Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørre Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Morten Barslund Gregersen
|
Hold
|
2g ng b (2g ng b)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kan Bangledesh overleve klimaforandringerne?
Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- Benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling
Forsøg og praktisk arbejde:
1) Beregning af solhøjde i Danmark
2) Feltarbejde med strålingsbalancen og albedo på Nørre G
3) Demonstrationsforsøg med konvektionsboks
4) Demonstrationsforsøg med simulation af grønlandspumpen
5) Måling af varmekapacitet i hhv. sand og vand
6) Forsøg med opvarmning af flasker med drivhusgas og atmosfærisk luft
7) Infiltrationskapacitet i forskellige jordtyper
Forløbet er derudover koblet sammen med FF-forløbet "Bæredygtig mad i fremtiden", som ligger i forlængelse af dette forløb.
Primært materiale:
- E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET
Supplerende stof: Se nedenfor
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Planetære grænser:
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET; sider: 7-8
-
Vi undersøger selv planetære grænser med denne online-portal:
-
Læs: De 17 Verdensmål
-
Øvelse - Beregning af solhøjde og temperatur.xlsx
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: 29-31 + figur 2.5 på s. 33 + s. 54-55
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: 32-35 (slut ved cirkulation på globalt plan)
-
Læs forsøgsvejledningen vedr. strålingsbalancen:
-
Læs vedhæftede øvelsesvejledning/journal: Øvelsesvejledning varmekapacitet NG.docx
-
Forsøgsvejledning - Demonstationsforsøg m. grønlandspumpen.docx
-
Vi kigger på hvordan golfstrømmen kan ændre sig i fremtiden:
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 35-39 + figur 2.31 på side 59
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 39-46 (slut ved "Orkaner") + 59-60 (afsnit om Grønlandspumpen)
-
Video om El Niño and La Niña
-
Vi laver demonstrationsforsøg med konvektionskammer:
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 46-53
-
Alverdens geografi, Vejr og Klima s. 29-61 (3).pdf
-
Fremtidens klima i DK - gruppearbejde
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 54-62
-
Vi taler om positiv og negativ feedback:
-
Læs side 9 + 16-17 + 22-23: Klimaforandringerne rammer også din asiatiske nabo.pdf
-
Læs forsøgsvejledning/journal til forsøget: Journal til forsøg med opvarmning af drivhusgas
-
Vi ser klippet fra dokumentaren "Cowspiracy":
-
Medbring jeres journal fra forsøget med nedsivning af vand fra NV i 1g
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 68-69
-
Læs s. 1-5 i dokumentet (Det er mest billeder, så bare rolig..) Grundvandsdannelse og -magasiner.pdf
-
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET: s. 74-79 (læs første spalte på s. 79
-
Lyt til podcasten som lektie til idag: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-det-rene-vandvid-11802450111
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad betyder af jordens dynamik for samfundet?
Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- Benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Naturskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Forsøg og praktisk arbejde:
1) GIS-øvelse med lokalisering af jordskælv
2) GIS-øvelse med identifikation af vulkantyper
3) Forsøg med måling af bjergarters densitet i relation til pladegrænserne
4) Digitalt forsøg med triangulering samt måling af jordskælvsstyrke
5) Sedimentsortering i forskellige istidslandskaber
Primært materiale:
- Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI - JORDEN OG MENNESKET, Geografforlaget
Supplerende stof: Se nedenfor
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Film: Da liv skabte land
-
Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI, Geografforlaget: side 64-68: Naturgeografi - Jorden og Mennesket - side 64-68.pdf
-
Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI, Geografforlaget - side 68-74:
-
Vi ser filmen "Sandheden om Yellowstone":
-
Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI, Geografforlaget - side 75-78:
-
Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI, Geografforlaget: s. 78-83:
-
Læs Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f. NATURGEOGRAFI, Geografforlaget s. 84-89:
-
Forsøgsvejledning - Bjergarters densitet.docx
-
Læs Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f. NATURGEOGRAFI, Geografforlaget - læs s. 92-97 (Læs kun intro til bjergarter og afsnittet om sedimentære bjergarter):
-
Kig på figuren på denne side: Bjergarternes kredsløb
-
Vi ser filmene om malmdannelse og udvinding af råstoffer:
-
Læs øvelsesvejledningen til måling om jordskælv hvis du kan nå det:
-
Læs Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f. NATURGEOGRAFI, Geografforlaget - læs s. 92-97 (Læs kun om de magmatiske bjergarter):
-
Naturgeografi - Jorden og Mennesket - Malmdannelse - s. 232-235.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal til måling af bjergarternes densitet
|
10-01-2025
|
Fremlæggelse af istidslandskabstyper
|
28-01-2025
|
Sedimentsortering i forskellige istidslandskaber
|
17-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kan Danmark blive fossilfrit i 2050?
Følgende faglige mål er dækket af forløbet:
- Benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
Kernestof som helt eller delvis berøres i forløbet:
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Forsøg og praktisk arbejde:
1) Forsøg med reservoiregenskaber i forskellige bjergarter
2) Forsøg med udvinding af olie fra kalk
3) Forsøg med energiproduktion fra vedvarende energikilder under forskellige forhold med fokus på sol- og vindenergi
4) Forsøg med dannelse af plastik-øer
Primært materiale:
- Jytte Agergaard, Hans Thor Andersen m.f.: NATURGEOGRAFI - JORDEN OG MENNESKET, Geografforlaget
- Thomas Birk, Niels Vinther: Geodetektiven – Casebaserede forløb i Naturgeografi, Lindhardt og Ringhof
Supplerende stof: Se nedenfor
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344925",
"T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344925",
"H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344925"
}