Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Morten Barslund Gregersen
|
Hold
|
2024 3g Ng1 (3g Ng1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kan Bangladesh overleve klimaforandringerne?
Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener ̶
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser ̶
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser ̶
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag ̶
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder ̶
Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder
forbrugs- og produktionsmønstre
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
- Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Det globale kulstofkredsløb
- Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Forsøg og praktisk arbejde:
1) Feltarbejde med strålingsbalancen og albedo på Nørre G
2) Demonstrationsforsøg med konvektionsboks
3) Demonstrationsforsøg med simulation af grønlandspumpen
4) Måling af varmekapacitet i hhv. sand og vand.
5) Forsøg med opvarmning af flasker med drivhusgas og atmosfærisk luft.
6) Infiltrationskapacitet i forskellige jordtyper
7) Beregning af Solhøjde i Danmark
Eleverne har udarbejdet en selvstændig case-opgave samt elevoplæg om selvvalgt land med fokus på klimaforandringer og dets konsekvenser.
Primært materiale:
- E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET
Supplerende stof: Se nedenfor
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Planetære grænser:
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET; sider: 7-8
-
Læs: De 17 Verdensmål
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: 29-31 + figur 2.5 på s. 33 + s. 54-55
-
Læs forsøgsvejledningen vedr. strålingsbalancen:
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: 32-35 (slut ved cirkulation på globalt plan)
-
Læs vedhæftede øvelsesvejledning/journal: Øvelsesvejledning varmekapacitet NG.docx
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 35-39
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 39-46 (slut ved "Orkaner") + 59-60 (afsnit om Grønlandspumpen)
-
El Nino / La Ninas påvirkning af den globale havtemperatur:
-
Vi kigger på hvordan Golfstrømmen kan ændre sig i fremtiden ud fra forskellige modeller:
-
Forsøgsvejledning - Demonstationsforsøg m. grønlandspumpen.docx
-
Vi laver demonstrationsforsøg med konvektionskammer:
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 47-53
-
Læs overfladisk: Milankovitch teorien.pdf
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 54-61
-
image.png
-
Bilag til idag: Permafrosten (den permanente frost) i jorden smelter hvilket frigør yderligere CO2 til atmosfæren og ødelægger menneskers levesteder.
-
Vi taler om positiv og negativ feedback og hvordan Arktis påvirker klimaforandringerne:
-
Som del af Unesco-temaet om bæredygtig mad ser vi filmen: "Så meget godt i vente"
-
Alverdens geografi, Vejr og Klima s. 29-61 (3).pdf
-
Læs side 9 + 16-17 + 22-23: Klimaforandringerne rammer også din asiatiske nabo.pdf
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 65-69 (Slut ved "forurening af grundvandet)
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 68-69
-
Læs s. 1-5 i dokumentet (Det er mest billeder, så bare rolig..) Grundvandsdannelse og -magasiner.pdf
-
Journal - jordbundens egenskaber.docx
-
Gis - kystsikring
-
Nitrat udledning over tid
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 74-79 (læs første spalte på s. 79
-
vandmiljøplaner – Lex
-
Læs journalen:
-
Artikel om vandmiljøplanerne:
-
Kig på jordartskortet:
-
Vi laver forsøg med CO2 og global opvarmning:
-
Læs artiklen hjemme (engelsk kilde):
-
Eutrofiering og iltsvind
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad betyder jordens dynamik for samfundet?
Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser ̶
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser ̶
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag ̶
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder ̶
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
- Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
Forsøg og praktisk arbejde:
1) GIS-øvelse med lokalisering af jordskælv
2) GIS-øvelse med identifikation af vulkantyper
3) Forsøg med måling af bjergarters densitet i relation til pladegrænserne
4) Forsøg med jordskælvssikring
5) Digitalt forsøg med triangulering samt måling af jordskælvsstyrke
6) Øvelse med fokus på kortdata og evakuering fra et vulkanudbrud på Montserrat
Primært materiale:
- Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI - JORDEN OG MENNESKET, Geografforlaget
Supplerende stof: Se nedenfor
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Film: Da liv skabte land
-
Danskere finder nye beviser for tidligt liv på Jorden
-
Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI, Geografforlaget: side 64-68: Naturgeografi - Jorden og Mennesket - side 64-68.pdf
-
Hvor gammel er Jorden?
-
Vi laver øvelse med pladegrænser og jordskælv:
-
Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI, Geografforlaget - side 68-74 + s. 90 om bjergkæder:
-
Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI, Geografforlaget - side 75-78 (læs til overskriften skjoldvulkaner):
-
Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI, Geografforlaget: s. 78-83:
-
Vi ser filmen "Sandheden om Yellowstone":
-
Vi læser teksten af Paul Martin: Paul Martin Holm vulkaner 222-233.pdf
-
Læs Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f. NATURGEOGRAFI, Geografforlaget s. 84-89:
-
Vi arbejder med den foreløbige forsøgsvejledning / journal vedr. forsøg med bjergarternes densitet:
-
Kig på figuren på denne side: Bjergarternes kredsløb
-
Læs Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f. NATURGEOGRAFI, Geografforlaget - læs s. 92-97 (Læs kun intro til bjergarter og afsnittet om sedimentære bjergarter):
-
Læs Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f. NATURGEOGRAFI, Geografforlaget - læs s. 92-97 (Læs kun om magmatiske og metamorfe bjergarter:
-
Læs øvelsesvejledningen til måling om jordskælv hvis du kan nå det:
-
Vi ser filmene om malmdannelse og udvinding af råstoffer:
-
Læs siden: Fakta om råstoffer
-
Læs forsøgsvejledningen til jordskælvssikring:
-
Naturgeografi - Jorden og Mennesket - Malmdannelse - s. 232-235.pdf
-
Vi ser denne video om Japans byggeteknikker: How Tokyo Made Itself Earthquake-Proof
-
Læs forsøgsvejledningen til jordskælvssikring
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Evakuering af Montserrat ifm vulkanudbrud
|
05-12-2024
|
Journal til forsøg med jordskælvssikring
|
10-12-2024
|
Journal til måling af bjergarters densitet
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad betyder istidslandskabet for samfundet?
Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener ̶
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser ̶
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag ̶
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet (glaciale processer, kystprocesser og hydrologiske processer)
Forsøg og praktisk arbejde:
1) GIS-øvelse med fokus på jordartskort
2) GIS-øvelse med fokus på kystsikring
3) GIS-øvelse med fokus på kysterosion og kystprocesser
4) Forsøg med sortering af glaciale aflejringer i form af sandjord og lerjord
5) Elevstyret demonstrationsforsøg med fokus på meandrering af et vandløb i en vandløbsmodel
6) Feltarbejde i Dyrehaven med fokus på identifikation af glaciale landskabstyper og topografiske højdemålinger
7) Feltarbejde ved Mølleåen med fokus på strømmåling, vandføring, erosion og aflejring
Primært materiale:
- Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI - JORDEN OG MENNESKET, Geografforlaget
- Thomas Birk, Niels Vinther: Geodetektiven – Casebaserede forløb i Naturgeografi, Lindhardt og Ringhof
Supplerende materiale: se nedenfor
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi gennemgår følgende: Milanković-cykler
-
Vi ser videoen: Istider og landskabet i Danmark
-
Vi læser følgende tekst i modulet: Naturgeografi - Jorden og Mennesket - side 104-113.pdf
-
Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f., Naturgeografi - Jorden og Mennesket, Geografforlaget: s.114-123.pdf
-
Videoer om meandrering af vandløb:
-
Videoer om dannelse af et delta og estauri:
-
Agergaard, Thor Andersen m.f., Naturgeografi - Jorden og Mennesket, Geografforlaget - s. 126-128 (åer, vandløb og dale).pdf
-
Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f., Naturgeografi - Jorden og Mennesket, Geografforlaget: s.128-135: Naturgeografi - s 128-135.pdf
-
Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f., Naturgeografi - Jorden og Mennesket, Geografforlaget: s.136-138: Naturgeografi s. 136-138.pdf
-
Kystsikring – Lex
-
Geodetektiven, Lindhardt & Ringhof, s. 43-59 (læs ikke afrundingen): GEOdetektiven - E-bog
-
Why Rivers Move
-
Kopi af Måledata kornstørrelsesfordeling.xlsx
-
Kornstørrelsesfordeling i jord.docx
-
Læs side 3-9 i den teoretiske oversigtsartikel (stop ved Naturparkens tunneldale): Mølleåens istidslandskab.pdf
-
Læs ekskursionsmaterialet hjemmefra: Ekskursion til Dyrehaven i København_original.pdf
-
Læs forsøgsvejledningen: Måling af tværsnitsareal og vandføring i en å.pdf
-
Læs side 9-15 i den teoretiske oversigtsartikel: Mølleåens istidslandskab.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Anlæg af Liseleje havn
|
09-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kan Danmark blive fossilfrit i 2050?
Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser ̶
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser ̶
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder ̶
Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- Det globale kulstofkredsløb
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Forsøg og praktisk arbejde:
1) Forsøg med bjergarters reservoiregenskaber
2) Forsøg med migration og udvinding af olie fra kalk
3) Forsøg med energiproduktion fra vedvarende energikilder under forskellige forhold med fokus på sol- og vindenergi
4) GIS-øvelse med fokus på planlægning af den optimale placering af en vindmølle
5) Beregning af ruhedsfaktor, vindfordeling og energiproduktion
Primært materiale:
- Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI - JORDEN OG MENNESKET, Geografforlaget
- Thomas Birk, Niels Vinther: Geodetektiven – Casebaserede forløb i Naturgeografi, Lindhardt og Ringhof
Supplerende materiale: Se nedenfor
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Energiforbrug i DK og Globalt
|
23-01-2025
|
Journal - Resevoiregenskaber i bjergarter
|
21-02-2025
|
Journal - Udvinding af olie fra kalk
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvordan er plastik blevet et globalt miljøproblem?
Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser ̶
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser ̶
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag ̶
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder ̶
- Demonstrere viden og fagets identitet og metoder
Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Forsøg og praktisk arbejde:
1) Forsøg med dannelse af plastik-øer
2) Forsøg med densitet af plastiktyper i forskellige væsker
3) Beregninger af plastproduktion, affald og genanvendelse
Primært materiale:
- Thomas Birk, Niels Vinther: Geodetektiven – Casebaserede forløb i Naturgeografi, Lindhardt og Ringhof
Supplerende materiale: Se nedenfor
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal - Densitet af plastiktyper
|
01-05-2025
|
Skriveøvelse: Energi og Plastik
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Er vores vandressource truet?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344294",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344294",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344294"
}