Holdet 2g ng eu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Simone Kildeager
Hold 2g ng eu (2g ng eu, 2g ng eu øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sommer til efterår
Titel 2 Klodens klima og det betydning for os
Titel 3 Pladetektonik
Titel 4 Forløb - Energi og Klimaforandringer
Titel 5 Resten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sommer til efterår

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Klodens klima og det betydning for os

I dette forløb skal I lære at forstå hvorfor klimaet varierer forskellige steder på jorden, og også lidt om hvordan klimaet er medbestemmende for menneskers livsvilkår i f.eks. regnskoven.

Relevante kernestofområder:
̶  Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Teknologiudvikling og innovation under forskellige natur- og samfundsforhold.  (Udvikling fra samlere til landbrug)
̶ FN’s bæredygtighedsmål (Unescougen og FF i 2g)
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers betydning for produktion og samfund (noget om hvad et naturligt regnskovs-landskab kan bruges til, og hvad der sker når det bliver formet af menneskets indgriben)

Eksperimentelt arbejde:
- Strålingsbalancen på forskellige overflader og ved forskellig hældning ude på Nørres arealer
- Måling indstråling i forskellige vinkler (Breddegrad og indstråling)
- Måling af luftens temperatur i forskellige højder
- Måling af opvarmning og afkøling af sand og vand (Kyst og fastlandsklima)
- Måling af albedoens betydning for temperaturen (kontrolleret forsøg målt inde med lampe)

Arbejde baseret på andres data
- Google Earth Regnskoven
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pladetektonik

I dette forløb har I lært om
- jordens opbygning,
- hvad kan man se ved de forskellige pladegrænser,
- hvordan man forklarer pladernes bevægelse,
- hvilke naturkatastrofer der forekommer nær pladegrænserne.  


I dette forløb har vi været inde på følgende kernestofsområder:
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb (vi har kort været inde på bjergarternes kredsløb)

Eksperimentelt arbejde i forløbet:
- Måling af densitet af granit og gabbro
Arbejde baseret på andres data
-  Google Earth pladegrænser, vulkaner og jordskælv
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Densitetsøvelse granit vs gabbro 22-01-2025
GIS Pladegrænser, jordskælv og vulkaner 30-01-2025
Test i Pladetektonik 21-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb - Energi og Klimaforandringer


Udgangspunktet for forløbet var hvordan klimaet påvirker landskabet.  Vi talte ganske kort om hvordan de nuværende klimaforandringer kan forventes at påvirke landskabet i fremtiden både i Grønland og helt lokalt, hvordan vi i Danmark skal forholde os til den stigende mængde nedbør og stigende havniveau.  Herefter har vi arbejdet med de konsekvenser vores energiforbrug har for klimaet med fokus på Golfstrømmen, hvor vi har lavet en konvektionsforsøg.  Til slut har vi arbejdet med alternative energiformer som vind, vand og bioenergi.  I forbindelse med hvordan man kan mindske energiforbruget har I lavet en trafikundersøgelse hvor I har undersøgt hvorfor nogle mennesker fravælger bilen, samt undersøgt hvor meget hurtigere man kommer frem på udvalgte strækninger hvis man kørere bil i forhold til cykel.
I forløbet har vi været inde på følgende kernestofområder, nogle har vi gjort mere ud af end andre.
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge (fokus på positive og negative feedbackmekanismer)
̶̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
̶   Menneskers anvendelse af ressourcer (vores forbrug af olie, arealer til biobrændsel)
̶   Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug (vi har kort været inde på olidannelse, kunstige og naturlige energistrømme, alternative energiteknologier og vores energiforbrug.  Og jeg har fortalt jer om oliekrisen i 1973
̶  Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling - (vi har kort været inde på hvordan klimaet påvirker landskabet, og hvordan mennesket kan påvirke landskabet f.eks. ved at bygge en kunstig ø (Lynetteholmen) til beskyttelse af København
Eksperimentelt arbejde:
- Model af Grønlandspumpen
- Trafikundersøgelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer