Holdet 2024 2g ps 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Emil Valentin Petersen
Hold 2024 2g ps 2 (2g ps2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ungdom og identitet
Titel 2 Det gode (nok) børneliv
Titel 3 Læring i det senmoderne
Titel 4 Ekstreme fællesskaber

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ungdom og identitet

Forløb 1: Ungdom og identitet

Et forløb, der har tid hensigt at tilvejebringe perspektiver på ungdom og identitetsdannelse, særligt med fokus på individets muligheder og begrænsninger i at skabe sin egen identitet og sit eget narrativ i det senmoderne samfund. Forløbet anfægter primært socialpsykologiske og personlighedspsykologiske problemstillinger, og giver eleverne indblik i- og værktøjer til at forstå udfoldelsen af menneskets fortællinger om- og forståelser af sig selv. Forløbet rummer ligeledes en grundig introduktion til psykologiens metoder.

Hensigten med forløbet er nærmere bestemt at:

- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse

- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier

- identitet og personlighed

- individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder stress og coping

Centrale teoretikere/teorier, begreber og pointer:

Ungdom
Livsstil
Identitet
Livsfaser
Erikson og identitet (identitetssøgen, jegidentitet og social identitet)
Selvrealisering
Ansvarspres
Konkurrencestaten
Præstationspres
Individualisering, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, øget refleksivitet, arena, narrativer (Giddens)
Accelerationssamfund, de teknologiske acceleration, acceleration af social forandring, acceleration af livstempoet, fremmedgørelse, social kappestrid, konkurrencelogik.
Identitetsskabelse på sociale medier (ansigtsløs kommunikation, flertalsmisforståelser)

Personlighed:
Introvert
Ekstrovert
The Big Five (fem-faktor-modellen)
"Træk" og trækteori
neuroticisme, ekstroversion, åbenhed, omgængelighed og samvittighedsfuldhed
Risikovillig type
Forsigtig type

Køn:
Kønsroller
Kønsidealer
Biologisk køn
Udtrykt køn
Oplevet køn
Kønsforskelle i barndom og ungdom
Kulturelle og biologiske forklaringer på kønsforskelle
Jagten på mandelige rollemodeller og det mandlige køn i udvikling
Krop
Seksualisering
Intimisering af medierne
Den modningsmæssige ubalance

Stress og coping:
Definition på stress, herunder stress som:
Biologisk fænomen, psykologisk fænomen og socialt fænomen
Holmes og Rahes sociale belastningsskala
Akut og kronisk stress
Ydre faktorer
Indre faktorer
Forklaringsstile, herunder optimistisk- og pessismistisk forklaringsstil
Modstandskraft (OAS), herunder: begribelighed, håndtérbarhed, meningsfuldhed
Krav-kontrol-modellen
Anstrengelse-belønnings-ubalance-modellen

Coping:
Problemfokuseret coping
Emotionsfokuseret coping
Undgående coping
Coping og 5-faktor-modellen (Big Five’s sammenhæng med personlighedstyper)

Metode:
Kvantitativ metode
Objektivitet
Statistik
Registerdata
Empiri
Eksperiment/Forsøg
Population
Stikprøve
Repræsentativitet

Kvalitativ metode
Interviews
Interviewguide
Interviewerstil
Casestudier
Observationsstudier
Subjektivitet, motiver, intentioner


Kritisk vurdering af undersøgelser
Ekstern validitet
Intern validitet
Økologisk validitet
Reliabilitet
Etik og etiske overvejelser
Bias (forsøgsledereffekten, observationseffekten, selektionsbias, bekræftelsesbias)


Pensum:

”Psyk C” af Magnus Riisager, Frydenlund, 1. udgave, 2022 s. 51-54,145-150, 155-157, 158-160, 160-162, 164-171, 172-174.

”Psykologiens Veje”, 3. udgave, Systime, af Per Schultz Larsen: uddrag af kapitel 3 om videnskabsteori og psykologiens metoder. Uddrag af kapitel 18, Personlighedspsykologi – den forsigtige og den risikovillige type.

”Undersøgelser i Psykologi”, 1. udgave af Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning. Kapitel 2.10 – Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler”.
"Samf på B", 3. udgave af Oliver Boserup Skov, Tobias Matthiesen, Victor Bjørnstup fra 2022, kapitel 2.2, Hartmut Rosa – Fremmedgørelse i accelerationssamfundet.

Supplerende stof, samt artikler og cases:

”Presset Ungdom”, TV2-dokumentar, 1. afsnit  (41 min spilletid)
https://play.tv2.dk/serie/presset-ungdom-tv2
besøgt d. 26/9/5-2024.

Psykiatrifonden (2021) Undersøgelse af unges oplevelse af pres og selvværd fra 2021.

Podcast af Rasmus Mark Pedersen med gæst Mikkel Braginsky: Hvad så, mand? - Jagten på de mandelige kønsroller
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/afsnit-1-hvad-s%C3%A5-mand/id1539118926?i=1000501332253

Personlighedstest af Psykologerne Johansen og Kristoffersen: https://www.pjkp.dk/tests/personlighedstest-voksne/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det gode (nok) børneliv

Forløb 2: Det gode (nok) børneliv

Et forløb om, hvad der ud fra forskellige psykologiske, hovedsageligt udviklingspsykologiske, perspektiver kendetegner det gode børneliv med særligt fokus på, hvad der skal til for, at det lille barn bliver et livsdueligt menneske, dvs. et velfungerende voksent menneske, der generelt trives og kan håndtere udfordringer i voksenlivet på en hensigtsmæssig måde.

Hensigten med forløbet er at:
-       opbygge en forståelse af udviklingspsykologi som psykologisk disciplin
-       stifte bekendtskab med udviklingspsykologiske teorier
-       lære at anvende disse teorier til at belyse psykologiske problemstillinger med udgangspunkt i cases
-       træne brug af teori og fagbegreber (videnskabelig psykologi frem for hverdagspsykologi)
-       træne det at forholde sig kritisk til psykologisk viden

Kernestof:
- Udviklingspsykologi: menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø og kultur
- Udviklingspsykologi: tilknytning, sårbarhed og resiliens
- Identitet og personlighed: individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer
- Kognition og læring: perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Faglige mål i fokus:
-kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
-undersøge psykologiske problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
-demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
-vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
-argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Centrale teoretikere/teorier, begreber og pointer:

Arv/miljø-perspektivet

- Donald Winnicott
Holding environment
Rumme / containe
The good enough mother (tilstrækkelig)
Omnipotensfølelse
Desillusioneringsproces
Overgangsobjekt
Fragmentering
Falsk selv
Sandt selv

- Jean Piaget
Faseteori
Den senso-motoriske fase (0-2 år)
Den præ-operationelle fase (2-6 år)
Den konkret-operationelle fase (6-12 år)
Den abstrakt-operationelle fase (12 år -)
Kritik af Piagets universelle teori

- Daniel Sterns udviklingsteori
Relateringsdomæner/relateringsmåder
Det gryende/begyndende selv
vitalitetsoplevelser
Kerneselv
Kubjektivt selv
Fælles opmærksomhed
Social refereren
Det verbale selv
Det narrative selv
RIG'er
Affektiv afstemning
Ansigtsduetter

- Omsorg og omsorgssvigt
Omsorg - en relation/tilknytning der omfatter: tilsyn, stimulation og tilknytning
Typer af omsorgssvigt (fysisk/psykisk, aktiv/passiv)
Passiv fysisk omsorgssvigt
Aktiv fysisk omsorgssvigt
Passiv følelsesmæssig omsorgssvigt
Aktiv følelsesmæssig omsorgssvigt
Baumrinds fire opdragelsesstile (autoritativ, eftergivende, autoritær, uinvolveret)
Per Schultz Jørgensen  (børne- og familieforsker): kritiske perspektiver på "curling"/"prinsessedyrkelse" i børneopdragelse + fortaler for resiliens som produkt af opdragelse
Dion Sommer (sårbarheden blandt børn skyldes ikke mangel på robusthed, herunder gener og opdragelse, men samfundets indretning)

- Resiliens
Risikofaktorer  (individuelle / kontekstuelle)
Beskyttelsesfaktorer (individuelle / kontekstuelle)

- John Bowlbys tilknytningsteori
Tilknytning
Før-tilknytning
Begyndende tilknytning
Selektiv tilknytning
Seperationsangst
Tilknytningsadfærd
Udforskningsadfærd

- Mary Ainsworths videreudvikling af Bowlbys tilknytningsteori
Fremmedsituationstesten
Tilknytningstyper/-mønstre
Tryg tilknytningstype
Utryg-undgående tilknytningstype
Utryg-ængstelig tilknytningstype
Utryg-desorganiseret tilknytningstype
Nyere tilknytningsforskning: flerpersonel tilknytning


Pensum:
”Psyk C” af Magnus Riisager, Frydenlund, 1. udgave, 2022 s, 60-66, 94-100
Uddrag af ”Psykologiens Veje”, 3, Systime, af Per Schultz Larsen: uddrag af kapitel 6, ”Daniel Stern og ”selvet.””. Uddrag af kapitel 10, ”Fire opdragelsesstile.”. Uddrag af kapitel 6, ”John Bowlby og Mary Ainsworth”, kapitel 4 ”Kønnet som biologi” og ”Kønnet som kultur”.
Uddrag af ”Gyldendals Psykologihåndbog”, 3. udgave, Gyldendal af Lene Hauge og Mogens Brørup, om Donald W. Winnicott, s. 53-57.
Uddrag af ”Fre celle til sefie”, 1. udgave, Forlaget Columbus af Flemming André Phillip Ravn og Troels Wolf, kapitel 1.1 ”Den gode omsorg og omsorgssvigt”, s. 10-16.

Supplerende stof, samt artikler og cases:
Brinkmann, Svend (2021): “Drop den lykkelige barndom”I: Brinkmanns Briks . August 2021.DR fra minuttal 7.25 og frem

Social Inequalities Explained in a $100 Race: Om ulighed i menneskers livsmuligheder  https://www.youtube.com/watch?v=4K5fbQ1-zps
Tre kvinder om det svære forhold til deres mor. Femina. 2020: https://www.femina.dk/liv/familieliv/3-kvinder-om-det-svaere-forhold-til-mor-jeg-forventer-ikke-noget-fra-hende
TV2 (1997): Er du mors lille dreng? Spilletid: 41 min. https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Er%20du%20mors%20lille%20dreng?&orderby=title&SearchID=19ec233b-144d-42e6-bda1-7ef2f45fba15&index=1

TV2 (2019): Daginstitutioner bag facaden, spilletid 49 min: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000116508&cfuid=5

Artikel: ”Forskerne strides om resiliens” (2018) af Pernille Aisinger v. Folkeskolen.dk. Per Schultz Jørgensen og Dion Sommer diskuterer resiliensbegrebet: https://www.folkeskolen.dk/borneliv-folkeskolen-nr-22-2018-forskning/forskerne-strides-om-resiliens-er-det-bare-symptombehandling/333242
Udgivelse: ”Sådan får I trygge børn” af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), d. 19/08-2020, af Marie Louise Poulsen: https://eva.dk/dagtilbud-for-boern/paedagogiske-laeringsmiljoeer/tilknytning/eva-tema-21-tryg-tilknytning/forskere-saadan-faar-i-trygge-boern

Den perfekte opdragelse (sæson 1, afsnit 1)
Podcastafsnit: ”Mit barn er lige kommet til verden” af Rasmus Alenkær. Om hvordan man oplever verden som nyfødt, samt hvad, der er vigtigt for at drage omsorg for- og regulere et spædbarn i den første tid. Spilletid: fra start til minut 35. https://www.alenkaer.dk/podcast/2021/10/3/mit-barn-er-lige-kommet-til-verden

Artikel: ”Man kan godt opdrage børn uden at skælde ud" I: POV.International, af Bjarke Larsen, (2017): "Lokaliseret d. 12/12-2025 på https://pov.international/man-kan-godt-opdrage-born-uden-skaelde-ud/

Artikel: ”Prinsessedyrkelse er dårlig opdragelse”. Per Schultz Jørgensen i Asterisk. nr. 37. 2007. s. 22-25

Artikel: “Pas på det robuste barn!” i Information af Dion Sommer(2017), Lokaliseret d. 13/5 2024 på https://www.information.dk/debat/2017/06/pas-paa-robuste-barn
Mary Ainsworths Fremmedsituationstesten: https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
BBC - Girl toys vs boy toys: https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI&t=37s
Edward Tronick - Still Face Experiment – https://www.youtube.com/watch?v=vmE3NfB_HhE&t=4s
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Læring i det senmoderne

Forløb 3: Læring i det senmoderne

Et forløb om læring i det senmoderne samfund
I forløbet arbejdes med forskellige teoretiske perspektiver på læring og forskellige forhold, der kan have betydning for læring i det senmoderne samfund, med et skærpet fokus på undervisning og læring i gymnasiet. Det undersøges her, hvad man lærer, hvordan man lærer, hvorvidt man lærer og hvor meget man lærer.

Forløbet giver psykologisk funderede svar på:
- hvad læring er ud fra forskellige teoretiske perspektiver (behavioristisk, kognitionspsykologisk og sociokulturelt)

- hvad opmærksomhed, perception og hukommelse er, og deres betydning for læring

- hvad viden er, og hvordan forholdet mellem læring, viden og undervisning kan betragtes

- hvad motivation er ud fra forskellige teoretiske perspektiver

Kernestof
- Kognition og læring:
psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Personlighed og identitet:
identiet og personlighed
- Udviklingspsykologi:
menneskets udvikling, herunder betydningen af arv og miljø

Faglige mål:
-kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
-formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
-vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
-argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Centrale teoretikere/teorier, begreber og pointer:

Reaktivt, aktivt og interaktivt læringssyn
Læring i et behavioristisk perspektiv
Klassisk betingning (association)
Operant betingning
Straf og belønning
Forstærkning (positiv/negativ)
Udslukning

Watsons teori om klassisk betingning,
Pavlovs teori om klassisk betingning,
Skinners teori om operant betingning

Banduras sociale indlæringsteori
modelindlæring
rollemodeller

Piaget og læring i et kognitionspsykologisk perspektiv
Kognitiv psykologisk læringsteori
Kognitivt skema
Kognitiv uligevægt
Assimilation
Akkommodation

Læring, perception og hukommelse
perception, opmærksomhed, multitasking/switch-tasking, konsolidering
kortidshukommelse, arbejdshukommelse og langtidshukommelse
implicit hukommelse og eksplicit hukommelse
episodisk hukommelse, semantisk hukommelse, procedurehukommelse, perceptuelhukommelse, hukommelse for emotionelle reaktioner (følelser)
Kahnemanns dobbeltprocesteori (system 1 og system 2)
Kognitive bias (aktør-observatør-favorisering, gamblerfejlslutningen, tilgængelig-information-bias, anker-effekten, bekræftelsestilbøjelighed)

Læring i et socialpsykologisk perspektiv - Sociokulturel læringsteori
Vygotskys sociokulturelle teori
Internalisering (fra det interpsykologiske til det intrapsykologiske)
Kulturens artefakter
Læring som medieret
Zonen for den nærmeste udvikling (ZNU)
Stilladsering
Situeret læring
Praksisfællesskaber
Legitim perifer deltagelse
Fuldgyldig deltager
Mesterlære

Læring og motivation
Pless' teorier om fem motivationsformer: Videns- , mestrings-, involverings-, præstations-, og relationsmotivation

Dwecks teori om mindset: mindset, præstationsmål, mestringsmål, læringsorienteret/udviklende mindset og imageorienteret/fastlåst mindset

Pessimistisk forklaringsstil
Optimistisk forklaringsstil

Banduras teori om self-efficacy
Ydre motivation
Indre motivation
Kompetence, autonomi, tilhørsforhold
Self-efficacy
Mestringsfornemmelse

Rosenthal-effekten (pygmalioneffekten), herunder undervisningsklimaet, input-faktoren, svar-mulighed-faktoren, feedback-faktoren, bekræftelses-bias.


Pensum
”Psyk C” af Magnus Riisager, Frydenlund, 1. udgave, 2022 s. 130-136, 133-136
Uddrag af ”Psykologiens Veje”, 3, Systime, af Per Schultz Larsen: Kapitel 13, Læringsformer, Vidensformer og undervisningsformer. Kapitel 9, Social indlæringsteori, social-kognitiv læringsteori.
”Undersøgelser i Psykologi”, 1. udgave af Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning. Kapitel 3.7 – ”Ændrer du ofte holdning?”
”Undersøgelser i Psykologi”, 1. udgave af Charlotte Tieka Jensen & Katrine Quorning. Kapitel 2.5 – ”Tror du, at du består eksamen?”
Piagets udviklingsstadier, videomateriale:
https://www.youtube.com/watch?v=TRF27F2bn-A
Videointroduktion: Vygotskys læringsteori (Jonatan Kolding Karnøe)
https://www.youtube.com/watch?v=0T9GOIoJWJ4
Videointroduktion: Lave og Wenger (Jonatan Kolding Karnøe)
https://www.youtube.com/watch?v=FEMR3jzIDII
Udgivelse: ”Fem former for motivation” af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), af Signe Mette Jensen og Maria Holkenfeldt Behrendt, 2016 med udgangspunkt i lektor Mette Pless’ forskning om unges motivationsorienteringer: https://eva.dk/dagtilbud-for-boern/paedagogiske-laeringsmiljoeer/tilknytning/eva-tema-21-tryg-tilknytning/forskere-saadan-faar-i-trygge-boern
TED Talk af Carol Dweck: "The power of believing that you can improve". Om Fixed og Growth mindset: https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve
Dansk Center for Undervisningsmiljø (dcum) Om Rosenthal-effekten, s. 25-26: https://dcum.dk/media/5jfjz0a4/dcum-rapport-elevoptimismespread.pdf
Supplerende stof, samt artikler og cases:

”Behaviorisme ad bagvejen” af Folkeskolen.dk, Andreas Brøns Riise, d. 11/02-2021 https://www.folkeskolen.dk/folkeskolen-nr-03-2021-forskning-it/behaviorisme-ad-bagvejen/340411
Watsons ”Lille Albert”-eksperiment: https://www.youtube.com/watch?v=5duLMjaTL0U

Forventningsafstemning ved opstart på Ringkøbing Gymnasium, fokus på læringsstile: https://www.rkbgym.dk/gymnasiet/det-forventer-vi-af-dig
Podcastafsnit ”MS18: Hjernetræning – Boost din hukommelse, koncentration og problemløsning” af Thomas Pape, Stressrådgiver og mentaltræner, minut 8 – 12: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/ms18-hjernetr%C3%A6ning-boost-din-hukommelse-koncentration/id1014885438?i=1000353668834

Artikel: “Forskning: Stress blokerer hukommelsen” af Lars Henriksen og Morten Mikkelsen, Kristeligt Dagblad d. 19/04-2018: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/forskning-stress-blokerer-hukommelsen
Artikel: “Hver tredje gymnasieelev føler ofte stress” af Kevin Ahrens og Daniel Ehnhuus, DR, d. 23/12-2017. https://www.dr.dk/nyheder/indland/hver-tredje-gymnasieelev-foeler-ofte-stress-det-perfekte-er-blevet-normalt

Undersøgelse: ”Gymnasieelever: Høje karakterer er vigtigere end venner og at lære noget nyt” af Uddannelses- og forskningsministeriet, september 2020: https://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2020/gymnasieelever-hoje-karakterer-er-vigtigere-end-venner-og-at-laere-noget-nyt

Case: ”Steen stopper som gymnasielærer på grund af umotiverede elever – jeg vil ikke lege far for en gymnasieklasse” af Sebastian Døssing, BT d. 13/01-2020: https://www.bt.dk/samfund/steen-stopper-som-gymnasielaerer-paa-grund-af-umotiverede-elever-jeg-vil-ikke-lege

Case: ”Amandas relation til sig lærer – guldstjerner og opdelt hierarki i klassen”: https://www.youtube.com/watch?v=_RpVVl4HoIg
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ekstreme fællesskaber

Forløb 4: Ekstreme fællesskaber

Forløbet stiller skarpt på mennesket i gruppen - primært gennem et gruppepsykologisk perspektiv og en løbbende faglig over, hvordan mennesker påvirkes af gruppen. I forløbet rettes et særligt fokus på bander og bandekonflikt og hvad der får en person til på klos hold at skyde en anden, som ved de banderelaterede skyderier aktuelt i Københavnsområdet anno 2025. I forløbet prøver eleverne at finde psykologifagligt funderede svar på, hvad der ligger til grund for, at mennesker begår ekstreme handlinger – og formår at leve med dem.

Kernestof:
Socialpsykologi:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur

Faglige mål i forløbet:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Centrale teoretikere/teorier, begreber og pointer:
Definition på ekstremisme og en bande
Perspektiver på ekstreme fællesskaber, særligt banders tiltrækningskraft
Stereotyper
Fordomme
Diskrimination
Strukturel/institutionel diskrimination
Evolutionspsykologisk forklaring på fordomme (overlevelse)
Neuropsykologisk forklaring på fordomme (aktivering af amygdala og insula)
Socialkogntiv forklaring på fordomme (opstår gennem socialt samspil med andre, både eksplicit og implicit)
Mediemæssig forklaring på fordomme (portrættering af sociale grupper på medier skaber diskurser)
Kontaktteorien (ligeværd, neutral grund, fælles mål, støtte fra samfundet)

Sociale grupper
Social identitetsteori (Ind- og udgrupper, kamp om magt, prestige, status ved ressourceoverflod)
Tændthed/arousal (fjendtlig indstilling overfor udgruppe)
Gruppepolarisering/gruppepolariseringseffekten
Social sammenligningsteori (gruppemedlemmer søger anerkendelse i deres gruppe, overbyder hinanden, kan føre til ekstrem adfærd)
Teorien om informationsmæssig indflydelse (gruppemedlemmer understøtter hinanden med argumenter for samme sag, skaber ensartethed og markante holdninger)

Moralsk frakobling (Bandura), herunder:
Frakobling gennem moralsk retfærdiggørelse, frakobling gennem brug af eufemismer, frakobling gennem fordelagtige sammenligninger, frakobling gennem ansvarsfralæggelse, frakobling gennem ignorering eller fordrejning af konsekvenserne, frakobling gennem dehumanisering

Milgram-eksperimentet (lydighedens dilemma)
Autoritet og lydighed
Metodisk og etisk kritik af Milgram-eksperimentet

Aggression og vold
Årsager til udadreagrende adfærd (dårlig opdragelse, konflikter i familie, fysisk eller psykisk omsorgssvigt, kontakt med antisociale jævnaldrende)
Antisocial personlighedsforstyrrelse og psykopati (dyssocial personlighedsstruktur)
Manglende empati og medfølelse
WHO’s diagnosemanual for psykopati
Robert D. Hares psykopatitjekliste
Arvelige og sociale kilder til antiosocial personlighedsforstyrrelse

Definition af ondskab
Lars Svendsens ondskabskategorier (den dæmoniske, den instrumentelle, den idealistiske, den dumme)
Massehypnose (Le Bon)
Intergruppekonflikter
Robbers Cave-eksperimentet
Tajfels minimalgruppeeksperiment
Den sociale identitetsteori (positiv social identitet, selvværd, sammenligninger med andre grupper, individuel mobilitet, social forandring, social kreativitet)

Radikalisering
Faktorer, der øger risiko for radikalisering (usikkerhed og manglende kontrol, ydmygelse eller mangel på anerkendelse, gruppepolariseringsprocesser)
Omdømmeopbyggelsesteorien

Pensum
”Psyk C” af Magnus Riisager, Frydenlund, 1. udgave, 2022 s. 193-203, 203-210, 210-213, 221-228, 228-23.
Uddrag af ”Psykologiens Veje”, 3, Systime, af Per Schultz Larsen: Kapitel 24, Ondskab, Moralsk frakobling. Uddrag af kapitel 24, Ondskab, Milgram-eksperimentet. Uddrag af kapitel 24, Ondskab, Zimbardo og virkelighedens fængsel.
Uddrag af ”Psykologiens Veje”, 3, Systime, af Per Schultz Larsen: Kapitel 21, Socialpsykologi, Massehypnose.

Supplerende stof, samt artikler og cases:
Podcast: ”Kugleregn i København”, Genstart af DR og Anna Ingrisch, d. 16/12-2021, spilletid: 24 min.. https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2021/kugleregn-i-koebenhavn-11802150250
Definition af bande ved Det Kriminalpræventive Råd: https://dkr.dk/ungdomskriminalitet/bander
Dokumentar: ”Bandekrigen i Sverige”, DRTV Horisont, afsnit 1 og 2, samlet 50 min: DRTV - Horisont: Bandekrigen i Sverige (1:4), DRTV - Horisont: Bandekrigen i Sverige (2:4)
Eksperiment: ”Blue eyes vs brown eyes” af Jane Elliott, 1968, spilletid: 7 minutter: https://www.youtube.com/watch?v=dLAi78hluFc
Eksperiment: ”Lydighedens dilemma” af Poul Martinsen, 1978, spilletid: 40 minutter: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000001617
Artikel: 30-årige Sheila er psykopat: De følelser jeg kender bedst er irritation og vrede” af Maja Funch, Kirsteligt Dagblad
Hjemmeside: ”Indsatser mod radikalisering” af Aarhus Kommune, anvendt til løsningsorienteret casearbejde: https://antiradikalisering.aarhus.dk/indsatser-mod-radikalisering

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer