende forståelse for, hvordan mennesker udvikler sig psykologisk fra fødsel til voksenliv. Vi arbejder med betydningen af arv og miljø for menneskets udvikling og eleverne lærer bl.a. betydningen af begreberne tilknytning, omsorg, omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens. Forløbet introducerer også personlighedspsykologi og evolutionspsykologi.
Kernestof:
- Systemteorien
- Tilknytningsteorien
- Evolutionspsykologi
- Epigenetik
- Arv og miljø
- Personlighedspsykologi (big five også kaldet femfaktormodellen)
- Sterns udviklingsfaser
- Omsorgssvigt
- Resiliens
Materialer:
- Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 3 (minus s. 83-90).
- Uddrag af Psykologiens Veje
Film/TV/klip:
- Er du mors lille dreng?, (2008), TV2 (MitCFU.dk)
- ”Strange Situation Experiment.mp4”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk
- ”Still Face Experiment Dr Edward Tronick”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg
- Min barndom i helvede (2012), DR (mitCFU.dk)
- Mød dit urmenneske – forældre og børn (2018), DR (mitCFU.dk)
Supplerende:
- ”Personlighedstest”, Psykologerne Johansen & Kristofersen, https://www.pjkp.dk/tests/personlighedstest-voksne/
- ”Studie: Børn med ADHD mangler oftere en tryg relation til deres mødre” (2019), Videnskab.dk, https://videnskab.dk/krop-sundhed/studie-boern-med-adhd-mangler-oftere-en-tryg-relation-til-deres-moedre/
- “An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA
- “Study shows toddler giving back a strawberry to researcher who dropped it”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=EOr0oanMUn4
- ”Kun hver tiende vuggestue og dagpleje er ifølge ny undersøgelse af ’god kvalitet’” (2023), DR, https://www.dr.dk/nyheder/indland/kun-hver-tiende-vuggestue-og-dagpleje-er-ifoelge-ny-undersoegelse-af-god-kvalitet
I alt. ca. 45 ns.
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret arbejde
- Pararbejde
- Eksperimentelt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejdsspørgsmål til s. 59 (case, Anni og mor).docx
-
Tilknytning I.pptx
-
John Bowlby (Psykologiens veje).docx
-
Arbejdsspørgsmål til er du mors lille dreng (1).docx
-
Intro-Udvikling og livsforløb.pptx
-
Grupper (tilknytning).docx
-
Magnus Riisager: PsykC, Frydenlund; sider: 42-46, 51-55, 57-65, 93-98
-
Case 1, Freja (tilknyning).docx
-
Case 1, Viktor (tilknytningsadfærd).docx
-
Case 2, Freja (udviklingspsykologi).docx
-
Case 2, viktor (udviklingspsykologi).docx
-
Mary Ainsworth Fremmedsituationstest (Psykologiens veje) (1).docx
-
Opg til genetik, personlighed og evolution.docx
-
Kun hver tiende vuggestue og dagpleje er ifølge ny undersøgelse af ’god kvalitet’
-
arbejdsspørgsmål til teori om forældre-barn-interaktion.docx
-
spørgsmål til Mød dit urmenneske - forældre og børn.docx
-
Arv og miljø
-
Dilemma (arv og miljø).docx
-
Omsorgssvigt (tekst).docx
-
Reaktioner på omsorgssvigt.docx
-
Resiliens - Min Barndom i Helvede.docx
-
Klassenoter, arbejdsopgaver.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Læring i den moderne digitaliserede verden
Forløbsbeskrivelse: Dette forløb introducerer eleverne til centrale begreber inden for kognitionspsykologien med fokus på hukommelse, læring og tækning. Det tematiserer desuden den indflydelse det har for mennesket psykologisk at lære i en digitaliseret verden.
Eleverne vil få kendskab til menneskets kognitive udvikling. Desuden vil eleverne opnå forståelse for hukommelsen, dennes opbyggelse, funktion, og hvordan den påvirker læring. Eleverne introduceres desuden til forskellige læringsteorier, samt motivationens indflydelse på læring.
Gennem forløbet inddrages forskellige cases og undersøgelser, så eleverne lærer at forholde sig kritisk til viden og lærer at tænke kritisk.
Kernestof:
- Hukommelsesmodellen og hukommelsens fejlbarlighed
- Opmærksomhed
- Motivation
- Alternative blik på læring: Situeret læring, akkomodation/assimilation, zonen for nærmeste udvikling
- Kognitive bias
- Kahnemanns dobbeltprocessteori
- Kulturelle forskelle i kognition
Materialer:
- Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 4.
- Uddrag af kap 11 fra Psykologiens Veje, skrevet af Ole Schultz
Film/Tv:
- Mød dit urmenneske – hukommelse og erfaring (2018), DR (MitCFU)
- 9.z mod Kina (2013), DR (MitCFU)
Supplerende:
- "AI can do your homework. Now what?", YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=bEJ0_TVXh-I
- "Selective attention test", YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo&t=1s
- "Videnskaben om at tænke", YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=UBVV8pch1dM
- "The Internet is worse than ever - now what?" YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=fuFlMtZmvY0&t=592s
- "False memories - Lost in a shopping mall - Elizabeth Loftus" YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=PQr_IJvYzbA
- "Professor: Man fortrænger ikke overgreb" (2016), Videnskab.dk, https://videnskab.dk/krop-sundhed/professor-man-fortraenger-ikke-overgreb/
Arbejdsformer:
- Eksperimentelt arbejde
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
I alt ca. 45 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unges Udfordringer
Forløbsbeskrivelse: Forløbet sætter fokus på unges livsvilkår i det senmoderne samfund med særligt blik på identitet, sociale medier og stress. Eleverne introduceres til psykologiske teorier, som belyser unges udvikling og trivsel, herunder identitetsdannelse og stresshåndtering.
Desuden inddrages viden om køn og kønsforskelle, herunder Queer Theory og stereotype forestillinger.
Kernebegreber/teorier:
- Senmodernitet
- Identitet (Gidden og Gergen)
- Fordomme og stereotyper
- Kønsidentitet (biologisk og kulturelt køn)
- Stress
- Coping
Materialer:
- Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 5 (s. 145-160 + 164-173) + kap. 6 (s. 192-198).
- Uddrag af Psykologiens Veje
Film/TV:
- Presset Ungdom, del 1, 2023 (MitCFU).
Supplerende:
- "How generation z will change the world, Time" (YouTube), https://www.youtube.com/watch?v=nFaEPe6T_m4
- Jensen, C. T., & Quorning, K. (2018). Undersøgelser i psykologi. Systime. https://undersoegelseripsykologi.systime.dk
- ”Psykisk Sygdom og Køn”, Psykiatrifonden.dk, https://psykiatrifonden.dk/viden/fakta-forskning/tal-fakta-om-psykisk-sygdom-danmark-2023/psykisk-sygdom-koen
I alt ca. 40 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Menneskets Skyggesider
Formålet med forløbet er at undersøge, hvilke psykologiske processer, der ligger bag når mennesker begår onde handlinger. Det vil sige, at genstandsfeltet generelt er det normaltfungerende menneske, og dermed den situationelle ondskab. Det sidste modul i forløbet koncentrerer sig dog om den dispositionelle ondskab. Forløbet tematiserer fænomenet incels.
Der er fokus på processer som konformitet, lydighed, den sociale indlæringsteori, dehumansiering og gruppepolarisering. Der læses i forløbet teorier og undersøgelser, og i den forbindelse indgår kritiske evalueringer af relevante metoder med fokus på at eleverne kan skelne mellem de fem grundlæggende metoder, samt mellem kvalitative og kvantitative data. Endelig skal eleverne vise, at de kan forholde sig kritisk ved at forholde sig til fejlkilder og etiske problemstillinger på et grundlæggende niveau.
Kernebegreber/teorier og eksperimenter:
- Social indlæringsteori
- Tilskuereffekten
- Social identitetsteori
- Kontaktteorien
- Den realistiske konfliktteori og Robber's Cave
- Gruppepolariseringseffekten
- Asch’ konformitetseksperiment
- Milgram Lydighedseksperiment
- Moralsk frakobling
- Teorien om betydningssøgen (significance quest theory)
Film/tv:
- Zimbardo TED talk: The Lucifer Effect: https://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_the_psychology_of_evil
- Jane Elliot: A Class Divided: https://www.youtube.com/watch?v=1mcCLm_LwpE&t=1s
- Lydighedens Dilemma, 2002 (MitCFU).
Kilder:
- Riisager (2020): Side 40-41, side 74-76, side 202-203, side 213-214 og side 221-225
- Uddrag fra kap. 13 af Radikalisering og Ekstremisme, skrevet af Mathias Thygesen og Christopher Ebbrecht (2024).
- Uddrag fra kap 11, kap 9 og kap 21 af Psykologiens Veje, skrevet af Ole Larsen (2018)
Supplerende:
- ”Abu Ghraib-vagt løsladt” (2011), Ekstra Bladet, https://ekstrabladet.dk/krimi/article4086067.ece?service=print
- ”The Bystander Effect”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0ac
- “Elevator experiment”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=aOOsfkM-nGQ
- “Nordjyde tiltalt for forsøg på skoleskyderi har været aktiv på kvindehadske fora” (2021), DR, https://www.dr.dk/nyheder/indland/nordjyde-tiltalt-forsoeg-paa-skoleskyderi-har-vaeret-aktiv-paa-kvindehadske-fora
- ” This Is What The Life Of An Incel Looks Like (HBO)”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=oliq8m8Qph0
- “Exploring the mind of a killer” (2009), Ted, https://www.ted.com/talks/jim_fallon_exploring_the_mind_of_a_killer#t-2562
- Stroop test: http://laerer.aarhusakademi.dk/aael/Biologi/Strooptest/Strooptest.htm
- “Harlow’s studies on dependencies in monkeys”, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
I alt cirka: 40 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343751",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343751",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343751"
}