Holdet 2g ng b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Morten Barslund Gregersen
Hold 2g ng b (2g ng b)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kan Bangledesh overleve klimaforandringerne?
Titel 2 Hvad betyder af jordens dynamik for samfundet?
Titel 3 Kan Danmark blive fossilfrit i 2050?
Titel 4 Er vores vandressource bæredygtig?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kan Bangledesh overleve klimaforandringerne?

Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- Benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling

Forsøg og praktisk arbejde:
1) Beregning af solhøjde i Danmark
2) Feltarbejde med strålingsbalancen og albedo på Nørre G
3) Demonstrationsforsøg med konvektionsboks
4) Demonstrationsforsøg med simulation af grønlandspumpen
5) Måling af varmekapacitet i hhv. sand og vand
6) Forsøg med opvarmning af flasker med drivhusgas og atmosfærisk luft
7) Infiltrationskapacitet i forskellige jordtyper


Forløbet er derudover koblet sammen med FF-forløbet "Bæredygtig mad i fremtiden", som ligger i forlængelse af dette forløb.

Primært materiale:
- E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET
Supplerende stof: Se nedenfor
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvad betyder af jordens dynamik for samfundet?

Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- Benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder

Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Naturskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

Forsøg og praktisk arbejde:
1) GIS-øvelse med lokalisering af jordskælv
2) GIS-øvelse med identifikation af vulkantyper
3) Forsøg med måling af bjergarters densitet i relation til pladegrænserne
4) Digitalt forsøg med triangulering samt måling af jordskælvsstyrke
5) Sedimentsortering i forskellige istidslandskaber

Primært materiale:
- Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI - JORDEN OG MENNESKET, Geografforlaget
Supplerende stof: Se nedenfor
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal til måling af bjergarternes densitet 10-01-2025
Fremlæggelse af istidslandskabstyper 28-01-2025
Sedimentsortering i forskellige istidslandskaber 17-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kan Danmark blive fossilfrit i 2050?

Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- Benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder

Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug

Forsøg og praktisk arbejde:
1) Forsøg med reservoiregenskaber i forskellige bjergarter
2) Forsøg med udvinding af olie fra kalk
3) Forsøg med energiproduktion fra vedvarende energikilder under forskellige forhold med fokus på sol- og vindenergi
4) Forsøg med dannelse af plastik-øer

Primært materiale:
- Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI - JORDEN OG MENNESKET, Geografforlaget
- Thomas Birk, Niels Vinther: Geodetektiven – Casebaserede forløb i Naturgeografi, Lindhardt og Ringhof
Supplerende stof: Se nedenfor
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Er vores vandressource bæredygtig?

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer