Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik B
|
Lærer(e)
|
Julie Skov Nikolajsen
|
Hold
|
2024 3g Dr (3g Dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Realistisk spillestil
Et forløb med repetition af Stanislavskij og realistisk spillespil samt introduktion til Sanford Meisner og Lee Strasberg.
Vi har arbejdet med Lopez' "Arven" og udvalgte scener fra Strindbergs "Et drømmespil", som eksempler på realisme. Dramaer, der kun i et vist omfang overholder kravene til det naturalistiske drama:
En teaterforestilling kaldes naturalistisk, hvis historien er genkendelig fra virkeligheden, hvis den foregår på samme lokalitet stykket igennem, hvis handlingen koncentrerer sig om en hovedhandling, hvis skuespillerne agerer naturligt, og hvis scenerummet er en kopi af virkeligheden. (Et lukket Aristotelisk drama, der overholder tidens, stedets og handlingens enhed)
Ex.
"Arven" er realistisk (problemer sættes til debat), men ikke naturalistisk:
Scenerummet er ikke en kopi af virkeligheden, og de tre enheder overholdes ikke i streng forstand. Dramatikeren bryder med princippet om, at der kun må være dialog, og der anvendes en fortæller igennem hele dramaet.
Introduktion - genrekonventioner (PPT om det naturalistiske drama)
Stanislavskij - centrale dele af systemet
Meisners definition af skuespil (The Method): "The ability to live truthfully under the given imaginary circumstances."
10. okt 2024: "The given Circumstances" - workshop v/ Adam Brix, uddannet fra The Lee Strasberg Theatre Institute i Los Angeles.
ØVELSER
- Afprøve øvelser i relation til Stanislavskij begreber:
koncentrationscirkler, de fysiske handlinger, det magiske hvis, de givne omstændigheder
- Øvelser med udgangspunkt i Sanford Meisners principper: The word repetition game og Preparation: Hvem er jeg? Hvor er jeg. Hvor befinder jeg mig? Hvorfor befinder jeg mig i den her situation? Hvorfor er denne dag enestående? Hvad vil jeg opnå? Hvad er karakterens dybeste ønske?
- Iscenesættelse af sceneuddrag i grupper
- Workshop med fokus på Strasbergs ”relaxation” (afspænding), "Sense Memory" (sensorisk arbejde), ”First readings” og ”Rockbottom”
MATERIALE:
PPT om Naturalistisk drama (se modul)
Om Stanislavskij (Kommas teaterhistorie, pdf)
s. 24 i kompendiet om den naturalistiske scenografi
s. 24 i kompendiet: Opgøret med naturalismen (scenografi, Appia og Craig)
Sanford Meisner (1905-1997) i Lene Kobbernagel: "Skuespilleren på arbejde"
Centrale Begreber (Stanislavskij, Meisner, Strasburg).doc
Kommunikationsmodellen - KOMPENDIUM, Drama B 2023.pdf
Biografi - Lee Strasberg: http://www.biography.com/people/lee-strasberg-9496658
Udleveret materiale fra Adam Brix om "The given Circumstances"
....Den psykologiske procestype (romantisk kunstsyn) - KOMPENDIUM, Drama B 2023.pdf
ISCENESÆTTELSE:
Scene 2: "Arven" (Lopez)
Sceneuddrag med fokus på relation og spændingsdefition: "Et drømmespil" (Strindberg)
FORESTILLINGER
Matthew Lopez: "Arven" del 1 og 2, Skuespilhuset, store scene (realisme)
August Strindberg "Et drømmespil", Skuespilhuset, store scene (symbolisme - iscenesættelse meget performance-præget)
ANALYSE
Forestillingsanalyse af "Arven"
Teoretisk overbygning: Den psykologiske procestype (romantisk kunstsyn)
Kommunikationsmodellen
BEGREBER
Koncentrationscirkler
Motivering
De fysiske handlinger
Det magiske/skabende hvis
De givne omstændigheder
Underteksten
Spændingsdefintion (opgaveformulering)
Sandhed og tro
Stemningserindring
THE METHOD:
The word repetition game
Preparation - herunder karakterens dybeste ønske
”relaxation” (afspænding),
"Sense Memory" (sensorisk arbejde)
”First readings”
”Rockbottom”
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Performanceteater og Viewpoints
Performance og Viewpoints
Forløbet har fokus på performanceteater som genre samt krop, figur og rum. Vi nærmer os genren gennem forskellige øvelser, iscenesættelse af et teatermord samt de ni viewpoints.
Markante træk i performance teater:
Flere koder og kunstarter sammenstilles i et værk - dobbelt udtryk: METAteater
Performanceteater opererer mellem virkelighed og fiktion:
1) udvider det sceniske rum – arkitektur og lokaliteter
2) understreger kunsten som handling
3) iscenesætter forskellige genstande fra virkeligheden
- undersøgende blik på virkelighedserfaring: værket repræsenterer ikke virkeligheden, men gør noget med virkeligheden.
- værket betoner begivenheden/eventen (det performative) frem for at være et billede på og udsagn om virkelighed
- opførelsen har ikke et budskab, men lader publikum give de sceniske handlinger betydning.
I viewpoints improviserer spillerne ud fra de 9 viewpoints (der knytter sig til bevægelse):
- kinestetic respons (kinæstetisk respons)
- architecture (arkitektur)
- topography (topografi)
- shape (form)
- spacial relationship
- duration (varighed)
- gestus
- tempo
- repetition
Spillederen / instruktøren stiller opgaver, som skal løses via viewpoints.
Skuespillereren skal veksle mellem at tænke rollen som dramaturgisk funktion, visuelt tegn og en person.
Soft focus: en måde at skabe nærvær (perifert blik), involverer andre sanser i det at se.
Processen:
- Source-work
- Viewpoint work
- Composition work
- Rehearsals
MATERIALE
PPT: introduktion til performanceteater
Birgitte Dam: Performance i Teater Live s 21-26,
Lene Kobbernagel: Viewpoints teknikken i Skuespilleren på arbejde (Frydenlund 2009)
Michael Eigtved: introduktion til forestillingsanalyse - 'Kommunikationsmodellen' (Wilmar Sauter)
Lene Kobbernagel: "Fire kunstsyn – fire arbejdsprocesser" (i kompendiet)
WORKSHOP
"Åndedrættet og krammet" v/ Sophie Dupont - tværæstetisk projekt med billedkunst og dans (4 moduler)
ISCENESÆTTELSER
Teatermord - performance
Source work: Naturdigte - tre digte + Blicher: Det er hvidt herude iscenesat med viewpoints (source-, viewpoint- og composition work)
Holdets første dramatiske projekt: Performance-forestilling om åndedrættet i tre dele. Visning for skolens musikelever.
ANALYSE:
Oplevelsesanalyse
Kommunikationsmodellen
Teoretisk overbygning: Den konceptuelle proces og det postmoderne kunstsyn (performance teater) og Den hyperkomplekse proces og det institutionelle kunstsyn (viewpoints)
FORESTILLINGER
August Strindberg: "Et drømmespil"
"Manden de kaldte Rolex" - Batida (gruppeteater - mere handlingsbåret end performanceteater)
"Sort Samvittighed #4" - Betty Nansen Teatret (absurd satire / 'teaterkoncert', der også kan høre til komik-forløbet)
Henrik Ibsen: "Peer Gynt" (senere på året)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Teaterhistoriske perioder
Teaterhistorisk overblik
Eleverne fik til opgave at præsentere en teaterhistorisk periode i grupper, så vi derefter kunne udvælge den periode / dramatiker, som vi gerne ville arbejde videre med.
Valget faldt på Christian Lollike og det postmoderne / reflekterende samtidsteater. Men da han står på skuldrene af særligt Brechts episke og politiske teater, startede vi med en kort gennemgang af det episke teater og Brechts verfremdung begreb.
MATERIALE
se moduler
Præsentation af teaterperiode / dramatiker:
15 min til hver præsentation (vis gerne et videoklip fra nettet med spillestilen, om muligt). Derudover spilles et sceneuddrag (vælg fra teksterne). I skal ikke kunne replikkerne uden ad.
Gruppen læser kun den tildelte periode/dramatiker:
- Sofokles og græsk drama:
- Commedia Dell'arte:
- Shakespeare og Elisabethansk teater:
- Holberg og oplysningstiden:
- Brecht og det episke teater:
- Beckett og absurd teater:
- Lollike og moderne politisk teater:
Forløbet strækker sig reelt kun over 4 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Christian Lollike (Reflekterende samtidsteater)
Et forløb om Christian Lollikes dramatik
Først en introduktion til teater i det nye årtusind og Christian Lollike samt indstudering af startscenen til udvalgte stykker (herunder).
http://christianlollike.dk - oversigt over værker, som er blevet præsenteret (kun scene 1 fra hvert manuskript):
Underværket – the re-mohammed-ty show (2005)
Kosmisk frygt eller den dag Brad Pitt fik paranoia (2008)
Det normale liv (2011)
All My Dreams Come True (2013)
Living Dead (2016)
MATERIALE:
Teater i det nye årtusind, 1. Vej - Reflekterende samtidsteater uddrag.pdf
Birgitte Dam - Scenekunst på kanten (2018).pdf - s 9-13
Kompendium, Drama B 2023.pdf:
- Fire kunstsyn - fire arbejdsprocesser s. 41-45
- Dramaets komposition s. 9
- Naturalisme vs Brecht vs moderne teater s. 40
ØVELSER:
1. Brecht og det episke teater
Øvelse i grupper:
Teori: Verfremdung = fremmedgørelse.
Verfremdungseffekt = Forskellige virkemidler der tydeliggør, at der er tale om teater, virkemidler som skaber distance. Mål: At tydeliggøre et bestemt budskab.
Opsummering: se billede på modulet....
2. Øve startscener i grupper (fordelingen fremgår af første modul) og vise den for holdet.
FORESTILLING:
Filmet teaterforestilling - Lollike: "All My Dreams Come True" (2013)
ANALYSE:
Teoretisk overbygning: Den hyperkomplekse proces og det institutionelle kunstsyn
- Naturalisme vs Brecht vs moderne teater s. 40
BEGREBER (Lollikes særpræg):
Brechts V-effekter
Moderne montage (episodisk uden tid, sted og handlingsforløb)
Personer uden navne (reduceret til bogstaver)
Bruger selvopfundne ord som: "De lange følelser" og "Styrelsen for sjælelige anliggender"
Populærkulturelle referencer (fx "All my Dreams Come True" fra Disney)
Postdrama
Debatterende teater (flere temaer, men intet budskab i modsætning til Brecht)
Aktualitet
Kontroversielle emner
Overskrider ofte grænsen mellem scene og publikum
Bruger ofte readymades
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Komik
Komik - herunder Commedia dell'arte:
- Tandudtrækningen
- Det feudale samfund
- komediemotoren
- Renæssanceteater i Italien
- Gadeteater
- Figurarbejde
- Lazzi: Pantomime, ord, episode
- Volapyk
- improvisation
- scenario
- de forskellige typer grin
- komikkens virkemidler: gentagelser, take og double take, forventningsbrud, præcision, timing m.m.
MATERIALE
Holberg, Klar Scene.pdf (til og med s. 77)
Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde (moderne dansk retskrivning) "act1" (se link på modulet)
Andersen: Skulle det være sjovt?.pdf (om de forskellige typer grin)
Klar scene: "Commedia dell'arte" og "Tandudtrækningen"
PPT: "Commedia dell'arte"
Komedieskuespil og tre-trinsraketten.pdf
video: Friends wedding speech
video: Mr. Bean - "Preparing for his Exam"
video: DR Satire - "Mor har været utro" - Rytteriet
WORKSHOP
Commedia Dell’arte workshop v/ Ruth Lerche:
- Arbejde med kroppens fysiske udtryk og tilstedeværelse.
- Udforske improvisationens kunst i samspil med de klassiske masker.
- Gennemgå de ikoniske karaktertyper som Harlekin, Il Dottore og Il Capitano.
- Lære at kombinere energi, rytme og handling for at skabe levende og underholdende scener.
FORESTILLINGER
Ludwig Holberg: "Jeppe på Bjerget" (frivillig) på Gamle Scene
Henrik Ibsen: "Peer Gynt" på Skuespilhuset (performanceteater, ikke komik)
"Sort Samvittighed #4" - Betty Nansen Teatret (absurd satire / 'teaterkoncert', der også hører til performance-forløbet)
ANALYSE
Forestillingsanalyse af "Peer Gynt"
LÆRINGSMÅL
Kunne genkende de faste figurer i komediemotoren og benævne udvalgte figurer, som er enten besiddende, snyltere eller tjenere. Kunne indplacere Commedia dell'arte teaterhistorisk og beskrive centrale genretræk. Kunne forklare et typisk scenario (ex 'Tandudtrækningen' ). Kunne beskrive de forskellige typer grin og typefigurernes kendetegn. Kunne identificere komikkens virkemidler. Kunne skelne imellem en ord-, pantomime- og episodelazzo.
Kunne sige noget om Holberg, oplysningstiden og første akt til "Jeppe på bjerget"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Eksamensprojekt
Eksamensprojekt + workshop om teateranmeldelser
At skabe et scenisk produkt i en gruppe. Herunder at skrive løbende om processen i et fælles dokument (Google Docs eller lignende).
MATERIALE
Hand out om Kreativitetsteori
Spørgsmål til scenografisk idé og koncept
undervisningsmateriale_menneskekryb_faerdig.pdf
VISNING for et indbudt publikum (Kunstnerisk Festival)
ELEKTRONISK PRÆSENTATION
Refleksion over projektet i en elektronisk præsentation, der indeholder:
- Bærende idé
- Målgruppe
- Scenografisk idé / -koncept
- Scenekonventioner / genrevalg (herunder spillestil)
- Proces
WORKSHOP
Rundvisning og workshop om teateranmeldelser på Nørrebro Teater v/ Julie Kaya fra brugteatret.dk
FORESTILLING:
"Menneskekryb" på Nørrebro Teater (moderne performancepræget teater, episodisk, men tæt på en klassisk berettermodel)
ANMELDELSER (i stedet for analyse)
"Menneskekryb": I grupper producerede I enten en klassisk anmeldelse eller en anmeldelse i 'det nye format' (tik-tok og instagram) til brugteatret.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Efter dette modul, har I skrevet den første plan (den vil ændre sig undervejs):
-
Alle er klar med en gruppe til deres projekt og gerne et manus / udvalgte scener fra forskellige manuskripter.
-
Scener/uddrag fra udvalgte stykker - skim de tekster, som kunne have interesse.
-
Klar Scene og Drama i dansk - indholdsfortegnelser.pdf Klar Scene og Drama i dansk - indholdsfortegnelser.pdf
-
Find stykker | TeaterManus.dk
-
Obs!Lav aftaler med din gruppe om at mødes på et andet tidspunkt, hvis du ikke kan deltage i et modul i projektperioden.
-
Øv replikker
-
Øv replikker, så du er klar til at vise en scene med din gruppe.
-
undervisningsmateriale_menneskekryb_faerdig.pdf
-
Workshop på Nørrebro Teater - Program:
-
Lektie til workshop:
-
Hvordan skal jeres scenografi se ud? (må gerne bruge det, der er i dramalokalet eller andre steder på skolen, men beslut jer på forhånd). Husk at spørge om lov, hvis I skal låne ting/inventar fra andre lokaler.
-
Lazarus - mordscene. En anden vigtig figur følger med i baggrunden.
-
Det gælder om at arbejde med dybde i billedet, når man laver scenografi og scenisk arrangement. Billeder fra forestillingen Lazarus på Det kongelige Teater.
-
Feedback-grupper
-
Forbered en scene til feedback.
-
Feedback og spørgsmål til jeres anmeldelser
-
Øv replikker m.m. til eksamensprojektet
-
Husk at invitere familie og venner til dramafestival onsdag den 30/4 kl. 16:30-18:30
-
Vise en scene for Julie + feedback-gruppen
-
Vi laver en sceneplan, så alle grupper har tid på scenen.
-
Plan for visningen, som vi bruger til generalprøven:
-
Husk rekvisitter og kostumer!
-
Drama festival (3g Dr 2025).pptx
-
Husk at få aftalt, hvem der skal sige hvad til jeres præsentation.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344198",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344198",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344198"
}