Holdet 2024 3g Ke1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Carsten Skovsø Clausen, Lisbeth Riisager-Simonsen, Stine Buchmann Frederiksen
Hold 2024 3g Ke1 (3g Ke1, 3g Ke1 øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Hvad er kemi B
Titel 2 Forløb#2 Redoxreaktioner -Jern
Titel 3 Forløb#3 Kemisk ligevægt
Titel 4 Forløb#4 Syrer og baser
Titel 5 Forløb#5 Farvestoffer
Titel 6 Forløb#6 Organisk kemi
Titel 7 Forløb#7 Kemiske reaktioners hastighed
Titel 8 Forløb#8 Isomeri

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Hvad er kemi B

Hvad er kemi B
Et kort forløb som repeterer kemi c stof om
Fældningsreaktioner, fældningstitrering, ioner, atomer, elektronparbindinger, polaritet mm.

Forsøg:
-Fældningstitrering: Indholdet af ammoniumchlorid I SuperFlyers
-Substitution i heptan / Reaktioner med carbonhydrider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Redoxreaktioner -Jern

Redoxreaktioner med fokus på jern
I dette forløb har vi arbejdet med oxidation og reduktion, spændingsrækken og afstemning af redoxligninger.


Forsøg:
- Afbrænding af magnesium (demoforsøg)
-Jern og kobbersulfat  (demoforsøg)
- Spændingsrækken (journal)
- Mangans oxidationstal (journal)
-Jernindhold i ståluld
-Fremstilling af jern(II)sulfat-vand og -Fremstilling af falumaling  (sceancast)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spændingsrækken journal 25-09-2024
Journal over mangans oxidationstal 04-10-2024
Bestemmelse af jernindhold i ståluld 11-10-2024
Test i redoxreaktioner 28-10-2024
Fremstilling af falumaling (del 2) 31-10-2024
Fremstilling af jern(II)sulfat-vand (del 1) 31-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Forløb#4 Syrer og baser

Syrer og baser
Vi har arbejdet med syre/base-reaktioner, syre/base-styrke og syrebasetitrering. Vands selvionisering er introduceret og vi har arbejdet med styrkekonstant og styrkeeksponent.
pH af ikke-stærke syre og baser er beregnet.

Forsøg:
-Hvilken vingummi er mest sur? (journal)
-Rødkålsindikator
-Syreindholdet i eddike -Potentiometrisk og kolorimetrisk titrering (screancast)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Forløb#6 Organisk kemi

Organisk kemi - Det levendes kemi

Organisk forbindelser inddeles i stofklasser der har forskellige kemiske egenskaber og funktioner. I menneskets øje findes retinal der tilhører stofklassen aldehyder. I planter dannes fruktose der tilhører stofklassen ketoner, foruden hydroxyl-grupper, og carboxylsyrer og estere findes i mange lægemidler, fx acetylsalicylsyre. På C-niveau blev I introduceret for carbonhydrider (alkaner og alkener). I dette forløb udvides jeres kendskab til den organiske kemi.

I dette forløb har vi arbejdet med:
- navngivning af alkoholer, aldehyder og ketoner, carboxylsyre og estere.
- fysiske og kemiske af alkoholer, aldehyder, ketoner, carboxylsyrer og estere
- Reaktionstyper: kondensation, oxidation

Eksperimentelt arbejde
- Oxidation af primære, sekundære og Tertiære alkoholer
- Tollens reagens til identifikation af aldehyder og ketoner
- Syntese af simple estere
- Syntese af Acetylsalicylsyre
- TLC på produkter fra syntesen af Acetylsalicylsyre
- Renhedsbestemmelse ved smeltepunktsbestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Kemiske reaktioners hastighed

Kort forløb om reaktionshastighed, hvor vi har talt om, hvilke faktorer, der påvirker reaktionshastigheden. Efter forløbet skal det kunne beskrives, hvad der forstås ved reaktionshastighed for kemiske reaktioner. Fokus vil være definitionen af begrebet reaktionshastighed samt hvilke faktorer, der påvirker denne herunder lidt om katalysatorers virkning. Dette er undersøgt gennem et IBSE-inspireret forsøg med opløsning af en brusetablet og et forsøg med undersøgelse af reaktionshastigheden spaltningen af hydrogenperoxid.  

Stikord: reaktionshastighed, øjeblikkelig hastighed, overfladeareal, temperaturens betydning, katalyse, katalysator, …

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
- makromolekyler - proteiners struktur, enzymer og denaturering

Eksperimentelt arbejde (elevforsøg):
- Opløsning af brusetabletter med C-vitamin (IBSE-inspireret) (Journal)
- Bromelin i Ananas (Journal-forsøg)

Materialer: BasisKemiB, 7-13, 19-25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Isomeri

Kort forløb og isomeri

Kerne stof:
- kemisk bindingstyper herunder eksempler på struktur og stereoisomeri
- Isomeri omfatter kæde- stillings, funktions, spejlbillede, og cis/trans-isomeri
- Der gives eksempler inden for såvel strukturisomeri og stereoisomeri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer