Holdet 2024 2g me - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Mikkel Randløv
Hold 2024 2g me (2g me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begreber og øvelser
Titel 2 Serier i levende billeder
Titel 3 Praktisk produktion
Titel 4 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begreber og øvelser

Vi skal lære fagets sprog og analysestrategi at kende. Vi arbejder med filmiske virkemidler og dramaturgiske greb via praktiske øvelser med videokameraer, samt analyseeksempler. Kompleksiteten øges gradvist teoretisk og praktisk, og vi slutter af med en test i fagets begreber inden for filmiske virkemidler og dramaturgi.



Vi øver nedenstående faglige mål helt eller delvis i forløbet:
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier

- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestoffet er:
̶ filmiske og dramaturgiske virkemidler

- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Serier i levende billeder



Vi kigger på centrale tendenser i hovedsaglig amerikanske tv-serier i kvalitetsserier. Vi arbejder herunder med fiktion, samt blandinger med fakta, og taler i den forbindelse om de audiovisuelle storgenrer.
Fokus ligger på centrale træk for moderne serier, og på dokudramaet som form.

Kontekster
Se dokument på modulerne


Faglige mål
Teori og analyse
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestoffet er:
̶ filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år
indgår
̶ centrale genrer, medier og medieplatforme
̶ film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Praktisk produktion

Faglige mål trænes

Praksis
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensproduktion

Vi arbejder med de faglige mål for praksis i faget, samt tilsvarende kernestof.

Faglige mål:
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof
̶ produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
̶ optageprincipper og optageteknik
̶ redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶ distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer