Holdet 2g ke bkm - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørre Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Line Sofie Hansen
Hold 2g ke bkm (2g ke bkm, 2g ke bkm øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Kemi - en verden af atomer
Titel 2 2. Organisk kemi
Titel 3 3. Ioner og ionforbindelser
Titel 4 4. Syrer og baser
Titel 5 5. Redoxreaktioner
Titel 6 6. Klar, parat, eksamen (opsamlingsforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Kemi - en verden af atomer

1. Kemi – en verden af atomer
Dette kortere forløb bygger videre på det, som blev introduceret i grundforløbet (NV i 1.g). Fokus har været indenfor grundlæggende begreber i kemi herunder atomets opbygning, grundstoffernes periodesystem, kemiske bindinger herunder elektronparbindinger samt afstemning af kemiske reaktioner herunder opskrivning af reaktionsskemaer med tilstandsformer.

Stikord: atomets opbygning, det periodiske system og dets opbygning, afstemning af kemiske reaktioner, ædelgasreglen (oktetreglen), kemisk symbolssprog, tilstandsformer, indektals, koefficienter, molekyler, elektronprikformel, skalmodel

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer
- Molekylers opbygning

Materialer:
- Basiskemi B: side 8-10,19-20, 23-26,65-60
- Videoer: Gymnasiekemi - molekylforbindelse (https://www.gymnasiekemi.com/c8.html)

Omfang:
- 13 sider + video

Eksperimentelt arbejde:
- Gasudvikling – afstemning af reaktioner (J)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Organisk kemi

Forløb om grundlæggende organisk kemi herunder opbygning af molekyler, alkaner og alkener samt navngivning af disse. Udgangspunktet for forløbet er fossile brændstoffer med introduktion til carbonhydrider og nogle af deres reaktioner (additionsreaktion, substitution kommer i et senere forløb).
Introduktion til kemisk mængdeberegning med indførelse af de kemiske størrelser masse, molarmasse og stofmængde samt sammenhænge mellem disse. Desuden introduktion til gassers molare volumen og beregninger med idealgasligningen.
I dette forløb indgår et tværfagligt forløb med sprogfag om bæredygtig mad. Kemi bidrager med viden om opbygning af fedtstoffer, polaritet og undersøgelse af fedt ved ekstraktion, vejeanalyse og iodtalsbestemmelse. Projektet afsluttes med en poster og en posterpræsentation.

Stikord: molekyle, elektronparbinding, carbonhydrider, alkaner, alkener, polaritet og blandbarhed, elektronegativitet, molarmasse, stofmængde, idealgasligningen, fedtstoffer, additionsreaktion, iodtal, mættet/umættet fedt, mængdeberegning, vejeanalyse, hydrofil, hydrofob, ekstraktion (separation)

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- gennemføre enkle kemiske beregninger  
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber

Kernestof
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- simple organiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder herunder separation og vejeanalyse
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.


Materialer:
- Basiskemi B, side 67-71, 73-77, 117-133, 135-137
- KK1_fedtstoffer (KK1_fedtstoffer-optimeret), side 223-228, 228-233 (ca. 12 sider)
- Kemisk mængdeberegning – masse, molarmasse og stofmængde - informationsark
- Mætningsgrad af fedtstoffer – infoark og træningsopgaver (ca. 1 side)
- Supplerende: Lidt om omega-3 fedtsyrer (ca. 1 side)
- Videoer: Om carbonhydrider (https://www.youtube.com/watch?v=CykDWCvGysU), Forgrenede alkaners navngivning (https://www.youtube.com/watch?v=oOduTu6b0gg), mængdeberegning (https://www.youtube.com/watch?v=PgLhM4rLWPs), molekyler og polaritet – SJ (https://www.youtube.com/watch?v=CCJ3XtaDaj0), Polære og upolære bindinger (https://www.youtube.com/watch?v=s3ykuXoVUMo),
- Supplerende videoer: Should we all be eating insects? (https://www.youtube.com/watch?v=jtf4qRizIOg), Forsøg Addition ved alkener (https://www.youtube.com/watch?v=o1dpJ7nTo6E),
Omfang: ca. 41 sider

Eksperimentelt arbejde
- Lightergasforsøget (S)
- Fedt i melbillelarver – øvelsesvejledning (J)
- Mætningsgrad af fedtstoffer – øvelsesvejledning (J)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Ioner og ionforbindelser

Forløbet tager udgangspunkt i opbygningen af ionforbindelser (salte), ioners opbygning, navngivning af ionforbindelser, opløselighed og fældningsreaktioner.
Desuden indeholder forløbet kemisk mængdeberegning herunder definition af de kemiske størrelser stofmængde, masse og molarmasse samt beregninger på kemiske reaktioner i forbindelse med bl.a. opvarmning af natron og bestemmelse af saltindholdet i smør ved en fældningstitrering. I den forbindelse er definitionen for stofmængdekoncentration gennemgået og beregninger i relation til denne benyttet.

Stikord: ion, ionforbindelse, ionbinding, elektronegativitet, opløselighed, tilstandsformer, fældningsreaktion, tungtopløselig, indekstal, elektronprikformler, enatomig ion (simpel ion), fleratomig ion (sammensat ion), skalmodel, kemisk mængdeberegning, beregning på kemiske reaktioner, titrering, fældningstitrering, stofmængde, molarmasse, masse, stofmængdekoncentration, aktuel og formel koncentration

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre enkle kemiske beregninger  
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber


Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- fældningsreaktioner  
- simple kvantitative eksperimentelle metoder herunder titrering.
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.


Materialer:
- Basiskemi B: 31-38, 41-47, 89-93, 104-107, 109-114
- Videoer: Simple ionforbindelser (https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/6a_simple_ionforbindelser.html), Sammensatte ionforbindelser (https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/6b_sammensatte_ionforbindelser.html), Simpel ion (https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/4a_simple_ioner.html), sammensatte ioner (https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/4b_sammensatte_ioner.html), Ionforbindelser (https://www.youtube.com/watch?v=xWTptgxGx1A), Fældningsreaktioner (https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/7_faeldningsreaktioner.html), Bundfældning og ionreaktionsskemaer (https://www.vucdigital.dk/kemiC_film/8_bundfaeldning.html), Måling, mol og masse – Gymnasiekemi (https://www.youtube.com/watch?v=-kJ-rijc4VA&list=PL_o_Qy9eT70-ER7yH4Ye_rYp8Ka23u0el&index=10) , mængdeberegning med beregningsskema (https://www.youtube.com/watch?v=x6hQj8uunz0), aktuel og formel koncentration (https://www.youtube.com/watch?v=gOTX8w80-U8), fældningstitrering (https://www.youtube.com/watch?v=IVu4ajOuaiU),

Omfang: ca. 28 sider

Eksperimentelt arbejde
- Saltes opløselighed og fældningsreaktioner – øvelsesvejledning (J)
- Opvarmning af natron (J)
- Saltindholdet i smør med sprøjte (R)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Syrer og baser

Kort forløb og syrer og baser: definition af syrer og baser, syrebasereaktioner, introduktion til syre-baseindikatorer og pH-begrebet. Det korte forsøg afsluttedes med en kolorimetrisk syre-basetitrering. I forbindelse med pH-begrebet er begrebet stofmængdekoncentration blevet genbesøgt.

Stikord: syrer, baser, stærke syrer og baser, indikator, kolorimetrisk titrering, mono- og dihydrone syrer, hydron, oxonium, hydroxid, pH, pOH, aktuel og formel koncentration.

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder forskellige typer af titrering, vejeanalyse
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.

Materialer:
- Basiskemi B, side 153-166
- Videoer: syre basekemi (https://www.youtube.com/watch?v=mzxYB_mkbAM), pH stærke syrer (https://www.youtube.com/watch?v=o7pU3KIF7s4)

Omfang: ca. 14 sider

Eksperimentelt arbejde
- Rødkålsforsøg (J)
- Bestemmelse af syreindholdet i husholdningseddike (S)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Redoxreaktioner

Kort forløb om redoxreaktioner med introduktion til oxidation, reduktion, og redoxreaktioner herunder afstemning af simple redoxreaktioner og tildeling af oxidationstal. Vi har arbejdet med at afgøre om reaktioner er redoxreaktioner baseret på ændringen af oxidationstal. I forbindelse med forløbet er der fremstillet kobber(II)bromid ud fra kobber og dibrom, som er en redoxreaktion.  

Stikord: redoxreaktion, reduktion, oxidation, oxidationstal, elektronoptagelse, elektronafgivelse, afstemning af redoxreaktioner, ladningsbevarelse, atombevarelse

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori


Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- simple redoxreaktioner herunder tildeling af oxidationstal.
- simple kvalitative eksperimentelle metoder

Materialer:
- Basiskemi B, side 173-174, 178-181
- Videoer:
Omfang: ca. 6 sider

Eksperimentelt arbejde
- Afbrænding af ethanol (D)
- Afbrænding af magnesium (D)
- Redoxreaktion med jern (D)
- Reaktion mellem kobber og dibrom – med mindre mængder (J)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Klar, parat, eksamen (opsamlingsforløb)

Kort opsamlende forløb, hvor vi har forberedt os til eksamen. I forløbet indgår forsøget Substitution i heptan som repetition for carbonhydrider, polaritet, fældningsreaktioner og syre-basekemi.

Stikord: carbonhydrider, polaritet, blandbarhed, fældningsreaktioner, syre-basereaktioner, …

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde

Kernestof
- Simple organiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- Ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- Fældnings-, simple redox- og syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
- Simple kvalitative eksperimentelle metoder
- Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde

Materialer:
- Opsamling fra tidligere forløb.

Omfang: 3 moduler

Eksperimentelt arbejde
- Substitution i heptan (J)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer