Nørre Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørre Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2g ng cs - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Nørre Gymnasium
Fag og niveau
Naturgeografi C
Lærer(e)
Simone Kildeager
Hold
2g ng cs (
2g ng cs
,
2g ng cs øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sommer til efterår
Titel 2
Klodens klima og dets betydning for os
Titel 3
Pladetektonik - Jorden en dynamisk planet
Titel 4
Energi og Klimaforandringer
Titel 5
Resten af året
Titel 6
Klodens klima og dets betydning for os
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sommer til efterår
Indhold
Kernestof:
KOMPENDIUM OM KLIMA - Lufttryk og vind.pdf
Kompendium om klima 24 - Nedbør og vandets kredsløb; sider: 2-20
KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Temperaturforhold.pdf
Øve fremlæggelse af globalt vindsystem
Afsnit
Kompendium om klima 24 - Lufttryk og vinde; sider: 2-13
Hvad betyder klima?Hvor lange er de perioder, som man måler klimaet over?På figuren” Danmarks årsmiddeltemperatur 1873-2012” ses både gennemsnit og udsving over Danmarks temperatur fra 1873-2012. Hvad skal man bruge henholdsvis gennemsnit og udsving
Kompendium om klima 24 - Temperaturforhold; sider: 2-16
Strålingsbalance vinkel og højde 2024.docx
Hvis I er hurtigt færdige med alle arbejdsspørgsmålene kan der også være tid til at arbejde på journalen
Hvordan påvirker aerosoler klimaet?
En af grupperne gennemgår deres journal
Disse spørgsmål som du besvarede i sidste time gennemgås i modulet, men uden brug af pc, så hvis du vil have lidt noter med så skriv dem på papir hjemme.
Sæt jer i disse grupper:
Forklar hvad corioliskraften er og hvad den betyder for vindenes bevægelse.Hvad er frontalzonen og jetstrømmenHvad er dynamiske høj- og lavtryk?
The Coriolis Force
Forbered et mundtligt oplæg, hvor du sammen med en anden gennemgår det primære vindsystem i mindre grupper ved tavlen eller på papir. Fremlæggelsen skal ske i et senere modul.
Global Atmospheric Circulation
www.youtube.com
KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Nedbør og vandets kredsløb.pdf
Unesco 24 visioner for fremtiden.docx
Nedbørstyper.docx
https://da.climate-data.org/europa/
Klimadata Ahmadabad og København.xlsx
Monsun - tegn hydrotermfigur.docx
Lav opgaven om nedbørstyper færdigt hjemme
How to make a climograph in Excel
Det globale vindsystem.pptx
Testen vil være i følgende sider: KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Temperaturforhold (den hele)KOMPENDIUM OM KLIMA - Lufttryk og vind (den hele)KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Nedbør og vandets kredsløb s. 2-3
Der er spørgetime i de først ca. 20 min
Supplerende stof:
COWSPIRACY The Sustainability Secret in about 15 minutes Short Version YouTube mp4
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Klodens klima og dets betydning for os
I dette forløb skal I lære at forstå hvorfor klimaet varierer forskellige steder på jorden, og også lidt om hvordan klimaet er medbestemmende for menneskers livsvilkår i f.eks. regnskoven.
Relevante kernestofområder:
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Teknologiudvikling og innovation under forskellige natur- og samfundsforhold. (Udvikling fra samlere til landbrug)
̶ FN’s bæredygtighedsmål (Unescougen og FF i 2g)
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers betydning for produktion og samfund (noget om hvad et naturligt regnskovs-landskab kan bruges til, og hvad der sker når det bliver formet af menneskets indgriben)
Eksperimentelt arbejde:
- Strålingsbalancen på forskellige overflader og ved forskellig hældning ude på Nørres arealer
- Måling indstråling i forskellige vinkler (Breddegrad og indstråling)
- Måling af luftens temperatur i forskellige højder
- Måling af opvarmning og afkøling af sand og vand (Kyst og fastlandsklima)
- Måling af albedoens betydning for temperaturen (kontrolleret forsøg målt inde med lampe)
Arbejde baseret på andres data
- Google Earth Regnskoven
Indhold
Kernestof:
KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Temperaturforhold.pdf
Hvad betyder klima?Hvor lange er de perioder, som man måler klimaet over?På figuren” Danmarks årsmiddeltemperatur 1873-2012” ses både gennemsnit og udsving over Danmarks temperatur fra 1873-2012. Hvad skal man bruge henholdsvis gennemsnit og udsving
Kompendium om klima 24 - Temperaturforhold; sider: 2-16
Strålingsbalance vinkel og højde 2024.docx
Hvis I er hurtigt færdige med alle arbejdsspørgsmålene kan der også være tid til at arbejde på journalen
Hvordan påvirker aerosoler klimaet?
En af grupperne gennemgår deres journal
Disse spørgsmål som du besvarede i sidste time gennemgås i modulet, men uden brug af pc, så hvis du vil have lidt noter med så skriv dem på papir hjemme.
KOMPENDIUM OM KLIMA - Lufttryk og vind.pdf
Kompendium om klima 24 - Lufttryk og vinde; sider: 2-13
Sæt jer i disse grupper:
Forklar hvad corioliskraften er og hvad den betyder for vindenes bevægelse.Hvad er frontalzonen og jetstrømmenHvad er dynamiske høj- og lavtryk?
The Coriolis Force
Forbered et mundtligt oplæg, hvor du sammen med en anden gennemgår det primære vindsystem i mindre grupper ved tavlen eller på papir. Fremlæggelsen skal ske i et senere modul.
Global Atmospheric Circulation
www.youtube.com
Kompendium om klima 24 - Nedbør og vandets kredsløb; sider: 2-20
KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Nedbør og vandets kredsløb.pdf
Unesco 24 visioner for fremtiden.docx
Nedbørstyper.docx
https://da.climate-data.org/europa/
Klimadata Ahmadabad og København.xlsx
Monsun - tegn hydrotermfigur.docx
Lav opgaven om nedbørstyper færdigt hjemme
How to make a climograph in Excel
Det globale vindsystem.pptx
Testen vil være i følgende sider: KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Temperaturforhold (den hele)KOMPENDIUM OM KLIMA - Lufttryk og vind (den hele)KOMPENDIUM OM KLIMA 24 - Nedbør og vandets kredsløb s. 2-3
Der er spørgetime i de først ca. 20 min
Find og læs jeres NV journal om nedsivning af vand i forskellige jordtyper
FF i 2g naturgeografi Bæredygtig mad - Vand og kvælstof.docx
Brug af kvælstof 1961-2020 DK, Tyskland, Frankrig og Spanien.xlsx
Sådan kan verdens fødevaresystem fjerne mere CO2, end det udleder red.pdf
FF i 2g naturgeografi Bæredygtig mad - klimagasser.docx
Find også artikler om hvorvidt insekter kunne være en alternativ spise, og hvilke fordele der kunne være ved det.
Tegn grafer i Excel
Klimadata for Danmark måneder 1931-1990.xlsx
Jordens temperatur 1880-2016 (land og vand).xlsx
Klimadata DK årligt gennemsnit 1909-2022.xlsx
FF i 2g naturgeografi Bæredygtig mad - målinger.docx
FF i 2dm naturgeografi 2023 Bæredygtig mad - Løsninger.docx
The carbon footprint of foods: are differences explained by the impacts of methane?
FF Metoder i naturgeografi 2024.pptx
Rismarkens klimaproblem
Journal om CO2 FF 24.docx
Journal om albedo FF 24.docx
Sæt jer med jeres FF gruppe, aflever jeres mobiler
Kompendium om klima 24 - Klassifikation og Regnskov.pdf
Klimabælter og hydrotermfigur 2024.docx
Kompendium om klima 24 - Klassifikation og Regnskov; sider: 2-15
1. Hvorfor regner det så meget der hvor der er regnskov?
Regnskov1.pptx
Den første halve time arbejder I videre med opgaven om regnskoven
Regnskov og eksamensspørgsmål.pptx
Opgaver til virtuelt modul den 17 ny.docx
Supplerende stof:
COWSPIRACY The Sustainability Secret in about 15 minutes Short Version YouTube mp4
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Pladetektonik - Jorden en dynamisk planet
I dette forløb har I lært om
- jordens opbygning,
- hvad kan man se ved de forskellige pladegrænser,
- hvordan man forklarer pladernes bevægelse,
- hvilke naturkatastrofer der forekommer nær pladegrænserne.
I dette forløb har vi været inde på følgende kernestofsområder:
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb (vi har kort været inde på bjergarternes kredsløb)
Eksperimentelt arbejde i forløbet:
- Måling af densitet af granit og gabbro
Arbejde baseret på andres data
- Google Earth pladegrænser, vulkaner og jordskælv
Indhold
Kernestof:
Alverdens geografi s.195-221 red.pdf
E. Sanden, A. Witzke,K. Duus, J. Ranfelt: ALVERDENS GEOGRAFI, GEOGRAF FORLAGET; sider: 195-221
Spørgsmål til siderne 195-197 og 200-202:
Pladegrænser find og forklar.docx
Installer Google Earth Pro på din pc, hvis du ikke allerede har programmet. Vi brugte det også før jul.
Densitetsøvelsen granit vs gabbro 2025 ny.docx
GIS-opgave 1. Pladegrænser, jordskælv og vulkaner 2025.docx
Google Earth Pro - Lav et profil.docx
What Happens If A Super Volcano Erupts? | The Yellowstone Super Volcano
Vulkanskema 2025.docx
Spørgsmål til s. 211-217Hvad er magma? Hvorfor bevæger magmaen sig opad? Hvad er et magmakammer? Hvorfor bliver magmaens massefylde mindre med tiden?Hvad er lava?Udfyld vulkanskemaet som ligger på modulet.Hvad er en caldera? Hvilke typer af vulkaner
https://nbvm.no/dk/volcanoes_dk.html
Vulkaner ppt.pptx
Supplerende stof:
Se filmen om regnskoven hjemme. I kunne se den fra den 17. til den 22. december.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Energi og Klimaforandringer
Udgangspunktet for forløbet var hvordan klimaet påvirker landskabet. Vi talte ganske kort om hvordan de nuværende klimaforandringer kan forventes at påvirke landskabet i fremtiden både i Grønland og helt lokalt, hvordan vi i Danmark skal forholde os til den stigende mængde nedbør og stigende havniveau. Herefter har vi arbejdet med de konsekvenser vores energiforbrug har for klimaet med fokus på Golfstrømmen, hvor vi har lavet en konvektionsforsøg. Til slut har vi arbejdet med alternative energiformer som vind, vand og bioenergi. I forbindelse med hvordan man kan mindske energiforbruget har I lavet en trafikundersøgelse hvor I har undersøgt hvorfor nogle mennesker fravælger bilen, samt undersøgt hvor meget hurtigere man kommer frem på udvalgte strækninger hvis man kørere bil i forhold til cykel.
I forløbet har vi været inde på følgende kernestofområder, nogle har vi gjort mere ud af end andre.
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge (fokus på positive og negative feedbackmekanismer)
̶̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
̶ Menneskers anvendelse af ressourcer (vores forbrug af olie, arealer til biobrændsel)
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug (vi har kort været inde på olidannelse, kunstige og naturlige energistrømme, alternative energiteknologier og vores energiforbrug. Og jeg har fortalt jer om oliekrisen i 1973
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling - (vi har kort været inde på hvordan klimaet påvirker landskabet, og hvordan mennesket kan påvirke landskabet f.eks. ved at bygge en kunstig ø (Lynetteholmen) til beskyttelse af København
Eksperimentelt arbejde:
- Model af Grønlandspumpen
- Trafikundersøgelse
Indhold
Kernestof:
Kompedium Landskab, Klimaforandringer og Energi; sider: 2-31
KOMPENDIUM OM LANDKSKAB, KLIMAFORANDIRINGER og ENERGI 2025.pdf
Vand i København og omegn.docx
Find dine gamle besvarelser af disse tre spørgsmål, som vi arbejdede med i starten af forløbet "Klodens klima og det betydning for os." den 27/8-2024
KOMPENDIUM OM LANDKSKAB, KLIMAFORANDIRINGER og ENERGI 2025.pdf
Medbring blyant og evt. farvetuscher
PPT KULSTOF Kredsløb.pptx
Kulstofkredsløb tekst.docx
Konvektionsforsøg 2025.doc
Trafikundersøgelse 2025.docx
Alternative løsninger vand, vind og bioenergi.pdf
Fremlæggelse om alternativ energi.docx
Verdensmål 7: Bæredygtig energi
Afsnit
Eksamensspørgsmål ng c 2025 cs.docx
Følgende grupper fremlægger:
image.png
Dem der ikke skal fremlægge kan bruge tiden på at forberede deres egen fremlæggelse eller se på eksamensspørgsmål og få styr på noterne.
Kig de vigtigste figurer i gennem i årets pensum og find ud af hvilke der kan bruges til eksamen
PPT Denitrifikation.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Resten af året
Indhold
Kernestof:
KOMPENDIUM OM LANDKSKAB, KLIMAFORANDIRINGER og ENERGI 2025.pdf
Trafikundersøgelse 2025.docx
Alternative løsninger vand, vind og bioenergi.pdf
Fremlæggelse om alternativ energi.docx
Verdensmål 7: Bæredygtig energi
Kompedium Landskab, Klimaforandringer og Energi; sider: 14-23, 25-31
Afsnit
Eksamensspørgsmål ng c 2025 cs.docx
Følgende grupper fremlægger:
image.png
Dem der ikke skal fremlægge kan bruge tiden på at forberede deres egen fremlæggelse eller se på eksamensspørgsmål og få styr på noterne.
Kig de vigtigste figurer i gennem i årets pensum og find ud af hvilke der kan bruges til eksamen
PPT Denitrifikation.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Klodens klima og dets betydning for os
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344969", "T": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344969", "H": "/lectio/21/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64742344969" }