Holdet 2024 3g Ps 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Mette Morell
Hold 2024 3g Ps 1 (3g Ps 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 TEMA 1 Børn og fattigdom
Titel 2 TEMA 2 Kærlighed og parforhold
Titel 3 TEMA 3 Retspsykologi
Titel 4 TEMA 4 Vidnepsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 TEMA 1 Børn og fattigdom

1. PROBLEMFORMULERING
I hvilket omfang og på hvilke måder kan fattigdom i Danmark påvirke børns kognitive og sociale udvikling og færdigheder, og hvorfor klarer nogle børn sig godt på trods af, at de er risikobørn?
I forhold til kernestoffet, arbejdes med teorier, begreber og viden indenfor udviklings-, kognitions-, personligheds- og socialpsykologi, ligesom der inddrages neurologisk og biologisk viden. Desuden berøres psykiatriske problemer som følge af fattigdom. Formålet er at analysere psykologiske problemstillinger fra aktuelt stof, der fortrinsvis omhandler børns udvikling under fattige vilkår, primært i Danmark og andre vestlige kulturer, men også fra andre kulturer. I forløbet trænes elevernes kompetencer i at identificere problemstillinger, samt anvende teorier og undersøgelser til at kunne analysere disse problemstillinger. Der er fokus på at anskue psykologiske problemstillinger i et bredt perspektiv, hvor videnskabelige undersøgelser foretaget med forskellige metoder anvendes til forklaring og belysning. Dermed vil eleverne løbende forholde sig kritisk til de data, vi arbejder med.


Materialer:

Børnefattigdom. Line Johansen og Zenia Ebbesen. Psykolognyt, 2009 (pdf)
7 ns.

Nej – fattigdom er ikke kun et pengeproblem. Zetland, Maj 2017
6 ns.

Marshmallowtesten og andre kulturer – hvad viser den egentlig om selvkontrol?
https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2017/07/03/534743719/want-to-teach-your-kids-self-control-ask-a-cameroonian-farmer
4 ns.

Fattigdom nedsætter selvkontrollen
https://www.psychologytoday.com/blog/the-motivated-brain/201509/5-reasons-why-poverty-reduces-self-control
3 ns.

Fattigdom skader børns hjerner. Politiken, 2009
http://politiken.dk/viden/art5014338/Fattigdom-skader-børns-hjerner
2 ns.

Psykiatrifonden om amerikansk undersøgelse om IQ og fattigdom
http://www.psykiatrifonden.dk/viden/nyt-fra-forskningen/fattigdom-kan-ses-i-boerns-hjerner.aspx
1 ns.

Videnskab.dk: Børn fra trange kår styrer følelserne dårligere som voksne. Bo Karl Christensen (2013)
4 ns.

Dokument om social kognition (af Jette Hannibal)
Asch (1951)
Rosenthal (1968)
Little Hanna – Darley and Gross (1983)
7 ns.

Kort version af Rosenzweig and Bennet (1972) – læs korte forsøg på nettet på engelsk. Identificer de variable i forsøget. Diskuter hvorvidt resultater fra dyreforsøg kan overføres på mennesker
2 ns.

Dokument om Seligmans begreb tillært hjælpeløshed (af Sonja Schouby)
3 ns.

Lærebogsstof om Bowlbys tilknytningsteorier (Riisager, 2020)
10 ns.

Links
https://faktalink.dk/titelliste/fattigdom-i-danmark

http://www.ft.dk/samling/20081/almdel/sou/bilag/333/685746.pdf

Hvordan oplever børn fattigdom?
https://www.phmetropol.dk/om+metropol/nyheder+og+presse/nyheder/2015/12/skolerne+kan+understotte+fattige+elever+bedre

Film med Marcus
https://ekstrabladet.dk/nationen/julehjaelp/13-aar-og-fattig-ved-godt-mit-liv-ser-anderledes-ud-end-andres/6425425
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 TEMA 2 Kærlighed og parforhold

I dette forløb arbejder vi med en række spørgsmål inden for emnet forelskelse og kærlighed. I forløbet søger vi svar på følgende problemformulering:

Hvad er forelskelse og kærlighed, og hvilken betydning har opvækst og genetik for vores adfærd indenfor dette livsdomæne? ​

Nogle af de problemstillinger, vi arbejder med, er:

Hvordan påvirker forelskelse og kærlighed vores adfærd, og hvorfor?​ Hvilke neurobiologiske forhold gør sig gældende for forelskelse og kærlighed?

Hvad er kærlighed? Hvad er forelskelse? Hvordan vælger man en partner?​

Hvilken rolle spiller vores genetik (evolution) for vores evne til at blive forelsket og elske en partner?​

Hvilken betydning har tilknytningen? Kan utryg tilknytning forhindre os i at opnå et sundt kærlighedsliv?​

Hvordan påvirker tænkning (kognitive skemaer) kærlighedslivet?​

Hvilken rolle spiller sociale dynamikker? ​

I hvilket omfang er kærlighed det samme på tværs af kulturer?​

Hvordan kan vi forstå kærlighed i et narrativt perspektiv?

Vi har igennem forløbet lagt stor vægt på tilknytning, men vi har også læse mange andre teorier og undersøgelser. Et overblik er

Tilknytning og resiliens

Evolution (naturlig og seksuel selektion)

Materialer:

Psyk B (Riisager, Morell mfl, Frydenlund 2023)
Side 255-293 (38 ns)
Psyke & Logos, 2013, 34, 354-373 MENNESKETS SEKSUALITET I EN EVOLUTIONSPSYKOLOGISK FORSTÅELSESRAMME ss 360-365 (7 ns)

Tiltrækning i et evolutionært perspektiv: https://www.alt.dk/mode/boost-din-seksuelle-tiltraekningskraft/2793836 (4 ns)

Video om tiltrækningens videnskab: https://www.youtube.com/watch?v=ZuometYfMTk

Video om tiltrækning på tværs af kulturer: https://www.youtube.com/watch?v=lpxBQ_Id4mY

To videoer om tilknytning og forhold senere i livet:
https://www.youtube.com/watch?v=pL1NBH7LrXk&t=134s
https://www.youtube.com/watch?v=9idayJyWCWs

Papir om tilknytning og resiliens (6 ns)

Wedekind's undersøgelse om smelly t-shirts (2 ns)

Winslow et al (1993) undersøgelse om ørkenrotter og vasopressin (1 ns)

Shavers flerdimensionale model om tilknytning i parforhold
Sternberg om tre komponenter i parforhold
Buss' undersøgelse om kultur, natur og partnervalg
Geert Hofstedes kulturbegreb:

https://geerthofstede.com/culture-geert-hofstede-gert-jan-hofstede/6d-model-of-national-culture/

https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool

Klip:
https://www.youtube.com/watch?v=bp7Ydv5wAPk&t=18s&ab_channel=Reactions

https://www.youtube.com/watch?v=nWfyw51DQfU&t=1s&ab_channel=BBCEarth


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 TEMA 4 Vidnepsykologi

Dette tema omhandler vidnepsykologi og beskæftiger sig fortrinsvis med, i hvilket omfang hukommelsen er pålidelig i vidnesituationer. I temaet således også viden om, hvilke sociale og kognitive faktorer, der kan påvirke hukommelsen. Der indgår viden om hukommelsens opbygning, herunder centrale modeller over hukommelsen såsom Multistoremodellen og arbejdshukommelsen, samt teorier om blitzhukommelse og emotionelle faktorer i hukommelsen. Ligeledes indgår grundlæggende viden om neurologi og hukommelse, særligt amygdala og hippocampus.



Forløbet rummer viden om:

• Hvad der kendetegner vidnepsykologien som område inden for den anvendte psykologi
• Hvordan arbejder forskere med vidnepsykologi
• Hvordan afhører man bedst vidner
• Under hvilke omstændigheder er hukommelsen pålidelig eller upålidelig
• Hvilken rolle spiller stereotyper og fordomme og andre kognitive bias for hukommelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer