Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Elisabeth Meyer Christensen
|
Hold
|
2024 2g ps 7 (2g ps7)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi
Forløbsbeskrivelse: I introduceres til psykologi som fag, herunder psykologiens videnskabelige metoder.
Materiale: Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 2.
Arbejdsformer: individuelt arbejde, lærerstyret undervisning, pararbejde, eksperimentelt.
Estimat: 3 blokke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udvikling og livsforløb
Forløbsbeskrivelse: Dette forløb introducerer eleverne til centrale teorier og forskning inden for udviklingspsykologien. Gennem forløbet vil eleverne opnå en grundlæggende forståelse for, hvordan mennesker udvikler sig psykologisk fra fødsel til voksenliv. Vi arbejder med betydningen af arv og miljø for menneskets udvikling og eleverne lærer bl.a. betydningen af begreberne tilknytning, omsorg, omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens. Forløbet introducerer også personlighedspsykologi og evolutionspsykologi.
Kernestof:
- Systemteorien
- Tilknytningsteorien
- Evolutionspsykologi
- Epigenetik
- Arv og miljø
- Personlighedspsykologi
- Sterns udviklingsfaser
- Omsorgssvigt
- Resiliens
- Big five (femfaktormodellen)
Materialer:
-Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 3 (minus s. 83-90).
Film/TV/klip:
- Er du mors lille dreng?, TV2
- Fremmedsituationseksperimentet (The Strange Situation) – Mary Ainsworth
https://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk
- Still-face-eksperimentet - https://www.youtube.com/watch?v=YTTSXc6sARg
- Min barndom i helvede, Lisbeth Zornig, DR 2012
(mitCFU.dk)
- Mød dit urmenneske – forældre og børn, DR 2018
(mitCFU.dk)
I alt. ca. 45 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Læring i den moderne digitaliserede verden
Forløbsbeskrivelse: Dette forløb introducerer eleverne til centrale begreber inden for kognitionspsykologien med fokus på hukommelse, læring og tækning. Det tematiserer desuden den indflydelse det har for mennesket psykologisk at lære i en digitaliseret verden.
Eleverne vil få kendskab til menneskets kognitive udvikling. Desuden vil eleverne opnå forståelse for hukommelsen, dennes opbyggelse, funktion, og hvordan den påvirker læring. Eleverne introduceres desuden til forskellige læringsteorier, samt motivationens indflydelse på læring.
Gennem forløbet inddrages forskellige cases og undersøgelser, så eleverne lærer at forholde sig kritisk til viden og lærer at tænke kritisk.
Materialer: Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 4.
Film/Tv:
- Mød dit urmenneske – hukommelse og erfaring, DR 2018
- 9.z mod Kina, DR 2013
Arbejdsformer:
- Eksperimentelt arbejde
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
I alt ca. 45 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unges Udfordringer
Forløbsbeskrivelse: Forløbet sætter fokus på unges livsvilkår i det senmoderne samfund med særligt blik på identitet, sociale medier og stress. Eleverne introduceres til psykologiske teorier, som belyser unges udvikling og trivsel, herunder identitetsdannelse og stresshåndtering.
Desuden inddrages viden om køn og kønsforskelle, herunder Queer Theory og stereotype forestillinger.
Kernebegreber/teorier:
- Senmodernitet
- Identitet (Gidden og Gergen)
- Fordomme og stereotyper
- Kønsidentitet (biologisk og kulturelt køn)
- Stress
- Coping
Materialer:
- Riisager, Magnus. Psyk C, Frydenlund, 2021, kap. 5 (s. 145-160 + 164-173) + kap. 6 (s. 192-198).
Film/TV:
- Presset Ungdom, del 1, 2023 (MitCFU).
I alt ca. 40 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Menneskets Skyggesider
Formålet med forløbet er at undersøge, hvilke psykologiske processer, der ligger bag når mennesker begår onde handlinger. Det vil sige, at genstandsfeltet generelt er det normaltfungerende menneske, og dermed den situationelle ondskab. Det sidste modul i forløbet koncentrerer sig dog om den dispositionelle ondskab. Forløbet tematiserer fænomenet incels.
Der er fokus på processer som konformitet, lydighed, den sociale indlæringsteori, dehumansiering og gruppepolarisering. Der læses i forløbet teorier og undersøgelser, og i den forbindelse indgår kritiske evalueringer af relevante metoder med fokus på at eleverne kan skelne mellem de fem grundlæggende metoder, samt mellem kvalitative og kvantitative data. Endelig skal eleverne vise, at de kan forholde sig kritisk ved at forholde sig til fejlkilder og etiske problemstillinger på et grundlæggende niveau.
Kernebegreber/teorier og eksperimenter:
- Social indlæringsteori
- Tilskuereffekten
- Social identitetsteori
- Kontaktteorien
- Den realistiske konfliktteori og Robber's Cave
- Gruppepolariseringseffekten
- Asch’ konformitetseksperiment
- Milgram Lydighedseksperiment
- Moralsk frakobling
- Teorien om betydningssøgen (significance quest theory)
Film/tv:
- Zimbardo TED talk: The Lucifer Effect: https://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_the_psychology_of_evil
- Jane Elliot: A Class Divided: https://www.youtube.com/watch?v=1mcCLm_LwpE&t=1s
- Lydighedens Dilemma, 2002 (MitCFU).
Kilder:
- Riisager (2020): Side 40-41, side 74-76, side 202-203, side 213-214 og side 221-225
- Uddrag fra kap. 13 af Radikalisering og Ekstremisme, skrevet af Mathias Thygesen og Christopher Ebbrecht (2024).
- Uddrag fra kap 11, kap 9 og kap 21 af Psykologiens Veje, skrevet af Ole Larsen (2018)
I alt cirka: 40 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343873",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343873",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742343873"
}