Holdet 2024 3g Ke2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Line Sofie Hansen
Hold 2024 3g Ke2 (3g Ke2, 3g Ke2 øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Hvad er kemi B?
Titel 2 2. Redoxreaktioner
Titel 3 3. Kemisk ligevægt
Titel 4 4. Syrer og baser
Titel 5 5. Farvestoffer
Titel 6 6. Organisk kemi
Titel 7 7. Lægemidler
Titel 8 8. Reaktionshastighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Hvad er kemi B?

Forløbet er et kort opsamlingsforløb, som samler op og bygger videre pensum fra kemi C. Fokus har været at genopfriske grundlæggende kemifaglige begreber og emner indenfor især stofmængdeberegning, ioner og ionforbindelser, fældningsreaktioner og carbonhydrider.

Stikord: mængdeberegning, carbonhydrider, titrering, fældningsreaktioner, ioner og ionforbindelser, stofmængde, stofmængdekoncentration, molarmasse, atomets opbygning, elektronprikformler, addition, substitution, forbrænding, syrebasereaktioner, …

Faglige mål:
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder.

Kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider
- fældningsreaktioner
- organiske reaktionstyper: substitution, addition
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder forskellige typer af titrering (fældningstitrering)

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
- Fældningsreaktioner – det forurenede vand (J)
- Bestemmelse af ammoniumchloridindholdet i SuperFlyers (J)
- Carbonhydriders reaktioner (S)

Materialer: Opsamling af pensum fra 1.g (bl.a. BasisKemi C, kapitel 2 og 4), BasisKemi B side 130-133, Carbonhydriders reaktioner – informationsark (dokument)
Supplerende  videoer:
- https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/7_faeldningsreaktioner.html,https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/8_bundfaeldning.html
- https://www.youtube.com/watch?v=xWTptgxGx1A&list=PL_o_Qy9eT70-ER7yH4Ye_rYp8Ka23u0el&index=6 (Gymnasiekemi, Ionforbindelser, 14 min.)
- https://www.youtube.com/watch?v=4rkwm11IbTY&list=PL_o_Qy9eT70-ER7yH4Ye_rYp8Ka23u0el&index=7 (Gymnasiekemi, fældningsreaktioner, 12 min)  

Afleveringer: Reaktioner med carbonhydrider (Screencast)

Omfang: 9 moduler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reaktioner med carbonhydrider 23-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Redoxreaktioner

Forløbet har med udgangspunkt i jern fungeret som en introduktion til redoxreaktioner med et fokus på afstemning af redoxreaktioner herunder tildeling af oxidationstal. I dette forløb vil der være et yderligere fokus spændingsrækken.

Stikord: oxidation, reduktion, redoxreaktion, elektronafgivelse, tildeling af oxidationstal, oxidationstal, metal, overgangsmetal, spændingsrækken, ladningsbevarelse, ionforbindelser, ioner, …

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- fældnings- og redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, forskellige typer af titrering
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
- Spændingsrækken (Journal)
- Mangans oxidationstal (Journal, videopræsentation til individuelt brug)
- Bestemmelse af jernindholdet i ståluld (Fremlæggelse)
- Fremstilling af jern(II)sulfat (Journal)
- Fremstilling af rød Falumaling (Journal)

Materialer: Basis Kemi B, side 173-174, 178-187. Se dokumenter i undervisningsbeskrivelsen.

Afleveringer: Mangans oxidationstal (journal, video til individuelt brug)

Omfang: 14 moduler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afstemning af en redoxreaktioner 04-10-2024
Prøve: Forløb 1 og forløb 2 28-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Kemisk ligevægt

Forløbet vil omhandle kemisk ligevægt og give et indblik i kemiske ligevægte. Forløbet er lidt mere induktivt bygget op, så vi først laver nogle observationer og danner forklaringer/teorier ud fra vores observationer. Forløbet er 6F inspireret (5E): Forudsætning, Fang, forsk, forklar, forlæng, feedback.

Stikord: kemisk ligevægt, ligevægtskonstant, forskydning af ligevægt, Le Chateliers princip, Indgreb i en ligevægt, reaktionsbrøk, endoterm, exoterm, kvalitativ

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
- Visualisering af en ligevægt, perleforsøg (uden kemi)
- Indgreb i et ligevægtssystem (Journalforsøg, Poster og disposition)

Materialer: BasisKemi B, side 29-42, 44-45, 51-52
Supplerende videoer: Se studieplanen

Afleveringer: Ligevægtsberegninger, Indgreb i et ligevægtssystem (S)

Omfang: 8 moduler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Syrer og baser

Forløbet er en viderebygning på kemi C forløb om syrer og baser. Det inkluderer en genopfriskning af til syre-basekemien herunder definitionen af en syre og en base samt introduktion af syrestyrkekonstanter, stærke/svage syrer og baser samt pH begrebet. Formålet med forløbet er at eleverne er i stand til at dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt herunder sammenknytte teori og eksperimenter. De skal være i stand til at gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelse af simple kemiske problemstillinger inden for syre-basekemien herunder undersøgelse af syreindholdet i husholdningseddike.

Stikord: syrer, baser, styrkekonstant, styrkeeksponent, stærke og ikke-stærke syrer og baser, pH, indikator, kolorimetrisk og potentiometrisk titrering, titrerkurve, …

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, forskellige typer af titrering, vejeanalyse, spektrofotometri og chromatografi
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
- Hvilken vingummi er mest sur? (Journal, Fremlæggelse)
- Rødkålsforsøg (Journal)
- Bestemmelse af syreindholdet i husholdningseddike (Screencast)

Materialer:
- BasisKemi C, side 153-169
- BasisKemi B, side 73-78, 81-92
- Supplerende videoer: Se studieplanen

Afleveringer:
- Hvilken vingummi er mest sur (Journal, fremlæggelse)
- Bestemmelse af syreindholdet i husholdningseddike (Screencast

Omfang: 9 moduler


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel syrebasetitreting 13-12-2024
Eddikesyreindholdet i husholdningseddike 22-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Farvestoffer

Kort forløb om farvestoffer herunder spektrofotometri, ekstraktion af et farvestof og bestemmelse af farvestofindhold i en læskedrik.

Stikord: farvestoffer, synligt lys, komplementærfarver, absorption, refleksion, absorptionsspektre, spektrofotometri, Labert-Beers lov, standardkurve, ekstraktion, polaritet,

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- opløselighedsforhold
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere,
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, spektrofotometri
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
- Ekstraktion af indholdsstoffer (Journal, inspireret fra LIFE-forløb)
- Farvestof i læskedrik (Rapport)

Materialer:
- BasisKemi B, side 178-188 (Lys og farver)
- Videre med kemi, side 9-14, 24-29, 34-38 (om spektrofotometri, farver og farvede forbindelser), 185-187 (om adskillelse af stoffer, ekstraktion)

Afleveringer:
- Farvestof i en læskedrik (Rapport)

Omfang: 7 moduler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Organisk kemi

Dette forløb bygger videre på den organisk kemi fra forløbet ’1. Hvad er kemi B?’ og fra kemi C. Vi går yderligere i dybden med alkoholer og carbonylforbindelser og den organiske kemi udvides med carboxylsyrer samt deres derivater og estere. I forløbet vil der være eksperimentelt arbejde, hvor eleverne skal identificere et eller flere ukendte organiske forbindelser ved forskellige kvalitative tests herunder reaktion med 2,4-dinitrophenylhydrazin (2,4-DNPH) og Tollens prøve.

Stikord: Alkohol, aldehyd, keton, carboxylsyre, oxidation, organisk kemi, reaktionstyper, redoxreaktioner, hydrolyse, elimination, destillation, intermolekylære bindinger/kræfter

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- stofidentifikation ved kvalitative analyser
- fældnings- og redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
- Organisk stofidentifikation (F,S)
- Frugtduftende estere (J)

Materialer:
- - Basis Kemi B, side 117-127, 130, 132, 134, 143-146, 148-151, 153-155, 158-170, 175-177, 223
- Introduktion – destillation – eksperimentel metode til separation af en stofblanding (dokument).

Afleveringer:
- Organisk stofidentifikation – fremlæggelser (F)
- Organisk stofidentifikation (S)
Omfang: 13 moduler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7. Lægemidler

Dette forløb omhandler lægemidler med særligt fokus på acetylsalicylsyre. I forløbet fremstilles acetylsalicylsyre og renheden vurderes. Aminer, isomeri og intermolekylære bindinger gennemgås.
Desuden har vi været til et oplæg om naturstofkemi på Københavns Universitet.

Stikord: Lægemidler, isomeri, organisk kemi, aminer, protein (kort), intermolekylære bindinger

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- eksempel på makromolekyler
- organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, forskellige typer af titrering, vejeanalyse, spektrofotometri og chromatografi
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
- Syntese af acetylsalicylsyre (J)
- TLC-acetylsalicylsyre
Materialer:
- BasisKemi C, side 170-172 og 193-197
- TEMA Acetylsalicylsyre – videre med kemi (pdf)
- TLC sider fra Basis A
Afleveringer: Ingen afleveringer
Omfang: 8 moduler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8. Reaktionshastighed

Kort forløb om reaktionshastighed, hvor vi har talt om, hvilke faktorer, der påvirker reaktionshastigheden. Efter forløbet skal det kunne beskrives, hvad der forstås ved reaktionshastighed for kemiske reaktioner. Fokus vil være definitionen af begrebet reaktionshastighed samt hvilke faktorer, der påvirker denne herunder lidt om katalysatorers virkning. Dette er undersøgt gennem et IBSE-inspireret forsøg med opløsning af en brusetablet og et forsøg med undersøgelse af reaktionshastigheden spaltningen af hydrogenperoxid.  

Stikord: reaktionshastighed, øjeblikkelig hastighed, overfladeareal, temperaturens betydning, katalyse, katalysator, …

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
- Opløsning af brusetabletter med C-vitamin (IBSE-inspireret) (Journal)
- Skumforsøg (Journal)

Materialer: BasisKemiB, 7-13, 19-25

Afleveringer: Ingen

Omfang: 4 (3 eksklusiv prøve)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer