Holdet 2024 2g ps 5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Mette Morell
Hold 2024 2g ps 5 (2g ps5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 TEMA 0 Introduktion
Titel 2 TEMA 1 Udvikling, omsorgssvigt og resiliens
Titel 3 TEMA 2 Læring i en digitaliseret verden
Titel 4 TEMA 3 Menneskets skyggesider -situationel ondskab
Titel 5 TEMA 4 Ungdom, senmodernitet og stress
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 TEMA 1 Udvikling, omsorgssvigt og resiliens

Formålet med forløbet er:

- at kunne demonstrere kendskab til udviklingspsykologiske teorier.

- at kende til betydningen af arv og miljø i menneskets udvikling.

- at kende og anvende begreberne tilknytning, omsorg, omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens.

- at kunne udvælge og anvende udviklingspsykologiske teorier på konkrete problemstillinger.


Materialer:
Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 3 (minus s. 68-90).
Inger Thormann, De voksne børn, 2009
Risiko og resiliens af Jette Hannibal (upubliceret)
Uddrag fra Psykologiens Veje om Affektiv afstemning


Centrale teorier/begreber:
Dynamisk systemteori
Bowlby - tilknytningsteori
Resiliens og risiko
Sterns teorier om selvets udvikling
Evolutionspsykologisk viden
Bandura - social læringsteori
Genetiske forskelle og epigenetik
Femfaktormodellen
Stillface - intersubjektivitet
Omsorgssvigt - begreber

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 TEMA 2 Læring i en digitaliseret verden

Formålet med forløbet er:

- at give eleverne kendskab til teorier om hukommelse, læring og tænkning med fokus på, hvordan digitalisering har indflydelse på vores evne til at lære i en digitaliseret verden.

- at kunne demonstrere kendskab til kognitiv udvikling, herunder at kunne redegøre for centrale teorier og undersøgelser som måtte forklare dette.

- at få kendskab til hukommelsens opbygning samt funktion ift. læring.

- at kunne vurdere kulturelle faktorer i forhold til menneskers kognition og læring.

- at kunne redegøre for centrale teorier indenfor læring og tænkning (herunder behavioristisk læringsteori, situeret læring, Vygotskys og Piaget samt Kahnemans dobbeltprocesteori).

- at kunne belyse motivationsprocessers indflydelse på læring.

Der arbejdes løbende med undersøgelser for at eleverne i at forholde sig til viden med udgangspunkt i kritisk tænkning.


Materialer:

-Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 4.
(på nær side 140-144) ) 40 ns

Film:
Om system 1 og 2 tænkning:
https://www.youtube.com/watch?v=UBVV8pch1dM&ab_channel=Veritasium



Eksperimenter:

Eksperiment med digitale distraktioner:
https://www.information.dk/kultur/2015/12/goer-internettet-afhaengige-distraktion (3 ns)

https://emu.dk/stx/psykologi/det-digitale/med-eller-uden-digital-distraktion-hvem-husker-bedst (3 ns)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave hukommelse og hippocampus 07-11-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 TEMA 3 Menneskets skyggesider -situationel ondskab

Formålet med forløbet er at undersøge, hvilke psykologiske processer, der ligger bag menneskets mørke sider. Det vil sige, at genstandsfeltet her er det normaltfungerende menneske, og dermed den situationelle ondskab.

Der er fokus på processer som konformitet, lydighed, socialkognitiv læring, dehumansiering og gruppepolarisering. Der læses i forløbet teorier og undersøgelser, og i den forbindelse indgår kritiske evalueringer af relevante metoder med fokus på at eleverne kan skelne mellem de fem grundlæggende metoder, samt mellem kvalitative og kvantitative data. Endelig skal eleverne vise, at de kan forholde sig kritisk ved at forholde sig til fejlkilder og etiske problemstillinger på et grundlæggende niveau.

Teorier og eksperimenter:

Socialkognitiv læringsteori (Bandura)

The bystander effect.

Social identitetsteori (Tajfel og Turner) s. 74-76 (3 ns)

Fiske og Harris (2006) Dehumanisering af sociale udgrupper

Attributionspsykologi (Heider) - ppt. om situationel og dispositionel samt fejlattributioner.

Kontaktteorien og realistic conflict theory (hhv Allport og Campbell)


Gruppepolariseringseffekten (groupthink)

Asch (1951) konformitetseksperiment (2 ns)
Milgram Lydighedseksperiment (1961) (2ns)

Film:

Zimbardo TED talk: The Lucifer Effect med spørgsmål

Jane Elliot: A Class Divided

Kilder:
Riisager (2020): Side 91-92, side 74-76 og side 192-225
(35 ns)

I alt cirka: 40 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 TEMA 4 Ungdom, senmodernitet og stress

Formålet med dette tema er at give et indtryk af unges forskellige livsvilkår og kompetenceudvikling samt forståelse for hvordan psykologisk teori og empiri kan bidrage til viden om dette emne. Et tema om unge og stress er indlejret i emnet.
Kernestof: gruppepsykologiske processer, social kognition; menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv og miljø; sårbarhed og resiliens; identitet og selv samt individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer.

Faglige mål:
• demonstrere kendskab til fagets stofområder – primært i forhold til det normaltfungerende menneske
• redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber
• anvende psykologiske viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritiske til disse på et fagligt grundlag
• demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder herunder kunne diskutere etiske problemstillinger
• kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi
• vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
• kunne formidle psykologisk viden mundtligt med et psykologisk begrebsapparat.

Teorier om identitet
Erikson (som historisk indblik i identitetsteoriernes udvikling)
Beck
Giddens
Gergen

Teorier og viden om stress:
Akut-kronisk stress
Sapolskys forskning om stressens indvirkning på hippocampus og betydningen af sociale hierakier.
Ole Wiborgs rotteforsøg (2008)
Krav-kontrolmodellen
Anstrengelse/belønning
Individuelle forskelle
OAS og coping

Materialer
Faktalink: Senmodernitet (10 ns)
Riisager 2020, PsykC: side 145-175 (30 ns)

Film: Stress - Portrait of a Killer

Podcast i udvalg fra https://www.sindungdom.dk/er-jeg-den-eneste/

Feltarbejde: Kvantitativ undersøgelse af stress blandt elever på Nørre

Normalsider i alt: ca. 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer