Holdet 2024 3g Ng1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Morten Barslund Gregersen
Hold 2024 3g Ng1 (3g Ng1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kan Bangladesh overleve klimaforandringerne?
Titel 2 Hvad betyder jordens dynamik for samfundet?
Titel 3 Hvad betyder istidslandskabet for samfundet?
Titel 4 Kan Danmark blive fossilfrit i 2050?
Titel 5 Hvordan er plastik blevet et globalt miljøproblem?
Titel 6 Er vores vandressource bæredygtig?
Titel 7 Er vores vandressource truet?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kan Bangladesh overleve klimaforandringerne?

Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
-  planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener ̶
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser ̶
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser ̶
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag ̶
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder ̶

Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder
forbrugs- og produktionsmønstre
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Det globale kulstofkredsløb
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer

Forsøg og praktisk arbejde:
1) Feltarbejde med strålingsbalancen og albedo på Nørre G
2) Demonstrationsforsøg med konvektionsboks
3) Demonstrationsforsøg med simulation af grønlandspumpen
4) Måling af varmekapacitet i hhv. sand og vand.
5) Forsøg med opvarmning af flasker med drivhusgas og atmosfærisk luft.
6) Infiltrationskapacitet i forskellige jordtyper
7) Beregning af Solhøjde i Danmark

Eleverne har udarbejdet en selvstændig case-opgave samt elevoplæg om selvvalgt land med fokus på klimaforandringer og dets konsekvenser.

Primært materiale:
- E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET
Supplerende stof: Se nedenfor
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvad betyder jordens dynamik for samfundet?

Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser ̶
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser ̶
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag ̶
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder ̶
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
- Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme

Forsøg og praktisk arbejde:
1) GIS-øvelse med lokalisering af jordskælv
2) GIS-øvelse med identifikation af vulkantyper
3) Forsøg med måling af bjergarters densitet i relation til pladegrænserne
4) Forsøg med jordskælvssikring
5) Digitalt forsøg med triangulering samt måling af jordskælvsstyrke
6) Øvelse med fokus på kortdata og evakuering fra et vulkanudbrud på Montserrat

Primært materiale:
- Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI - JORDEN OG MENNESKET, Geografforlaget
Supplerende stof: Se nedenfor
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Evakuering af Montserrat ifm vulkanudbrud 05-12-2024
Journal til forsøg med jordskælvssikring 10-12-2024
Journal til måling af bjergarters densitet 12-12-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvad betyder istidslandskabet for samfundet?

Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
-  planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener ̶
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser ̶
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag ̶
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet (glaciale processer, kystprocesser og hydrologiske processer)

Forsøg og praktisk arbejde:
1) GIS-øvelse med fokus på jordartskort
2) GIS-øvelse med fokus på kystsikring
3) GIS-øvelse med fokus på kysterosion og kystprocesser
4) Forsøg med sortering af glaciale aflejringer i form af sandjord og lerjord
5) Elevstyret demonstrationsforsøg med fokus på meandrering af et vandløb i en vandløbsmodel
6) Feltarbejde i Dyrehaven med fokus på identifikation af glaciale landskabstyper og topografiske højdemålinger
7) Feltarbejde ved Mølleåen med fokus på strømmåling, vandføring, erosion og aflejring

Primært materiale:
- Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI - JORDEN OG MENNESKET, Geografforlaget
- Thomas Birk, Niels Vinther: Geodetektiven – Casebaserede forløb i Naturgeografi, Lindhardt og Ringhof
Supplerende materiale: se nedenfor
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Anlæg af Liseleje havn 09-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kan Danmark blive fossilfrit i 2050?

Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser ̶
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser ̶
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder ̶

Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- Det globale kulstofkredsløb
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Forsøg og praktisk arbejde:
1) Forsøg med bjergarters reservoiregenskaber
2) Forsøg med migration og udvinding af olie fra kalk
3) Forsøg med energiproduktion fra vedvarende energikilder under forskellige forhold med fokus på sol- og vindenergi
4) GIS-øvelse med fokus på planlægning af den optimale placering af en vindmølle
5) Beregning af ruhedsfaktor, vindfordeling og energiproduktion

Primært materiale:
- Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI - JORDEN OG MENNESKET, Geografforlaget
- Thomas Birk, Niels Vinther: Geodetektiven – Casebaserede forløb i Naturgeografi, Lindhardt og Ringhof
Supplerende materiale: Se nedenfor
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Energiforbrug i DK og Globalt 23-01-2025
Journal - Resevoiregenskaber i bjergarter 21-02-2025
Journal - Udvinding af olie fra kalk 14-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hvordan er plastik blevet et globalt miljøproblem?

Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser ̶
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser ̶
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag ̶
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder ̶
- Demonstrere viden og fagets identitet og metoder

Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Forsøg og praktisk arbejde:
1) Forsøg med dannelse af plastik-øer
2) Forsøg med densitet af plastiktyper i forskellige væsker
3) Beregninger af plastproduktion, affald og genanvendelse

Primært materiale:
- Thomas Birk, Niels Vinther: Geodetektiven – Casebaserede forløb i Naturgeografi, Lindhardt og Ringhof
Supplerende materiale: Se nedenfor
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal - Densitet af plastiktyper 01-05-2025
Skriveøvelse: Energi og Plastik 02-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Er vores vandressource bæredygtig?

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Er vores vandressource truet?

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer