Holdet 2024 2g la - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Hans Christian Simonsen
Hold 2024 2g la (2g la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Overgang fra konstruerede til originale tekster
Titel 2 Dyrefabler
Titel 3 Catuls digte til Lesbia
Titel 4 Seneca og andre romere

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Overgang fra konstruerede til originale tekster

Forløbsplan – overgangen fra konstruerede tekster til originale.

Moduler
5

Materialer
Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen Latin – her og nu pp. 25-57

Kulturhistoriske temaer
Romerske oprindelsesmyter: Aeneiden og Remus og Romulus
Historiske personligheder: Julius Cæsar - Augustus - Cicero

https://latinskordbog.dk/

Grammatiske emner:
Kasus
Diatese  (aktiv/passiv)
Imperfektum/præteritum og perfektum (datid og førnutid)
Aspekt
Ablativ uden præposition (repetition).
Imperativ (bydemåde)

Kasus repeteres lejlighedsvist.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dyrefabler


Materiale i
Katrin Bagel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen "latin her og nu".

Dansksprogede tekster:
pp. 59-65, 82-84

Latinske tekster
"Lupus et agnus"  (statarisk) 15 vers

"Rana rupta et bos" (statarisk) 10 vers

"De vulpe et uva" (kursorisk) 6 vers

Vacca, Capella, ovis et leo" (statarisk) 11 vers

I alt 1,4 ns

Perspektiverende tekster pp. 88-91.
Horats, Satire 2.6 "Bymusen og landmusen".
Ludvig Holberg "Frøernes klagemål".
Franz Kafka: "Lille Fabel".
Poul Borum: "Kat-og-mus-fabel".

https://latinskordbog.dk/

Materiale i Christensen og Tortzen: §§ 15.2, 15.3.3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Catuls digte til Lesbia

Forløbet lægger vægten på Catuls kærlighedsdigte til Lesbia/Clodia. Digtene sættes i en forståelsesramme, der dels skal belyse faserne i Catuls forelskelse, dels lede til en diskussion af almentmenneskelige aspekter af Catuls kærlighedspoesi. Desuden tilegner eleverne sig viden om Catul, hans samtid og neoterikerne, og de får et første indblik i Catuls referencer til Sapfo samt hans digtes virkningshistorie.
Grammatisk emne i fokus: akkusativ med infinitiv.

Forløbet arbejder primært med Katrine Bagel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen "Latin her og nu", Praxis 2021)

Statarisk læste digte af Catul 5, 51, 70, 72., 85 (43 vers = 1,4 ns)
Kursorisk læste digte: 109, 58, (11 vers = 0,4 ns)

I alt 1,8 ns

Supplerende tekster i Jørgensen og Jensen "Latin her og nu" pp 125-127.
Sapfo fragment 31,
Jens Baggesen "Kyssene"
"Tessa angriber Thomas Blachmann" (se link i modulet).
Catul i Harald Voetmanns oversættelse af digtene: 51a, 72  & 109

I alt 3,3 sider.

Andet fagligt stof i Jørgensen og Jensen pp. 92-98, 101, 105-108, 113, 114, 117 + øvelser i lærebogen.

I alt 13 sider.

Tortzen og Christensen "Ars Minor" anvendes som supplement til den grammatiske side af undervisningen. § 15.2 (a.c.i.), §  13, 13.1, 13.2 og 13.3 (tempus og aspekt)

https://latinskordbog.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Seneca og andre romere

Senecas breve
Faglige mål: introduktion til brevgenren - indblik i romersk hverdagsliv (badeanstalten) - indblik i stoicismen.
Andre tekster indgår (men nogle er udgået p.g.a. tidsmangel).


Statarisk: 56 (Over badeanstalten) i Latinbogen.
Statarisk:  95 (Født til fællesskab)  i Høeg og Jørgensen.

Kursorisk: 51.1 (1-7).

Perspektiverende tekster "Vågn op og brug tiden fornuftigt!" om forbindelsen mellem Senecas stoiske tanker og kristendommen. i Kristeligt Dagblad, 28/06/2012.

Bent Christensen og Christian Gorm Tortzen “Ludus”, pp. 42-43: Publilius Syrus, sentenser samt inskription af ukendt i Rom.

Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen "Latin her og nu": , pp. 168-177 (Om Seneca og stoicismen i); 210-213 (Tacitus om Senecas død)

Susanne Høeg "og Margit Kiil Jørgensen "Seneca. Stoiske tanker", pp. 27-31.

www.latinbogen.systime (Brev 56).

https://latinskordbog.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer